Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat "bij ons" gedoe en die dominee dit en die andere dat...., waar het om moet gaan wordt uit het oog verloren.
Laat dit mijn en uw voorbeeld zijn........... wat R.M. Mc Cheyne schreef,
Eens was ik een vreemd’ling voor God en mijn hart.
Ik kende geen schuld en ‘k gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: “Mijn ziele, doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?”
Al sprak daar een stem uit de heilige blaân
van ‘t Lam, met de zonden der wereld belaân,
ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk,
‘k stond blind en van verre, in mij zelven zo rijk.
Ik deed als Jeruzalems dochters weleer,
ik weend’ om de pijn van mijn lijdende Heer,
maar dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.
Maar toen mij God Geest aan mij zelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voeld’ ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.
Toen vlucht’ ik tot Jezus. Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet!
Mijn heil en mijn vreugd’ en mijn leven werd Hij.
Ik boog m’, en geloofd’, en mijn God sprak mij vrij!
Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf.
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af.
Nu reis ik getroost onder ‘t heiligend kruis
naar ‘t erfgoed hierboven, naar ‘t Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleidt mij door d’ aardse woestijn.
“Gestorven voor mij!” zal mijn zwanenzang zijn.
Dan gaat mijn mon, hopelijk ook uwe, over een ander en kerk en........dicht.
Laat dit mijn en uw voorbeeld zijn........... wat R.M. Mc Cheyne schreef,
Eens was ik een vreemd’ling voor God en mijn hart.
Ik kende geen schuld en ‘k gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: “Mijn ziele, doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?”
Al sprak daar een stem uit de heilige blaân
van ‘t Lam, met de zonden der wereld belaân,
ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk,
‘k stond blind en van verre, in mij zelven zo rijk.
Ik deed als Jeruzalems dochters weleer,
ik weend’ om de pijn van mijn lijdende Heer,
maar dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.
Maar toen mij God Geest aan mij zelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voeld’ ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.
Toen vlucht’ ik tot Jezus. Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet!
Mijn heil en mijn vreugd’ en mijn leven werd Hij.
Ik boog m’, en geloofd’, en mijn God sprak mij vrij!
Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf.
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af.
Nu reis ik getroost onder ‘t heiligend kruis
naar ‘t erfgoed hierboven, naar ‘t Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleidt mij door d’ aardse woestijn.
“Gestorven voor mij!” zal mijn zwanenzang zijn.
Dan gaat mijn mon, hopelijk ook uwe, over een ander en kerk en........dicht.
Enigszins geëxpliciteerd. Het gesprek en de reacties over een predikant die niet meer leeft geknipt. Andere berichten terug gezet, na overleg met eilander.eilander schreef:Hier een aantal ongewenste berichten en reacties daarop verwijderd.
Ik kan me voorstellen dat beelduitzendingen gevoelig ligt. Maar toch, verbieden is natuurlijk belachelijk.KB_ schreef:De classis Mid-West van de NRC heeft op verzoek van de gemeente Corsica (die btw ook tegen online audiopreken zijn)) uitgesproken dat erediensten niet via video uitgezonden mogen worden vanwege de heiligheid van de diensten....
Ik vind dit wel beangstigend maar snap dat lokale gemeenten zeker niet hoeven over te gaan op video. Maar verbieden voor hele classis vind ik erg teleurstellend. Laat gemeenten toch een beetje vrij... Een kerkverband is toch geen dictoriaal regime
Zijn hier kennis van de kerkorde op het forum? Ik meen dat een classisvergadering altijd bedoeld is om vraagstukken en problemen uit de eigen gemeente te bespreken. Dus wanneer gemeente A een vraagstuk heeft uit de eigen gemeente dan mag gemeente A dit inbrengen. Ik dacht dat het niet de bedoeling is dat gemeente A een vraagstuk inbrengt over iets dat ze bij gemeente B gezien heeft, of over iets wat bij gemeente A zelf helemaal niet speelt.
