Gereformeerde Gemeenten

Valcke

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Charles schreef: Of zoals een oude bekeerde vrouw zei: ds. P. Blok preekt bevinding, ds. X (zelfde lijn als Blok) vertelt verhaaltjes. Ds. J.W. Kersten was destijds links, lees je die nu dan vind ik die vele malen bevindelijker dan veel predikanten die we vandaag de dag betitelen als rechts.
Waarom moeten in de mythes altijd oude vrouwtjes, ongeletterden en eenvoudigen een rol spelen? Heb je daar wel eens over nagedacht.
Dat is een goede vraag ja. Ik zie het om me heen ook. Mensen die zich spiegelen aan 'vroeger had ik een oude tante, die zat de hele dag aan de keukentafel met een Bijbel op schoot'. En omdat ze dan zelf, omdat ze gewoon een leven hebben met kinderen en verantwoordelijkheden, niet zo hele dagen zitten, vinden ze dat ze toch enorm tekort schieten of iets dergelijks en gaan zo iemand als een soort ideaalbeeld van gelovige christen zien.
Dat neemt niet weg dat sommige eenvoudige begenadigden tot jaloersheid verwekken kunnen. Wat mij betreft zijn dat overigens evengoed mannen als vrouwen. Oude begenadigden hebben bovendien meer levenservaring en kunnen ook meer wijsheid hebben dan jongeren.

Verder denk ik dat sommigen (of velen) hier op het forum zulke mensen nooit gekend hebben. Dat kan een reden zijn voor onbegrip.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Charles schreef: Of zoals een oude bekeerde vrouw zei: ds. P. Blok preekt bevinding, ds. X (zelfde lijn als Blok) vertelt verhaaltjes. Ds. J.W. Kersten was destijds links, lees je die nu dan vind ik die vele malen bevindelijker dan veel predikanten die we vandaag de dag betitelen als rechts.
Waarom moeten in de mythes altijd oude vrouwtjes, ongeletterden en eenvoudigen een rol spelen? Heb je daar wel eens over nagedacht.
Dat is een goede vraag ja. Ik zie het om me heen ook. Mensen die zich spiegelen aan 'vroeger had ik een oude tante, die zat de hele dag aan de keukentafel met een Bijbel op schoot'. En omdat ze dan zelf, omdat ze gewoon een leven hebben met kinderen en verantwoordelijkheden, niet zo hele dagen zitten, vinden ze dat ze toch enorm tekort schieten of iets dergelijks en gaan zo iemand als een soort ideaalbeeld van gelovige christen zien.
Dat neemt niet weg dat sommige eenvoudige begenadigden tot jaloersheid verwekken kunnen. Wat mij betreft zijn dat overigens evengoed mannen als vrouwen. Oude begenadigden hebben bovendien meer levenservaring en kunnen ook meer wijsheid hebben dan jongeren.

Verder denk ik dat sommigen (of velen) hier op het forum zulke mensen nooit gekend hebben. Dat kan een reden zijn voor onbegrip.
Dat eerste zeg ik ook zeker niet Valcke. Want daar ben ik het helemaal mee eens. Maar mensen moeten zich niet spiegelen aan anderen, om daarmee hun eigen staat tov de Heere te beoordelen. Ze moeten tot Hem vluchten.
Valcke

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:
Zeeuw schreef:Dat is een goede vraag ja. Ik zie het om me heen ook. Mensen die zich spiegelen aan 'vroeger had ik een oude tante, die zat de hele dag aan de keukentafel met een Bijbel op schoot'. En omdat ze dan zelf, omdat ze gewoon een leven hebben met kinderen en verantwoordelijkheden, niet zo hele dagen zitten, vinden ze dat ze toch enorm tekort schieten of iets dergelijks en gaan zo iemand als een soort ideaalbeeld van gelovige christen zien.

