Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

mulder

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door mulder »

Ik heb deze student pas ook gehoord. Het was een diepe en goede prediking. Soms ben ik wel eens jaloers op de opleiding van de GG, je merkt dat er veel structuur in zit en veel uitleg. Over het stemgebruik en concentratie: daar had ik, helaas, ook behoorlijk last van..

Ik heb zondag ziek thuisgezeten, heb 2 oude preken van Ds. Geuze beluisterd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

"Reize", "parelen", "Toevlucht-met-een-hoofdletter", monotoon spraakgebruik: waarom spreken we anno 2015 geen normaal Nederlands? Waarom klagen over de jeugd die afhaakt en ondertussen vasthouden aan nodeloos archaïsch taalgebruik? En waarom gaan mensen die normaal heel levendig kunnen spreken opeens over naar een monotone en 'zangerige' manier van spreken als er moet worden gelezen uit de Bijbel of gesproken uit Gods woord?
En waarom niet de gewone regel uit de Nederlandse taal gehanteerd?
Geen hoofdletters (onderkast):
• Vervoegingen zoals goddelijk, calvinistisch, bijbelboek, bijbelse et cetera.
• Bezittelijke, betrekkelijke en wederkerige voornaamwoorden (zich) die verwijzen naar God, bijvoorbeeld: Jezus Christus, die het Woord is; geloven in God en zijn Woord.
• Metaforen die naar God, Christus of de heilige Geest verwijzen. Bijvoorbeeld: het lam Gods, Ik ben de ware wijnstok, Ik ben de deur.

• Zelfstandige naamwoorden die naar God verwijzen, bijvoorbeeld: redder, koning, messias.
• Godsdiensten (christendom, jodendom, islam) en hun aanhangers: christenen, joden etc. Maar wel Joden, als het gaat om personen behorend tot het Joodse volk (etnische eenheid).
• Bijvoeglijke naamwoorden: hervormde kerk, gereformeerde dominee, roomskatholieke volksdeel, christendom, evangelie (maar niet als het om een bijbelboek gaat: het Evangelie van Johannes).
• Kernwoorden als: kerk, paradijs, sabbat, sacrament, besnijdenis, doop, avondmaal, artikel(en), christelijk, christen, verbond, wet.
• Geen hoofdletter bij ‘bijbel’ en ‘koran’ als verwezen wordt naar het object/een exemplaar, bijvoorbeeld: de bijbel op de eettafel.
• Afgeleide woorden van Bijbel en Schrift, bijvoorbeeld: bijbelgedeelte,
bijbelse, bijbelstudie, schriftgetrouw, schriftuurlijk. Ook de afgeleide woorden van de (christelijke) feestdagen zoals paastijd, kerstdagen en
kerstengel.
• Plaatselijke afdelingen van kerkgenootschappen, bijvoorbeeld de gereformeerd vrijgemaakte kerk te Utrecht Centrum
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:"Reize", "parelen", "Toevlucht-met-een-hoofdletter", monotoon spraakgebruik: waarom spreken we anno 2015 geen normaal Nederlands? Waarom klagen over de jeugd die afhaakt en ondertussen vasthouden aan nodeloos archaïsch taalgebruik? En waarom gaan mensen die normaal heel levendig kunnen spreken opeens over naar een monotone en 'zangerige' manier van spreken als er moet worden gelezen uit de Bijbel of gesproken uit Gods woord?
• Bezittelijke, betrekkelijke en wederkerige voornaamwoorden (zich) die verwijzen naar God, bijvoorbeeld: Jezus Christus, die het Woord is; geloven in God en zijn Woord.
• Metaforen die naar God, Christus of de heilige Geest verwijzen. Bijvoorbeeld: het lam Gods, Ik ben de ware wijnstok, Ik ben de deur.

