Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst:
Leesdienst (ds. A.F. Honkoop)
Gezongen psalmen:
Ps. 69:3,4
Ps. 119: 37
Ps. 22:3,4
Ps. 85:1,4
Ps. 42:7
Schriftlezing: Johannes 19:1-18
Tekst:
JOHANNES 19:17
En Hij, dragende Zijn kruis, ging uit naar de plaats, genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha.
Thema:
HET LAM TEN BRANDOFFER
1. De wegleiding van het Lam
2. De liefde van het Lam
3. De vertroosting door het Lam

Middagdienst:
Leesdienst (Bijbellezing van ds. A. Hoogerland)
Gezongen psalmen:
Ps. 56:4
Ps. 73:12,13
Ps. 77:8
Ps. 107:22
Schriftlezing: 2 Korinthe 11:16-33
Tekst:
HANDELINGEN 20:28-38
Maar Paulus antwoordde: Wat doet gij, dat gij weent, en mijn hart week maakt? Want ik ben bereid
niet alleen gebonden te worden, maar ook te sterven te Jeruzalem voor den Naam van den Heere
Jezus.En als hij zich niet liet afraden, hielden wij ons tevreden, zeggende: De wil des Heeren geschiede.
En na die dagen maakten wij ons gereed, en gingen op naar Jeruzalem. En met ons gingen ook
sommigen der discipelen van Cesarea, leidende met zich een zekeren Mnason, van Cyprus, een ouden
discipel, bij dewelken wij zouden te huis liggen. En als wij te Jeruzalem gekomen waren, ontvingen ons
de broeders blijdelijk. En den volgenden dag ging Paulus met ons in tot Jakobus; en al de ouderlingen
waren daar gekomen. En als hij hen gegroet had, verhaalde hij van stuk tot stuk, wat God onder de
heidenen door zijn dienst gedaan had. En zij, dat gehoord hebbende, loofden den Heere, en zeiden tot
hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van
de wet. En zij zijn aangaande u bericht, dat gij al de Joden, die onder de heidenen zijn, leert van Mozes
afvallen, zeggende: dat zij de kinderen niet zouden besnijden, noch naar de wijze der wet wandelen.
Wat is er dan te doen? Het is gans nodig, dat de menigte samenkome; want zij zullen horen, dat
gij gekomen zijt.
(vers 13-22)

Thema:
HET EINDE VAN PAULUS' DERDE ZENDINGSREIS
1. De profetie van Agabus
2. De standvastigheid van Paulus
3. De aankomst te Jeruzalem

Avonddienst:
Leesdienst (ds. G. van Reenen)
Gezongen psalmen:
Ps. 120:1
Ps. 91:1,2
Ps. 84:1,3
Ps. 62:1
Schriftlezing: Hosea 14
Tekst:
HOSEA 14:6a
Ik zal Israël zijn als de dauw; hij zal bloeien als de lelie
Thema:
EEN TROOSTVOLLE BELOFTE VOOR HET ISRAËL GODS
1. De dauw des hemels
2. De bloei van Israël
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
samanthi

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Volgens mij is hier niets na te luisteren :?
nog een poging
http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=10049
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:super
:oO Wat een lange kerkdiensten!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Orchidee schreef::super
Ze beginnen al een half uur voor aanvang dienst met de opname. Zie verschil tussen begintijd (van opname) en aanvang dienst.
samanthi

Bericht door samanthi »