Dat eerste zeg ik ook zeker niet Valcke. Want daar ben ik het helemaal mee eens. Maar mensen moeten zich niet spiegelen aan anderen, om daarmee hun eigen staat tov de Heere te beoordelen. Ze moeten tot Hem vluchten.
Jouw posting onderschreef ik ook. Eveneens ben ik het eens met wat je nu schrijft. Desondanks vind ik wel dat anderen ons soms tot een voorbeeld kunnen zijn. Daarachter mag vanzelfsprekend niemand zich verschuilen.

Verder gaf ik slechts een aanvulling. Daarmee reageerde ik mede op Ambtenaar.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het ledental van de GG is met 186 personen gestegen: https://www.rd.nl/artikel/928957-ledent ... ht-in-2020
johannes

Bericht door johannes »

"Leden" niet bewuste leden maar door geboorte.
Gaat meer van uit als het aantal vanuit de wereld niet 0 was geweest.
Henk J

Bericht door Henk J »

johannes schreef:"Leden" niet bewuste leden maar door geboorte.
Gaat meer van uit als het aantal vanuit de wereld niet 0 was geweest.
Dat staat er niet expliciet vermeld dus dat weet je niet. Hoorde pas van een jong stel waarbij hij naar de plaatselijke GG ging en zij nergens heen. Nu heeft kort geleden zij belijdenis mogen doen en hij heeft het toch niet gedaan. Dus dat aantal vanuit de wereld is in ieder geval niet nul.
Charles

Bericht door Charles »

Tiberius schreef:
Charles schreef:... ds. P. Blok preekt bevinding, ds. X (zelfde lijn als Blok) vertelt verhaaltjes. ...
Geen van beide is goed.
Een prediker moet het evangelie preken. Niets meer en niets minder. Dan komt de bevinding vanuit de Schrift op.
Precies. En daarom luisteren we wel eens mee met ds. v/d Zwan bijv.
johannes

Bericht door johannes »

Citaat RD:
Er zijn in 2020 geen buitenkerkelijken toegetreden tot de GG.

Maar jouw voorbeeld is natuurlijk mooi, misschien niet meegenomen?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

johannes schreef:Citaat RD:

De zin klopt niet. Ik weet meerdere voorbeelden van buitenkerkelijken in het afgelopen jaar die de volwassendoop ontvingen en van buiten de kerk toetraden.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik kon het hele artikel niet lezen ivm geen online abonnement op het RD. Mijn voorbeeld speelde zich dit jaar af, dus die staat dan pas volgend jaar in het jaarboek. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat mensen overkomen vanuit een andere kerk terwijl ze daar eigenlijk geen actief lid meer waren. Alhoewel het wel jammer is dat er geen buitenkerkelijken zijn geregistreerd.
refo

Bericht door refo »

...
Laatst gewijzigd door refo op 27 mei 2021, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

En iedereen die zich uitschrijft of naar een ander kerkverband gaan worden die niet vermeld? Ik ken zo 7 gezinnen waar dat mee gebeurd is,

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
deschpin

Bericht door deschpin »

GerefGemeente-lid schreef:Het ledental van de GG is met 186 personen gestegen: https://www.rd.nl/artikel/928957-ledent ... ht-in-2020
Wordt de gemiddelde leeftijd ook steeds jonger dan als er met name kinderen voor de groei zorgen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Valcke

Bericht door Valcke »

deschpin schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het ledental van de GG is met 186 personen gestegen: https://www.rd.nl/artikel/928957-ledent ... ht-in-2020
Wordt de gemiddelde leeftijd ook steeds jonger dan als er met name kinderen voor de groei zorgen.
Nee dat hoeft helemaal niet. Dat hangt van meer factoren af.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:

Ik kon het hele artikel niet lezen ivm geen online abonnement op het RD. Mijn voorbeeld speelde zich dit jaar af, dus die staat dan pas volgend jaar in het jaarboek. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat mensen overkomen vanuit een andere kerk terwijl ze daar eigenlijk geen actief lid meer waren. Alhoewel het wel jammer is dat er geen buitenkerkelijken zijn geregistreerd.
Wellicht offtopic HHK heeft volgens mij ook nooit zo veel buitenkerkelijken
Misschien Apeldoorn, die doet daar wat ik bergreep veel aan
Plaats reactie