Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.-DIA- schreef:Even een beetje verheldering:Hendrikus schreef:...ik daarover ooit een zeer indrukwekkende preek van ds. J. Tanis heb gehoord?fluitje schreef:Ik mij een half uur stilte in de hemel niet kan voorstellen?
...dat echt een preek was die beslag legde op velen in de gemeente?
Er wordt tegenwoordig ook al gesolt met 'beslag leggen'.
Mijn vraag is: wat bedoel je daarmee?
Wist je dat . . . [12]
Re: Wist je dat . . . [12]
~~Soli Deo Gloria~~
Dat is niet zo'n goed voorbeeld, want het woordje bijna slaat op "bewegen" en niet op "Christen", en het is vooral cynisch bedoeld. Zo met een grijns: sjonge, jonge, Paulus, nog even en je hebt me bijna omver gepraat, en dat in zo'n korte tijd...Tiberius schreef:Je kan het ook met een bijbeltekst onder woorden brengen:albion schreef:DIA is dit niet vragen naar de bekende weg? Als je opgegroeid bent in de rechterflank dan weet je best wel wat dat zeggen wil: beslag leggen.-DIA- schreef:
Even een beetje verheldering:
Ik zie het zo:
De mensen voelen zich aangesproken en daardoor zijn ze onder de indruk van de ernst van de prediking en je voelt dat is de waarheid.
Er zijn hier refoforummers die het vast beter onder woorden kunnen brengen.
Hand 26,28: En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
HSV heeft dat beter in de vertaling tot uitdrukking gebracht:
27 Gelooft u, koning Agrippa, de Profeten? Ik weet dat u ze gelooft.
28 En Agrippa zei tegen Paulus: U probeert mij wel in korte tijd ervan te overtuigen christen te worden!
29 En Paulus zei: Ik zou van God wel wensen dat niet alleen u maar ook allen die vandaag naar mij luisteren, vroeg of laat zouden worden zoals ik ben, uitgezonderd deze boeien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nou, inmiddels heb ik begrepen dat "beslag leggen" gradaties kan bevatten binnen de Refo gezindte. Ik zal dit verder maar niet gaan uitleggen, maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand mij dat vertelde en dat ook nog serieus meende.Hendrikus schreef: Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.
Ik bedoel in het algemeen...Hendrikus schreef:Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.-DIA- schreef:Even een beetje verheldering:Hendrikus schreef:...ik daarover ooit een zeer indrukwekkende preek van ds. J. Tanis heb gehoord?fluitje schreef:Ik mij een half uur stilte in de hemel niet kan voorstellen?
...dat echt een preek was die beslag legde op velen in de gemeente?
Mensen praten soms over een preek die beslag legt, en dan bedoelen ze uiteindelijk alleen maar
dat de hoorders aan de lippen van de prediker hingen die een schone rede hield.
Is dat het geval, dan is er van de oorspronkelijke betekenis niets meer over. Want daar gaat het
over het kennelijk beslag dat de Heilige Geest op de hoorders legt.
Dat is ook uiterlijk nog wel enigzins op te merken. Als het waar is het kerkvolk bij het uitgaan van
de kerk niet snel zomaar over vanalles beginnen te praten. Daar is dan geen plaats voor, want
het werd gevoeld dat God sprak door Woord en Geest.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Van die HSV-vertaling klopt niks. Vraag maar aan de GBS.Luther schreef:Dat is niet zo'n goed voorbeeld, want het woordje bijna slaat op "bewegen" en niet op "Christen", en het is vooral cynisch bedoeld. Zo met een grijns: sjonge, jonge, Paulus, nog even en je hebt me bijna omver gepraat, en dat in zo'n korte tijd...Tiberius schreef:Je kan het ook met een bijbeltekst onder woorden brengen:albion schreef:DIA is dit niet vragen naar de bekende weg? Als je opgegroeid bent in de rechterflank dan weet je best wel wat dat zeggen wil: beslag leggen.-DIA- schreef:
Even een beetje verheldering:
Ik zie het zo:
De mensen voelen zich aangesproken en daardoor zijn ze onder de indruk van de ernst van de prediking en je voelt dat is de waarheid.
Er zijn hier refoforummers die het vast beter onder woorden kunnen brengen.
Hand 26,28: En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
HSV heeft dat beter in de vertaling tot uitdrukking gebracht:27 Gelooft u, koning Agrippa, de Profeten? Ik weet dat u ze gelooft.
28 En Agrippa zei tegen Paulus: U probeert mij wel in korte tijd ervan te overtuigen christen te worden!
29 En Paulus zei: Ik zou van God wel wensen dat niet alleen u maar ook allen die vandaag naar mij luisteren, vroeg of laat zouden worden zoals ik ben, uitgezonderd deze boeien.
Nou maak je mij nieuwsgierig. Nooit gehoord dat 'beslag leggen' ook in trappen is te verdelen.Auto schreef:Nou, inmiddels heb ik begrepen dat "beslag leggen" gradaties kan bevatten binnen de Refo gezindte. Ik zal dit verder maar niet gaan uitleggen, maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand mij dat vertelde en dat ook nog serieus meende.Hendrikus schreef: Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.
- MarthaMartha
dat heeft DIA twee postings eerder uitgelegd: je hebt beslag en kennelijk beslag (en appeltaartbeslag)Mister schreef:Nou maak je mij nieuwsgierig. Nooit gehoord dat 'beslag leggen' ook in trappen is te verdelen.Auto schreef:Nou, inmiddels heb ik begrepen dat "beslag leggen" gradaties kan bevatten binnen de Refo gezindte. Ik zal dit verder maar niet gaan uitleggen, maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand mij dat vertelde en dat ook nog serieus meende.Hendrikus schreef: Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- JolandaOudshoorn
MarthaMartha schreef:dat heeft DIA twee postings eerder uitgelegd: je hebt beslag en kennelijk beslag (en appeltaartbeslag)Mister schreef:Nou maak je mij nieuwsgierig. Nooit gehoord dat 'beslag leggen' ook in trappen is te verdelen.Auto schreef:Nou, inmiddels heb ik begrepen dat "beslag leggen" gradaties kan bevatten binnen de Refo gezindte. Ik zal dit verder maar niet gaan uitleggen, maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand mij dat vertelde en dat ook nog serieus meende.Hendrikus schreef: Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.

