Pagina 95 van 101

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 09 dec 2025, 21:04
door DDD
De rechtvaardiging in het geweten gaat over je geloofservaring. Dat staat los van de rechtvaardiging.

Maar ik snap De Rijssenaar wel. Geeske heeft geen normale manier van communiceren, dat maakt het wat ingewikkeld.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 09 dec 2025, 21:45
door Ad Anker
Geeske_1991 schreef: 09 dec 2025, 18:01 Rechtvaardigmaking in de vierschaar in de wedergeboorte.
Bij zijn uitleg van Zondag 23 in het schatboek gaat Lansbergen vervolgens nader in op
de leer van de rechtvaardigmaking. (...)
WvS. (...)
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Geeske, wie is Lansbergen en wie is WvS?

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 09 dec 2025, 21:51
door Johann Gottfried Walther
Philippus Lansbergen (1561-1632) predikant
of misschien Pieter Lansbergen (1587-1661)

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 09 dec 2025, 21:52
door GJdeBruijn
Dat zal Philips Lansbergen uit Gent (1561) zijn, vermoed ik? Uit de verklaring van de HC uit 1616.
Zo te zien citeert Geeske uit een oude Wachter Sions uit 1954.
In een tijd dat er nogal makkelijk selectief geciteerd werd in een heftige polemiek met de GG.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 09 dec 2025, 21:56
door Konijntje
Ik lees met enige verbazing deze discussie. Geeske die constant iets in de groep werpt, zonder enige onderbouwing, waarop dan mensen reageren. Sterker: Geeske roept dingen die letterlijk onjuist zijn en wat letterlijk is na te gaan en waarover dus geen verschil van interpretatie kan zijn (bijvoorbeeld over waar de Heidelberger Catechismus mee begint).

Je vraagt je bijna af of Geeske dit bewust doet.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 09 dec 2025, 22:29
door Iemand
Johann Gottfried Walther schreef: 09 dec 2025, 21:51 Philippus Lansbergen (1561-1632) predikant
of misschien Pieter Lansbergen (1587-1661)
Het is inderdaad Philippus van Lansbergen, die ook een catechismusverklaring uitgaf waarvan Festus Hommius delen heeft overgenomen in het Schatboek van Ursinus. Naast predikant was hij ook geleerd wetenschapper, één van de weinige uit die tijd die van mening was dat de aarde om de zon draaide.

Hij schrijft overigens veel dingen die ook in dit verband wel nuttig zijn, bijvoorbeeld daarover dat het Evangelie aangenomen en geloofd moet worden.
Philippus van Lansbergen schreef: Laten wij dan dit Evangelie aannemen, lieve broeders in de Heere, opdat onze blijdschap vervuld worden, en wij eindelijk moge leven in eeuwigheid met Christus, dewelke is God, boven allen te prijzen in eeuwigheid, Rom. 9:5, pagina 44
Philippus van Lansbergen schreef: Laten wij dan leren de Goddelijke waarheid geloof te geven en toe te stemmen, pagina 48.
Philippus van Lansbergen schreef: In het eerste leert de catechist dat wij alles moeten geloven wat ons in het Evangelie beloofd wordt, pagina 50.
Philippus van Lansbergen schreef: Door het geloof moet iedereen zich dit toe-eigenen: dat hij tot de vergadering van de uitverkorenen behoort, en dat hij dat tot in eeuwigheid zal blijven…, pagina 156.
Philippus van Lansbergen schreef: Daarom is de leer van het geloof zeer nodig en nuttig, aangezien zij zulke heerlijke en zoete vruchten voortbrengt en schenkt aan de gelovigen, en daarom moeten wij met een waar geloof alles aannemen wat ons voorgesteld wordt in de artikelen van het Christelijk geloof, opdat heel deze grote nuttigheid ook tot ons mag komen, pagina 170.
Dergelijke oproepen ben ik meer tegengekomen in preken van eind 16e/begin 17e eeuw, en het is wat mij betreft spijtig dat dit in de loop van de 17e/18e eeuw veel minder voorkomt.

