Al uit. Ik weet niet goed wat ik ervan vinden moet.Marieke schreef:Al in gelezen?Afgewezen schreef:Lambertus Myseras, 'Der vromen ondervinding op de weg naar de hemel'
Ben heel benieuwd eigenlijk.
Laatst gekochte boeken
Re: Laatst gekochte boeken
Zeg er eens wat van? Ik heb het boekske ook.Afgewezen schreef:Al uit. Ik weet niet goed wat ik ervan vinden moet.Marieke schreef:Al in gelezen?Afgewezen schreef:Lambertus Myseras, 'Der vromen ondervinding op de weg naar de hemel'
Ben heel benieuwd eigenlijk.
Het gaat erg over kenmerken.
Als het Bijbels kenmerken zijn is het toch goed?Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Duidelijk...Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.

Dat is dan maar zeer de vraagAnder schreef:Duidelijk...Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.

-
Jouw reactie is in elk geval wel weer kenmerkend...Mister schreef:Dat is dan maar zeer de vraagAnder schreef:Duidelijk...Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.

Hier beneden is het niet.
Het boek heet ook: der vromen ondervinding....Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.
...en of dat dan altijd Bijbels is?Marieke schreef:Het boek heet ook: der vromen ondervinding....Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.
Ds. A. Kort schreef:De ware kern en inhoud van de boodschap uit Gods Woord wordt zo niet meer verstaan. Men verkondigt een ander evangelie, waarin niet de leer van Gods Woord, maar allerlei soort bevindingen die aan Gods Woord vreemd zijn, normatief geacht worden. Zelfs onder Gods volk kom je de vreemdste uitspraken tegen. De een lijkt het van de ander over te nemen. Zelf zou ik soms ook zulk soort bekeerde mensen wel gelijk gegeven hebben als ze het over het zogenaamde leven hebben, als ik vanbinnen niet bemerkt had dat God er niet in meekwam. Onderzoek naar de Schriftuurlijke verklaring van onze heilsleer van de reformatoren, Hollandse —en ook vooral de Engelse en Schotse— oudvaders, wordt er maar weinig meer gedaan. Dezen spreken en leren heel anders dan het hedendaagse leerbeleid van onze kringen. Men legt de grond van ‘s mensen leven en zaligheid buiten Christus of naast Christus. De godsdienst is over het algemeen zo langzamerhand in onze kringen een zelfgenoegzame godsdienst geworden.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Mooi citaat. Ds. Kort heeft het dan wel over bevindingen die aan Gods Woord vreemd zijn. Ik weet niet of het boek van Myseras bevindingen bevat die aan de omschrijving voldoen.PvS schreef:...en of dat dan altijd Bijbels is?Marieke schreef:Het boek heet ook: der vromen ondervinding....Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.
Ds. A. Kort schreef:De ware kern en inhoud van de boodschap uit Gods Woord wordt zo niet meer verstaan. Men verkondigt een ander evangelie, waarin niet de leer van Gods Woord, maar allerlei soort bevindingen die aan Gods Woord vreemd zijn, normatief geacht worden. Zelfs onder Gods volk kom je de vreemdste uitspraken tegen. De een lijkt het van de ander over te nemen. Zelf zou ik soms ook zulk soort bekeerde mensen wel gelijk gegeven hebben als ze het over het zogenaamde leven hebben, als ik vanbinnen niet bemerkt had dat God er niet in meekwam. Onderzoek naar de Schriftuurlijke verklaring van onze heilsleer van de reformatoren, Hollandse —en ook vooral de Engelse en Schotse— oudvaders, wordt er maar weinig meer gedaan. Dezen spreken en leren heel anders dan het hedendaagse leerbeleid van onze kringen. Men legt de grond van ‘s mensen leven en zaligheid buiten Christus of naast Christus. De godsdienst is over het algemeen zo langzamerhand in onze kringen een zelfgenoegzame godsdienst geworden.
Tja, ik vind dit citaat een beetje dubbel. Tegen de bevinding van de één stelt ds Kort zijn eigen bevinding. Vervolgens roept hij wel op tot Schriftonderzoek, maar in zijn oordeel lijkt vooral zijn bevinding doorslaggevend te zijn.Ander schreef:Mooi citaat. Ds. Kort heeft het dan wel over bevindingen die aan Gods Woord vreemd zijn. Ik weet niet of het boek van Myseras bevindingen bevat die aan de omschrijving voldoen.PvS schreef:...en of dat dan altijd Bijbels is?Marieke schreef:Het boek heet ook: der vromen ondervinding....Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.
