dennis schreef:Afgewezen schreef:refo schreef:Ik mocht vroeger niet knippen en plakken op zondag.
Ik denk dat het verschil tussen onze koning en de bevindelijk-gereformeerden 'm nou niet zozeer daarin zit. In de andere topic heb ik een links gegeven naar een artikel in het RD. Dat geeft wel aardig weer waar we onze koning moeten plaatsen, denk ik.
Maar natuurlijk mogen we er altijd het beste van hopen.
Ik vind dat we eerlijk moeten omgaan met onszelf, maar ook met ons koningshuis. Als daar zaken gebeuren die niet naar Gods wil zijn, moet dat gewoon gezegd kunnen worden.
We geloven niet in heiligen, en de Oranjes zijn dat zeker niet. Een beetje historisch besef maakt dat al heel snel duidelijk.
Meestal hebben we zelf een idee hoe we het zouden willen en dan zal God dat uiteraard ook wel zo willen.
Wereldwijd gezien leeft onder de christenen alleen in reformatorisch Nederland met haar emigrantenfamilies de opvatting dat de zondag als een Joodse sabbath gehouden moet worden. Dat heeft te maken met een bepaalde ingelaste formulering tijdens de vertaling van de HC, vermoed ik.
In het NT lijkt al sprake te zijn van een 24/7 economie. Alleen de farizeeën hielden nog vast aan bepaalde uitwerkingen van het sabbatsgebod, hoewel Jezus ze niettemin op allerlei plekken tegenkomt. Maar de Heere Jezus trekt Zich er niets van aan. De sabbat is er voor de mens en niet de mens voor de sabbath.