Dat de deugethiek vooral door ChatGPT wordt bepaalt is wel duidelijk ja. Hoe deug ik terwijl het niets kost? (Lees: Anderen moeten de lasten hebben, niet ik) is de prompt veelal.Herman schreef: ↑05 jun 2025, 15:48'De bijbel zegt helemaal niet' zijn frases die je eerst even door chatgpt moet halen, want dan blijkt dat wat anders te liggen. In Jeremia 22 wordt de koning expliciet aangesproken op de taak de vreemdelingen niet te onderdrukken.Wim Anker schreef: ↑05 jun 2025, 15:08En dan is de PVV lijn niet als onchristelijk aan te merken want de bijbel zegt helemaal niet dat het een overheidstaak is.
Jeremia 22:2,3
2 En zeg: Hoor het woord des HEEREN, gij koning van Juda, gij die zit op Davids troon, gij en uw knechten en uw volk, die door deze poorten ingaan.
3 Zo zegt de HEERE: 1 Doet recht en gerechtigheid, en redt den beroofde uit de hand des verdrukkers; en 2 onderdrukt den vreemdeling niet, den wees noch de weduwe; 3 doet geen geweld en vergiet geen onschuldig bloed in deze plaats.
Jeremia heeft het expliciet over vluchtelingen, (beroofden) jij begint over de "de veilige landers". Dat zijn geen vluchtelingen.
Maar overigens prima om het beleid wel zo in te steken en iedereen te behandelen alsof het beroofden zijn. Maar dan ook de overige bijbelse voorschriften toepassen. Dat lijkt me dan een prima deal.