Eén ding weet ik zeker, ik weet niet, PvS, of je het boekje gelezen hebt, maar Myseras geeft geen grond buiten Christus of naast Christus...PvS schreef:...en of dat dan altijd Bijbels is?Marieke schreef:Het boek heet ook: der vromen ondervinding....Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.
-
Ik geloof niet dat ds. Kort in zijn citaat over eigen bevinding spreekt. Het getuigenis des Geestes hield hem tegen.Zita schreef:Tja, ik vind dit citaat een beetje dubbel. Tegen de bevinding van de één stelt ds Kort zijn eigen bevinding. Vervolgens roept hij wel op tot Schriftonderzoek, maar in zijn oordeel lijkt vooral zijn bevinding doorslaggevend te zijn.Ander schreef:
Mooi citaat. Ds. Kort heeft het dan wel over bevindingen die aan Gods Woord vreemd zijn. Ik weet niet of het boek van Myseras bevindingen bevat die aan de omschrijving voldoen.
Marieke schreef:Eén ding weet ik zeker, ik weet niet, PvS, of je het boekje gelezen hebt, maar Myseras geeft geen grond buiten Christus of naast Christus...PvS schreef:...en of dat dan altijd Bijbels is?Marieke schreef:Het boek heet ook: der vromen ondervinding....Afgewezen schreef:Het gaat erg over kenmerken.
Het ware geestelijke leven begint met de kennis van Christus.Myseras schreef:Vr. Ontvangen dan alle ware overtuigden op dat stond der minne het beginsel des geestelijken levens en der genade in hare ziel, als zij overtuigd worden?
Antw. Ja, doch. Eerste bewijs in al de voorbeelden in Gods Heilig Woord.
Paulus, Hand. 9, die zijne verandering aanhaalt, Hand. 26: 13-19, en Lydia en de stokbewaarder, Hand. 16 en Hand. 2, en andere.
En dat leert de ondervinding in alle vromen dat zij de genade niet ontvangen als zij tot licht en tot doorbreken in de genade komen; maar als zij in de eerste ware overtuiging het beginsel des geestelijken levens in hare ziel ontvangen, daar begint de genade.
(Het kabinet des genaden-verbonds. Deel 2, blz. 139.)
1 Joh. 5:12; "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zone Gods niet heeft, die heeft het leven niet."
Myseras keert het hier om.
Overtuigingen zijn nog géén geestelijk leven.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
PvS schreef:Myseras schreef:
Vr. Ontvangen dan alle ware overtuigden op dat stond der minne het beginsel des geestelijken levens en der genade in hare ziel, als zij overtuigd worden?
Antw. Ja, doch. Eerste bewijs in al de voorbeelden in Gods Heilig Woord.
Paulus, Hand. 9, die zijne verandering aanhaalt, Hand. 26: 13-19, en Lydia en de stokbewaarder, Hand. 16 en Hand. 2, en andere.
En dat leert de ondervinding in alle vromen dat zij de genade niet ontvangen als zij tot licht en tot doorbreken in de genade komen; maar als zij in de eerste ware overtuiging het beginsel des geestelijken levens in hare ziel ontvangen, daar begint de genade.
(Het kabinet des genaden-verbonds. Deel 2, blz. 139.)
Het ware geestelijke leven begint met de kennis van Christus.
1 Joh. 5:12; "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zone Gods niet heeft, die heeft het leven niet."
Myseras keert het hier om.
Overtuigingen zijn nog géén geestelijk leven.

En hieruit concludeer jij wat ds Kort zegt?:"Men legt de grond van ‘s mensen leven en zaligheid buiten Christus of naast Christus. De godsdienst is over het algemeen zo langzamerhand in onze kringen een zelfgenoegzame godsdienst geworden."
Je moet het boekje wel wat beter in z'n verband lezen. En niet één ding er uit halen en uit z'n verband rukken.
Let wel: het gaat hier bij Myseras over zaligmakende overtuigingen.
Heb jij ooit een mens ontmoet met zaligmakende overtuigingen die niet tot de kennis van Christus komt?
En heb jij ooit een mens ontmoet met zaligmakende overtuigingen die van zichzelf zei dat hij het leven heeft?