En als het over de beloften van het Evangelie gaat:
Philippus van Lansbergen schreef: Met het Evangelie (wat bij ons: een blijde boodschap betekent) bedoelt hij de leer van onze Middelaar Jezus Christus, vervat in de heilige Schrift, waarin een volkomen vergeving van zonden wordt aangeboden, aan al degenen die deze Middelaar door een waar geloof omhelzen, pagina 42.
Philippus van Lansbergen schreef: Drie dingen vervat hij in deze woorden. Ten eerste, wie de belofte van het Evangelie toekomt: niet alleen anderen, maar ook mij. Ieder van ons moet dan dezelve aannemen, want de rechtvaardige die leeft uit het geloof, Hab. 2:4, niet uit het geloof van een ander, maar uit zijn eigen geloof... Ten tweede, wat God belooft, namelijk: vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid… Deze weldaden belooft God in veel plaats van het Oude en Nieuwe Testament… Ten derde hoe God deze weldaden schenkt: om niet, namelijk: uit louter genade, alleen omwille van de verdiensten van Christus… Want als Christus ons van God tot wijsheid, rechtvaardigmaking, heiligmaking en verlossing geworden is, 1 Kor. 3:30, zo is het helder en duidelijk dat de gave van de zaligheid uit genade is… Dit is dan de belofte van het Evangelie die het ware geloof aangrijpt, pagina 49.
Philippus van Lansbergen schreef: God de Vader nu, heeft in Zijn woord verklaard dat Hij niet alleen een Vader van Zijn Zoon is, maar dat Hij ook om Zijnentwil onze God en vader is. Voor zodanig moeten wij Hem dan ook erkennen en ons vertrouwen op Hem stellen… En dit is de belofte die in het eerste artikel wordt vervat en begrepen, en die iedere gelovige zich door het ware geloof moet toe-eigenen, opdat die hem ter zaligheid bevorderlijk zij, pagina 63.
Philippus van Lansbergen schreef: Ten tweede moeten wij beschouwen op welke voorwaarde God ons de voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus toerekent. Zo ver ik, zegt de catechist, zulke weldaden met een gelovig hart aanneem. Deze voorwaarde drukt Christus zeer heerlijk uit met deze woorden: zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe, Joh. 3:16. Want de Heere Christus leert daar, dat Hij wel door de Vader aan de hele wereld voorgesteld wordt, maar dat Hij niemand tot de zaligheid brengt dan die in Hem geloven, pagina 174.
Philippus van Lansbergen schreef: Want als het ware geloof niet alleen een zeker weten of een kennis is, waardoor men moet toestemmen wat geloofd moet worden, maar ook een vast vertrouwen en een gerustheid op Gods beloften, zo blijkt dan dat diegenen geenszins geloven die zich geenszins gerust en tevreden houden met alles wat God in Zijn woord beloofd en voorgesteld heeft om te geloven, pagina 78.
Philippus van Lansbergen schreef: Want Mozes schrijft dat Abraham de Heere geloofde, en dat Hij hem dat rekende tot gerechtigheid, Gen. 15:6. Dat is dat het hem in plaats van gerechtigheid gerekend is, dat hij Gods beloften met een waar geloof had aangenomen, pagina 171.
Philippus van Lansbergen schreef: Want Hij bedoelt daarmee dat de Vader wil dat wij zalig worden, maar met deze voorwaarde: dat wij in Hem geloven, pagina 175.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 09 dec 2025, 22:49
door pierre27
Geeske_1991 schreef: 09 dec 2025, 18:01
Hendrien schreef:
Geeske_1991 schreef: 09 dec 2025, 17:03
Maanenschijn schreef:Soms raak ik de draad kwijt. Wat is nu eigenlijk het punt van discussie?

Of er een aanbod van genade is? Of juist voor wie dat is? Of is het punt van discussie dat er genade is zonder zondekennis? Of juist niet?

Ik ben van lieverlee kwijt wie nu wie, of wat nu met wat tegengeworpen wordt.

Als ik terug lees lijkt mij het enige discussie punt:
- wordt het aanbod van genade aan een ieder (die het hoort) aangeboden, maar komen enkel zij die daartoe door de Heere God geroepen (en uitverkoren) zijn,
- of is het aanbod van genade alleen voor hen die de Heere God tot de zaligheid roept (en uitverkoren heeft).

Voor de rest zie ik in essentie niet veel discussiepunten, maar mogelijk mis ik wat.
Het aanbod is enkel aan de uitverkorenen.

Zo denken de oudvaders er over!

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Maanenschijn schreef:Soms raak ik de draad kwijt. Wat is nu eigenlijk het punt van discussie?

Of er een aanbod van genade is? Of juist voor wie dat is? Of is het punt van discussie dat er genade is zonder zondekennis? Of juist niet?

Ik ben van lieverlee kwijt wie nu wie, of wat nu met wat tegengeworpen wordt.

Als ik terug lees lijkt mij het enige discussie punt:
- wordt het aanbod van genade aan een ieder (die het hoort) aangeboden, maar komen enkel zij die daartoe door de Heere God geroepen (en uitverkoren) zijn,
- of is het aanbod van genade alleen voor hen die de Heere God tot de zaligheid roept (en uitverkoren heeft).

Voor de rest zie ik in essentie niet veel discussiepunten, maar mogelijk mis ik wat.
Het aanbod is enkel aan de uitverkorenen.

Zo denken de oudvaders er over!

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
@Geeske, hoe weet je of je uitverkoren bent?
Rechtvaardigmaking in de vierschaar in de wedergeboorte.
Bij zijn uitleg van Zondag 23 in het schatboek gaat Lansbergen vervolgens nader in op
de leer van de rechtvaardigmaking. Nadat hij heeft aangetoond dat wij in deze leer een
zekere troost en een afdoend antwoord bezitten tegen alle aanklachten van ons geweten
doordat Christus met Zijn zoenoffer de toorn van God gestild heeft en wij met Hem
verzoening, vergeving en betaling verkregen hebben door Zijn bloed, geeft Lansbergen
een beschrijving hoe een dode zondaar nu deel krijgt aan deze weldaden. (518, 519)
Duidelijk omschrijft hij hier de weg der bekering, hoe een mens eerst ontdekt wordt aan
zijn zonde en schuld door een ontwaakt geweten; voor Gods gericht wordt gedaagd
waar hij beschuldigd wordt door de satan, zijn geweten en Gods gerechtigheid en
waarheid; waarna hij vervolgens het Evangelie hoort, en de vrijspraak hoort en ontvangt
tot vergeving der zonden.
Een vierschaarbeleving dus van een dode zondaar, wiens geweten ontwaakt is.
Lansbergen beschrijft dit als volgt:
Waar nu dit zaligmakend geloof niet is, daar moet de mens in wanhoop en
twijfelmoedigheid vergaan. Wanneer het geweten echter ontwaakt en denkt aan de
gruwelijke straf voor de zonden, dan begint satan deze aanvechtingen aan te blazen en
op te stoken, om deze arme mens alle hoop op Gods genade te ontnemen. Als de
mensen hun zonden een weinig gaan gevoelen, bespaart de duivel zich geen moeite om
de weg der bekering te ondermijnen en ze tot wanhoop te brengen. Dit doet hij door ze
de grootheid van hun zonden voor ogen te stellen, waardoor zij Gods toorn en
verdoemenis verdiend hebben.
Het ontwaakte geweten bevindt zich naakt en bloot voor Gods gericht (vierschaar
WvS). Zijn geweten is hem als een getuige en kan geen rust vinden tengevolge van het
aanschouwen van de zonden en van Gods rechtvaardige toorn, oordeel en de wachtende
straf voor de zonden. Hierdoor moet het geweten al schromende en bevende
versmachten en kan het bij zichzelf geen enkele uitvlucht vinden. Het heeft geen enkele
verontschuldiging want zijn eigen hart getuigt daar tegen.
Ook Gods gerechtigheid en waarheid staan daar, die niet gekrenkt kunnen worden.
Satan, als een slechte raadsman, doet zijn best om de zonde nog levendiger te maken en
Gods toorn te vergroten.
Zo is er niets meer dat hem troosten kan, dan alleen het Evangeliewoord:
Bekeert u en gelooft het Evangelie (Mark. 1:15); Geloof in den Heere Jezus Christus,
en gij zult zalig worden (Hand. 16:31); Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en
belast zijt, en Ik zal u rust geven (Mat. 11:28); Ik ben niet gekomen om te roepen
rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering (Mat. 9:13); Alzo lief heeft God de wereld
gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft,
niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (Joh. 3:16). (518)
Wanneer de verslagen en verbroken mens deze inspraak van het Evangelie hoort en
ontvangt, dan zet de troost in. (Je zou dit de openbaring van Jezus Christus aan de ziel
kunnen noemen. (WvS) Dan mag hij vrijuit spreken en antwoord geven op de klachten
van zijn geweten en de aanvechtingen van satan dat de genadige God door Christus met
hem verzoend is. Daar moeten de beschuldigingen ophouden, omdat God vrijspreekt en
de zonden vergeeft.
Hij is rechtvaardig, maar hetgeen Christus betaald heeft, zal Hij niet nogmaals eisen!!
De gelovige vindt zijn troost in de leer van de rechtvaardigmaking, dat hij door Christus
deel heeft aan de rechtvaardigheid, heiligheid en het eeuwige leven. Daardoor zijn niet
alleen de overgebleven gebreken bedekt en worden zij niet door God toegerekend, maar
hij ervaart tevens bij zichzelf, dat de kracht van Christus door de Heilige Geest in hem
de lust en begeerte tot heiligheid en gerechtigheid werkt. (Rom. 8:1 en 4)
Bovendien strijdt hij tegen de zonde en alle ongerechtigheid (1 Kor. 9:27) en is hij
ervan verzekerd dat hij door Christus uiteindelijk overwinnen zal. (1 Kor. 15:57), ja, dat
de God des vredes de duivel haast onder zijn voeten verpletteren zal. (Rom. 16:28)
Waar dan zo’n gelovige zich heen wendt en welke aanvechtingen hem mogen
wedervaren, hij vindt door het geloof in Christus alleszins vastheid om staande te
kunnen blijven en uit alle struikelingen weer te worden opgericht. (519, 520)
Op de vraag waarom wij alleen door het geloof gerechtvaardigd worden, antwoordt
Ursinus: Omdat het geloof het instrument en de hand is, waardoor men krijgt aan te
vatten en zich mag toeëigenen de rechtvaardigheid, die om niet in het Evangelie
aangeboden wordt. (522)
Dit is het Evangelie van Christus, waarvoor Paulus zich niet schaamde, omdat hierin de
rechtvaardigheid Gods wordt geopenbaard, uit geloof tot geloof. (Rom. 1:16, 17)

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
[/quote]

Dank voor het delen.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 10 dec 2025, 04:40
door Geeske_1991
pierre27 schreef:
Geeske_1991 schreef: 09 dec 2025, 18:01
Hendrien schreef:
Geeske_1991 schreef: 09 dec 2025, 17:03 Het aanbod is enkel aan de uitverkorenen.

Zo denken de oudvaders er over!

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Maanenschijn schreef:Soms raak ik de draad kwijt. Wat is nu eigenlijk het punt van discussie?

Of er een aanbod van genade is? Of juist voor wie dat is? Of is het punt van discussie dat er genade is zonder zondekennis? Of juist niet?

Ik ben van lieverlee kwijt wie nu wie, of wat nu met wat tegengeworpen wordt.

Als ik terug lees lijkt mij het enige discussie punt:
- wordt het aanbod van genade aan een ieder (die het hoort) aangeboden, maar komen enkel zij die daartoe door de Heere God geroepen (en uitverkoren) zijn,
- of is het aanbod van genade alleen voor hen die de Heere God tot de zaligheid roept (en uitverkoren heeft).

Voor de rest zie ik in essentie niet veel discussiepunten, maar mogelijk mis ik wat.
Het aanbod is enkel aan de uitverkorenen.

Zo denken de oudvaders er over!

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
@Geeske, hoe weet je of je uitverkoren bent?
Rechtvaardigmaking in de vierschaar in de wedergeboorte.
Bij zijn uitleg van Zondag 23 in het schatboek gaat Lansbergen vervolgens nader in op
de leer van de rechtvaardigmaking. Nadat hij heeft aangetoond dat wij in deze leer een
zekere troost en een afdoend antwoord bezitten tegen alle aanklachten van ons geweten
doordat Christus met Zijn zoenoffer de toorn van God gestild heeft en wij met Hem
verzoening, vergeving en betaling verkregen hebben door Zijn bloed, geeft Lansbergen
een beschrijving hoe een dode zondaar nu deel krijgt aan deze weldaden. (518, 519)
Duidelijk omschrijft hij hier de weg der bekering, hoe een mens eerst ontdekt wordt aan
zijn zonde en schuld door een ontwaakt geweten; voor Gods gericht wordt gedaagd
waar hij beschuldigd wordt door de satan, zijn geweten en Gods gerechtigheid en
waarheid; waarna hij vervolgens het Evangelie hoort, en de vrijspraak hoort en ontvangt
tot vergeving der zonden.
Een vierschaarbeleving dus van een dode zondaar, wiens geweten ontwaakt is.
Lansbergen beschrijft dit als volgt:
Waar nu dit zaligmakend geloof niet is, daar moet de mens in wanhoop en
twijfelmoedigheid vergaan. Wanneer het geweten echter ontwaakt en denkt aan de
gruwelijke straf voor de zonden, dan begint satan deze aanvechtingen aan te blazen en
op te stoken, om deze arme mens alle hoop op Gods genade te ontnemen. Als de
mensen hun zonden een weinig gaan gevoelen, bespaart de duivel zich geen moeite om
de weg der bekering te ondermijnen en ze tot wanhoop te brengen. Dit doet hij door ze
de grootheid van hun zonden voor ogen te stellen, waardoor zij Gods toorn en
verdoemenis verdiend hebben.
Het ontwaakte geweten bevindt zich naakt en bloot voor Gods gericht (vierschaar
WvS). Zijn geweten is hem als een getuige en kan geen rust vinden tengevolge van het
aanschouwen van de zonden en van Gods rechtvaardige toorn, oordeel en de wachtende
straf voor de zonden. Hierdoor moet het geweten al schromende en bevende
versmachten en kan het bij zichzelf geen enkele uitvlucht vinden. Het heeft geen enkele
verontschuldiging want zijn eigen hart getuigt daar tegen.
Ook Gods gerechtigheid en waarheid staan daar, die niet gekrenkt kunnen worden.
Satan, als een slechte raadsman, doet zijn best om de zonde nog levendiger te maken en
Gods toorn te vergroten.
Zo is er niets meer dat hem troosten kan, dan alleen het Evangeliewoord:
Bekeert u en gelooft het Evangelie (Mark. 1:15); Geloof in den Heere Jezus Christus,
en gij zult zalig worden (Hand. 16:31); Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en
belast zijt, en Ik zal u rust geven (Mat. 11:28); Ik ben niet gekomen om te roepen
rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering (Mat. 9:13); Alzo lief heeft God de wereld
gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft,
niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (Joh. 3:16). (518)
Wanneer de verslagen en verbroken mens deze inspraak van het Evangelie hoort en
ontvangt, dan zet de troost in. (Je zou dit de openbaring van Jezus Christus aan de ziel
kunnen noemen. (WvS) Dan mag hij vrijuit spreken en antwoord geven op de klachten
van zijn geweten en de aanvechtingen van satan dat de genadige God door Christus met
hem verzoend is. Daar moeten de beschuldigingen ophouden, omdat God vrijspreekt en
de zonden vergeeft.
Hij is rechtvaardig, maar hetgeen Christus betaald heeft, zal Hij niet nogmaals eisen!!
De gelovige vindt zijn troost in de leer van de rechtvaardigmaking, dat hij door Christus
deel heeft aan de rechtvaardigheid, heiligheid en het eeuwige leven. Daardoor zijn niet
alleen de overgebleven gebreken bedekt en worden zij niet door God toegerekend, maar
hij ervaart tevens bij zichzelf, dat de kracht van Christus door de Heilige Geest in hem
de lust en begeerte tot heiligheid en gerechtigheid werkt. (Rom. 8:1 en 4)
Bovendien strijdt hij tegen de zonde en alle ongerechtigheid (1 Kor. 9:27) en is hij
ervan verzekerd dat hij door Christus uiteindelijk overwinnen zal. (1 Kor. 15:57), ja, dat
de God des vredes de duivel haast onder zijn voeten verpletteren zal. (Rom. 16:28)
Waar dan zo’n gelovige zich heen wendt en welke aanvechtingen hem mogen
wedervaren, hij vindt door het geloof in Christus alleszins vastheid om staande te
kunnen blijven en uit alle struikelingen weer te worden opgericht. (519, 520)
Op de vraag waarom wij alleen door het geloof gerechtvaardigd worden, antwoordt
Ursinus: Omdat het geloof het instrument en de hand is, waardoor men krijgt aan te
vatten en zich mag toeëigenen de rechtvaardigheid, die om niet in het Evangelie
aangeboden wordt. (522)
Dit is het Evangelie van Christus, waarvoor Paulus zich niet schaamde, omdat hierin de
rechtvaardigheid Gods wordt geopenbaard, uit geloof tot geloof. (Rom. 1:16, 17)