• Zelfstandige naamwoorden die naar God verwijzen, bijvoorbeeld: redder, koning, messias.
• Godsdiensten (christendom, jodendom, islam) en hun aanhangers: christenen, joden etc. Maar wel Joden, als het gaat om personen behorend tot het Joodse volk (etnische eenheid).
• Bijvoeglijke naamwoorden: hervormde kerk, gereformeerde dominee, roomskatholieke volksdeel, christendom, evangelie (maar niet als het om een bijbelboek gaat: het Evangelie van Johannes).
• Kernwoorden als: kerk, paradijs, sabbat, sacrament, besnijdenis, doop, avondmaal, artikel(en), christelijk, christen, verbond, wet.
• Geen hoofdletter bij ‘bijbel’ en ‘koran’ als verwezen wordt naar het object/een exemplaar, bijvoorbeeld: de bijbel op de eettafel.
bijbelse, bijbelstudie, schriftgetrouw, schriftuurlijk. Ook de afgeleide woorden van de (christelijke) feestdagen zoals paastijd, kerstdagen en
kerstengel.
• Plaatselijke afdelingen van kerkgenootschappen, bijvoorbeeld de gereformeerd vrijgemaakte kerk te Utrecht Centrum
Waar maak jij je druk om ? Het gaat of Gods Geest in de prediking is. Het kan allemaal goed Nederlands zijn maar toch alles missen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

@Hendrikus wijst hier wel met de vinger op de pijnlijke plekken!
Je kan het gemakkelijk afdoen met; waar maak je je druk om maar idd. "Doe maar gewoon"!

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A806 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Martijn

Bericht door Martijn »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:"Reize", "parelen", "Toevlucht-met-een-hoofdletter", monotoon spraakgebruik: waarom spreken we anno 2015 geen normaal Nederlands? Waarom klagen over de jeugd die afhaakt en ondertussen vasthouden aan nodeloos archaïsch taalgebruik? En waarom gaan mensen die normaal heel levendig kunnen spreken opeens over naar een monotone en 'zangerige' manier van spreken als er moet worden gelezen uit de Bijbel of gesproken uit Gods woord?

kerstengel.
Waar maak jij je druk om ? Het gaat of Gods Geest in de prediking is. Het kan allemaal goed Nederlands zijn maar toch alles missen.
Andersom kan het net zo goed.

Het taalgebruik wat @Hendrikus noemt wordt tot norm verheven en normaal Nederlands is daardoor verdacht.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:Waar maak jij je druk om ? Het gaat of Gods Geest in de prediking is. Het kan allemaal goed Nederlands zijn maar toch alles missen.
Waar ik me druk over maak? Dat zei ik: over de jeugd die afhaakt wanneer ze -volstrekt onnodig- in antieke taal wordt aangesproken. Ik begrijp werkelijk niet hoe mensen kunnen zéggen dat ze bewogen zijn met de jeugd, maar geen enkele moeite doen om normaal Nederlands tegen die jeugd te bezigen.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:Waar maak jij je druk om ? Het gaat of Gods Geest in de prediking is. Het kan allemaal goed Nederlands zijn maar toch alles missen.
Waar ik me druk over maak? Dat zei ik: over de jeugd die afhaakt wanneer ze -volstrekt onnodig- in antieke taal wordt aangesproken. Ik begrijp werkelijk niet hoe mensen kunnen zéggen dat ze bewogen zijn met de jeugd, maar geen enkele moeite doen om normaal Nederlands tegen die jeugd te bezigen.
Natuurlijk moet een predikant begrijpelijk spreken . Maar die " bewogen met jongeren" predikanten spreken soms zo kinderachtig tot jonge mensen dat die zich niet serieus genomen voelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hier moet je helemaal niet over willen discussiëren. Ik proef enige frustratie.
Ik luisterde onlangs naar een preek van ds. Klok. Geen dominee die doorsnee Nederlands bezigt. Maar wat luister ik toch graag naar zo'n prediking. En natuurlijk, ik ben al wat ouder. Maar ik herinner me dat hij vroeger sprak op de toenmalige SRB over de appelboom uit het Hooglied. Onvergetelijk. Dan maar geen normaal Nederlands.

Al ben ik ook een groot voorstander van normaal praten, ook op de preekstoel.
ejvl

Bericht door ejvl »

huisman schreef: Waar maak jij je druk om ? Het gaat of Gods Geest in de prediking is. Het kan allemaal goed Nederlands zijn maar toch alles missen.
Wat is volgens jou dan het voordeel, of de reden, om dergelijk taalgebruik te gebruiken? Het is toch niet nodig?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

On-topic verder graag.
KB_

Bericht door KB_ »

nou dia, dit kan je natuurlijk niet maken!
eilander schreef:On-topic verder graag.
mag ik nog even iets rechtzetten?
het gaat nu opeens om taalgebruik. dat bedoelde ik niet want dat was hedendaags. ik heb gewoon twee mooie preken van student al chalabi gehoord. echter, het stemgebruik was monotoon. luisteren is dan heel lastig/onmogelijk. het ging me dus niet om het taalgebruik of de inhoud van de preek, deze waren prima en de preek en 3 punten staan 1 pagina terug.

