Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:Ik kan de vragensteller van de vraag op de Saambinder van van de week wel begrijpen.
Kort, in eigen woorden: wat moet je toch met al die wind van leer op allerlei websites?
Eens. Al is een gesprek vrij onmogelijk op een andere wijze in bepaalde kringen.
Laat het woordje 'bepaalde' maar weg, want dat geldt voor het geheel van de Gereformeerde Gemeenten.
DDD

Bericht door DDD »

Hoezo? Het is geen sekte!
Rido91

Bericht door Rido91 »

KDD schreef:
Rido91 schreef:
KDD schreef:
Rido91 schreef:
Precies, al die termen als 'overzomeren' en 'overwinteren' zijn allemaal door afgescheiden kerken bedacht. Helaas worden bevindelijkheden vaak voor de Bijbelse waarheden geplaatst heden ten dage. Er zijn geen bijbelse voorbeelden te noemen dat Jezus zei tegen iemand: laat het maar eens overzomeren en overwinteren. Het was allemaal: 'terstond'
Ik weet niet wie die termen verzonnen heeft maar het is natuurlijk wel Bijbels. En de Heere Jezus waarschuwde ook voor een 'tijdgeloof'.
Er is niks Bijbels aan die termen, althans niet op de manier zoals het heden ten dage in veel afgescheiden kerken gezegd/bedoeld wordt: we moeten het maar even aankijken of het wel echt is. Daarmee wordt het werk van Christus in twijfel getrokken. We lezen in de Bijbel ook niet op de vraag van de kamerling of hij gedoopt kan worden dat Filippus zegt: nou, het moet eerst maar eens overwinteren en overzomeren. De stokbewaarder werd, na zijn geloofsbelijdenis, terstond gedoopt, Saulus predikte terstond Christus, etc
Ik zou niet weten hoe dat ze anders uitgelegd moeten worden. Je mag heel dankbaar wezen voor mensen die eerlijk met je omgaan en niet direkt handen op je leggen. Er is niets erger dan met een ingebeelde Christuskennis naar de rampzaligheid toe te reizen.
Volgens jou werd dus de kamerling, de stokbewaarder etc ook de handen opgelegd?
Ik ben het ergens wel met je eens dat mensen niet meteen de handen op moet worden gelegd, anderzijds: wie zijn wij als mensen om Gods werk te moeten beoordelen? Vaak moet, in de afgescheiden kerken, een geloof aan een heel schema voldoen wil het wel zijn in de ogen van andere mensen!
KDD

Bericht door KDD »

Rido91 schreef: Volgens jou werd dus de kamerling, de stokbewaarder etc ook de handen opgelegd?
Ik ben het ergens wel met je eens dat mensen niet meteen de handen op moet worden gelegd, anderzijds: wie zijn wij als mensen om Gods werk te moeten beoordelen? Vaak moet, in de afgescheiden kerken, een geloof aan een heel schema voldoen wil het wel zijn in de ogen van andere mensen!
Om duidelijk te zijn niet meteen handen opleggen is niet hetzelfde als Gods werk beoordelen. En met sommigen is het bijzonder duidelijk dat het Gods werk is. Maar vaak is dat niet zo.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Hoezo? Het is geen sekte!
Bepaalde (culturele) kenmerken zijn wel sektarisch van aard, zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sekte.
Ora et labora

Bericht door Ora et labora »

Ad Anker schreef:
Ora et labora schreef:
Bruna schreef:
Ora et labora schreef:In de Bijbel worden Kerkelijke ongegronde scheuringen altijd afgewezen.
Ds W.C. Lamain was altijd een erkend geliefde dienstknecht onder het volk.
Als je nou ziet dat respectievelijk Ds Lamain, Hegeman enz enz.
Gereformeerde Gemeenten zijn gebeleven en niet GGN dan ga je je toch serieus afvragen
Is de GGN wel in Gods gunst en goedheid gekomen?
Mallan sprak in een RD artikel over een scheuring die God gewild heeft.
Ik geloof er GEEN DRAAD van!
Het is opmerkelijk dat Ds Lamain in de VS is gebleven hij moet geweten hebben dat de afsplitsing niet door God is gewild.
Ik snap niet waar deze post in dit topic vandaan komt, wat heeft dit er nu mee te maken?
Wat betreft de scheuring zou ik zeggen lees de studies van dr. M. Golverdingen.
De geschiedenis van de GG. Het is een slecht iets als er scheuringen in gemeenten zijn.
Dat is even het puntje wat ik aanduidt. Maar ik houd het hier bij. Ik zie geen noodzaak om verder te praten.
Het is zo als het is.
Je bent goed in inlegkunde, lees ik. Dus het is flauw om onzin neer te typen, vervolgens bij een vragen zeggen: ik houd het erbij... Al is het je goed recht.
Die woorden zijn voor uw rekening. Dat is ook aan u.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ora et labora schreef:
Simon0612 schreef:

