Wist je dat . . . [12]

Hendrikus

Re: Wist je dat . . . [12]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
fluitje schreef:Ik mij een half uur stilte in de hemel niet kan voorstellen?
...ik daarover ooit een zeer indrukwekkende preek van ds. J. Tanis heb gehoord?
...dat echt een preek was die beslag legde op velen in de gemeente?
Even een beetje verheldering:
Er wordt tegenwoordig ook al gesolt met 'beslag leggen'.
Mijn vraag is: wat bedoel je daarmee?
Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
albion schreef:
-DIA- schreef:
DIA is dit niet vragen naar de bekende weg? Als je opgegroeid bent in de rechterflank dan weet je best wel wat dat zeggen wil: beslag leggen.

Ik zie het zo:
De mensen voelen zich aangesproken en daardoor zijn ze onder de indruk van de ernst van de prediking en je voelt dat is de waarheid.

Er zijn hier refoforummers die het vast beter onder woorden kunnen brengen.
Je kan het ook met een bijbeltekst onder woorden brengen:
Hand 26,28: En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
Dat is niet zo'n goed voorbeeld, want het woordje bijna slaat op "bewegen" en niet op "Christen", en het is vooral cynisch bedoeld. Zo met een grijns: sjonge, jonge, Paulus, nog even en je hebt me bijna omver gepraat, en dat in zo'n korte tijd...
HSV heeft dat beter in de vertaling tot uitdrukking gebracht:
27 Gelooft u, koning Agrippa, de Profeten? Ik weet dat u ze gelooft.
28 En Agrippa zei tegen Paulus: U probeert mij wel in korte tijd ervan te overtuigen christen te worden!
29 En Paulus zei: Ik zou van God wel wensen dat niet alleen u maar ook allen die vandaag naar mij luisteren, vroeg of laat zouden worden zoals ik ben, uitgezonderd deze boeien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Auto

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef: Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.
Nou, inmiddels heb ik begrepen dat "beslag leggen" gradaties kan bevatten binnen de Refo gezindte. Ik zal dit verder maar niet gaan uitleggen, maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand mij dat vertelde en dat ook nog serieus meende.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
fluitje schreef:Ik mij een half uur stilte in de hemel niet kan voorstellen?
...ik daarover ooit een zeer indrukwekkende preek van ds. J. Tanis heb gehoord?
...dat echt een preek was die beslag legde op velen in de gemeente?
Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.
Ik bedoel in het algemeen...
Mensen praten soms over een preek die beslag legt, en dan bedoelen ze uiteindelijk alleen maar
dat de hoorders aan de lippen van de prediker hingen die een schone rede hield.
Is dat het geval, dan is er van de oorspronkelijke betekenis niets meer over. Want daar gaat het
over het kennelijk beslag dat de Heilige Geest op de hoorders legt.
Dat is ook uiterlijk nog wel enigzins op te merken. Als het waar is het kerkvolk bij het uitgaan van
de kerk niet snel zomaar over vanalles beginnen te praten. Daar is dan geen plaats voor, want
het werd gevoeld dat God sprak door Woord en Geest.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
albion schreef:
-DIA- schreef:
DIA is dit niet vragen naar de bekende weg? Als je opgegroeid bent in de rechterflank dan weet je best wel wat dat zeggen wil: beslag leggen.

Ik zie het zo:
De mensen voelen zich aangesproken en daardoor zijn ze onder de indruk van de ernst van de prediking en je voelt dat is de waarheid.

Er zijn hier refoforummers die het vast beter onder woorden kunnen brengen.
Je kan het ook met een bijbeltekst onder woorden brengen:
Hand 26,28: En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
Dat is niet zo'n goed voorbeeld, want het woordje bijna slaat op "bewegen" en niet op "Christen", en het is vooral cynisch bedoeld. Zo met een grijns: sjonge, jonge, Paulus, nog even en je hebt me bijna omver gepraat, en dat in zo'n korte tijd...
HSV heeft dat beter in de vertaling tot uitdrukking gebracht:
27 Gelooft u, koning Agrippa, de Profeten? Ik weet dat u ze gelooft.
28 En Agrippa zei tegen Paulus: U probeert mij wel in korte tijd ervan te overtuigen christen te worden!
29 En Paulus zei: Ik zou van God wel wensen dat niet alleen u maar ook allen die vandaag naar mij luisteren, vroeg of laat zouden worden zoals ik ben, uitgezonderd deze boeien.
Van die HSV-vertaling klopt niks. Vraag maar aan de GBS.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Auto schreef:
Hendrikus schreef: Hoezo gesold? Zou een preek van ds Tanis geen beslag kunnen leggen? Bedoel je dat? Of begrijp ik je verkeerd? Ik hoop 't.
Nou, inmiddels heb ik begrepen dat "beslag leggen" gradaties kan bevatten binnen de Refo gezindte. Ik zal dit verder maar niet gaan uitleggen, maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand mij dat vertelde en dat ook nog serieus meende.
Nou maak je mij nieuwsgierig. Nooit gehoord dat 'beslag leggen' ook in trappen is te verdelen.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:
Auto schreef:
Nou maak je mij nieuwsgierig. Nooit gehoord dat 'beslag leggen' ook in trappen is te verdelen.
dat heeft DIA twee postings eerder uitgelegd: je hebt beslag en kennelijk beslag (en appeltaartbeslag)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
Mister schreef:
Auto schreef:
dat heeft DIA twee postings eerder uitgelegd: je hebt beslag en kennelijk beslag (en appeltaartbeslag)
:haha :haha Overigens is dat deeg!! We spreken wel over pannenkoekenbeslag en poffertjesbeslag. En deurbslag natuurlijk, maar dat is weer van een andere orde.
Net zoals beslag over een gemeente dat is. en of dat nu doorleefd, beleefd, welmenend of andersinds is, ik pleit ervoor om het niet moeilijker te maken dan het is. Anders is het ook zo sneu voor auto, dan blijft die mond maar openstaan :baille
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mister schreef:
Auto schreef:

Wist je dat niet ? Men noemt dat "standelijk beslag"
judith

Bericht door judith »

.....dat ik eigenlijk niet meer moe ben?
.....ik dat heerlijk vind...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

judith schreef:.....dat ik eigenlijk niet meer moe ben?
.....ik dat heerlijk vind...
:super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Daphne

Bericht door Daphne »

ik een kerst cd op heb staan? :livre
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
vlinder

Bericht door vlinder »

Daphne schreef:ik een kerst cd op heb staan? :livre
Ik dat gister ook wilde doen, maar toch nog een ander op heb gezet? (anders ben ik hem met kerst alweer zat)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:
Mister schreef:
Auto schreef:

Wist je dat niet ? Men noemt dat "standelijk beslag"
Hier staat het beslag ook klaar. We eten pannenkoek :super
~~Soli Deo Gloria~~
Rens

Bericht door Rens »

Hendrikus schreef: Hier staat het beslag ook klaar. We eten pannenkoek :super
:haha :haha :haha :haha
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten