Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

henriët

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door henriët »

Zondag 52
Mattheüs 4:1-11
We kennen allemaal het heerlijke gevoel dat als we moe zijn en op bed gaan liggen, dat we dan ons kunnen overgeven aan de slaap. Wat een zegen als we dan heerlijk kunnen gaan slapen. In het bijzonder een zegen als we gaan slapen met in ons hart:’Ik lag en sliep gerust.. van s Heeren trouw bewust.
Maar hoe gevaarlijk is het om in de auto als je soms moe bent, na het (over) werk in slaap te vallen, wat is het dan verleidelijk om even weg te dommelen tijdens het rijden. Maar wat een gevaar.. want het kan dan zijn dat wanneer we onze ogen dan even dichtdoen, onze ogen opslaan in het ziekenhuis.
Zo is het ook in de zonden.. wat is het heerlijk om er even aan toe te geven, maar het is o zo gevaarlijk.
Als je in de auto zit, en je moet vechten tegen de slaap, dan zet je je raam wagenwijd open , of even stoppen en eruitstappen en wat te lopen.
zo is het ook als de zonde op ons afkomt, zoals in dit voorbeeld,
even eruit gaan, en bidden: ‘Leid mij niet in verzoeking’
De laatste bede
1. Nood in de bede
2. Verwachting in de bede
3. Zekerheid bij de bede

Leid ons niet in verzoeking. Wat is verzoeking? En wat is beproeving?
Verzoekingen: verleidingen die op je weg komen met het doel om je van de Heere af te trekken, en je verderf op het oog hebben, het is de duivel van wie de verzoekingen komen.Beproeving: wat in je leven overkomt, om je al maar dichter bij de Heere te brengen, het behoud op je oog hebben, het is de Heere wie beproefd.
Hoe kan dan aan de Heere gevraagd worden, leid ons niet in verzoeking, dat werkt de Heere toch niet. Dat is idd zo. Gods toorn is zeer groot over de zonden. De Heere verleidt ons niet tot zonden, maar de Heere Jezus wil ons leren: de erkenning bij de mensen dat alles wat in de wereld gebeurt, ligt in Gods handen. Er geschiedt niets willekeurig. Denk aan Job.. de Heere liet aan satan toe, om bij Job tegenslagen te brengen. En toch zei de Heere;’hier is de grens.. ‘de satan mocht Jobs leven niet hebben.
Troost in dit gebed: weet dat de Heere nooit toe zal laten wat niet in Zijn wil is.
Breng ons niet verzoeking.. geef ons niet aan de verzoekingen over, en de kracht om in de verzoekingen staande te blijven.

Waarom is het nodig dat we leren ‘verlos ons van de boze’?
HC:omdat wij van onszelf zo zwak zijn dat wij niet een ogenblik zouden kunnen bestaan. In onszelf hebben we geen kracht om de verleidingen te weerstaan. (Is dat ook uw/ jouw beleving?)
Wij lijden aan grenzeloze zelfoverschatting, menend wel staande te kunnen blijven. Zowel een ‘natuurlijk mens’als Gods kind. Denk aan de discipelen: gij zult allen aan Mij geërgert worden, Petrus zegt: ‘Nee Heere, ik niet.. ‘later Petrus nog een keer gewaarschuwd, maar toch gevallen, nee ik ken de Mens niet. Maar tijdens de lijdensweg van de Heere, waarin de discipelen moesten waken, sliepen ze. En toen het erop aan kwam, zijn ze allen gevlucht. Wat hebben ook de discipelen moeten leren: ’Zonder Mij kunt gij niets doen’. Want Hij weet wat maaksel wij zijn. Zwakke, broze mensen.
Op Jezus’ school wordt geleerd het van Hem te verwachten, van eigen kracht afzien!
Wie is er hier aan t woord in de HC? Dat is een mens van zondag 23.. weet van de vrijspraak, met God verzoend,van de wasdom in de genade.en dìe gaat hier zeggen.. dat is in mij geen kracht om staande te blijven.
Wat blijft er dan van de mens over? Een arm en nooddruftig mensenkind. Hier wordt geleerd.. waarachtige ootmoed en nederigheid. Niet een beetje zwak of zondig, maar gans onbekwaam tot enig goed. ‘Want o Heere ik ben tot hinken en zinken ieder ogenblik gereed’… ps 38.

De verzoekingen zijn er altijd.. doodsvijanden. Je wordt omringd door vijanden.
HC :duivel, wereld, eigen vlees
ze willen je ondergang, met ook door ons de Naam van God te bezoedelen.
3 vijanden:
Duivel. Begonnen in de hemel. Verzet op aarde voortgezet, mens aan zijn kant gekregen. De satan is vergrimd op de Heere en Zijn kerk. De duivel kunnen we overschatten, maar nooit genoeg onderschatten. Denk aan gevallen engelen, demomen, maar ook mensen in zijn dienst.. Judas… willoos werktuig in de hand van de satan. De satan heeft 6000 jaar ervaring. Vermoord mensen, maar ook geestelijk. Fluistert mensen in, je kunt ook wel leven zonder God, kan later ook wel, maar op zn gevaarlijkst als de Heilige Geest in harten van zondaren werkt. Door het Woord te verdraaiien. Of met de uitverkiezing te werken.. als je niet uitverkoren bent…..
duivel is een persoon vol van kwade krachten, daarom zei Petrus, Zijt nuchter en waakt, want de tegenpartij een briesende leeuw.
Wereld. 1Joh2:16: “Want al wat van de wereld is, namelijk de begeerlijkheid van het vlees, de begeerlijkheid van de ogen, en de grootsheid van het leven, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.” (onderzoek je zelf, wat die voor u/ jou betekent..)
Johannes de apostel der liefde, zegt in vers 15 ‘Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is, zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.’ En dan eindigt hij in vers 17:”En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid, maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid!”
ons eigen vlees: mijn wil tegenover Gods wil.. Paulus.. ‘de werken van het vlees zijn u openbaar:overspel, hoererij, onreinheid…’ Wat is dan gebed nodig..

2.Bidden met verwachting.
Wil ons toch behouden en sterken door de kracht van uw Heilige Geest opdat wij in deze geestelijke strijd niet onder liggen maar altijd sterken wederstand doen.
Gelijk een schaap heb ik gedwaald.. dat onverwacht zijn herder is verloren..laat mij niet dwalen Heer’
We voelen hier dat we niets kunnen doen uit eigen kracht, maar door Gods geest. Niet door kracht noch door geweld maar door Gods Geest, zal het geschieden.
Gebed:’Als er gelegenheid is, neem de genegenheid weg, en als er genegenheid is, neem de gelegenheid weg’.
Wij moeten aandoen de geestelijke wapenrusting. Het zwaard: het Woord.. er staat geschreven!
bunyan komt in het huis van uitlegger (Heilige Geest) kamer.. ziet een haard branden. En steeds een man die steeds het vuurwil blussen, maar het vuur blijft branden. Uitlegger laat zien dat achter die haard een Man staat met olie die steeds het vuur aanwakert.
man is de duivel die de liefde wil uitblussen, maar de Man achter dat vuur met olie, is de Heilige Geest, die steeds de harten van Gods kind laat branden, en de olie de liefde laat gieten..
De Heere laat het hart branden door:
*Gods kinderen worden vertroost door het Woord,
*Door het Heilig Avondmaal,
*Binnenkamer.. gebed, en indaalt in het hart,
*Als ze psalmen mogen zingen.
Gods kind mag het dan in de kracht van de Heilige Geest ervaren!
Luther: droom duivel schreef zonden, maar Luther pakte een rode pen.: Het bloed van Christus reinigt van alle zonden, toen week de duivel.

