Gereformeerde Gemeenten

Ad Anker
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:
Ad Anker schreef:De duivel heeft het voor elkaar dat in een groot deel van onze gezindte de discussie haardracht/klederdracht achterlijk en achterhaald is, hij kan nu doorpakken op het thema genderneutraliteit. We zijn klaargestoomd in wereldgelijkvormigheid.

Let wel! Ook in de vrome godsdienst is veel wereldgelijkvormigheid! Zeker.
Dit is juist een kans voor onze gezindte om te stoppen met het afwijzen van vormen (televisie, broeken) en ons eens te focussen op de werkelijke fronten die er zijn. Daar is genderneutraliteit er een van. Daar moeten we tegen strijden door daarover na te denken en onze kinderen de Bijbelse beginselen mee te geven. Het wordt tijd dat we de vormendiscussie loslaten en de echte wereldgelijkvormigheid in onze gezindte aanpakken. In een deel van Gereformeerde Bondsgemeenten wordt door de kerkgangers allang niet meer negatief gedacht over bijv. een onderwerp als het aangaan van homoseksuele relaties. Dat zal ook bij ons doorsijpelen, dat lijkt me een feit. Dan zijn wij te druk met discussies over broeken, rokken, oorbellen, televisies en baarden. Over de werkelijke wereldgelijkvormigheid heeft nooit bezinning plaatsgevonden door de vormdiscussies. En daar maakt de duivel gretig gebruik van.
Precies. Door hoe jij redeneert. Laat maar los joh, al die achterhaalde regeltjes, doe toch niet zo moeilijk.

Denk je echt dat we dan nog moeilijk gaan doen over een persoon die graag zonder geslacht door de wereld gaat? Niet zo moeilijk over doen, dat is maar vormdiscussie... Een ambt alleen voor mannen? Ben je gek... Elk persoon kan een ambt bekleden. Je ziet op RF al dat ambten voor vrouwen geen issue meer is. Op RF hè.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij 'echte wereldgelijkvormigheid' duidt. Wil je dat toelichten?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Is dit nu ook niet het verschil tussen de (o)GG(in) en de (H)HG (PKN)?
Ik zou niet weten van een artikel over vrouwen in broeken in onze kerkblad.
Als dat wel zo is, laat ik me graag corrigeren :huhu
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Weer wordt wereldgelijkvormig als norm genoemd. De hele wereld om mij heen rijdt auto. Ik ook. Paulus heeft het over niet aan deze wereld gelijkvormig worden. Ik heb het de laatste weken al een paar keer aangehaald en er op gewezen dat het dan gaat om het innerlijk. "En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld." of voor wie het alleen wil aannemen in de SV: "2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft."
Dat heeft niets van doen de buitenkant, maar gaat over de binnenkant. Ik blijf me in dat kader verbazen over de felheid waarmee op anderen wordt afgegeven en waarmee men anderen beschuldigt van standpunten die helemaal niet aan de orde zijn. Alleen al het idee dat wie niet tegen de vrouwenbroek is, ook niet tegen de geslachtsverandering, enz. En dan anderen beschuldigen van wereldgelijkvormigheid. Ik vind dit echt niet kunnen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erskinees schreef:Dit is juist een kans voor onze gezindte om te stoppen met het afwijzen van vormen (televisie, broeken) en ons eens te focussen op de werkelijke fronten die er zijn. (...) Dan zijn wij te druk met discussies over broeken, rokken, korte broeken bij mannen, oorbellen, televisies en baarden. Over de werkelijke wereldgelijkvormigheid heeft nooit bezinning plaatsgevonden door deze vormdiscussies. En daar maakt de duivel gretig gebruik van.
Om met het laatste te beginnen: in een van de coronabrochures wordt hier wél over nagedacht.
De Bijbel besteedt ook aandacht aan 'vormen': haardracht voor mannen en vrouwen, sieraden bij vrouwen, mannen- en vrouwenkleding. Als de Heilige Geest dat belangrijk vindt, wie zijn wij dan om dat 'maar regeltjes' en 'uitwendige vormen' te noemen?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het gaat natuurlijk altijd mis als vormen en normen door elkaar gehaald worden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Ondanks dat de broek voor een vrouw veel minder bijbels te onderbouwen is als bv de hoofdbedekking. Denk ik dat je kleding wel in het licht van de feminisering en de genderdiscussie moet zien.
Ik heb het stukje in de SB niet gelezen, maar ik kan me wel voorstellen dat de vraag gesteld zou worden of we ons in deze tijd , waar in zoveel aanvallen zijn op de scheppingsorde, het misschien toch een goed signaal is om je als vrouw en man, met traditionele vrouwelijke en mannelijke kleding te kleden. Voor een man wordt het ook steeds belangrijker, daar het een nieuwe trend lijkt te worden om als man een rokje te gaan dragen.

