Eilander schreef:Nog een keer dan, want ik begrijp best dat het lastig kan zijn.
Ik hoop dat bovenstaande zin zonder sarcasme is geschreven. Klopt dat?
Eilander schreef:Ik bedoel het volgende:
1. Een predikant die ervoor kiest om niet te steunen omdat de verklaring zelf (zonder slotwoord) niet pastoraal genoeg is en daarom verkeerd opgevat kan worden, is daarmee natuurlijk niet iemand die soepeler denkt over homoseksualiteit.
2. Duidelijker gesteld: de ene predikant die wél steunt, en de andere die niet steunt, kunnen exact dezelfde opvatting hebben over hoe Gods Woord spreekt over homoseksualiteit.
3. Echter: ik betreur het zéér dat er predikanten zijn die niet hun steun hebben willen geven. Zij hebben er nu aanleiding toe gegeven dat de verschillen tussen reformatorische christenen uitgebuit kunnen worden, en daarmee is een verkeerd signaal afgegeven. Eerder heb ik mijn standpunt samengevat als: intern mopperen, extern pal staan.
Je versmalt de eerdere uitspraken inmiddels tot
predikanten. Eerder had je het nog over
allen. Alle niet-steuners die openlijke hun niet-steun hebben toegelicht. Heel persoonlijk dus; daar wordt ook
mijn persoon mee bedoeld. En daarom reageer ik.
Het gaat over dit gedeelte dat door jou is geschreven:
Eilander schreef: Zoals al eerder gezegd: het meest schokkend vind ik nog dat een deel van de reformatorische gezindte er moedwillig voor gekozen heeft om
- niet hun steun te geven aan degenen die onverkort aan de Bijbelse boodschap t.a.v. huwelijk, genderproblematiek en homoseksualiteit
- wel voer te geven aan degenen die vinden dat alles moet kunnen, zoals de scriba van de PKN die het heeft uitgebuit.
Vervolgens geef je aan:
Eilander schreef:(…) Ik heb het over allen in de gereformeerde gezindte die openlijk hun kritiek hebben geuit op deze verklaring, die evenwel de bijbelse boodschap over het huwelijk voor één man en één vrouw onderschrijven.
Met deze woorden over
allen begrijp ik de basis voor de reactie van @Ditbenik, hij schreef:
Ditbenik schreef:Maar goed, ik stop er mee. De zondebokken zijn gevonden en veroordeeld. Daar kan ik niets meer aan veranderen. Het is duidelijk dat iedereen er iets van mag vinden zolang hij of zij het er maar mee eens.
Als jouw woorden dan anders gelezen moeten worden, dan hoor ik daar graag een toelichting op. Want ik kan het niet anders lezen als, samenvattend:
Alle niet-steuners geven voer aan de wereld om te lachen om de verdeeldheid in de christelijke wereld. Iedereen die niet steunt is daar schuldig aan. Ook degenen die onverkort achter de Bijbelse boodschap t.a.v. huwelijk en geaardheidproblematiek staan.
En dan geef je dus indirect eigenlijk aan wat @Ditbenik zegt:
”Het is duidelijk dat iedereen er iets van mag vinden zolang hij of zij het er maar mee eens is.”
Eilander schreef:4. Ik heb het loskoppelen van het slotwoord en de verklaring 'meehuilen met de seculiere wolven' genoemd. Goed lezen dus! Daar sta ik nog steeds achter.
Ik lees goed. Weer zo’n uitspraak waarvan ik denk; neem je de andere forummers in dit topic wel serieus? Je hebt tweemaal meehuilen en seculiere wolven gebruikt. Zie hier:
Geschreven door @huisman, hij schreef:Idd de wereld maakt van Gods dienstknechten haat-imans en zelfs sommige forummers huilen mee met deze wolven in het bos. Meer dan verontrustend dat bij de eerste lichte verdrukking de scheiding al openbaar komt.
Volledig overgenomen door @eilander, jij schreef:
@Jantje, als je het hebt over deze quote van huisman zal het je hopelijk niet verbazen dat ik het daar helemaal mee eens ben.
Ik zag dat iemand ervan maakte dat hierdoor een onderscheid tussen 'echt/niet echt christen' gezien wordt. Dat vind ik dan weer veel te ver gaan.
Heel concreet wordt dus het meehuilen met de seculiere wolven gekoppeld aan de scheiding. En in het verlengde daarvan ook aan het ‘voer’ dat niet-steuners geven. Met al deze woorden zet je (wellicht onbedoeld) ook beide CGK hoogleraren bij de meehuilers en direct ook alle mensen die niet-steunen om soms heel Bijbelse redenen.
Je gebruikt het meehuilen ook nog in een andere context, namelijk die van het loskoppelen tussen NV en pastorale toelichting. Daarmee kan ik het eens zijn. Volgens mij heb ik daar zo’n 20-25 pagina’s terug al duidelijk mijn mening op gegeven.