Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Heeft bidden nog wel zin? Dat was het thema/zin boven de preek. De predikant begon met het slaapliedje (Ik ga slapen, ik ben moe, sluit mijn beide oogjes toe.............. Zorg voor de arme kinderen, Heer', En herstel de zieken weer, Ja, om alle mensen saam, Bid ik U in Jezus Naam). Dit liedje las hij voor terwijl je op de achtergrond de melodie hoorde. Hij las dit lied voor omdat hij het over bidden wilde hebben (een preek hier over ging houden). Vooral het zinnetje: Zorg voor de amere kinderen Heer, en herstel de zieken weer, Ja, om alle mensen saam, Bid ik U in Jezus Naam, en hij vertelde: dan heb ik mijn dochter net naar bed gebracht en dan blijft dat zinnetje in mijn hoofd hangen ook terwijl ik het Journaal kijk en de berichten van Congo zie en hoor. Kinderen die dood zijn/gaan, geen ouders meer hebben of niet meer weten waar hun ouders zijn. Doelloos.
Het ging vooral om Hoe wij bidden, met welke intensie. Maar ook dat we niet alleen maar praten maar ook moeten luisteren naar God wat Hij ons te zeggen heeft. Dat wij het op onze wijze en op onze tijd het willen. En wees eerlijk en reeel.
Het ging vooral om Hoe wij bidden, met welke intensie. Maar ook dat we niet alleen maar praten maar ook moeten luisteren naar God wat Hij ons te zeggen heeft. Dat wij het op onze wijze en op onze tijd het willen. En wees eerlijk en reeel.
Een preek over de DL. Als ik ds was ging ik maar gauw weer over op de HC. Of beter voorbereiden, of écht, maar dan over een heel hoofdstuk tegelijk. Zo'n los 1e artikeltje is altijd maar een inleiding op de echter leer.
En het aantal remonstranten was niet 44 of 4% indertijd maar een duidelijke meerderheid in Holland. Daarom werden de Hollandse classes ook niet uitgenodigd.

En het aantal remonstranten was niet 44 of 4% indertijd maar een duidelijke meerderheid in Holland. Daarom werden de Hollandse classes ook niet uitgenodigd.

--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
als als als..refo schreef:Een preek over de DL. Als ik ds was ging ik maar gauw weer over op de HC. Of beter voorbereiden, of écht, maar dan over een heel hoofdstuk tegelijk. Zo'n los 1e artikeltje is altijd maar een inleiding op de echter leer.
als refo op de preekstoel zou staan..
tjonge dàn zouden de mensen toch goede preken horen..
man, hou nou toch s op..
verplaats jij je maar eens in een dominee...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
's ochtends:
Avondmaal. Jesaja 55:2b
Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
's middags:
Preek van prof. A. de Reuver over Kol. 3:1 t/m 4
Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods.
Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.
Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God.
Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.
Hier terug te beluisteren, de dienst van 16 november - 16:15
http://kerkdienstgemist.nl/assets/21988-Opname
Avondmaal. Jesaja 55:2b
Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
's middags:
Preek van prof. A. de Reuver over Kol. 3:1 t/m 4
Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods.
Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.
Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God.
Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.
Hier terug te beluisteren, de dienst van 16 november - 16:15
Heerlijk, een gemeente die gewoon op tijd inzet!Jongere schreef:Hier terug te beluisteren, de dienst van 16 november - 16:15

~~Soli Deo Gloria~~
Nou, de organist werd ik niet vrolijk van.Hendrikus schreef:Heerlijk, een gemeente die gewoon op tijd inzet!Jongere schreef:Hier terug te beluisteren, de dienst van 16 november - 16:15

Soms zingt een gemeente goed ondanks de organistJongere schreef:Nou, de organist werd ik niet vrolijk van.Hendrikus schreef:Heerlijk, een gemeente die gewoon op tijd inzet!Jongere schreef:Hier terug te beluisteren, de dienst van 16 november - 16:15

[beetje houterig allemaal...]
~~Soli Deo Gloria~~
- JolandaOudshoorn
's morgens doopdienst (heb onverwacht een oud-forumster ontmoet) waar het ging over het gebed van Manoach
's avonds Hebreeen 5:11-6:20
's avonds Hebreeen 5:11-6:20
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ochtend:
Schriftlezing: Exodus 20: 20 (voorbereiding HA)
En Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, want God is gekomen, opdat Hij u verzocht, en opdat Zijn vreze voor uw aangezicht zou zijn, dat gij niet zondigdet.
Middag:
Psalm 10: 1, de grote waarom-vraag van het kwaad en het lijden in deze wereld. Psalm 10 zoekt daar ook een antwoord op. Hèt antwoord is er niet; wel vindt de dichter God in het lijden.
Avond:
Jona 1
Schriftlezing: Exodus 20: 20 (voorbereiding HA)
En Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, want God is gekomen, opdat Hij u verzocht, en opdat Zijn vreze voor uw aangezicht zou zijn, dat gij niet zondigdet.
Middag:
Psalm 10: 1, de grote waarom-vraag van het kwaad en het lijden in deze wereld. Psalm 10 zoekt daar ook een antwoord op. Hèt antwoord is er niet; wel vindt de dichter God in het lijden.
Avond:
Jona 1
~~Soli Deo Gloria~~
Matthew 25 vs14-30
De Talenten
De Talenten
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Dat is, meen ik, de kerk waar Everhard Z. organist is.Hendrikus schreef:Soms zingt een gemeente goed ondanks de organistJongere schreef:Nou, de organist werd ik niet vrolijk van.Hendrikus schreef: Heerlijk, een gemeente die gewoon op tijd inzet!![]()
Die had dan zeker een vrije zondagHerman schreef:Dat is, meen ik, de kerk waar Everhard Z. organist is.Hendrikus schreef:Soms zingt een gemeente goed ondanks de organistJongere schreef: Nou, de organist werd ik niet vrolijk van.![]()

~~Soli Deo Gloria~~
- Johann Gottfried Walther
´s morgens
Ruth 1
´s middags/´s avonds
Jeremia 30 vers 18-19
Ruth 1
´s middags/´s avonds
Jeremia 30 vers 18-19
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus schreef: Soms zingt een gemeente goed ondanks de organist![]()
Herman schreef: Dat is, meen ik, de kerk waar Everhard Z. organist is.
ze zongen zeker a cappella?Hendrikus schreef: Die had dan zeker een vrije zondag

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Everhard Zwart zat duidelijk niet achter het orgel, die herken ik wel. Ik ben niet zo heel snel kritisch op organisten (weet zelf hoe moeilijk het is), maar dit vond ik eigenlijk te onmuzikaal voor in de eredienst. Maar goed, on-topic maar.