Het is trouwens wel verbazend snel gegaan binnen onze gezindte.
20 jaar geleden viel je nog op als vrouw in een broek in de refogemeenschap. Tegenwoordig ben je een uitzondering als je alleen nog maar jurken of rokken draagt.
Dank voor dit genuanceerde antwoord.

Je laatste zin is zeker waar. Al geldt dat voor bepaalde landstreken niet. Maar ik weet wel dat er mensen zijn die zich tegenwoordig een eenling voelen, omdat zij op Bijbelse gronden menen geen broek te mogen dragen als vrouw. En dat vind ik een verdrietige ontwikkeling.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ditbenik schreef:Weer wordt wereldgelijkvormig als norm genoemd. De hele wereld om mij heen rijdt auto. Ik ook. Paulus heeft het over niet aan deze wereld gelijkvormig worden. Ik heb het de laatste weken al een paar keer aangehaald en er op gewezen dat het dan gaat om het innerlijk. "En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld." of voor wie het alleen wil aannemen in de SV: "2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft."
Dat heeft niets van doen de buitenkant, maar gaat over de binnenkant. Ik blijf me in dat kader verbazen over de felheid waarmee op anderen wordt afgegeven en waarmee men anderen beschuldigt van standpunten die helemaal niet aan de orde zijn. Alleen al het idee dat wie niet tegen de vrouwenbroek is, ook niet tegen de geslachtsverandering, enz. En dan anderen beschuldigen van wereldgelijkvormigheid. Ik vind dit echt niet kunnen.
Aan de vruchten kent men de boom, @Ditbenik...
JvW

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Weer wordt wereldgelijkvormig als norm genoemd. De hele wereld om mij heen rijdt auto. Ik ook. Paulus heeft het over niet aan deze wereld gelijkvormig worden. Ik heb het de laatste weken al een paar keer aangehaald en er op gewezen dat het dan gaat om het innerlijk. "En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld." of voor wie het alleen wil aannemen in de SV: "2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft."
Dus een vrucht is dat een vrouw geen broek draagt?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Forummer

Bericht door Forummer »

JvW schreef:
Gezien we hier in het topic GerGem zitten: ja, zo wordt er in vrijwel de gehele GerGem (leiding) gedacht, al is dat op individueel niveau (kerklid) wel verschillend.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef: De Bijbel besteedt ook aandacht aan 'vormen': haardracht voor mannen en vrouwen, sieraden bij vrouwen, mannen- en vrouwenkleding. Als de Heilige Geest dat belangrijk vindt, wie zijn wij dan om dat 'maar regeltjes' en 'uitwendige vormen' te noemen?
En wie is het dan die bepaald heeft dat een broek mannenkleding is? Wat was in bijbelse tijden het onderscheid tussen heren- en dameskleding?

Een legging is een kledingstuk voor dames, maar kan bij veel mannenbroeders ook niet op goedkeuring rekenen.

