Nee, het gaat me gewoon even om het werkwoord 'ruisen'. Ik begrijp dat Erasmiaan daar iets wilds, soms negatiefs bij voelt; ik totaal niet. Dus het kan ook geheel aan mij liggen.Afgewezen schreef:Dan moet je de woorden wel in de context geven, anders kun je er verschillende kanten mee uit natuurlijk.Luther schreef:Ik kan mij goed vinden in deze quotes, die voor mij persoonlijk gelden:ejvl schreef:Overigens verwacht ik dat jij het wel met ds Pieters eens bent zoals hij het verwoord:
http://www.refoweb.nl/nieuws/844/ds-pie ... er-de-hsv/Tegelijk zie ik een enorme taalkloof en die groeit elk jaar. Daar moeten wij wat mee.huisman schreef:Ik hoop de SV te gebruiken tot het einde van mijn leven zonder een oordeel te vellen over de HSV.
Ik zal binnenkort eens aan wat klassen vragen of ze achterop een blaadje van een overhoring willen schrijven wat ze voor gedachten hebben bij "een ruisende kuil". De antwoorden zal ik hier geven.
Ik ken bijvoorbeeld dit lied:
Daar ruist langs de wolken een lieflijke naam
die hemel en aarde verenigt tezaam.
Geen naam is er zoeter en beter voor ’t hart,
hij balsemt de wonden en heelt alle smart.
Kent gij, kent gij die naam nog niet,
die naam draagt mijn Heiland, mijn lust en mijn lied.
Sorry, maar hier zie ik niets kolkends in terug, is heftigs, iets wat met dood en verderf te maken heeft; terwijl de grondtaal dat wel wil zeggen.