Rh1990 schreef:Bogerman schreef:Rh1990 schreef:Maar vinden jullie dan ook dat ze niet verschillen in leer? En ook niet verschillen in de bevinding?
Zelf zou ik m'n ziel niet overal zo durven toevertrouwen en daar gaat het ten diepste wel om, dat je eerlijk behandeld wordt en Bijbels onderwezen wordt.
Je moet je ziel nooit toebetrouwen aan een dominee, ook niet aan jezelf trouwens!
Alleen aan de Heere Jezus Christus.
Maar dan moeten we wel onderwezen worden door de prediking, maar bovenal door de toepassing van de Heilige Geest hoe we dan aan Christus komen.
Dat is denk ook het hele cruciale punt. Er wordt gaandeweg zo makkelijk gesproken over Christuskennis. Maar ik hou vast aan hoe Christus gekend wordt en hoe Hij geopenbaard wordt en dat er meerdere kennis is aan Christus, in Zijn Profetische, Hogepriesterlijke en Koninklijke ambt. Maar wat ik soms ook minder hoor is het begin, het begint met het wonder van wedergeboorte, levendmaking, echt niet gelijk roepen "ik ken Jezus" nee verloren, zondelast, ellende, daar begint de catechismus ook mee. Mensen zeggen dan wel eens "het hoeft niet zoals bij Paulus" waarom niet? Is God dan verandert? Saulus was een godsdienstig mens, zijn wij anders?
Zeker worden er ook anders getrokken, maar zodra men zegt het hoeft niet zo zwaar en zo diep, krijg ik vraagtekens.
Wanneer kende Paulus Christus?
Al (een beetje) toen Christus aan hem verscheen op de weg naar Damascus en Zich aan hem bekend maakte?
Toen Ananias bij hem kwam en zei dat hij door Jezus gezonden was?
In Handelingen 9 vers 20 staat dat Saulus terstond (!) Christus predikte, een paar dagen nadat hij weer ziende geworden was (zonder overzomeren / overwinteren).
In Filippensen 3 verzucht hij: "opdat ik Hem kenne...".
Ik vind het verdedigbaar dat er een toename is geweest in de kennis van Christus bij Paulus. Dat is ook iets wat bij een relatie hoort.
Of die toename in kennis ook specifiek aan de ambten van Christus gekoppeld kan worden (sequentieel), vind ik lastiger te onderbouwen.
Toch denk ik dat het ook bij Saulus allemaal best wel snel ging... Die man is niet jaren in z'n ongeluk over de wereld gegaan. Wel heel intense zondekennis.