Wat doen we vandaag?
-
Re: Wat doen we vandaag ? [9]
Hier in het grote Brasil zijn ook heel wat bekende merken (vaak onder een andere naam). Maar 'Maggi' staat hier wel practisch elke dag op tafel. En zo zijn er meer merknamen die in Nederland ook bekend zijn. (Morgen eens even snuffelen in de keukenkast)
Maar Maggi is ook een mondiaal merk, eigendom van het grote Nestlé.Eppo Gremdaat schreef:Hier in het grote Brasil zijn ook heel wat bekende merken (vaak onder een andere naam). Maar 'Maggi' staat hier wel practisch elke dag op tafel. En zo zijn er meer merknamen die in Nederland ook bekend zijn. (Morgen eens even snuffelen in de keukenkast)
Grote concurrent is Knorr, dat tot Unilever behoort.
Trouwens is het heel interessant om buiten Nederland eens een supermarkt
te bekijken. Je ziet inderdaad vaak bekende merken. Soms zie je andere merknamen
met vrijwel dezelfde verpakking van een bij ons bekend merk.
Het gaat dan soms om 'local jerwels' zoals Unilever die noemt.
Voorbeeld: Typisch Nederlands is Andrélon haarverzorging. Ooit op de markt gebracht
door een eenvoudige kapper uit Bodegraven, André de Jong. Hij ging shampoo maken,
en met succes. Het bleef niet bij shampoo, want al snel werd het assortiment uiitgebreid
met onder meer tandpasta en anderen persoonlijke verzorgingsproducten.
In de jaren '60 probeerde Unilever vaste voet op Nederlandse bodem te krijgen met hun
eigen wereldmerk SUNSILK. Dit merk heet op sommige markten SEDAL of SEDA. In
Zuid-Afrika nog ORGANIC, een merk dat Unilever ooit ook globaal in heeft willen zetten.
Maar het lukte hier niet om Sunsilk groot te maken. Andrélon had hier een goede naam.
Er zat voor Unilever maar één ding op om hier de shampoomarkt succesvol te zijn:
Andrélon overnemen. Dat was een gouden greep. Maar het gevolg was wel dat het
wereldwijd bekende Sunsilk (of SEDAL/SEDA) hier verdween. Nu zie je in andere landen
ook vaak dezelfde producten die hier Andrélon heten meestal onder de naam Sunsilk.
Vaal bijna dezelfde verpakkingen, uitgenomen de geschubte Andrélonfles waarop Andrélon
patent heeft.
Hetzelfde verhaal kan over bv. tandpasta verteld worden. Wereldmerken als SIGNAL en
CLOSE-UP sloegen hier niet aan doordat PRODENT hier een leiden rol had. Die kwam dus
ook zo in handen van Unilever. De bekende WHITE NOW serie is wereldwijd bekend, maar
alleen in Nederland natuurlijk onder het merk PRODENT. Tik voor de aardigheid eens
WHITE NOW in Google: Je ziet dan dat deze tandpastareeks onder verschillende merken
bekend is. Maar wel allemaal dezelfde verpakking.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Unilever had inderdaad 1600 merken in bezit, maar in de loop van de afgelopen 12 jaar is dat verminderd naar 400. Het local jewel idee is meer en meer losgelaten. De wereld wordt steeds meer een dorp.
Die rationalisatie heeft er voor gezorgd bijvoorbeeld dat Jif nu Cif heet.
Die naam had dat spulletje in andere landen al.
Mijn vroegere controleleider had nog vroeger bij Andrelon gewerkt in de boekhouding.
Hij kon smakelijk vertellen over de verschillende shampoos die hij mee naar huis kreeg om te proberen. Als proefkonijn. Dat waren nog eens tijden.
Mijn vroegere controleleider had nog vroeger bij Andrelon gewerkt in de boekhouding.
Hij kon smakelijk vertellen over de verschillende shampoos die hij mee naar huis kreeg om te proberen. Als proefkonijn. Dat waren nog eens tijden.
Jif bestaat op enkele hardnekkige markten ook nog, en op de eigenwijze Duitserefo schreef:Unilever had inderdaad 1600 merken in bezit, maar in de loop van de afgelopen 12 jaar is dat verminderd naar 400. Het local jewel idee is meer en meer losgelaten. De wereld wordt steeds meer een dorp.
markt heet het VISS... Ook de namen als onder meer ANDY HANDY en LYSOFORM
worden regionaal gebruikt.
Wereldwijd dezelfde naam lukt veel beter bij Personal Care dan bij Home Care.
Men wilde alles uiteindelijk onder twee grote merknamen: Domestos en Cif.
Hierdoor moest het kleine ANDY ook omgebouwd worden naar Cif.
Het werd een regelrechte flop. Klanten bij AH vroegen massaal: Is er geen
ANDY meer? De klant accepteerde de naam Cif niet. Unilever moest
op zijn schreden terugkeren, en het kostte een enorme reclamecampagne om
Andy weer te herintroduceren. Na eerst een smak geld te hebben verspilt
door de ombouwcampagne ANDY wordt CIF. Het mislukte dus.
Men heeft dan ook maar afgezien om het typisch Nederlandse GLORIX
om te bouwen naar DOMESTOS. Zo is er enorm veel te zeggen over
deze interessante materie, mits... je er enige interesse in hebt.
Wat gaan we doen vandaag?
Na gisteren een heerlijk dagje strand en afkoelen in het water, gaan we vanmiddag winkelen
De jongste is gek van Trams...dus daar ga ik wel met de jongste heen....
En erna is het hier altijd zaterdag patatdag
Fijne dag voor iedereen!
Na gisteren een heerlijk dagje strand en afkoelen in het water, gaan we vanmiddag winkelen