Was het overlijden van verschillende predikanten in de GG kort na de scheuring ook niet opmerkelijk?
Opmerkelijk..om alles beter te begrijpen moeten we het misschien aan mensen vragen die ouder zijn
en het allemaal hebben meegemaakt. En dat boekje van Golverdingen ja dat klopt.
In wat voor zin opmerkelijk?
Als ik het goed heb is in 1954 ds J vd Berg overleden en in 1955 ds Dieleman. Over student Dieleman lees ik trouwens in een interview met Ds Mallan: Met student Dieleman had ds. Mallan zeer nauwe omgang. „Het heeft mij veel pijn gedaan dat hij met de scheuring niet met ons is meegegaan”.
Ik heb geen zin om opnieuw in een GG/GGiN discussie terecht te komen, maar ik kon het niet laten om deze kanttekening te plaatsen bij het woord opmerkelijk (en de intentie van dit woord).
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

even een afkoelslot.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:even een afkoelslot.
En weer open, na wat snoeiwerk...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:Dat soort speculaties gaan we hier niet doen.
Verder on-topic, dwz Gereformeerde Gemeenten aub.
Hier weer wat berichten geknipt.
Ik weet dat het inderdaad door kerkmensen en zelfs predikanten zo gezien werd, maar voor dat soort bizarre onzin geven we hier geen ruimte.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Gisteravond waren er ledenvergaderingen in Ede en Wageningen. Het is nu wel duidelijk dat Wageningen de gemeente wil verplaatsen naar Bennekom. Ede wordt hierbij betrokken omdat de classis het starten van een gemeente in Lunteren (voorlopig) heeft geblokkeerd. Ede groeit uit zijn jas en het ledental van Wageningen loopt alleen maar terug. Dit zou dan voor beide gemeenten een oplossing kunnen zijn.
Duidelijk werd wel dat in Ede zuid te weinig leden wonen om Ede echt te ontlasten, er was dan ook niet veel enthousiasme voor.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Belachelijk dat een classis een extra preekplaats blokkeert. Als je bang bent dat leden overstappen (bijvoorbeeld vanuit Barneveld) moet je geen extra locatie blokkeren, maar intern meer aandacht geven aan gemeenteopbouw en aandacht voor de jongeren.

Mooi dat er toch een andere oplossing gevonden is. Al verlaat Wageningen dan wel heel snel het relatief nieuwe kerkgebouw.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou mij kunnen voorstellen dat er eerst een onderzoek plaatsvindt of de locatie een rol speelt bij de groei en krimp. Want anders lost dat natuurlijk niets op.
Terri

Bericht door Terri »

Heel lang geleden is er geprobeerd in Ede een Ger.Gem. te stichten, wat niet lukte door allerlei oorzaken, maar niet in het minst door tegenwerping van omliggende gemeentes die bang waren leden te verliezen, omdat er net een nieuw kerkgebouw was gebouwd met zware lasten.
Heel bijzonder dat in ...( ben jaartal kwijt) het toch lukte en dat Ede inmiddels zo groot gegroeid is dat er eigenlijk gesplitst moet worden.
Zo zie je maar, het kan verkeren....
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik zou mij kunnen voorstellen dat er eerst een onderzoek plaatsvindt of de locatie een rol speelt bij de groei en krimp. Want anders lost dat natuurlijk niets op.
Of je kunt er als gemeente ervoor kiezen om op je plaats te blijven en proberen een zoutend zout te zijn.
Plaats reactie