3 zekerheid bij die bede
wat is dan de kracht en de pleitgrond?
Want Uw is het koninkrijk en de kracht.. en de heerlijkheid in der eeuwigheid.
Gods kind mag het verwachten van God Zelf.
Gods kind mag weten door wedergeboorte in te gaan in Gods koninkrijk. Koning, Herder, Vader.
Als Koning gaarne bereid om te zorgen.
niet alleen de wil en het verlangen, maar ook de kracht.. machtig om om alles goeds te geven.
Hij beschikt over alles.
Hij kan helpen, de Almachtige!! Waarom zal hij helpen en verhoren: Ik doe het niet om uwentwil..
Om zijn eer!
tot in der eeuwigheid: Gods kind zegt.. Lieve Vader, ik mag pleiten op Uw heerlijke deugden.
Om vast te grijpen aan het Woord van de Heere Jezus, Hij is de Koning der Koningen en de Almachtige, en zo kun je amen zeggen.
Het eerste woordje wat je moeder leert, als je leert bidden, het laatste woord wat Christus leert..
Amen.. de stem van het kind.. Heere, ik geloof U, ik vertrouw u! Gij hebt verhoort voor ik begon te vragen..Amen is Christus zeggen! Dit zegt de Amen..Ik ben de Getrouwe en stanvastig in het uitvoeren van Mijn beloften. Paulus: Want zovelen beloften er zijn, zijn in Hem ja en Amen!
Het zal waar zijn, het zàl gebeuren. Hij heeft het verworven. Hij is de Amen.
Om zo dan tot Hem te mogen gaan, in aardse noden en ook geestelijke strijd, dan ligt het vast in de getrouwe Zaligmaker.
Amen zeggen is bidden zonder twijfelen dat Hij hoort naar het geroep van de jonge raven!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lassie

Bericht door Lassie »

ik had oppasdienst. Ik heb ze voor mogen lezen uit een boekje: Jezus en de Vissers. Kwam alleen niet aan lezen toe want de kids zagen de plaatjes.
refo

Bericht door refo »

Oude Paden schreef:Genesis 8 (Over de duif die Noach uit de ark liet gaan en terugkeerde met een gebroken olijfblad)

Persoonlijk vond ik de preek vrij sterk vergeestelijkt. (Dat ben ik niet zo erg gewend van onze dominee)
Hij vergeleek de duif met de Heilige Geest, het olijfblad met de belofte en de olie des geestes.
Ook maakte hij een vergelijking dat de duif type was van een zoekende ziel die geen rust vond buiten de ark maar weer neerstreek op de hande van de meerdere Noach.

Best mooie gedachten.......ik vraag me alleen altijd af in hoeverre je dit erbij moet betrekken.
Dat is vaak een probleem met OT preken. Het hele OT wijst heen naar Christus die komen moet. Maar hoe past dat in een bepaalde geschiedenis. De ark is type van Christus, dat is duidelijk. Maar het verhaal gaat verder en Noach wil er uit. Eigenlijk moet hij dat niet willen.
De bovenstaande uitleg doet wat wonderlijk aan. Een meerdere Noach heb ik ook nog nooit van vernomen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

refo schreef:
Oude Paden schreef:Genesis 8 (Over de duif die Noach uit de ark liet gaan en terugkeerde met een gebroken olijfblad)

Persoonlijk vond ik de preek vrij sterk vergeestelijkt. (Dat ben ik niet zo erg gewend van onze dominee)
Hij vergeleek de duif met de Heilige Geest, het olijfblad met de belofte en de olie des geestes.
Ook maakte hij een vergelijking dat de duif type was van een zoekende ziel die geen rust vond buiten de ark maar weer neerstreek op de hande van de meerdere Noach.

Best mooie gedachten.......ik vraag me alleen altijd af in hoeverre je dit erbij moet betrekken.
Dat is vaak een probleem met OT preken. Het hele OT wijst heen naar Christus die komen moet. Maar hoe past dat in een bepaalde geschiedenis. De ark is type van Christus, dat is duidelijk. Maar het verhaal gaat verder en Noach wil er uit. Eigenlijk moet hij dat niet willen.
De bovenstaande uitleg doet wat wonderlijk aan. Een meerdere Noach heb ik ook nog nooit van vernomen.
Preken over gebeurtenissen uit het Oude testament worden vaak niet geplaatst in hun relatie met het nieuwe testament. Als Isaak vraagt: waar is het lam en Abram antwoordt met: God zelf zal in een lam voorzien, is de kern van de preek vaak niet: God hééft in een Lam voorzien, maar wordt voornamelijk de vraag van Isaac besproken als kenmerkend voor het geloofsleven van elke gelovige. Daarom wordt in veel kerken uit de gereformeerde gezindte zoveel uit het Oude testament gepreekt. Op zichzelf is dat geen enkel probleem, maar het resultaat stelt vaak teleur. Het probleem met vergeestelijkingen is vaak dat ze zo mooi zijn, maar je loopt er inderdaad mee vast.
pjf

Bericht door pjf »

refo schreef:

Ach, ik weet niet of we dat meteen als probleem moeten zien. Als er een allerdaags voorbeeld wordt gebruikt in de kerk roepen we meestal ook niet meteen 'Moeten we dat wel vergeestelijken?'.

Hoewel we er wel voor op moeten passen dat de oorspronkelijke betekenis niet veranderd wordt.

De duif als teken van de Heilige Geest komen we overigens vaker tegen in de Bijbel.
refo

Bericht door refo »

pjf schreef:Ach, ik weet niet of we dat meteen als probleem moeten zien. Als er een allerdaags voorbeeld wordt gebruikt in de kerk roepen we meestal ook niet meteen 'Moeten we dat wel vergeestelijken?'.

Hoewel we er wel voor op moeten passen dat de oorspronkelijke betekenis niet veranderd wordt.

De duif als teken van de Heilige Geest komen we overigens vaker tegen in de Bijbel.
Als teken, inderdaad, maar dit was een echte. En daar komen dan de misverstanden van.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Dat we door het offer van Christus vergeving van onze zonden kunnen vragen - en krijgen.
The Groom's still waiting at the altar
pjf

Bericht door pjf »

Bonny schreef:Dat we door het offer van Christus vergeving van onze zonden kunnen vragen - en krijgen.
Laten we hopen dat dat bij iedereen in de prediking centraal stond.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
pjf schreef:Ach, ik weet niet of we dat meteen als probleem moeten zien. Als er een allerdaags voorbeeld wordt gebruikt in de kerk roepen we meestal ook niet meteen 'Moeten we dat wel vergeestelijken?'.

Als teken, inderdaad, maar dit was een echte. En daar komen dan de misverstanden van.
De duif bij de doop van de Heere Jezus in de Jordaan was ook een echte, hoor!
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Tiberius schreef:
refo schreef:

? "in de gedaante van"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Oude Paden schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Als teken, inderdaad, maar dit was een echte. En daar komen dan de misverstanden van.
? "in de gedaante van"
De lichamelijke gedaante van een echte duif, ja. Geen teken of beeld, of zo.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Oude Paden schreef:
Tiberius schreef: De duif bij de doop van de Heere Jezus in de Jordaan was ook een echte, hoor!
? "in de gedaante van"
De lichamelijke gedaante van een echte duif, ja. Geen teken of beeld, of zo.
Toch zit er een wezenlijk versxhil tussen beide duiven.

De duif van Noach was een duif, aankomen vliegen twee aan twee en de ark ingegaan

de duif bij de doop van Jezus was de Heilige Geest. Alleen hij kwam in de vorm van een duif.

En nog even terzijde, hoe werd deze tekst verklaard dan?
Toen vertoefde hij nog zeven andere dagen; en hij liet de duif uit; maar zij keerde niet meer weder tot hem.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
pjf

Bericht door pjf »

Ariene schreef: En nog even terzijde, hoe werd deze tekst verklaard dan?
Toen vertoefde hij nog zeven andere dagen; en hij liet de duif uit; maar zij keerde niet meer weder tot hem.
We hoeven natuurlijk niet meteen de volledige geschiedenis van die duif te kunnen toepassen op het beeld van de Heilige Geest.
Ariene

Bericht door Ariene »

pjf schreef:
We hoeven natuurlijk niet meteen de volledige geschiedenis van die duif te kunnen toepassen op het beeld van de Heilige Geest.
Ik bedoelde het als link naar deze uitleg:
Ook maakte hij een vergelijking dat de duif type was van een zoekende ziel die geen rust vond buiten de ark maar weer neerstreek op de handen van de meerdere Noach.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ariene schreef:
pjf schreef:
Ik bedoelde het als link naar deze uitleg:
Ook maakte hij een vergelijking dat de duif type was van een zoekende ziel die geen rust vond buiten de ark maar weer neerstreek op de handen van de meerdere Noach.
Ariene: Dat was ook precies mijn vraag. Je komt met allegorie al snel met de vraag: hoe ver moet en kan je daarmee gaan?
Je kunt dit beeld nl. niet op alles toepassen.
Gesloten