De jongste is gek van Trams...dus daar ga ik wel met de jongste heen....
En erna is het hier altijd zaterdag patatdag

Fijne dag voor iedereen!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-
Waarom zou het niet mogelijk zijn om gewoon per land de merknamen te behouden die men gewend is, en dat de officiële merknaam dan wel internationaal is? Waarom moet alles nu weer een eenheidsworst zijn? Of die shampoo nou andrélon of sunsilk heet, wat maakt dat uit? Zet in NL andrélon erop, en in andere landen sunsilk of een lokale variant, hoe moeilijk kan het zijn...
Zolang ze maar van mijn Zeeuws Meisje afblijven, in ieder geval. Ik ga geen cent teveel betalen voor mijn margarine !
Zolang ze maar van mijn Zeeuws Meisje afblijven, in ieder geval. Ik ga geen cent teveel betalen voor mijn margarine !
Misschien opmerkelijk, maar bij verreweg de meeste vrouwen is de naam J if nog steeds de benaming voor dit spulletje.sirdanilot schreef:Waarom zou het niet mogelijk zijn om gewoon per land de merknamen te behouden die men gewend is, en dat de officiële merknaam dan wel internationaal is? Waarom moet alles nu weer een eenheidsworst zijn? Of die shampoo nou andrélon of sunsilk heet, wat maakt dat uit? Zet in NL andrélon erop, en in andere landen sunsilk of een lokale variant, hoe moeilijk kan het zijn...
Wij zeggen het ook hier in huis, pak maar even de fles J if, daar gaat dat heel goed mee.
Ik gebruik al jaren Elseve shampoo, maar die werd veranderd in Elvive. Waarom?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ten eerste een vraagje: Is het met een doel om de merknamen niet aaneen te schrijven?Mara schreef:Misschien opmerkelijk, maar bij verreweg de meeste vrouwen is de naam J if nog steeds de benaming voor dit spulletje.sirdanilot schreef:Waarom zou het niet mogelijk zijn om gewoon per land de merknamen te behouden die men gewend is, en dat de officiële merknaam dan wel internationaal is? Waarom moet alles nu weer een eenheidsworst zijn? Of die shampoo nou andrélon of sunsilk heet, wat maakt dat uit? Zet in NL andrélon erop, en in andere landen sunsilk of een lokale variant, hoe moeilijk kan het zijn...
Wij zeggen het ook hier in huis, pak maar even de fles J if, daar gaat dat heel goed mee.
Het geval Elvive/Elseve is met vele voorbeelden de vermenigvuldigen.
Vaak lopen deze naamsverschillen parallel met de talen. Zo zie je in de Romaanse taalgebieden
enkel ELSEVE, en in Germaanse taalgebieden ELVIVE.
Zoiets heb je onder meer ook met AXE/LYNX of REXONA/SURE of VASELINE/VASENOL of BECEL/FLORA etc.
Of om er nog maar één te moemen: WITTE REUS/WEISSE RIESE....

