Gereformeerde Gemeenten

Jannah

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jannah »

Ik zit in zo'n rechtse gemeente waar alleen preken van overleden predikanten worden gelezen. Of er een verbod of richtlijn is, weet ik niet.

Of wij er problemen mee hebben: nee. Helemaal niet zelfs. Als je wilt, kun je thuis een nieuwere preek uit de kast pakken en lezen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef:Precies. En anderen lopen voor ds. Kok een blokje om. Niet doen dus.
En is de kritiek dan inhoudelijk of gaat men puur op de naam af?
Vanwege de inhoud is er afscheid van hem genomen. Sinds die tijd wordt de naam met de inhoud geassocieerd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Vanwege de inhoud is er afscheid van hem genomen. Sinds die tijd wordt de naam met de inhoud geassocieerd.
Ik vermoed dat de gemiddelde kerkganger helemaal niet een preek theologisch kan analyseren. Het is dus louter afgaan op de klank.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Vanwege de inhoud is er afscheid van hem genomen. Sinds die tijd wordt de naam met de inhoud geassocieerd.
Ik vermoed dat de gemiddelde kerkganger helemaal niet een preek theologisch kan analyseren. Het is dus louter afgaan op de klank.
Waarom denk je dat?
Charles

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Ambtenaar schreef:
Eens. Zei een ouderling een keer: dat als hij een preek van vroeger van een armiaan zou lezen het niemand zou opvallen omdat de ouderwetse klanken er in voor komen.

Bij ons vertellen ze aan het einde van wie de gelezen preek was.
Laatst gewijzigd door Charles op 19 jun 2021, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Waarom denk je dat?
Omdat de gemiddelde kerkganger niet theologisch is onderlegd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jannah schreef:Ik zit in zo'n rechtse gemeente waar alleen preken van overleden predikanten worden gelezen. Of er een verbod of richtlijn is, weet ik niet.

Of wij er problemen mee hebben: nee. Helemaal niet zelfs. Als je wilt, kun je thuis een nieuwere preek uit de kast pakken en lezen.
Dat was bij ons tot enkele jaren geleden ook zo. De laatste jaren worden ook preken van nog levende predikanten gelezen. Zo bv. in de middagdiensten een Bijbellezing van ds G. Mouw (over Abraham), preken van ds. A. en van G. Hoogerland, ds. Van Boven, en een heel enkele keer een preek gehad van ds. Moerkerken.
Van meer recente predikanten wordt veel gelezen van ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain. ds. Chr. van der Poel, ds. Chr. van Dam, enz.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Dit is iets wat ik ook geloof. De kerkganger van nu is vaak kritisch, anderzijds hoort hij geen onderscheid. Hij gaat voor een paar goede termen en dan lijkt het goed te zijn. Ik zal niet zeggen dat dat overal zo is, maar het is wel een teken van deze tijd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Waarom denk je dat?
Omdat de gemiddelde kerkganger niet theologisch is onderlegd.
Het zijn maar leken hè? Of bedoelde je wat anders.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Het zijn maar leken hè? Of bedoelde je wat anders.
Exact. Dat bedoel ik.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Exact. Dat bedoel ik.
Hoe zou een gemeente eruit zien waar alleen theologisch-geschoolden lid van zouden kunnen worden?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Exact. Dat bedoel ik.
In feite wel een teken van de tijd, toch?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:
Exact. Dat bedoel ik.
Hoe zou een gemeente eruit zien waar alleen theologisch-geschoolden lid van zouden kunnen worden?
In vroeger jaren hadden we geen theologen. Maar wel van God geleerden, en wel zo dat de dominees aan hun voeten onderwezen werden. Men verstond elkaar, en er werd opgebouwd in het allerheiligst geloof. Maar ook in liefde vermaand. Dat kon dan lijden. David spreekt er ook van: De rechtvaardige sla mij. Dat zal olie op mijn hoofd wezen. Maar helaas leven we nu in zo'n geesteloze tijd dat veel dominees zich te hoog voelen om een vermaning of onderwijzing van een door God geleerd mens aan te horen. Immers, zij zijn dominee, en zij hebben ervoor gestudeerd! En die anderen zijn maar leken... zo lijkt de praktijk vaak, als ik me niet vergis. Misschien moeten we eens in ons Kerkelijk Kroniekenboek lezen. Dan valt wel op wat er aan het schuiven is.
Maanenschijn

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Is het zo erg dat een kerkenraad, de ligging van de gemeente kennende, selectief is in het uitnodigen van predikanten of te lezen preken?

Het sticht toch ook niet geestelijk, als er verwarring bij de luisteraars kan ontstaan door een verschil van accent of visie die in de preek tot uiting komt?

Denk bijvoorbeeld (als voorbeeld, niet om te gaan bediscussiëren of dit in de preek thuishoort) aan het verschil in visie op vaccinatie. de dominee ‘s morgens voor, maar die van ‘s avonds tegen. Of dieper: de ene preekt een voorwaardelijke vrijspraakervaring, de andere predikant is veel evangelischer.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 19 jun 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Hoe zou een gemeente eruit zien waar alleen theologisch-geschoolden lid van zouden kunnen worden?
Daar pleit ik niet voor. Het gaat er enkel om dat mensen niet oordelen op basis van inhoud, maar op basis van verpakking. Doe ik zelf ook. Ik kan absoluut niet luisteren naar de meeste GG(iN) dominees, simpelweg omdat ze niet normaal kunnen praten.
Plaats reactie