Zou ik ook graag willen weten. Klopt ook zeker niet. De afgelopen 10 jaar zagen we ook een ds. Zondag, ds Brons, ds. Huisman aangenomen worden en dominee worden.GGotK schreef:Wat is jouw definitie van ultra-rechts?KB_ schreef:Het gaat op dit moment niet goed in the NRC. Veel jongeren vertrekken,scheuring in Kalamazoo, de HRC-NRC school Grand Rapids gaat gesplitst verder ""vanwege doctrinale verschillen".
Er zijn veel kleine gemeenten die max 1 zondag per jaar een predikant hebben omdat het tekort zo groot is. Dan kost het veel uithoudingsvermogen om te blijven. Aan evangelisten wil de synode niet beginnen. Kleine gemeenten worden steeds kleiner en het predikant tekort wordt niet opgelost.
De studenten die de afgelopen jaren zijn aangenomen zouden in Holland geclassificeerd worden als ultra-rechts. Daar zit heel veel verschil tussen. Het curatorium heeft geen oog voor het geheel van het kerkverband. Vergeleken met 15 en 20 jaar terug is er veel veranderd en niet iedere richting voelt zich meer vertegenwoordigd.
Ik weet niet of de gemeente Rogersville daarom vetrokken is. Dat zal eerder te maken hebben met een persoonlijke conflict?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
- J.C. Philpot
KB heeft het niet over de GG in Nederland.Rh1990 schreef: Zou ik ook graag willen weten. Klopt ook zeker niet. De afgelopen 10 jaar zagen we ook een ds. Zondag, ds Brons, ds. Huisman aangenomen worden en dominee worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Hij bedoelt met Holland Nederland, niet Zuid-Holland en Noord-Holland.Rh1990 schreef:Zou ik ook graag willen weten. Klopt ook zeker niet. De afgelopen 10 jaar zagen we ook een ds. Zondag, ds Brons, ds. Huisman aangenomen worden en dominee worden.GGotK schreef:Wat is jouw definitie van ultra-rechts?KB_ schreef:Het gaat op dit moment niet goed in the NRC. Veel jongeren vertrekken,scheuring in Kalamazoo, de HRC-NRC school Grand Rapids gaat gesplitst verder ""vanwege doctrinale verschillen".
Er zijn veel kleine gemeenten die max 1 zondag per jaar een predikant hebben omdat het tekort zo groot is. Dan kost het veel uithoudingsvermogen om te blijven. Aan evangelisten wil de synode niet beginnen. Kleine gemeenten worden steeds kleiner en het predikant tekort wordt niet opgelost.
De studenten die de afgelopen jaren zijn aangenomen zouden in Holland geclassificeerd worden als ultra-rechts. Daar zit heel veel verschil tussen. Het curatorium heeft geen oog voor het geheel van het kerkverband. Vergeleken met 15 en 20 jaar terug is er veel veranderd en niet iedere richting voelt zich meer vertegenwoordigd.
Ik weet niet of de gemeente Rogersville daarom vetrokken is. Dat zal eerder te maken hebben met een persoonlijke conflict?
Nee oke, maar die kunnen nog steeds daar beroepen worden.J.C. Philpot schreef:KB heeft het niet over de GG in Nederland.Rh1990 schreef: Zou ik ook graag willen weten. Klopt ook zeker niet. De afgelopen 10 jaar zagen we ook een ds. Zondag, ds Brons, ds. Huisman aangenomen worden en dominee worden.
Volgens mij bedoelt KB dat de aangenomen studenten in de NRC van de afgelopen jaren in Nederland als ultrarechts bestempeld zouden worden. Ik waag dat te betwijfelen, maar ik weet dat wat de 1 als 'ultrarechts' ervaart de ander weer als 'normaal' beziet. Vandaar de vraag wat KB onder ultrarechts verstaat.Rh1990 schreef:Nee oke, maar die kunnen nog steeds daar beroepen worden.J.C. Philpot schreef:KB heeft het niet over de GG in Nederland.Rh1990 schreef: Zou ik ook graag willen weten. Klopt ook zeker niet. De afgelopen 10 jaar zagen we ook een ds. Zondag, ds Brons, ds. Huisman aangenomen worden en dominee worden.

Hoe kom je in eens bij de Huisman, hoort hij ook al in een rijtje ?Rh1990 schreef:Zou ik ook graag willen weten. Klopt ook zeker niet. De afgelopen 10 jaar zagen we ook een ds. Zondag, ds Brons, ds. Huisman aangenomen worden en dominee worden.GGotK schreef:Wat is jouw definitie van ultra-rechts?KB_ schreef:Het gaat op dit moment niet goed in the NRC. Veel jongeren vertrekken,scheuring in Kalamazoo, de HRC-NRC school Grand Rapids gaat gesplitst verder ""vanwege doctrinale verschillen".