Als je een puntje er tussen zet of een spatie er tussen plaatst, is hij niet te googlen.-DIA- schreef:Ten eerste een vraagje: Is het met een doel om de merknamen niet aaneen te schrijven?Mara schreef:Misschien opmerkelijk, maar bij verreweg de meeste vrouwen is de naam J if nog steeds de benaming voor dit spulletje.sirdanilot schreef:Waarom zou het niet mogelijk zijn om gewoon per land de merknamen te behouden die men gewend is, en dat de officiële merknaam dan wel internationaal is? Waarom moet alles nu weer een eenheidsworst zijn? Of die shampoo nou andrélon of sunsilk heet, wat maakt dat uit? Zet in NL andrélon erop, en in andere landen sunsilk of een lokale variant, hoe moeilijk kan het zijn...
Vaak lopen deze naamsverschillen parallel met de talen. Zo zie je in de Romaanse taalgebieden
enkel ESEVE, en in Germaanse taalgebieden ELVIVE.
Zoiets heb je onder meer ook met AXE/LYNX of REXONA/SURE of VASELINE/VASENOL of BECEL/FLORA etc.
Bedankt voor de tip!Mara schreef:Als je een puntje er tussen zet of een spatie er tussen plaatst, is hij niet te googlen.-DIA- schreef:Ten eerste een vraagje: Is het met een doel om de merknamen niet aaneen te schrijven?Mara schreef:Misschien opmerkelijk, maar bij verreweg de meeste vrouwen is de naam J if nog steeds de benaming voor dit spulletje.sirdanilot schreef:Waarom zou het niet mogelijk zijn om gewoon per land de merknamen te behouden die men gewend is, en dat de officiële merknaam dan wel internationaal is? Waarom moet alles nu weer een eenheidsworst zijn? Of die shampoo nou andrélon of sunsilk heet, wat maakt dat uit? Zet in NL andrélon erop, en in andere landen sunsilk of een lokale variant, hoe moeilijk kan het zijn...
enkel ESEVE, en in Germaanse taalgebieden ELVIVE.
Dan lijkt het me ook wel verstandig om me voortaan D IA te noemen...

- Dodo
Waarom zou je niet willen dat die namen gegoogled worden??
Ik doe dat best vaak. Als je met het nieuws op wereldschaal van de grote levensmiddelen-Dodo schreef:Waarom zou je niet willen dat die namen gegoogled worden??
en H&PC-producenten op de hoogte wil blijven...
Dan bestaat de kans dat je jezelf tegenkomt.Dodo schreef:Waarom zou je niet willen dat die namen gegoogled worden??

Google een woord en je zit ineens op Dodo op RF. Wil jij dat?
Vergeet het maar. Dat werkte 10 jaar geleden misschien wel, maar in 2013 echt niet meer.
Google haalt puntjes, spaties en streepjes er wel uit.
Google haalt puntjes, spaties en streepjes er wel uit.
Meteen geprobeerd met het woord C if, google plaatst daar een puntje tussen maar ik kom op heel ander soort sites terecht en niet op een schoonmaakmiddel.