Ds. De Leeuw is al eerder in The States geweest, dus ik vermoed naast de gewone bureaucratie geen problemen, eigenlijk.emigrant schreef:Nu nog een Green Card krijgen. Zal niet makkelijk zijn.mulder schreef:Dat is al snel! Net een paar dagen dat in Opheusden het nieuwe kerkgebouw is geopend. Is voor Grand Rapids ook wel een verandering na ds. Zippro lijkt me.dré schreef:Aangenomen naar Grand Rapids (Beckwith) ds G.M. de Leeuw
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Ja en nee.. Hier houden we niet zoveel rekening met liggingsverschillen. Voorbeeldje: de predikant die het vaakst de gemeente van Carterton dient, na ds. Vergunst, is Ds. De Leeuw! Mensen houden van eenvoudige prediking, beiden predikanten brengen die. Wie weet met een ander accentje. Ach, dat is niet het probleem.. Hier is men al blij als er een predikant is, de ligging maakt dan niet uit. Wat jij bedoelt is misschien dat Ds. De Leeuw een beetje van de oude stempel is. Bijvoorbeeld 1:40 preken in plaats van 1:30. Waarschuwen voor internet, make-up en naar de 'beach' gaan om te wandelen op zondag en het zeeuws-engelse accent. Dat is zo. Maar daar draait het toch helemaal niet om. Het gaat om de schriftuurlijk bevindelijk prediking. En die brengen alle predikanten!!mulder schreef:Dat is al snel! Net een paar dagen dat in Opheusden het nieuwe kerkgebouw is geopend. Is voor Grand Rapids ook wel een verandering na ds. Zippro lijkt me.dré schreef:Aangenomen naar Grand Rapids (Beckwith) ds G.M. de Leeuw
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Is dit ook de gemeente waar ds. Beeke en ds. Lamain stonden?KB_ schreef:Ja en nee.. Hier houden we niet zoveel rekening met liggingsverschillen. Voorbeeldje: de predikant die het vaakst de gemeente van Carterton dient, na ds. Vergunst, is Ds. De Leeuw! Mensen houden van eenvoudige prediking, beiden predikanten brengen die. Wie weet met een ander accentje. Ach, dat is niet het probleem.. Hier is men al blij als er een predikant is, de ligging maakt dan niet uit. Wat jij bedoelt is misschien dat Ds. De Leeuw een beetje van de oude stempel is. Bijvoorbeeld 1:40 preken in plaats van 1:30. Waarschuwen voor internet, make-up en naar de 'beach' gaan om te wandelen op zondag en het zeeuws-engelse accent. Dat is zo. Maar daar draait het toch helemaal niet om. Het gaat om de schriftuurlijk bevindelijk prediking. En die brengen alle predikanten!!mulder schreef:Dat is al snel! Net een paar dagen dat in Opheusden het nieuwe kerkgebouw is geopend. Is voor Grand Rapids ook wel een verandering na ds. Zippro lijkt me.dré schreef:Aangenomen naar Grand Rapids (Beckwith) ds G.M. de Leeuw
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ja, tenminste, het gedeelte dat ds. Beeke niet volgde in 1993, dus het restant van de gemeente van ds. Lamain.-DIA- schreef:Is dit ook de gemeente waar ds. Beeke en ds. Lamain stonden?KB_ schreef:Ja en nee.. Hier houden we niet zoveel rekening met liggingsverschillen. Voorbeeldje: de predikant die het vaakst de gemeente van Carterton dient, na ds. Vergunst, is Ds. De Leeuw! Mensen houden van eenvoudige prediking, beiden predikanten brengen die. Wie weet met een ander accentje. Ach, dat is niet het probleem.. Hier is men al blij als er een predikant is, de ligging maakt dan niet uit. Wat jij bedoelt is misschien dat Ds. De Leeuw een beetje van de oude stempel is. Bijvoorbeeld 1:40 preken in plaats van 1:30. Waarschuwen voor internet, make-up en naar de 'beach' gaan om te wandelen op zondag en het zeeuws-engelse accent. Dat is zo. Maar daar draait het toch helemaal niet om. Het gaat om de schriftuurlijk bevindelijk prediking. En die brengen alle predikanten!!mulder schreef:Dat is al snel! Net een paar dagen dat in Opheusden het nieuwe kerkgebouw is geopend. Is voor Grand Rapids ook wel een verandering na ds. Zippro lijkt me.dré schreef:Aangenomen naar Grand Rapids (Beckwith) ds G.M. de Leeuw
Dit gaat lang niet altijd op. Er zijn ook gemeenten die bv. ds. Vergunst nooit zullen beroepen en hem liever ook niet op de kansel zouden zien. Andersom krijgen ds. Verhoef en Adams ook niet of nauwelijks beroepen van bepaalde gemeenten.KB_ schreef: Ja en nee.. Hier houden we niet zoveel rekening met liggingsverschillen. Voorbeeldje: de predikant die het vaakst de gemeente van Carterton dient, na ds. Vergunst, is Ds. De Leeuw! Mensen houden van eenvoudige prediking, beiden predikanten brengen die. Wie weet met een ander accentje. Ach, dat is niet het probleem.. Hier is men al blij als er een predikant is, de ligging maakt dan niet uit. Wat jij bedoelt is misschien dat Ds. De Leeuw een beetje van de oude stempel is. Bijvoorbeeld 1:40 preken in plaats van 1:30. Waarschuwen voor internet, make-up en naar de 'beach' gaan om te wandelen op zondag en het zeeuws-engelse accent. Dat is zo. Maar daar draait het toch helemaal niet om. Het gaat om de schriftuurlijk bevindelijk prediking. En die brengen alle predikanten!!
Ik zou zeggen ds. de Leeuw staat helemaal in de lijn van ds. Lamain/Verhoef/Adamsgallio schreef:Dit gaat lang niet altijd op. Er zijn ook gemeenten die bv. ds. Vergunst nooit zullen beroepen en hem liever ook niet op de kansel zouden zien. Andersom krijgen ds. Verhoef en Adams ook niet of nauwelijks beroepen van bepaalde gemeenten.KB_ schreef: Ja en nee.. Hier houden we niet zoveel rekening met liggingsverschillen. Voorbeeldje: de predikant die het vaakst de gemeente van Carterton dient, na ds. Vergunst, is Ds. De Leeuw! Mensen houden van eenvoudige prediking, beiden predikanten brengen die. Wie weet met een ander accentje. Ach, dat is niet het probleem.. Hier is men al blij als er een predikant is, de ligging maakt dan niet uit. Wat jij bedoelt is misschien dat Ds. De Leeuw een beetje van de oude stempel is. Bijvoorbeeld 1:40 preken in plaats van 1:30. Waarschuwen voor internet, make-up en naar de 'beach' gaan om te wandelen op zondag en het zeeuws-engelse accent. Dat is zo. Maar daar draait het toch helemaal niet om. Het gaat om de schriftuurlijk bevindelijk prediking. En die brengen alle predikanten!!
Ik zou dat niet zeggen, maar ieder zijn mening :-)-DIA- schreef:Ik zou zeggen ds. de Leeuw staat helemaal in de lijn van ds. Lamain/Verhoef/Adamsgallio schreef:Dit gaat lang niet altijd op. Er zijn ook gemeenten die bv. ds. Vergunst nooit zullen beroepen en hem liever ook niet op de kansel zouden zien. Andersom krijgen ds. Verhoef en Adams ook niet of nauwelijks beroepen van bepaalde gemeenten.KB_ schreef: Ja en nee.. Hier houden we niet zoveel rekening met liggingsverschillen. Voorbeeldje: de predikant die het vaakst de gemeente van Carterton dient, na ds. Vergunst, is Ds. De Leeuw! Mensen houden van eenvoudige prediking, beiden predikanten brengen die. Wie weet met een ander accentje. Ach, dat is niet het probleem.. Hier is men al blij als er een predikant is, de ligging maakt dan niet uit. Wat jij bedoelt is misschien dat Ds. De Leeuw een beetje van de oude stempel is. Bijvoorbeeld 1:40 preken in plaats van 1:30. Waarschuwen voor internet, make-up en naar de 'beach' gaan om te wandelen op zondag en het zeeuws-engelse accent. Dat is zo. Maar daar draait het toch helemaal niet om. Het gaat om de schriftuurlijk bevindelijk prediking. En die brengen alle predikanten!!