Pimpelmees schreef:
Ze beginnen al een half uur voor aanvang dienst met de opname. Zie verschil tussen begintijd (van opname) en aanvang dienst.
Klopt, maar de diensten kunnen best wel eens flink uit lopen of juist korter zijn, de dominee stopt als hij klaar is en rekt de preek dan niet op,maar ja sms is het ook andersom en dan staan we na 7 kwartier pas buiten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:sweat Dan zouden mijn rug en achterwerk het erg moeilijk hebben! ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Pimpelmees schreef:
Klopt, maar de diensten kunnen best wel eens flink uit lopen of juist korter zijn, de dominee stopt als hij klaar is en rekt de preek dan niet op,maar ja sms is het ook andersom en dan staan we na 7 kwartier pas buiten.
Wij maken dat niet meer mee, zelfs als het een dienst met een bijzonder karakter is.
De spannings- en aandachtsboog is tegenwoordig korter dan vroeger volgens mij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Diensten van 7 kwartier zijn zelden zinnig, althans, met een traditioneel gereformeerde liturgie, tenzij er veel bijzondere kwesties moeten worden afgehandeld. Een preek van een uur of langer heeft meestal weinig toegevoegde waarde. Ik heb er nog zelden iets goeds van gehoord.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Diensten van 7 kwartier zijn zelden zinnig, althans, met een traditioneel gereformeerde liturgie, tenzij er veel bijzondere kwesties moeten worden afgehandeld. Een preek van een uur of langer heeft meestal weinig toegevoegde waarde. Ik heb er nog zelden iets goeds van gehoord.
Nee, Paulus preekte ook een keer lang. Dat liep voor de raamslaper niet goed af. Of toch wel?
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Dat liep zeker niet goed af. Er was een buitengewoon wonder van God nodig om de noodlottige gevolgen daarvan te herstellen. Maar daar moeten we maar niet te zeer op rekenen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Diensten van 7 kwartier zijn zelden zinnig, althans, met een traditioneel gereformeerde liturgie, tenzij er veel bijzondere kwesties moeten worden afgehandeld. Een preek van een uur of langer heeft meestal weinig toegevoegde waarde. Ik heb er nog zelden iets goeds van gehoord.
Er zijn wel eens preken waarvan ik denk: wat jammer, als het AMEN klinkt.
Wat mij opvalt is dat er vaak veel tijd opgevuld moet worden met het zingen van veel Psalmen.
Tijdens het collecteren 3 of 4 lange Psalmen, en na de preek nogmaals.
We zingen tijdens een paar jaar ook een Psalm extra.
Als ik in een behoudende gemeente ben, wordt de helft minder gezongen.
DDD

Bericht door DDD »

Het is heel goed om veel te zingen, naar mijn mening. Zingen jullie ook een tussenzang?

Het valt me op dat in de CGK de preken altijd zo lang zijn, in vergelijking met de GG. Dat komt door het ontbreken van een of twee tussenzangen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het is heel goed om veel te zingen, naar mijn mening. Zingen jullie ook een tussenzang?

Het valt me op dat in de CGK de preken altijd zo lang zijn, in vergelijking met de GG. Dat komt door het ontbreken van een of twee tussenzangen.
In welke CGK heb jij gezeten dan? :haha
Zelfs de meest rechtse dominee (die bij ons komt) weet het binnen de anderhalf uur af te ronden.
Nee de tussenzang en daarmee de duidelijke overgang naar een toepassing, is al jaren geleden afgeschaft.
Ook de 2 of 3 punten worden zelden nog zo behandeld, het is vrijwel altijd een thema.
Het thema van de prediking is: dat en dat.
Het klinkt misschien vervelend, maar dat is echt links.
Als Helma (of Huisman) bijvoorbeeld een link naar een dienst plaatst hebben deze preken vrijwel altijd 3 punten.
DIA ook, maar dat is GG natuurlijk.
DDD

Bericht door DDD »

Bijvoorbeeld in Alphen aan den Rijn... Maar ook op andere plaatsen hoor, Bunschoten bijvoorbeeld.

Ik vind een verhaal van drie kwartier of nog langer, zonder onderbreking, erg lang.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nee. Dat liep zeker niet goed af. Er was een buitengewoon wonder van God nodig om de noodlottige gevolgen daarvan te herstellen. Maar daar moeten we maar niet te zeer op rekenen.
En wat te denken van een dominee (zal de naam maar niet noemen) die niet kon stoppen, en van Godswege werd bepaald dat hij door moest preken. En de vrucht openbaarde zich: Er werd een mens krachtdadig bekeerd.
Mocht de dienst dan geen 2 uur duren? Ik weet wel dat er orde en regel moet zijn, maar er zijn bijzondere gevallen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten