Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Mara schreef:
Mistig schreef: Daarom. Ds. J. van Haaren adviseert het ook ergens, meen ik.
Per 100 leden in elk geval een ouderling. En minimaal 3 ouderlingen per gemeente.
In vergrijzende gemeentes is dat vaak het probleem zodat de gemeente uiteindelijk wordt opgeheven.
Er is niemand meer te krijgen voor het ambt.
Of 1 ouderling moet al 30 jaar de kar trekken (in zijn eentje).
Ik spreek nu in het algemeen! In de GG kent men dit probleem toch niet?
Kleine gemeenten hebben we ook in de GG wel natuurlijk. Pas is Hoogvliet nog opgeheven vanwege te weinig ambtsdragers.
Maar volgens mij is dit ook best een ernstig probleem. 12 man die het beleid bepalen en pastorale zorg hebben voor ruim 2000 zielen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Henk J

Bericht door Henk J »

Mistig schreef:
Mara schreef:
Mistig schreef: Daarom. Ds. J. van Haaren adviseert het ook ergens, meen ik.
Per 100 leden in elk geval een ouderling. En minimaal 3 ouderlingen per gemeente.
In vergrijzende gemeentes is dat vaak het probleem zodat de gemeente uiteindelijk wordt opgeheven.
Er is niemand meer te krijgen voor het ambt.
Of 1 ouderling moet al 30 jaar de kar trekken (in zijn eentje).
Ik spreek nu in het algemeen! In de GG kent men dit probleem toch niet?
Kleine gemeenten hebben we ook in de GG wel natuurlijk. Pas is Hoogvliet nog opgeheven vanwege te weinig ambtsdragers.
Maar volgens mij is dit ook best een ernstig probleem. 12 man die het beleid bepalen en pastorale zorg hebben voor ruim 2000 zielen.
In de ene gemeente zijn vacatures in de kerkenraad nu eenmaal eerder vervuld als in andere gemeentes. Dat zie je in elk kerkverband wel.
Mara

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Kleine gemeenten hebben we ook in de GG wel natuurlijk. Pas is Hoogvliet nog opgeheven vanwege te weinig ambtsdragers.
Dan zou je wellicht toch terug moeten naar kleinere gemeentes.
Dat gezegd hebbende, realiseer ik me ook wel dat dit niet altijd uitvoerbaar is.
Ik heb mijn hele leven gekerkt in kleine gemeentes. Grootste was 500.
Wel als belangstellende in een grote gemeente diensten bijgewoond, maar ik ervaar een kleine gemeente als meer bijzonder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig

Bericht door Mistig »

Mara schreef:
Mistig schreef: Kleine gemeenten hebben we ook in de GG wel natuurlijk. Pas is Hoogvliet nog opgeheven vanwege te weinig ambtsdragers.
Dan zou je wellicht toch terug moeten naar kleinere gemeentes.
Dat gezegd hebbende, realiseer ik me ook wel dat dit niet altijd uitvoerbaar is.
Ik heb mijn hele leven gekerkt in kleine gemeentes. Grootste was 500.
Wel als belangstellende in een grote gemeente diensten bijgewoond, maar ik ervaar een kleine gemeente als meer bijzonder.
Ik ben al lang lid van dezelfde gemeente. De gemeente is de laatste jaren wat gekrompen en dat is jammer.
Tegelijkertijd heb ik wel steeds meer het idee dat ik iedereen binnen de gemeente min of meer ken.
Kan natuurlijk ook komen omdat ik al langer lid ben van de gemeente.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Voor velen zal bekend zijn dat ik in Ede kerk. We wilden een afdeling in Lunteren starten omdat we vol zitten. Op de classisvergadering vlak voor Corona zou daarover gestemd worden, toen heeft Barneveld zuid ik meen samen met de valk een tegenvoorstel gedaan dat Ede maar met Wageningen moet gaan praten over samenwerking. Ze zien een gemeente in Lunteren vanuit Ede toch als een bedreiging. Het is triest maar waar.
Nu lijkt het erop dat als je Ede echt wilt ontlasten de grens ergens bij het centrum moet gaan leggen, dat is toch ook absurd.
De kerkenraden van Ede en Wageningen hebben al wel in een gezamenlijke verklaring laten weten op zoek te zijn naar de mogelijkheden. Ik ben benieuwd wat eruit komt maar wat mij betreft gaat dat niet door. Ben toch wel een beetje ‘verknocht’ aan de gemeente, veel contacten en geestelijke banden en dan zouden we hierdoor min of meer verplicht worden om weg te gaan, dat staat me toch wel tegen
DDD

