Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoewel mijn bericht hier in een GG-topic staat en ik antwoord op een GG-posting, is mijn bericht niet specifiek tot dat kerkverband beperkt, overigens.
Ik ben het met Tiberius eens. Kerkelijk leed gaat erg diep. Ik heb dat gezien van dichtbij en ik zie het nog steeds. En het komt voor van links tot rechts.
Met krassen moet men nooit spotten. Tegelijk lees ik helaas meer over de krassen die men oploopt / opliep (en dan over de fouten van anderen daarin) dan over de krassen die men uitdeeld / uitgedeeld heeft.
Laat het gesprek gaan over hoe het wel moet en wat men zelf anders doet door de - genadige- inzichten verkregen.
En ook....., wie achterom ziet is niet bekwaam!
Laat het gesprek gaan over hoe het wel moet en wat men zelf anders doet door de - genadige- inzichten verkregen.
Die bijbeltekst hoeft ons niet te verhinderen om kritisch naar onszelf te kijken hoor. Ik betwijfel of je deze bijbeltekst in dit verband wel terecht aanvoert.
Eens! Kritisch naar jezelf kijken is juist wat ik bepleit.DDD schreef:Die bijbeltekst hoeft ons niet te verhinderen om kritisch naar onszelf te kijken hoor. Ik betwijfel of je deze bijbeltekst in dit verband wel terecht aanvoert.
Klopt hoor. Maar vaak hebben daders niet eens door welke schade ze aanrichten bij hun slachtoffers. Daarom zullen ze het er niet of nauwelijks over hebben. Soms denken ze zelfs in hun recht te staan.Wim Anker schreef:Met krassen moet men nooit spotten. Tegelijk lees ik helaas meer over de krassen die men oploopt / opliep (en dan over de fouten van anderen daarin) dan over de krassen die men uitdeeld / uitgedeeld heeft.
- Delftenaar
Dat klopt.
Maar soms gebeuren die krassen onbewust. Doordat iemand vanuit de eigen situatie allerlei zaken al dan niet meegekregen heeft en daardoor niet begrijpt dat in een bepaalde, sociale, situatie dingen een kras bij de ander veroorzaakt.
Wat ik daarmee wil zeggen: iemand anders beschadigen is altijd erg. Omdat persoon in kwestie daar veel last van kan hebben. Soms zelfs jarenlang. Dus bagatelliseren doe ik al die krassen niet.
Maar als die ander iemand krassen bezorgt vanuit sociaal onvermogen of dat het een bewuste actie is maakt wel verschil uit. Ja: bij de ontvanger doet alles evenveel pijn.
Maar soms gebeuren die krassen onbewust. Doordat iemand vanuit de eigen situatie allerlei zaken al dan niet meegekregen heeft en daardoor niet begrijpt dat in een bepaalde, sociale, situatie dingen een kras bij de ander veroorzaakt.
Wat ik daarmee wil zeggen: iemand anders beschadigen is altijd erg. Omdat persoon in kwestie daar veel last van kan hebben. Soms zelfs jarenlang. Dus bagatelliseren doe ik al die krassen niet.
Maar als die ander iemand krassen bezorgt vanuit sociaal onvermogen of dat het een bewuste actie is maakt wel verschil uit. Ja: bij de ontvanger doet alles evenveel pijn.
Dat je krassen krijgt is heel naar en dat draag je vaak lang mee, zeker op geestelijk gebied.
Het aller moeilijkste in dit krassen-verhaal vind ik altijd dat ik bang ben een ander krassen te bezorgen en het niet door heb.
Het aller moeilijkste in dit krassen-verhaal vind ik altijd dat ik bang ben een ander krassen te bezorgen en het niet door heb.
Ik denk dat jij een van de laatsten zal zijn die krassen zal veroorzaken Terri.Terri schreef:Dat je krassen krijgt is heel naar en dat draag je vaak lang mee, zeker op geestelijk gebied.

Aandoenlijk hoor, al die hobby-psychologen.
De vraag was echter waarom dominee Z anders klinkt dan docent Z klonk.
Het antwoord zal toch liggen in de transitie van docent naar dominee. Daar hoef je echt geen psychologische analyses op los te laten.
De vraag was echter waarom dominee Z anders klinkt dan docent Z klonk.
Het antwoord zal toch liggen in de transitie van docent naar dominee. Daar hoef je echt geen psychologische analyses op los te laten.
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
Ik wil geenszins oude koeien uit de sloot halen, maar wat betreft de achterkant van de laatste Saambinder zou ik willen zeggen: Neem en lees en neem het ter harte!
Op deze manier blijven die koeien natuurlijk lekker in de sloot.GerefGemeente-lid schreef:Ik wil geenszins oude koeien uit de sloot halen, maar wat betreft de achterkant van de laatste Saambinder zou ik willen zeggen: Neem en lees en neem het ter harte!
Doel je op dat gare pleidooi voor het dragen van rokken door vrouwen? Ik vond het een vreselijk stuk. Na de zure bommen van V.A. steeds meer redenen om mijn abbo te stoppen.
De Saambinder zou eens het gehele kerkverband in het vizier moeten hebben i.p.v. zo selectief. Doordeweeks zijn broeken in een deel van de gemeenten gewoon ingeburgerd. Bovendien moeten we af van de aloude en vermoeiende broeken-rokkendiscussie. Er is een veel belangrijker front: genderneutraliteit en beinvloeding van onze kinderen via social media. Daarvoor moet gewaarschuwd worden.
De Saambinder zou eens het gehele kerkverband in het vizier moeten hebben i.p.v. zo selectief. Doordeweeks zijn broeken in een deel van de gemeenten gewoon ingeburgerd. Bovendien moeten we af van de aloude en vermoeiende broeken-rokkendiscussie. Er is een veel belangrijker front: genderneutraliteit en beinvloeding van onze kinderen via social media. Daarvoor moet gewaarschuwd worden.
-
- Verbannen
Dit is een probleem binnen het gehele kerkverband.Erskinees schreef:Doel je op dat gare pleidooi voor het dragen van rokken door vrouwen? Ik vond het een vreselijk stuk.
Volgens mij lijkt het antwoord me heel erg duidelijk. Ik hoop dat het van alle kansels wordt afgelezen. Juist in het kader van genderneutraliteit is het belangrijk dat mannen en vrouwen herkenbaar zijn in hun kleding en zich niet als de wereld kleden of naar het andere geslacht.
- J.C. Philpot
En mannen (predikanten als voorbeelden voorop) stoppen met het afscheren van hun baarden.GerefGemeente-lid schreef:Juist in het kader van genderneutraliteit is het belangrijk (...)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield