Ik vind dit juist een uitermate goede oplossing. Verder is er een prima samenwerking tussen al deze kerken.GerGem schreef:Ze kunnen dan ook niet bij Roos in kerk??wfloor schreef:GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?
Zuid wordt verbouwd
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
ds Roos bedoel je neem ik aan?GerGem schreef:Ze kunnen dan ook niet bij Roos in kerk??wfloor schreef:GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?
Zuid wordt verbouwd
-
Bij Roos houden ze drie diensten, dan is de kerk al aardig in gebruik. En centrum is al groter dan zuid dus dat past wel.GerGem schreef:Ze kunnen dan ook niet bij Roos in kerk??wfloor schreef:GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?
Zuid wordt verbouwd
-
- Verbannen
Juist. Ik vermoedde al zoiets. Ik ben benieuwd wat er gebeuren zal als de kerk over 2 jaar weer te klein is. Zou er dan tóch over Lunteren worden nagedacht?FlyingEagle schreef:Ze krijgen een galerijwfloor schreef:GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?
Zuid wordt verbouwd
-
- Verbannen
In zowel Centrum als Zuid waren er ook 3 diensten.Henk J schreef:Bij Roos houden ze drie diensten, dan is de kerk al aardig in gebruik. En centrum is al groter dan zuid dus dat past wel.GerGem schreef:Ze kunnen dan ook niet bij Roos in kerk??wfloor schreef:GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?
Zuid wordt verbouwd
-
Ede wil graag een gemeente in Lunteren omdat ze hun kerk al groot genoeg vinden, maar Barneveld-zuid en De valk maken liever de eigen kerk groter. Mensen uit Lunteren kunnen nu nog een beetje kiezen uit drie verschillende GG's.GerefGemeente-lid schreef:Juist. Ik vermoedde al zoiets. Ik ben benieuwd wat er gebeuren zal als de kerk over 2 jaar weer te klein is. Zou er dan tóch over Lunteren worden nagedacht?FlyingEagle schreef:Ze krijgen een galerijwfloor schreef:GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?
Zuid wordt verbouwd
Wat kunnen die kerkenraden nou voor goede motieven hebben om hun gemeente nóg groter te laten groeien? Allebei de gemeenten hebben ruim 2000 leden. Dat is toch niet normaal?Henk J schreef: Ede wil graag een gemeente in Lunteren omdat ze hun kerk al groot genoeg vinden, maar Barneveld-zuid en De valk maken liever de eigen kerk groter. Mensen uit Lunteren kunnen nu nog een beetje kiezen uit drie verschillende GG's.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
Klopt, maar Centrum is wat logischer, is ook een GG natuurlijk.GerefGemeente-lid schreef:In zowel Centrum als Zuid waren er ook 3 diensten.Henk J schreef:Bij Roos houden ze drie diensten, dan is de kerk al aardig in gebruik. En centrum is al groter dan zuid dus dat past wel.GerGem schreef: Ze kunnen dan ook niet bij Roos in kerk??
-
Nee hoor, Zuid gaat nu naar 1800 plekken ofzo en De Valk heeft er 1300 ongeveer. Vergeleken bij de GGiN en GG-centrum valt het nog mee dan he. En een nieuwe gemeente stichten is ook nogal wat werk, plus het gegeven dat een nieuwe gemeente niet direct een dominee zal hebben waarschijnlijk.Mistig schreef:Wat kunnen die kerkenraden nou voor goede motieven hebben om hun gemeente nóg groter te laten groeien? Allebei de gemeenten hebben ruim 2000 leden. Dat is toch niet normaal?Henk J schreef: Ede wil graag een gemeente in Lunteren omdat ze hun kerk al groot genoeg vinden, maar Barneveld-zuid en De valk maken liever de eigen kerk groter. Mensen uit Lunteren kunnen nu nog een beetje kiezen uit drie verschillende GG's.
-
- Verbannen
Dat laatste valt op de Veluwe wel mee hoor.Henk J schreef:Nee hoor, Zuid gaat nu naar 1800 plekken ofzo en De Valk heeft er 1300 ongeveer. Vergeleken bij de GGiN en GG-centrum valt het nog mee dan he. En een nieuwe gemeente stichten is ook nogal wat werk, plus het gegeven dat een nieuwe gemeente niet direct een dominee zal hebben waarschijnlijk.Mistig schreef:Wat kunnen die kerkenraden nou voor goede motieven hebben om hun gemeente nóg groter te laten groeien? Allebei de gemeenten hebben ruim 2000 leden. Dat is toch niet normaal?Henk J schreef: Ede wil graag een gemeente in Lunteren omdat ze hun kerk al groot genoeg vinden, maar Barneveld-zuid en De valk maken liever de eigen kerk groter. Mensen uit Lunteren kunnen nu nog een beetje kiezen uit drie verschillende GG's.
Het ging me om ledenaantal en niet om plekken. Ook mensen die niet ter kerke (kunnen) komen, zijn lid van de gemeente en verdienen aandacht. Wat me overigens helemaal verbaast is dat de kerkenraden van deze beide gemeenten ook zo klein zijn (bron: gergeminfo.nl):Henk J schreef:Nee hoor, Zuid gaat nu naar 1800 plekken ofzo en De Valk heeft er 1300 ongeveer. Vergeleken bij de GGiN en GG-centrum valt het nog mee dan he. En een nieuwe gemeente stichten is ook nogal wat werk, plus het gegeven dat een nieuwe gemeente niet direct een dominee zal hebben waarschijnlijk.Mistig schreef:Wat kunnen die kerkenraden nou voor goede motieven hebben om hun gemeente nóg groter te laten groeien? Allebei de gemeenten hebben ruim 2000 leden. Dat is toch niet normaal?Henk J schreef: Ede wil graag een gemeente in Lunteren omdat ze hun kerk al groot genoeg vinden, maar Barneveld-zuid en De valk maken liever de eigen kerk groter. Mensen uit Lunteren kunnen nu nog een beetje kiezen uit drie verschillende GG's.
Barneveld-Zuid heeft, naast de dominee, 6 ouderlingen en 6 diakenen. De Valk-Wekerom heeft 1 predikant, 5 ouderlingen en 6 diakenen. En dat met zo'n ontzettend grote gemeente.
Ede heeft het beter begrepen. Voor 1350 leden hebben ze, naast een predikant, 10 ouderlingen en 6 diakenen.
Als die eerste twee kerkenraden zichzelf zouden verdubbelen, kunnen ze vast wel wat broeders missen om de nieuwe gemeente te stichten, als het zoveel werk is. Ik vraag me echt af wat gemeentezijn nu nog inhoudt.
-
- Verbannen
De gemiddelde leeftijd zal waarschijnlijk niet al te laag zijn. Dus grote kans dat er wat ambtsbroeders met de vut zijn en daardoor overdag meer tijd hebben.
Maar verder eens. Er zou een synode-beslissing moeten komen dat er in elke gemeente per 100 leden een ouderling én een diaken is.
Maar verder eens. Er zou een synode-beslissing moeten komen dat er in elke gemeente per 100 leden een ouderling én een diaken is.
Daarom. Ds. J. van Haaren adviseert het ook ergens, meen ik.GerefGemeente-lid schreef:De gemiddelde leeftijd zal waarschijnlijk niet al te laag zijn. Dus grote kans dat er wat ambtsbroeders met de vut zijn en daardoor overdag meer tijd hebben.
Per 100 leden in elk geval een ouderling. En minimaal 3 ouderlingen per gemeente.
In vergrijzende gemeentes is dat vaak het probleem zodat de gemeente uiteindelijk wordt opgeheven.Mistig schreef: Daarom. Ds. J. van Haaren adviseert het ook ergens, meen ik.
Per 100 leden in elk geval een ouderling. En minimaal 3 ouderlingen per gemeente.
Er is niemand meer te krijgen voor het ambt.
Of 1 ouderling moet al 30 jaar de kar trekken (in zijn eentje).
Ik spreek nu in het algemeen! In de GG kent men dit probleem toch niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Tja, ede organiseert ook meer dan de drie andere GG's samen. Er zit wel wat verschil tussen Barneveld en De Valk enerzijds en Ede.Mistig schreef:Het ging me om ledenaantal en niet om plekken. Ook mensen die niet ter kerke (kunnen) komen, zijn lid van de gemeente en verdienen aandacht. Wat me overigens helemaal verbaast is dat de kerkenraden van deze beide gemeenten ook zo klein zijn (bron: gergeminfo.nl):Henk J schreef:Nee hoor, Zuid gaat nu naar 1800 plekken ofzo en De Valk heeft er 1300 ongeveer. Vergeleken bij de GGiN en GG-centrum valt het nog mee dan he. En een nieuwe gemeente stichten is ook nogal wat werk, plus het gegeven dat een nieuwe gemeente niet direct een dominee zal hebben waarschijnlijk.Mistig schreef:Wat kunnen die kerkenraden nou voor goede motieven hebben om hun gemeente nóg groter te laten groeien? Allebei de gemeenten hebben ruim 2000 leden. Dat is toch niet normaal?Henk J schreef: Ede wil graag een gemeente in Lunteren omdat ze hun kerk al groot genoeg vinden, maar Barneveld-zuid en De valk maken liever de eigen kerk groter. Mensen uit Lunteren kunnen nu nog een beetje kiezen uit drie verschillende GG's.
Barneveld-Zuid heeft, naast de dominee, 6 ouderlingen en 6 diakenen. De Valk-Wekerom heeft 1 predikant, 5 ouderlingen en 6 diakenen. En dat met zo'n ontzettend grote gemeente.
Ede heeft het beter begrepen. Voor 1350 leden hebben ze, naast een predikant, 10 ouderlingen en 6 diakenen.
Als die eerste twee kerkenraden zichzelf zouden verdubbelen, kunnen ze vast wel wat broeders missen om de nieuwe gemeente te stichten, als het zoveel werk is. Ik vraag me echt af wat gemeentezijn nu nog inhoudt.