Bericht door DDD »

Er is in Arnhem nog wel veel plaats. Voor mensen in Renkum en wat verder in Ede is dat ook een optie.
Refogast

Bericht door Refogast »

Of een tweede gemeente in Ede?
Anders een gemeente beginnen in Ederveen?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Refogast schreef:Of een tweede gemeente in Ede?
Het probleem is dat het overschot voornamelijk uit Lunteren komt. Dat is een scheidingsdorp waaruit je kunt kiezen of je lid wordt in Barneveld-Zuid of Ede.

De liggingsproblemen zijn hier dus niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk aan de orde. En dat laatste is wel erg triest natuurlijk.
pierre27

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
Het probleem is dat het overschot voornamelijk uit Lunteren komt. Dat is een scheidingsdorp waaruit je kunt kiezen of je lid wordt in Barneveld-Zuid of Ede.

De liggingsproblemen zijn hier dus niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk aan de orde. En dat laatste is wel erg triest natuurlijk.
Mooi om te zien dat er zowel voor Ede als voor Barneveld-Zuid gekozen kan en gaat worden. Beide fijne gemeenten met hun eigenheid en beiden een fijne en toegankelijke predikant.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerGem

Bericht door GerGem »

Henk J schreef:
GerGem schreef:
wfloor schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?

Zuid wordt verbouwd
Ze kunnen dan ook niet bij Roos in kerk??
Bij Roos houden ze drie diensten, dan is de kerk al aardig in gebruik. En centrum is al groter dan zuid dus dat past wel.
Dat wist ik niet...
Ook een groot gebouw, en parkeerplaatsen ook in overvloed.
Destijds mocht de GG Opheusden ook weer tijdelijk in de GGiN kerken van ds Roos...
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

In Lunteren zelf zijn toch ook prima reformatorische kerken?
Henk J

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef:

Mooi om te zien dat er zowel voor Ede als voor Barneveld-Zuid gekozen kan en gaat worden. Beide fijne gemeenten met hun eigenheid en beiden een fijne en toegankelijke predikant.
En mooi dat beide kerken vol zitten natuurlijk. Alleen Ede wil niet uitbreiden en Barneveld-zuid wel. Als er een GG komt in Lunteren is de uitbreiding in Barneveld-zuid ook niet meer nodig.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bezorgd schreef:In Lunteren zelf zijn toch ook prima reformatorische kerken?
HHK en PKN, maar de HHK is niet helemaal vergelijkbaar met de omringende GG kerken. Ede lijkt nog wel wat op de HHK, maar vergelijkbaar vind ik ze niet.
FlyingEagle

Henk J schreef:
pierre27 schreef:

En mooi dat beide kerken vol zitten natuurlijk. Alleen Ede wil niet uitbreiden en Barneveld-zuid wel. Als er een GG komt in Lunteren is de uitbreiding in Barneveld-zuid ook niet meer nodig.
Er wonen ook veel leden van Barneveld zuid in Lunteren, dat die nu niet naar Ede overstappen beteken dat er altijd leden vanuit Lunteren naar Zuid zullen gaan en dat is prima. Maar zit ons dan niet in de weg, dat heeft bij onze gemeente best wat verdriet gegeven hoe men naar ons kijkt.
FlyingEagle

Bezorgd schreef:In Lunteren zelf zijn toch ook prima reformatorische kerken?
Een joekel van een HHK, niet echt een alternatief voor 400-500 extra leden
Plaats reactie