Een boxershort was vroeger een kledingstuk voor heren. Mag je als dame dan geen boxershort voor dames dragen? En tegenwoordig heb je ook strings voor mannen. Ook niet toegestaan?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef: De Bijbel besteedt ook aandacht aan 'vormen': haardracht voor mannen en vrouwen, sieraden bij vrouwen, mannen- en vrouwenkleding. Als de Heilige Geest dat belangrijk vindt, wie zijn wij dan om dat 'maar regeltjes' en 'uitwendige vormen' te noemen?
En wie is het dan die bepaald heeft dat een broek mannenkleding is? Wat was in bijbelse tijden het onderscheid tussen heren- en dameskleding?

Een legging is een kledingstuk voor dames, maar kan bij veel mannenbroeders ook niet op goedkeuring rekenen.

Een boxershort was vroeger een kledingstuk voor heren. Mag je als dame dan geen boxershort voor dames dragen? En tegenwoordig heb je ook strings voor mannen. Ook niet toegestaan?
Dat is de beste afleiding die er bestaat. Een discussie over de details. Die doet het altijd goed. Je maakt er gewoon iets bespottelijks van.

Gelukkig is er een groot deel van onze gezindte die respect heeft voor uiterlijke vormen en niet voortdurend grenzen opzoekt. Daarom is het artikel in de SB hoogst actueel en naar de Schrift.
JvW

Bericht door JvW »

Ad Anker schreef:Daarom is het artikel in de SB hoogst actueel en naar de Schrift.
Volgens jou. Ik denk dat het alleen maar verwijdering geeft binnen de Gereformeerde Gemeenten.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
GerefGemeente-lid
Verbannen

JvW schreef:
Ik kan heel kort zijn: ja.

Ik heb het zelfs letterlijk horen prediken, gisterenavond (n.a.v. Zondag 35, wat handelt over het tweede gebod en de eigenwillige godsdienst).
GerefGemeente-lid
Verbannen

JvW schreef:
Ad Anker schreef:Daarom is het artikel in de SB hoogst actueel en naar de Schrift.
Volgens jou. Ik denk dat het alleen maar verwijdering geeft binnen de Gereformeerde Gemeenten.
Nee.

Als we de achtergrond duiden en Gods Woord er op naslaan, bijvoorbeeld de bekende tekst uit Deuteronomium en de uitleg daarbij van Calvijn, dan lijkt me duidelijk dat @Ad Anker geheel naar de Schrift spreekt.

Tegenwoordig wordt alles van tafel geveegd, onder het mom van: 'Het gaat niet om de uiterlijkheden.' Maar als God gaat werken in het hart van een zondaar, dan leert hij of zij Gods wil te doen, en dan wordt het, ook in uitwendige zaken: 'Wat wilt Gij dat ik doen zal?' en niet: 'Het kan ook wel zus of zo.' Echt waar niet.

Vroeger zeiden de oudjes: 'Kleed je zo dat de wereld niet om je lacht en Gods volk niet om je huilt.' Verstaan we dit nog of laten we ons meesleuren met de hoofdstroom van deze tijd?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 30 aug 2021, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Dat is de beste afleiding die er bestaat. Een discussie over de details. Die doet het altijd goed. Je maakt er gewoon iets bespottelijks van.
Het gaat er om dat de invulling van de norm tot onderscheid wordt ingekleurd op basis van subjectieve inzichten. Maar dat inzicht heeft men niet. Vandaar dat ik wat in detail treedt om een en ander wat helderder te maken.
Gelukkig is er een groot deel van onze gezindte die respect heeft voor uiterlijke vormen en niet voortdurend grenzen opzoekt. Daarom is het artikel in de SB hoogst actueel en naar de Schrift.
Het is een achterhoedegevecht, wat door een klein clubje ultraconservatieven abusievelijk als strijd aan het front wordt gezien.
Plaats reactie