-
- Verbannen
Ik ben het met @Ad Anker eens. Al begrijp ik @Soms ook heel goed. Een predikant wordt tegenwoordig beoordeelt op de beroepen die hij ontvangt. En als je als predikant dan beroepen ontvangt uit het geheel van de GG ben je in de ogen van sommigen al gelijk afgeschreven.Ouderling schreef:Sorry Ad, maar je slaat echt wat door nu. Deze subjectieve post vind ik zelfs nog wel pijnlijk ook. Je zet veel predikanten weg op een wat belachelijke manier. Wees alsjeblieft voorzichtig in het spreken over Gods knechten.Ad Anker schreef:In de GG heb je niet veel onderscheid. Alle dominees zijn door en door GG. Een bevindelijk prediking, exegese is niet altijd hun sterkste kant en van wat minder belang. Ook de dominees uit dat rijtje past daar prima bij.Soms schreef:Het gaat hier om ds J.B Huisman, hij is aangenomen in de afgelopen 10 jaar. En dat hij hier genoemd is in een bepaald rijtje was hetgeen mij verbaasde.-DIA- schreef:--
Er is een gedeelte van de predikanten die hebben iets extra's. Ze preken over standen in het genadeleven. Als dat goed gaat, kunnen hoorders opmerken dat die predikanten ver geleid zijn. Hoorders uit een bepaalde flank beoordelen hen daar ook op.
In een andere flank heeft men daar niets mee en werkt dat zelfs vervreemdend. Dat roept wer afkeer op bij de stand-bevindelijke flank, en ook bij bepaalde voorgangers.
Het verandert ook gewoon. De nu oude predikanten die vroeger links waren zijn nu uiterst rechtzinnig. Ze blijven dicht bij de Schrift. Niet wat het oude volk leerde, maar wat de Schrift leert is immers leidend.
Het flankengerommel in de GG is een verdrietig oordeel.
In die zin is het flankengerommel in de GG inderdaad een verdrietig oordeel en een gevolg van de steeds meer polariserende verhoudingen tussen het kerkvolk onderling. Het ware te wensen dat we eens wat vredelievender met elkaar zouden omgaan in plaats van uit onze heilige huisjes elkaar de vliegen afvangen.
Ik word daar zó moe van.
Inderdaad, als je je bedient van zulke stereotypen, dan werk je zelf mee aan dat verdrietig oordeel.Ouderling schreef:Sorry Ad, maar je slaat echt wat door nu. Deze subjectieve post vind ik zelfs nog wel pijnlijk ook. Je zet veel predikanten weg op een wat belachelijke manier. Wees alsjeblieft voorzichtig in het spreken over Gods knechten.Ad Anker schreef:In de GG heb je niet veel onderscheid. Alle dominees zijn door en door GG. Een bevindelijk prediking, exegese is niet altijd hun sterkste kant en van wat minder belang. Ook de dominees uit dat rijtje past daar prima bij.Soms schreef:Het gaat hier om ds J.B Huisman, hij is aangenomen in de afgelopen 10 jaar. En dat hij hier genoemd is in een bepaald rijtje was hetgeen mij verbaasde.-DIA- schreef:--
Er is een gedeelte van de predikanten die hebben iets extra's. Ze preken over standen in het genadeleven. Als dat goed gaat, kunnen hoorders opmerken dat die predikanten ver geleid zijn. Hoorders uit een bepaalde flank beoordelen hen daar ook op.
In een andere flank heeft men daar niets mee en werkt dat zelfs vervreemdend. Dat roept wer afkeer op bij de stand-bevindelijke flank, en ook bij bepaalde voorgangers.
Het verandert ook gewoon. De nu oude predikanten die vroeger links waren zijn nu uiterst rechtzinnig. Ze blijven dicht bij de Schrift. Niet wat het oude volk leerde, maar wat de Schrift leert is immers leidend.