Het gaat hier om ds J.B Huisman, hij is aangenomen in de afgelopen 10 jaar. En dat hij hier genoemd is in een bepaald rijtje was hetgeen mij verbaasde.-DIA- schreef:--
In de GG heb je niet veel onderscheid. Alle dominees zijn door en door GG. Een bevindelijk prediking, exegese is niet altijd hun sterkste kant en van wat minder belang. Ook de dominees uit dat rijtje past daar prima bij.Soms schreef:Het gaat hier om ds J.B Huisman, hij is aangenomen in de afgelopen 10 jaar. En dat hij hier genoemd is in een bepaald rijtje was hetgeen mij verbaasde.-DIA- schreef:--
Er is een gedeelte van de predikanten die hebben iets extra's. Ze preken over standen in het genadeleven. Als dat goed gaat, kunnen hoorders opmerken dat die predikanten ver geleid zijn. Hoorders uit een bepaalde flank beoordelen hen daar ook op.
In een andere flank heeft men daar niets mee en werkt dat zelfs vervreemdend. Dat roept wer afkeer op bij de stand-bevindelijke flank, en ook bij bepaalde voorgangers.
Het verandert ook gewoon. De nu oude predikanten die vroeger links waren zijn nu uiterst rechtzinnig. Ze blijven dicht bij de Schrift. Niet wat het oude volk leerde, maar wat de Schrift leert is immers leidend.
Het flankengerommel in de GG is een verdrietig oordeel.
Je hebt nu eenmaal altijd mensen die linksaf willen en een groep die eerder rechtsaf wil. Het enige wat je met een strakke lijn bereikt, is dat de groep die het er niet mee eens is, zich afscheidt. Het al dan niet uitzenden van diensten via videoverbindingen is toch geen halszaak?
Erken gewoon dat er verschillen zijn in de GG en dat Gods kerk veelzijdig is.
Erken gewoon dat er verschillen zijn in de GG en dat Gods kerk veelzijdig is.
--
Overigens ben ik van mening dat iedereen die over flanken begint, zich eens moet bezinnen op wat werkelijke eenheid binnen een kerk is. Dat is niet dat je allemaal hetzelfde denkt en voelt en spreekt en vindt. Juist niet.
Iemand als dr. W. Aalders heeft hier heel zinnige dingen over gezegd. Van dat soort gedachten zou men kennis moeten nemen, in plaats van het (vergeef me het woord) flauwe gepraat.
Ik ben ervan overtuigd dat men elkaar in een houdgreep heeft. Ik zie het als ik op verschillende vlakken overleg heb. Als er vertegenwoordigers van kerkenraden vanuit de GG bij zijn, is er meer dan eens de krampachtige houding van: ja maar wat zullen andere kerkenraden daar dan van vinden? Of de classis?
Overigens ben ik van mening dat iedereen die over flanken begint, zich eens moet bezinnen op wat werkelijke eenheid binnen een kerk is. Dat is niet dat je allemaal hetzelfde denkt en voelt en spreekt en vindt. Juist niet.
Iemand als dr. W. Aalders heeft hier heel zinnige dingen over gezegd. Van dat soort gedachten zou men kennis moeten nemen, in plaats van het (vergeef me het woord) flauwe gepraat.
Ik ben ervan overtuigd dat men elkaar in een houdgreep heeft. Ik zie het als ik op verschillende vlakken overleg heb. Als er vertegenwoordigers van kerkenraden vanuit de GG bij zijn, is er meer dan eens de krampachtige houding van: ja maar wat zullen andere kerkenraden daar dan van vinden? Of de classis?
Dit is wel een opmerking die niet diep graaft. Dit is ook de mening van de doorsnee kerkmens die niet het onderscheidenlijk opluistert, die kan het verschil niet opmerken tussen een voorwerpelijke waarheid en een bevindelijke waarheid. In grote lijnen kunnen we inderdaad hier voorwerpelijk wel mee instemmen. Maar een volk dat bevindelijk is onderwezen kan hier niet zo makkelijk over spreken.Ad Anker schreef:In de GG heb je niet veel onderscheid. Alle dominees zijn door en door GG. Een bevindelijk prediking, exegese is niet altijd hun sterkste kant en van wat minder belang. Ook de dominees uit dat rijtje past daar prima bij.Soms schreef:Het gaat hier om ds J.B Huisman, hij is aangenomen in de afgelopen 10 jaar. En dat hij hier genoemd is in een bepaald rijtje was hetgeen mij verbaasde.-DIA- schreef:--
Er is een gedeelte van de predikanten die hebben iets extra's. Ze preken over standen in het genadeleven. Als dat goed gaat, kunnen hoorders opmerken dat die predikanten ver geleid zijn. Hoorders uit een bepaalde flank beoordelen hen daar ook op.
In een andere flank heeft men daar niets mee en werkt dat zelfs vervreemdend. Dat roept wer afkeer op bij de stand-bevindelijke flank, en ook bij bepaalde voorgangers.
Het verandert ook gewoon. De nu oude predikanten die vroeger links waren zijn nu uiterst rechtzinnig. Ze blijven dicht bij de Schrift. Niet wat het oude volk leerde, maar wat de Schrift leert is immers leidend.
knip
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Even voor de duidelijkheid: opluisteren betekent versieren, niet iets horen. Maar ik weet het, als je het woord "opluisteren" gebruikt, klinkt het meteen een stuk bevindelijker. 

- Niet meer zo actief -
Het duidelijk zijn dat ik dat niet bedoelMannetje schreef:Even voor de duidelijkheid: opluisteren betekent versieren, niet iets horen. Maar ik weet het, als je het woord "opluisteren" gebruikt, klinkt het meteen een stuk bevindelijker.

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Sorry Ad, maar je slaat echt wat door nu. Deze subjectieve post vind ik zelfs nog wel pijnlijk ook. Je zet veel predikanten weg op een wat belachelijke manier. Wees alsjeblieft voorzichtig in het spreken over Gods knechten.Ad Anker schreef:In de GG heb je niet veel onderscheid. Alle dominees zijn door en door GG. Een bevindelijk prediking, exegese is niet altijd hun sterkste kant en van wat minder belang. Ook de dominees uit dat rijtje past daar prima bij.Soms schreef:Het gaat hier om ds J.B Huisman, hij is aangenomen in de afgelopen 10 jaar. En dat hij hier genoemd is in een bepaald rijtje was hetgeen mij verbaasde.-DIA- schreef:--
Hier een aantal ongewenste berichten en reacties daarop verwijderd.