hopelijk kan het nu weer ontopic over preken gaan.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Lieve mensen! Hoe vele malen heeft degene waarop reageerde zich niet pijnlijk(!) tegen een kerkverband zich gekeerd, iedereen kan dat weten. Ik vergeeft hen dat wel. Ik heb dat niet wederkerig op die manier gedaan, en bedoelde er niets kwaad mee. Alleen dat wat ik bedoelde is dat wat iedereen wel kan weten. Ik wilde er niemand mee raken, maar wel: Geen kerk op de aarde is volmaakt. En het onedele heeft God vaak willen gebruiken on het edele te beschamen. (Onedel in de zin van een wat minder gangbare taal dan).

Recht en geen onrecht! Niet de mond snoeren. Spreek vrijuit! Maar laat uw woorden met zout besprengd mogen zijn, en dat heeft deze man ook van node. Heb ik toch iets misdaan? Zeg het vrijuit! Loop er niet mee, maar zeg het! Niet strijden voor of tegen een kerkverband, maar we hopen te blijven strijden tegen valse aantijgingen en leer, al zal ik dat hier niet met zoveel woorden schijven.

En dan nu weer on-topic, maar dit móest me toch even van het hart. God staat een oud taalgebruik echt niet in de weg. Wat in de weg staat dat zijn ik, u en wij allemaal.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
mulder

Bericht door mulder »

KB_ schreef:gisteren preekte de nederlandse student Al Chalabi drie maal in een Grand Rapids waar ik toevallig was. de student heeft een echt behoorlijk monotoon spraakgebruik, dat zijn we zeker in Noord Amerika niet gewend.
Ik vraag me altijd af hoe studenten dat doen als ze proefpreken houden. Die houden ze voor het curatorium. Dat zijn bekeerde mensen. Zouden ze dan echt oefenen met preken die uiteindelijk altijd eindigen op: het kan nog, het is nog mogelijk, de deur is nog open. Dat zou toch vreemd zijn...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:En waarom niet de gewone regel uit de Nederlandse taal gehanteerd?

kerstengel.
Ik ben het op deze punten niet eens met de Nederlandse spellingregels en hanteer ze dus ook niet. Zelf houd ik het volgende aan:
- Goddelijk, calvinistisch, Bijbelboek, Bijbelse.
- Alle bezittelijke, betrekkelijke en wederkerige voornaamwoorden die verwijzen naar God, schrijf ik met een eerbiedshoofdletter. Dus: Jezus Christus, Die het Woord is; geloven in God en Zijn Woord; Heilige Geest, het Lam Gods, de Ware Wijnstok, Ik ben de Deur, etc.
- Idem alle zelfstandige naamwoorden die verwijzen naar God.
- Wat de godsdiensten betreft, houd ik me aan de regels.
- Namen van kerken of kerkverbanden altijd met allemaal hoofdletters, dus: Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt; Gereformeerde Gemeenten, etc.
- Het woord 'kerk' alleen met hoofdletter, als daarmee Gods volk wordt aangeduid. Het woord Wet altijd met hoofdletter.
- Het woord Bijbel altijd met eerbiedshoofdletter.
- Evenals alle woorden die afgeleid zijn van Bijbel.
- Ook de plaatselijke afdeling van een kerkverband allemaal hoofdletters: de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt te Utrecht-Centrum.

Je ziet dat de vervlakking van de Nederlandse taal ook op dit punt is doorgedrongen, en eerbiedshoofdletters al gauw als overdreven worden gezien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

mulder schreef:
KB_ schreef:gisteren preekte de nederlandse student Al Chalabi drie maal in een Grand Rapids waar ik toevallig was. de student heeft een echt behoorlijk monotoon spraakgebruik, dat zijn we zeker in Noord Amerika niet gewend.
Ik vraag me altijd af hoe studenten dat doen als ze proefpreken houden. Die houden ze voor het curatorium. Dat zijn bekeerde mensen. Zouden ze dan echt oefenen met preken die uiteindelijk altijd eindigen op: het kan nog, het is nog mogelijk, de deur is nog open. Dat zou toch vreemd zijn...
Sja, zo gaat dat met oefenen! :)
De mensen die zitten te luisteren, zitten daar ook meer technisch-inhoudelijk te luisteren, dan met heilbegeerte...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten