Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Erasmiaan:
Dat lijkt mij duidelijk toch? De zondvloed is niet gebeurd om als "voorstelling" het geborgen zijn in Christus te verbeelden.
Het blijft een uitgieting van de toorn van God over de eerste mensheid op aarde.
Dat lijkt mij duidelijk toch? De zondvloed is niet gebeurd om als "voorstelling" het geborgen zijn in Christus te verbeelden.
Het blijft een uitgieting van de toorn van God over de eerste mensheid op aarde.
Het beeld is: het zijn in de ark redt van de zondvloed.Erasmiaan schreef:Daarom juist. De ark kan dus geen volledig beeld van de redding in Christus zijn.Afgewezen schreef:Je moet beeld en werkelijkheid niet met elkaar verwarren!
De werkelijkheid is: het zijn in Christus redt van het oordeel.
Dat een onbekeerde in de ark was, doet dus aan het beeld niets af!
Het is hetzelfde als bij de wonderen van Christus: zij beelden Zijn werk in de genade af, óók als zij gebeuren aan een onbekeerde. Iemand die heel scherp op dit onderscheid wees, was ds. Van Ruitenburg destijds op de CGO.
die preek heb ik ook gehoord. De ark vergeleek hij met het erf van het verbond.Erasmiaan schreef:Heb wel eens van een predikant gehoord dat de ark niet te vergelijken is met Christus. In de ark was er namelijk ook een die onbekeerd was.Oude Paden schreef:Genesis 7: En de Heere sloot achter hem (Noach) toe.
1. Buiten de ark
2. Binnen in de ark
Nee.Zita schreef:die preek heb ik ook gehoord. De ark vergeleek hij met het erf van het verbond.Erasmiaan schreef:Heb wel eens van een predikant gehoord dat de ark niet te vergelijken is met Christus. In de ark was er namelijk ook een die onbekeerd was.Oude Paden schreef:Genesis 7: En de Heere sloot achter hem (Noach) toe.
1. Buiten de ark
2. Binnen in de ark
Je hebt gelijk. Dat zag ik niet helemaal goed. Het verwarrende aan dit beeld is, dat degenen die niet in de ark waren ook allemaal verloren zijn gegaan want ze hebben op de prediking van Noach geen acht geslagen. In die zin is het geen beeld maar werkelijkheid. Degenen die wel op de prediking van Noach acht gaven (zijn gezin) kwamen in de ark. Maar juist in dat gezin was er een die niet in der waarheid op de prediking acht had geslagen.Afgewezen schreef:Het beeld is: het zijn in de ark redt van de zondvloed.Erasmiaan schreef:Daarom juist. De ark kan dus geen volledig beeld van de redding in Christus zijn.Afgewezen schreef:Je moet beeld en werkelijkheid niet met elkaar verwarren!
Het is hetzelfde als bij de wonderen van Christus: zij beelden Zijn werk in de genade af, óók als zij gebeuren aan een onbekeerde. Iemand die heel scherp op dit onderscheid wees, was ds. Van Ruitenburg destijds op de CGO.
Daar zeg je nogal wat......Erasmiaan schreef:Heb wel eens van een predikant gehoord dat de ark niet te vergelijken is met Christus. In de ark was er namelijk ook een die onbekeerd was.Oude Paden schreef:Genesis 7: En de Heere sloot achter hem (Noach) toe.
1. Buiten de ark
2. Binnen in de ark
- MarthaMartha
Zo is dat... en zulke prachtige geschiedenissen moet je dus niet tot in detail willen vergelijken, daar krijg je rare dingen van..... denk maar aan de geschiedenissen van Jacob en Ruth....Afgewezen schreef:Het beeld is: het zijn in de ark redt van de zondvloed.Erasmiaan schreef:Daarom juist. De ark kan dus geen volledig beeld van de redding in Christus zijn.Afgewezen schreef:Je moet beeld en werkelijkheid niet met elkaar verwarren!
Er liggen prachtige lessen in, in die van de ark wel héél bijzonder, maar ga nou niet de details een plekje proberen te geven....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- Bert Mulder
- Contacteer:
http://www.edmontonprc.org/sermon-audio ... 008-AM.mp3
3e zondag: Ef. 2:5, dood in zonde en misdaden
http://www.edmontonprc.org/sermon-audio ... 008-PM.mp3
Jona 1:1-3, Jona naar Nineveh geroepen
3e zondag: Ef. 2:5, dood in zonde en misdaden
http://www.edmontonprc.org/sermon-audio ... 008-PM.mp3
Jona 1:1-3, Jona naar Nineveh geroepen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Het ging bij ons over Genesis 15 [1 v.] Na deze dingen geschiedde het woord des HEEREN tot Abram in een gezicht, zeggende: Vrees niet, Abram! Ik ben u een Schild, uw Loon zeer groot. het was wel heel mooi. De ds zei nog van: we willen zoo graag zelf vechten, zelf strijden, maar weet je wat we nu mogen doen? achter dat hele grote schild duiken. En weten dat geen pijl je raakt. De Heere vangt alle pijlen voor ons op. Dit is wel voor de gelovigen natuurlijk.. maar ik vond het wel weer een les... ik persoonlijk ga meestal eerst zelf al mijn weggetjes uistippelen als iets fout gaat en daarna pas bidden. Gelukkig is er dan een zo groot God die mij klein maakt en laat vallen voor Zijn voeten!
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
Het is zelfs nog mooier. Hij beweegt als Schild met je mee op die weggetjes.ber10e schreef:Het ging bij ons over Genesis 15 [1 v.] Na deze dingen geschiedde het woord des HEEREN tot Abram in een gezicht, zeggende: Vrees niet, Abram! Ik ben u een Schild, uw Loon zeer groot. het was wel heel mooi. De ds zei nog van: we willen zoo graag zelf vechten, zelf strijden, maar weet je wat we nu mogen doen? achter dat hele grote schild duiken. En weten dat geen pijl je raakt. De Heere vangt alle pijlen voor ons op. Dit is wel voor de gelovigen natuurlijk.. maar ik vond het wel weer een les... ik persoonlijk ga meestal eerst zelf al mijn weggetjes uistippelen als iets fout gaat en daarna pas bidden. Gelukkig is er dan een zo groot God die mij klein maakt en laat vallen voor Zijn voeten!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Wilma van den Berg
De wijze en dwaze bouwer ('s morgens) en de regenboog als teken van God ('s middags)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Nee, refo, we moeten achter dat Schild blijven om beschermd te worden. Of om het met Jezus zelf te zeggen:refo schreef:Het is zelfs nog mooier. Hij beweegt als Schild met je mee op die weggetjes.ber10e schreef:Het ging bij ons over Genesis 15 [1 v.] Na deze dingen geschiedde het woord des HEEREN tot Abram in een gezicht, zeggende: Vrees niet, Abram! Ik ben u een Schild, uw Loon zeer groot. het was wel heel mooi. De ds zei nog van: we willen zoo graag zelf vechten, zelf strijden, maar weet je wat we nu mogen doen? achter dat hele grote schild duiken. En weten dat geen pijl je raakt. De Heere vangt alle pijlen voor ons op. Dit is wel voor de gelovigen natuurlijk.. maar ik vond het wel weer een les... ik persoonlijk ga meestal eerst zelf al mijn weggetjes uistippelen als iets fout gaat en daarna pas bidden. Gelukkig is er dan een zo groot God die mij klein maakt en laat vallen voor Zijn voeten!
Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman.(...)
Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft. Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
Dat gaat fout aflopen.Jongere schreef:Nee, refo, we moeten achter dat Schild blijven om beschermd te worden. Of om het met Jezus zelf te zeggen:refo schreef:Het is zelfs nog mooier. Hij beweegt als Schild met je mee op die weggetjes.ber10e schreef:Het ging bij ons over Genesis 15 [1 v.] Na deze dingen geschiedde het woord des HEEREN tot Abram in een gezicht, zeggende: Vrees niet, Abram! Ik ben u een Schild, uw Loon zeer groot. het was wel heel mooi. De ds zei nog van: we willen zoo graag zelf vechten, zelf strijden, maar weet je wat we nu mogen doen? achter dat hele grote schild duiken. En weten dat geen pijl je raakt. De Heere vangt alle pijlen voor ons op. Dit is wel voor de gelovigen natuurlijk.. maar ik vond het wel weer een les... ik persoonlijk ga meestal eerst zelf al mijn weggetjes uistippelen als iets fout gaat en daarna pas bidden. Gelukkig is er dan een zo groot God die mij klein maakt en laat vallen voor Zijn voeten!
Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman.(...)
Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft. Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
--------------
Leg eens uit, want het duurt altijd even voor ik je snap.
Broeders en zustes Refoforumers,
Omdat ik een poos hier afwezig geweest ben zal ik de preken die ik deze week mocht beluistren alsnog onder uw geweide aandacht brengen.
We beginnen deze week met zondagmorgen, dan dinsdag een
weekdienst in de Oranjekerk, en vanavond de Bijbellezing, de eerste over het boek JONA.
ZONDAG
MORGENDIENST
---
PSALMEN:
Ps. 131 : 1,2
Ps. 119 : 57
Ps. 19 : 6.7
Ps. 138 : 3
Ps. 119 : 36
SCHRIFTLEZING:
1 Petrus 5 : 1-9
TEKST:
1 PETRUS 5 : 5b
Zijt met ootmoedigheid bekleed; want God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
THEMA:
EEN APOSTOLISCH VERMAAN TOT OOTMOED
1. De oorzaak van dit vermaan
2. De inhoud van dit vermaan
MIDDAGDIEST
Leesdienst (Preek van Ds. A. Hoogerland)
---
PSALMEN:
Ps. 33 : 6, 9
Ps. 90 : 1, 6
Ps. 85 : 3
Ps. 119 : 53
SCHRIFTLEZING:
1 Samuël 3
TEKST:
1 SAMUËL 3 : 1-9
Doch Samuël kende den HEERE nog niet; en het woord des HEEREN was aan hem nog niet geopenbaard. (vers 7)
THEMA:
DE ROEPING VAN SAMUËL
1. De tijd des Heeren
2. De roeping des Heeren
3. Het onderwijs van Eli
AVONDDIENST:
---
PSALMEN:
Ps. 116 : 1, 9
Ps. 138 : 2, 4
Ps. 36 : 3
Ps. 24 : 3
SCHRIFTLEZING:
Hebreeën 7 : 1-10
TEKST:
ZONDAG 7 vr/antw 21-23
Wat is een waar waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil. (vr/antw 21)
THEMA:
DE VRAAG NAAR HET WARE GELOOF
1. Het 'waarom' van het ware geloof
2. Het 'wat' van het ware geloof
3. Het 'waar' van het ware geloof
DINSDAG
WEEKDIENST in de OGGiN (Oranjekerk)
Dhr. J.A. van HOUDT
---
PSALMEN:
Ps. 83 : 1
Ps. 57 : 6, 7
Ps. 3 : 3, 4
Ps. 79 : 5
SCHRIFTLEZING:
Romeinen 12
TEKST:
ROMEINEN 12 : 1
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
THEMA:
PAULUS DIT BIDT
1. Door de ontferming Gods
2. Gods welbehagen in Christus
WOENSDAG
BIJBELLEZING
---
PSALMEN:
Ps. 139 : 4, 13
Ps. 33 : 5, 6
Ps. 73 : 1
Ps. 32 : 5
SCHRIFTLEZING:
Jona 1 : 1-10
TEKST:
JONA 1 : 1-2
En het woord de HEEREN geschiedde tot Jona, den zoon van Amitthai, zeggende:
Maak u op, ga naar de grote stad Ninevé en predik tegen haar; want hunlieder boosheid is opgeklommen voor Mijn aangezicht.
THEMA:
GODS WEG
1. De opdracht tot die weg
2. Het doel van die weg
Omdat ik een poos hier afwezig geweest ben zal ik de preken die ik deze week mocht beluistren alsnog onder uw geweide aandacht brengen.
We beginnen deze week met zondagmorgen, dan dinsdag een
weekdienst in de Oranjekerk, en vanavond de Bijbellezing, de eerste over het boek JONA.
ZONDAG
MORGENDIENST
---
PSALMEN:
Ps. 131 : 1,2
Ps. 119 : 57
Ps. 19 : 6.7
Ps. 138 : 3
Ps. 119 : 36
SCHRIFTLEZING:
1 Petrus 5 : 1-9
TEKST:
1 PETRUS 5 : 5b
Zijt met ootmoedigheid bekleed; want God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
THEMA:
EEN APOSTOLISCH VERMAAN TOT OOTMOED
1. De oorzaak van dit vermaan
2. De inhoud van dit vermaan
MIDDAGDIEST
Leesdienst (Preek van Ds. A. Hoogerland)
---
PSALMEN:
Ps. 33 : 6, 9
Ps. 90 : 1, 6
Ps. 85 : 3
Ps. 119 : 53
SCHRIFTLEZING:
1 Samuël 3
TEKST:
1 SAMUËL 3 : 1-9
Doch Samuël kende den HEERE nog niet; en het woord des HEEREN was aan hem nog niet geopenbaard. (vers 7)
THEMA:
DE ROEPING VAN SAMUËL
1. De tijd des Heeren
2. De roeping des Heeren
3. Het onderwijs van Eli
AVONDDIENST:
---
PSALMEN:
Ps. 116 : 1, 9
Ps. 138 : 2, 4
Ps. 36 : 3
Ps. 24 : 3
SCHRIFTLEZING:
Hebreeën 7 : 1-10
TEKST:
ZONDAG 7 vr/antw 21-23
Wat is een waar waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil. (vr/antw 21)
THEMA:
DE VRAAG NAAR HET WARE GELOOF
1. Het 'waarom' van het ware geloof
2. Het 'wat' van het ware geloof
3. Het 'waar' van het ware geloof
DINSDAG
WEEKDIENST in de OGGiN (Oranjekerk)
Dhr. J.A. van HOUDT
---
PSALMEN:
Ps. 83 : 1
Ps. 57 : 6, 7
Ps. 3 : 3, 4
Ps. 79 : 5
SCHRIFTLEZING:
Romeinen 12
TEKST:
ROMEINEN 12 : 1
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
THEMA:
PAULUS DIT BIDT
1. Door de ontferming Gods
2. Gods welbehagen in Christus
WOENSDAG
BIJBELLEZING
---
PSALMEN:
Ps. 139 : 4, 13
Ps. 33 : 5, 6
Ps. 73 : 1
Ps. 32 : 5
SCHRIFTLEZING:
Jona 1 : 1-10
TEKST:
JONA 1 : 1-2
En het woord de HEEREN geschiedde tot Jona, den zoon van Amitthai, zeggende:
Maak u op, ga naar de grote stad Ninevé en predik tegen haar; want hunlieder boosheid is opgeklommen voor Mijn aangezicht.
THEMA:
GODS WEG
1. De opdracht tot die weg
2. Het doel van die weg
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«