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dank voor het delen.[/quote]Graag gedaan!

Goed te weten dat het nog gewenst is om de waarheid te plaatsen hier

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk


Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 10 dec 2025, 04:46
door Geeske_1991
De Rijssenaar schreef:
GG links schreef: 09 dec 2025, 18:45
Geeske_1991 schreef: 09 dec 2025, 17:49
Hendrien schreef:Het aanbod is enkel aan de uitverkorenen.

Zo denken de oudvaders er over!

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
@Geeske, hoe weet je of je uitverkoren bent?
Dat weet je na de rechtvaardigmaking (in de vierschaar der concientie).


Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Laat Geeske maar. Het heeft geen enkele zin om met haar te discusieren. We overtuugen haar toch niet. Laten we stof van onze jas schudden.
Ja, het voelt voor mij niet meer goed om met haar dit gesprek te voeren. Het gaat echt om wezenlijke dingen, en twijfel gewoon of ze oprecht in discussie zit… Die twijfel neem ik serieus en steek er daarom geen energie meer in, het voelt gewoon niet goed.. Als het echt persoonlijke zorg van haar was, dan kwam ze wel anders over.[/quote]Ik heb menigmaal gezegd dat het mij ter harte gaat als ik zie dat mensen met een handjevol Godsdienst, menen naar de hemel te gaan.
Ik naai niemand kussens onder de oksels en stuur ze al helemaal niet de bloemhoven in.

Stukken die ik plaats zijn van het ware volk Gods, die van Hem geleerd zijn.
Erskines, Brakel, Kersten, Steenblok etc.
Als je het er niet mee eens bent, prima maar ga niet zo raar reageren op mij als persoon.
Dankjewel

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk


Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 10 dec 2025, 07:19
door JanRap
GJdeBruijn schreef: 09 dec 2025, 21:52 Dat zal Philips Lansbergen uit Gent (1561) zijn, vermoed ik? Uit de verklaring van de HC uit 1616.
Zo te zien citeert Geeske uit een oude Wachter Sions uit 1954.
In een tijd dat er nogal makkelijk selectief geciteerd werd in een heftige polemiek met de GG
@GJdeBruijn, knap speurwerk! U bent goed ingevoerd in wat er gebeurde in die roerige jaren. Waardevol om zo bepaalde lijnen aan te wijzen.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 10 dec 2025, 07:19
door GG links
Geeske, mijn vraag staat nog open. Waarom ga jij nog naar de kerlk en lees je allerlei boekjes ?