In NL misschien niet. Hier zijn de meeste gemeenten al blij dat er een predikant komt. Beroepen is een ander verhaal natuurlijk.gallio schreef: Dit gaat lang niet altijd op. Er zijn ook gemeenten die bv. ds. Vergunst nooit zullen beroepen en hem liever ook niet op de kansel zouden zien. Andersom krijgen ds. Verhoef en Adams ook niet of nauwelijks beroepen van bepaalde gemeenten.
Lamain: Ja. Verhoef & Adams: Nee!! Zoals ik aangaf het is een prediker van de oude stempel. maar de inhoud verschilt niet met (ik noemde ds. Vergunst maar als een voorbeeld dus jammer dat daar nu een discussie over komt) iemand als ds. Vergunst of Zippro!!-DIA- schreef: Ik zou zeggen ds. de Leeuw staat helemaal in de lijn van ds. Lamain/Verhoef/Adams
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Voor de duidelijkheid: ik bedoelde de oude wijlen ds. A.W. Verhoef...KB_ schreef:In NL misschien niet. Hier zijn de meeste gemeenten al blij dat er een predikant komt. Beroepen is een ander verhaal natuurlijk.gallio schreef: Dit gaat lang niet altijd op. Er zijn ook gemeenten die bv. ds. Vergunst nooit zullen beroepen en hem liever ook niet op de kansel zouden zien. Andersom krijgen ds. Verhoef en Adams ook niet of nauwelijks beroepen van bepaalde gemeenten.Lamain: Ja. Verhoef & Adams: Nee!! Zoals ik aangaf het is een prediker van de oude stempel. maar de inhoud verschilt niet met (ik noemde ds. Vergunst maar als een voorbeeld dus jammer dat daar nu een discussie over komt) iemand als ds. Vergunst of Zippro!!-DIA- schreef: Ik zou zeggen ds. de Leeuw staat helemaal in de lijn van ds. Lamain/Verhoef/Adams
Ik heb ds. De Leeuw verschillende keren gehoord (>30 keer). Zijn prediking is niet eenduidig te typeren (hoe het wel moet, weet ik niet). Wel kan ik me herinneren dat hij toen hij naar Opheusden ging in GG IJsselmonde heel mooie, puriteinse preken gehouden heeft, op een manier die ik in vergelijking met eerdere preken erg positief en verfrissend vond. En als ik met mensen over zijn prediking praat, dan komt af en toe de term 'zijn Barneveldse jas' voorbij, die hij bij genoemde biddagpreken dus niet aan had. Ik hoop dat hij in The States weer veel in de puriteinse lijn mag preken.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
- Johann Gottfried Walther
Op grond van wat zegt/vind u dat?-DIA- schreef:Ik zou zeggen ds. de Leeuw staat helemaal in de lijn van ds. Lamain/Verhoef/Adamsgallio schreef:Dit gaat lang niet altijd op. Er zijn ook gemeenten die bv. ds. Vergunst nooit zullen beroepen en hem liever ook niet op de kansel zouden zien. Andersom krijgen ds. Verhoef en Adams ook niet of nauwelijks beroepen van bepaalde gemeenten.KB_ schreef: Ja en nee.. Hier houden we niet zoveel rekening met liggingsverschillen. Voorbeeldje: de predikant die het vaakst de gemeente van Carterton dient, na ds. Vergunst, is Ds. De Leeuw! Mensen houden van eenvoudige prediking, beiden predikanten brengen die. Wie weet met een ander accentje. Ach, dat is niet het probleem.. Hier is men al blij als er een predikant is, de ligging maakt dan niet uit. Wat jij bedoelt is misschien dat Ds. De Leeuw een beetje van de oude stempel is. Bijvoorbeeld 1:40 preken in plaats van 1:30. Waarschuwen voor internet, make-up en naar de 'beach' gaan om te wandelen op zondag en het zeeuws-engelse accent. Dat is zo. Maar daar draait het toch helemaal niet om. Het gaat om de schriftuurlijk bevindelijk prediking. En die brengen alle predikanten!!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hun Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.Johann Gottfried Walther schreef:Op grond van wat zegt/vind u dat?-DIA- schreef:Ik zou zeggen ds. de Leeuw staat helemaal in de lijn van ds. Lamain/Verhoef/Adamsgallio schreef:Dit gaat lang niet altijd op. Er zijn ook gemeenten die bv. ds. Vergunst nooit zullen beroepen en hem liever ook niet op de kansel zouden zien. Andersom krijgen ds. Verhoef en Adams ook niet of nauwelijks beroepen van bepaalde gemeenten.KB_ schreef: Ja en nee.. Hier houden we niet zoveel rekening met liggingsverschillen. Voorbeeldje: de predikant die het vaakst de gemeente van Carterton dient, na ds. Vergunst, is Ds. De Leeuw! Mensen houden van eenvoudige prediking, beiden predikanten brengen die. Wie weet met een ander accentje. Ach, dat is niet het probleem.. Hier is men al blij als er een predikant is, de ligging maakt dan niet uit. Wat jij bedoelt is misschien dat Ds. De Leeuw een beetje van de oude stempel is. Bijvoorbeeld 1:40 preken in plaats van 1:30. Waarschuwen voor internet, make-up en naar de 'beach' gaan om te wandelen op zondag en het zeeuws-engelse accent. Dat is zo. Maar daar draait het toch helemaal niet om. Het gaat om de schriftuurlijk bevindelijk prediking. En die brengen alle predikanten!!
- Johann Gottfried Walther
Ik heb wel vaker gehoord dat hij wisselend preekt.RotterS schreef:Ik heb ds. De Leeuw verschillende keren gehoord (>30 keer). Zijn prediking is niet eenduidig te typeren (hoe het wel moet, weet ik niet). Wel kan ik me herinneren dat hij toen hij naar Opheusden ging in GG IJsselmonde heel mooie, puriteinse preken gehouden heeft, op een manier die ik in vergelijking met eerdere preken erg positief en verfrissend vond. En als ik met mensen over zijn prediking praat, dan komt af en toe de term 'zijn Barneveldse jas' voorbij, die hij bij genoemde biddagpreken dus niet aan had. Ik hoop dat hij in The States weer veel in de puriteinse lijn mag preken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Een zeker conservatisme is er altijd geweest binnen de Gereformeerde Gemeenten. En lange preken zijn mijns inziens oervervelend en zitten mijns inziens vaak niet goed in elkaar, maar zijn daarmee niet ongereformeerd.
Natuurlijk spelen zowel uiterlijkheden als de mate waarin het evangelie blijft staan een rol bij de inschaling van een predikant van meer gereformeerd naar zwaar-bevindelijk. Maar ik vind het toch voornamer of de gehele gereformeerde leer en het bijbelse evangelie in de prediking aan de orde komt. Daar kan ik een lelijke preekjas wel voor vergeven, al heb ik liever dat een predikant er representatief uit ziet.
Om deze reden ben ik het helemaal niet met DIA eens in zijn indelingen van predikanten.
Los daarvan is het indelen van predikanten mijns inziens een weinig geestelijke bezigheid. Wat niet wil zeggen dat het zondig zou zijn.
Natuurlijk spelen zowel uiterlijkheden als de mate waarin het evangelie blijft staan een rol bij de inschaling van een predikant van meer gereformeerd naar zwaar-bevindelijk. Maar ik vind het toch voornamer of de gehele gereformeerde leer en het bijbelse evangelie in de prediking aan de orde komt. Daar kan ik een lelijke preekjas wel voor vergeven, al heb ik liever dat een predikant er representatief uit ziet.
Om deze reden ben ik het helemaal niet met DIA eens in zijn indelingen van predikanten.
Los daarvan is het indelen van predikanten mijns inziens een weinig geestelijke bezigheid. Wat niet wil zeggen dat het zondig zou zijn.
Ik schrik van deze harde woorden. Ons komt geen oordeel toe, God zal recht oordelen, ook u en ook mij en allen die dit lezen. Maar welk zal Gods oordeel zijn? Vrees ik? Vreest u?DDD schreef:Een zeker conservatisme is er altijd geweest binnen de Gereformeerde Gemeenten. En lange preken zijn mijns inziens oervervelend en zitten mijns inziens vaak niet goed in elkaar, maar zijn daarmee niet ongereformeerd.