Het flankengerommel in de GG is een verdrietig oordeel.
Maar vinden jullie dan ook dat ze niet verschillen in leer? En ook niet verschillen in de bevinding?
Zelf zou ik m'n ziel niet overal zo durven toevertrouwen en daar gaat het ten diepste wel om, dat je eerlijk behandeld wordt en Bijbels onderwezen wordt.
Zelf zou ik m'n ziel niet overal zo durven toevertrouwen en daar gaat het ten diepste wel om, dat je eerlijk behandeld wordt en Bijbels onderwezen wordt.
Je moet je ziel nooit toebetrouwen aan een dominee, ook niet aan jezelf trouwens!Rh1990 schreef:Maar vinden jullie dan ook dat ze niet verschillen in leer? En ook niet verschillen in de bevinding?
Alleen aan de Heere Jezus Christus.
Maar wie behandelt jouw ziel dan niet eerlijk? Of beter gezegd, los van personen, wat hoorde of las je waarvan je dacht: nu wordt mijn ziel niet eerlijk behandeld?Rh1990 schreef:Maar vinden jullie dan ook dat ze niet verschillen in leer? En ook niet verschillen in de bevinding?
- Niet meer zo actief -
Dit vind ik een eigenaardige stelling. Je hebt het over toevertrouwen van je ziel, waarbij je dus onderscheid wilt maken tussen de predikanten binnen de GG. Heel bijzonder.Rh1990 schreef:Maar vinden jullie dan ook dat ze niet verschillen in leer? En ook niet verschillen in de bevinding?
Wie ben jij dat je kunt beoordelen aan welke kant van de scheidslijn een predikant staat?
Je hebt het over eerlijk behandelen. Wil je daarmee zeggen dat een deel van de predikanten jouw ziel niet eerlijk behandelen? Dat vind ik nogal wat om te zeggen!
Ik denk dat de verschillen in de leer nogal meevallen. Elke predikant is anders, spreekt anders, uit zich anders en zegt de dingen anders. Maar zie jij wezenlijke leerverschillen?
Verschil in bevinding vind ik ook lastig om over te oordelen. Hoe beoordeel je de mate van bevinding die een predikant heeft meegemaakt? Ook hierbij geldt weer: elke predikant zegt de dingen op z'n eigen manier. Daaruit kun je wel iets opmaken, maar je kunt niet in zijn hart kijken. Ik denk niet dat ik in staat ben om in te schatten wat een predikant geestelijk heeft meegemaakt. Jij ook niet, denk ik.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
-
Ik ben daar ook benieuwd naar! Zou je willen toelichten welk criterium / criteria je hanteert om te bepalen of de behandeling eerlijk en het onderwijs Bijbels is, Rh1990?Mannetje schreef:Maar wie behandelt jouw ziel dan niet eerlijk? Of beter gezegd, los van personen, wat hoorde of las je waarvan je dacht: nu wordt mijn ziel niet eerlijk behandeld?Rh1990 schreef:Maar vinden jullie dan ook dat ze niet verschillen in leer? En ook niet verschillen in de bevinding?
-
Vest op prinsen geen vertrouwen.Rh1990 schreef:Maar vinden jullie dan ook dat ze niet verschillen in leer? En ook niet verschillen in de bevinding?
Lees de Bijbel en bidt elke dag.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Maar dan moeten we wel onderwezen worden door de prediking, maar bovenal door de toepassing van de Heilige Geest hoe we dan aan Christus komen.Bogerman schreef:Je moet je ziel nooit toebetrouwen aan een dominee, ook niet aan jezelf trouwens!Rh1990 schreef:Maar vinden jullie dan ook dat ze niet verschillen in leer? En ook niet verschillen in de bevinding?