Als jou daar niets wordt aangeboden dan ben je ook tot niets verplichr. Het maakt God niet uit hoor onbekeerd in de kerk of daarbuiten.

Ik zou zeggen geniet een beetje van het leven.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 10 dec 2025, 07:21
door GG links
Pierre27, ben jij het met Geeske eens ?

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 10 dec 2025, 07:56
door GJdeBruijn
Geeske, Het citaat uit de Wachter Sions dat je plaatste geeft iets weer van de heilsorde. Maar daarin wordt niet jouw standpunt gesteund dat er geen algemeen aanbod van genade zou zijn.
Integendeel. Ursinus wordt hier aangehaald:
Ursinus schreef:Op de vraag waarom wij alleen door het geloof gerechtvaardigd worden, antwoordt Ursinus: Omdat het geloof het instrument en de hand is, waardoor men krijgt aan te vatten en zich mag toeëigenen de rechtvaardigheid, die om niet in het Evangelie aangeboden wordt.
Dit bevestigt mijn eerdere opmerking dat het aanbod in de prediking moet klinken. Anders is de bediening van Gods Woord geen Evangeliebediening voor (in eigen waarneming) ongelovigen. Immers, als het aanbod niet klinkt voor verloren zondaars zullen deze nooit Christus als persoonlijke Zaligmaker durven eigenen.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 10 dec 2025, 08:24
door Martijn
Geeske_1991 schreef: 10 dec 2025, 04:46
De Rijssenaar schreef:
GG links schreef: 09 dec 2025, 18:45
Geeske_1991 schreef: 09 dec 2025, 17:49

Dat weet je na de rechtvaardigmaking (in de vierschaar der concientie).


Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Laat Geeske maar. Het heeft geen enkele zin om met haar te discusieren. We overtuugen haar toch niet. Laten we stof van onze jas schudden.
Ja, het voelt voor mij niet meer goed om met haar dit gesprek te voeren. Het gaat echt om wezenlijke dingen, en twijfel gewoon of ze oprecht in discussie zit… Die twijfel neem ik serieus en steek er daarom geen energie meer in, het voelt gewoon niet goed.. Als het echt persoonlijke zorg van haar was, dan kwam ze wel anders over.
Ik heb menigmaal gezegd dat het mij ter harte gaat als ik zie dat mensen met een handjevol Godsdienst, menen naar de hemel te gaan.
Ik naai niemand kussens onder de oksels en stuur ze al helemaal niet de bloemhoven in.

Stukken die ik plaats zijn van het ware volk Gods, die van Hem geleerd zijn.
Erskines, Brakel, Kersten, Steenblok etc.
Als je het er niet mee eens bent, prima maar ga niet zo raar reageren op mij als persoon.
Dankjewel

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
De manier waarop je je boodschap brengt stoot mensen af. Je staat voor geen enkel argument open, dat maakt een gesprek moeilijk.
Ook klopt niet altijd wat je schrijft zoals over de catechismus gisteren. Daar wordt je door mensen op gewezen, maar dat negeer je dan.

Kun je je eerste alinea nog eens uitleggen? Gaat het om handenvol godsdienst of om een levende relatie met de Heere Jezus?

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 10 dec 2025, 08:55
door Posthoorn
Hendrien schreef:
Geeske_1991 schreef: 09 dec 2025, 17:03 @Geeske, hoe weet je of je uitverkoren bent?
Dat weet je na de rechtvaardigmaking (in de vierschaar der concientie).

Dat klopt, maar dan ben je toch geen bekommerde meer? En voor hen was het aanbod toch bedoeld?