Net zoals beslag over een gemeente dat is. en of dat nu doorleefd, beleefd, welmenend of andersinds is, ik pleit ervoor om het niet moeilijker te maken dan het is. Anders is het ook zo sneu voor auto, dan blijft die mond maar openstaan

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mister schreef:Nou maak je mij nieuwsgierig. Nooit gehoord dat 'beslag leggen' ook in trappen is te verdelen.Auto schreef:Nou, inmiddels heb ik begrepen dat "beslag leggen" gradaties kan bevatten binnen de Refo gezindte. Ik zal dit verder maar niet gaan uitleggen, maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand mij dat vertelde en dat ook nog serieus meende.Hendrikus schreef: Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.
Wist je dat niet ? Men noemt dat "standelijk beslag"
.....dat ik eigenlijk niet meer moe ben?
.....ik dat heerlijk vind...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
- JolandaOudshoorn
judith schreef:.....dat ik eigenlijk niet meer moe ben?

Ik weet, mijn Verlosser leeft
ik een kerst cd op heb staan? 

God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Ik dat gister ook wilde doen, maar toch nog een ander op heb gezet? (anders ben ik hem met kerst alweer zat)Daphne schreef:ik een kerst cd op heb staan?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hier staat het beslag ook klaar. We eten pannenkoekWilhelm schreef:Mister schreef:Nou maak je mij nieuwsgierig. Nooit gehoord dat 'beslag leggen' ook in trappen is te verdelen.Auto schreef:Nou, inmiddels heb ik begrepen dat "beslag leggen" gradaties kan bevatten binnen de Refo gezindte. Ik zal dit verder maar niet gaan uitleggen, maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand mij dat vertelde en dat ook nog serieus meende.Hendrikus schreef: Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.
Wist je dat niet ? Men noemt dat "standelijk beslag"

~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus schreef: Hier staat het beslag ook klaar. We eten pannenkoek

Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60