Dat is denk ook het hele cruciale punt. Er wordt gaandeweg zo makkelijk gesproken over Christuskennis. Maar ik hou vast aan hoe Christus gekend wordt en hoe Hij geopenbaard wordt en dat er meerdere kennis is aan Christus, in Zijn Profetische, Hogepriesterlijke en Koninklijke ambt. Maar wat ik soms ook minder hoor is het begin, het begint met het wonder van wedergeboorte, levendmaking, echt niet gelijk roepen "ik ken Jezus" nee verloren, zondelast, ellende, daar begint de catechismus ook mee. Mensen zeggen dan wel eens "het hoeft niet zoals bij Paulus" waarom niet? Is God dan verandert? Saulus was een godsdienstig mens, zijn wij anders?
Zeker worden er ook anders getrokken, maar zodra men zegt het hoeft niet zo zwaar en zo diep, krijg ik vraagtekens.
Daar begint de catechismus helemaal niet mee.Rh1990 schreef:Maar dan moeten we wel onderwezen worden door de prediking, maar bovenal door de toepassing van de Heilige Geest hoe we dan aan Christus komen.Bogerman schreef:Je moet je ziel nooit toebetrouwen aan een dominee, ook niet aan jezelf trouwens!Rh1990 schreef:Maar vinden jullie dan ook dat ze niet verschillen in leer? En ook niet verschillen in de bevinding?
Dat is denk ook het hele cruciale punt. Er wordt gaandeweg zo makkelijk gesproken over Christuskennis. Maar ik hou vast aan hoe Christus gekend wordt en hoe Hij geopenbaard wordt en dat er meerdere kennis is aan Christus, in Zijn Profetische, Hogepriesterlijke en Koninklijke ambt. Maar wat ik soms ook minder hoor is het begin, het begint met het wonder van wedergeboorte, levendmaking, echt niet gelijk roepen "ik ken Jezus" nee verloren, zondelast, ellende, daar begint de catechismus ook mee. Mensen zeggen dan wel eens "het hoeft niet zoals bij Paulus" waarom niet? Is God dan verandert? Saulus was een godsdienstig mens, zijn wij anders?
Zeker worden er ook anders getrokken, maar zodra men zegt het hoeft niet zo zwaar en zo diep, krijg ik vraagtekens.
Wat is uw enige troost? Dat ik niet mijns maar mijn getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben!
Dat gaat in de weg van ontdekking van schuld, maar ook openbaring van Jezus Christus aan de ziel.
Inderdaad, net zoals bij Paulus!
Je zult toch wel moeten beoordelen of de prediking die je 's zondags hoort Bijbelgetrouw is. Ryle schrijft daarover in zijn 'Waarschuwing aan de kerken': "Ik waarschuw dan iedereen die zijn ziel liefheeft, scherp te letten op de inhoud van de prediking die hij regelmatig hoort en op de kerk die hij regelmatig bezoekt! Hij, die bewust blijft komen onder een bediening, die absoluut vals is, is zeer onverstandig."GG-er schreef:Wie ben jij dat je kunt beoordelen aan welke kant van de scheidslijn een predikant staat?
De hoorder zal in elk geval moeten kunnen horen of er een verkeerde leer wordt gepredikt. En wie denkt dat dat in zijn eigen kerkverband niet gebeurt, is op zijn minst naïef te noemen.
VRAAG 1
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
ANTWOORD:
Dat ik met lichaam en ziel,
beide in het leven en sterven,
niet mijn,
maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben,
die met Zijn dierbaar bloed
voor al mijn zonden volkomenlijk betaald
en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft,
en alzo bewaart,
dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan;
ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet,
waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert,
en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Begint u catechismus ook zo?
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
ANTWOORD:
Dat ik met lichaam en ziel,
beide in het leven en sterven,
niet mijn,
maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben,
die met Zijn dierbaar bloed
voor al mijn zonden volkomenlijk betaald
en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft,
en alzo bewaart,
dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan;
ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet,
waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert,
en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Begint u catechismus ook zo?