Excuus dat het zo is overgekomen. Dat was nadrukkelijk niet de bedoeling. Ik beoogde het verschil tussen zekerheid van geloof en zekerheid van het gevoel te verwoorden.Erasmiaan schreef:Hij creëert immers een soort geheime tussenlaag.
Thomas had wél geloof in de Christus, wel in Zijn Zaligmaker, maarr hij dacht dat hij Hem kwijt was omdat hij zijn vleselijke ogen meer vertrouwde dan het woord dat de dicipelen spraken en door te vergeten wat Jezus voor zijn dood verteld had. Deze bijzondere situatie kun je niet betrekken op onze discussie.Erasmiaan schreef: Dat wordt me al te ingewikkeld. En zijn stelling dat de beoefening van het geloof nooit kan ontbreken klopt ook niet. Wat doe je dan met Thomas, die leefde in de strikken van het ongeloof?
Geloof is altijd in beoefening, het heeft Christus lief. Als geloof niet in beoefening zou zijn, zou er geen verschil zijn tussen geloof dat niet in beoefening is en ongeloof. Dat is onmogelijk!
Geloof kent zielsgestalten die altijd uitgaan tot de Levende God. Een hongeren en dorsten naar Christus. Het ervaren dat het soms donker is is geen gebrek aan oefening, maar een beproeving van het geloof waarin de ware aard van het geloof zal blijken. Als het steeds weer van eigen gerechtigheid afbrengt en aan de voeten van Christus doet neerzinken dan is daarmee het bewijs geleverd dat het geloof wel degelijk in oefening was. Als het blijft steken in bekommernis en gemis, dan is er iets grondigs mis. Volgens Van der Groe is dat het nabijkomende werk, om het maar eens concreet te benoemen.
Ik wil waken voor enerzijds een blijven hangen in gestalten die geloof willen gronden zonder Christus, en anderzijds voor een geloof dat geen strijd kent.
Het geloof kenmerkt zich door steeds meer en meer te leren dat de mens niets is en blijft en daarin het nochtans van het geloof moet oefenen.
Niet het gemis is de oefening van het geloof maar het nochtans! Ondanks dat er tijden zijn dat gemis ervaren wordt!