Hoed in eredienst?

Ararat

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ararat »

Ararat schreef:Wat gebeurt er eigenlijk geestelijk gezien met de man die met bedekt hoofd bidt en profeteert in de gemeente en de vrouw die met onbedekt hoofd bidt en profeteert in de gemeente?

Bidden en profeteren ze (on)bedekt zichzelf of anderen een oordeel?
Naast bovenstaande vragen heb ik eigenlijk nog een vraag:
Hoe profeteren vrouwen anno nu in de gemeente?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Niet
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW

Bericht door CvdW »

Amstelodamense schreef:In onze vorige gemeente (GG) hadden alle vrouwen een hoed op. In onze huidige gemeente (PKN GB) vind ik het lastig om een percentage aan te geven, maar het is een kleine minderheid die nog een hoed draagt.

Vind het soms wel lastig om nu exact te weten hoe je deze "voorschriften" moet inkleuren. De 10 geboden zijn wat mij betreft universeel en heel duidelijk. Veel andere zaken lijken soms ook wel cultureel bepaald en contextueel. In de genoemde Bijbelteksten, lijkt het ook dat het lange haar tot een deksel kan zijn.

Enfin, ik ben denk ik neutraal.

Nog een vraag uit oprechte belangstelling aan de mensen die heel duidelijk "voor" het hoed dragen zijn: dragen jullie (of jullie vrouwen/dochters) ook en hoed als je thuis meeluistert en kijkt?
Het antwoord is ja. Dit heeft met opvoeding te maken en thuislezers.
merel

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
HersteldHervormd schreef:
Gewoon even een vraagje tussendoor, worden er in jullie gemeente nog hoeden gedragen door vrouwen/meisjes?
Ja bij ons hebben er nog best wat vrouwen een hoofdbedekking, meisjes en kleine kinderen bijna niet meer.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels zelf vooral hoofdbedekking draag om sommige medebroeders en zusters niet te kwetsen.
Voor mijzelf is het al jaren een "ballast".
Ik ben toch een soort "bang".
(ik stel me nu héél kwetsbaar op)
Ik denk dat het voor jou net zo vreemd zou zijn om een hoed af te doen als dat het voor mij is om een hoed op te doen.
Daarnaast vind ik een mooie hoed prachtig. Het staat ' echt af'.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er zijn veel vrouwen geweest die tot lering zijn geweest van predikanten. Er waren (ik weet niet of ze er nog zijn) vrouwen met grote genadegaven en veel licht. Noem er een paar: Ali Ipema, Marrigje Melligers, Mientje Vrijdag, Jannetje van Dijkhuizen, Aaltje Smelt, en vele meer.
Ze waren vaak voorbidders voor land en volk, voor de kerk en de leraars (domimees dus).
Ik heb deze vrouwen zelf niet meer gekend. Wel veel over gehoord en gelezen. Sommige waren profetessen, als we ook lezen hou een van deze vrouwen in de jaren dertig heel nadrukkelijk is geopenbaard over de tweede wereldoorlog, over de honger die zou komen enz. Hoe dat is geweest kan ik niet zeggen, meest in nacht werden er onderwijzingen gekregen. Maar ook meest in de nacht werd er strijd gevoerd met de satan.
Ik weet ook hoe men er nu vaak over denkt, als waren ze een soort idolen voor de bevindelijken,
en wat meer nare zakan die hen toegedicht wordt. Maar wie ze veroordeelt moet wel weten en Wie men uiteindelijk veroordeeld. Deze mensen (vrouwen in dit geval) waren geen heiligen, nee maar wel geheiligd, en bedeeld met veel licht. Veel ook werden deze vrouwen (net zowel als mannen met veel genade) vaak een voorwerp van de duivel, wat vaak veel strijd gaf. De duivel valt niet zo aan op een leeg schip, daar is die niet bang voor, maar voor mensen die veel genade ontvingen is die duivel vaak een niet te onderschatten vijand. Dat geldt overigens ook voor de getrouwe dienstknechten van God die het Woord recht snijden. We kunnen iets lezen over deze begenadigde vrouwen (en mannen!) en hier dan enkele boekjes die men wel goed en met aandacht dient te lezen aleer men een oordeel hierover geeft.
Een paar voorbeelden:
https://www.deboekenkamer.nl/tweedehand ... zin_18572/
https://www.vanderwalboeken.nl/product/ ... e-vrijdag/
https://www.theologieportaal.nl/Tot-roe ... je-vrijdag
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-opperzaa ... 017439796/
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Zita schreef: Wat de hoed betreft: ik weet niet of hoeddragers zich altijd bewust zijn van de betekenis van de hoed. Het is in kerkelijke kring ook een modeaccessoire geworden. Maar ik heb nog nooit een preek over het dragen van een hoed gehoord. Zou in mijn gemeente overigens ook een lastige worden, want het aantal hoeddragers is in coronatijd danig afgenomen. Dat vind ik overigens voor gemeenten waar de hoed een vereiste is oprecht een lastige: het wel van wezenlijk belang vinden, maar dat niet uitleggen vanuit het Woord.
Erg jammer dat er in onze gezindte zo weinig plaats is voor thematische preken. In mijn gemeente (GG) eigenlijk helemaal niet. Nu is het natuurlijk uitermate belangrijk om iedere zondag te horen over bekering, maar dat hoeft heus niet altijd zo centraal te staan. We houden in onze gezindte ons aan bepaalde zaken waarvan niemand uitlegt waarom. Voor mijzelf niet zo'n probleem aangezien ik geloof dat de Schrift duidelijk is over hoofdbedekking. Maar mijn kinderen hebben geen flauw idee en vinden het een irritant en warm ding. Mijn vrouw vindt het maar een lastig onderwerp. En vast nog veel meer gemeenteleden doen het, maar weten niet precies waarom. Juist bijvoorbeeld een serie aan middagdiensten zou de gemeente duidelijkheid en onderbouwing kunnen geven over dit onderwerp. Erg jammer dat dit zo ondergesneeuwd raakt, het is een mooi Bijbels gegeven!
DDD

Bericht door DDD »

Misschien gebeurt dat niet om geen ergernis te geven aan andersdenkenden.

Of is dit een zelfvernietigende profetie;-)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Misschien gebeurt dat niet om geen ergernis te geven aan andersdenkenden.

Of is dit een zelfvernietigende profetie;-)
Wat bedoelt dit? Ik begrijp het niet. En waar slaat het op? Op bovenstaande?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
Zita schreef: Wat de hoed betreft: ik weet niet of hoeddragers zich altijd bewust zijn van de betekenis van de hoed. Het is in kerkelijke kring ook een modeaccessoire geworden. Maar ik heb nog nooit een preek over het dragen van een hoed gehoord. Zou in mijn gemeente overigens ook een lastige worden, want het aantal hoeddragers is in coronatijd danig afgenomen. Dat vind ik overigens voor gemeenten waar de hoed een vereiste is oprecht een lastige: het wel van wezenlijk belang vinden, maar dat niet uitleggen vanuit het Woord.
Erg jammer dat er in onze gezindte zo weinig plaats is voor thematische preken. In mijn gemeente (GG) eigenlijk helemaal niet. Nu is het natuurlijk uitermate belangrijk om iedere zondag te horen over bekering, maar dat hoeft heus niet altijd zo centraal te staan. We houden in onze gezindte ons aan bepaalde zaken waarvan niemand uitlegt waarom. Voor mijzelf niet zo'n probleem aangezien ik geloof dat de Schrift duidelijk is over hoofdbedekking. Maar mijn kinderen hebben geen flauw idee en vinden het een irritant en warm ding. Mijn vrouw vindt het maar een lastig onderwerp. En vast nog veel meer gemeenteleden doen het, maar weten niet precies waarom. Juist bijvoorbeeld een serie aan middagdiensten zou de gemeente duidelijkheid en onderbouwing kunnen geven over dit onderwerp. Erg jammer dat dit zo ondergesneeuwd raakt, het is een mooi Bijbels gegeven!
Misschien moet je dan dit boekje maar eens aanschaffen:
https://www.hertog.nl/artikel/978903313 ... s-signaal/
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
Misschien moet je dan dit boekje maar eens aanschaffen:
https://www.hertog.nl/artikel/978903313 ... s-signaal/
Je kunt boeken aanbevelen, maar mijn ervaring is dat dit niet helpt, vaak nog meer wrevel opwekt.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 29 apr 2022, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik geloof dat dat in dit geval wel mee valt.

En verder vind ik het een onterechte veroordeling. Zulk soort opmerkingen tussendoor wekken bij mij dan weer wrevel op.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:Ik geloof dat dat in dit geval wel mee valt.

En verder vind ik het een onterechte veroordeling. Zulk soort opmerkingen tussendoor wekken bij mij dan weer wrevel op.
Van wie? In dit geval zou quoten goed zijn. Ook in het geval van dat berichtje van DDD. Waar slaat dat op? Op wie reageert men?
Forummer

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik geloof dat dat in dit geval wel mee valt.

Van wie? In dit geval zou quoten goed zijn. Ook in het geval van dat berichtje van DDD. Waar slaat dat op? Op wie reageert men?
Hier heeft DIA wel een punt. Het is niet altijd even duidelijk op wie/welke bijdrage er gereageerd wordt.

(Gedeeltelijk) quoten is een kleine moeite, en geeft veel meer duidelijkheid. Nu kan DIA denken dat DDD op zijn bijdrage reageert, terwijl hij volgens mij reageert op de bijdrage van Zita.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef:Hier wordt dus een spelletje gespeeld.
Waar heb je het nu over?
Wat ook ds. A. Hellenbroek aanwijst. We laten ons niet meer gezeggen door de leraars. Na ds. Hellenbroek is er zoveel tijd versteken, en we gaan door. Laat die dominee maar praten we gaan onze eigen weg. Het is tijdgebonden... of anderszins. Oh ja? Dat nemen we waar. Alsof we een spelletje mogen spelen met de duidelijk Bijbelse leer, en ons daaraan niet meer wensen te onderwerpen.
Bedoel je met 'we' nu jezelf of heb je het over iemand anders? Ik heb de indruk dat je 'ze' bedoelt.
Wij allen, ons land en volk, en de kerk in het algemeen.
Orchidee

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Orchidee schreef:
HersteldHervormd schreef:
Gewoon even een vraagje tussendoor, worden er in jullie gemeente nog hoeden gedragen door vrouwen/meisjes?
Ja bij ons hebben er nog best wat vrouwen een hoofdbedekking, meisjes en kleine kinderen bijna niet meer.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels zelf vooral hoofdbedekking draag om sommige medebroeders en zusters niet te kwetsen.
Voor mijzelf is het al jaren een "ballast".
Ik ben toch een soort "bang".
(ik stel me nu héél kwetsbaar op)
Ik denk dat het voor jou net zo vreemd zou zijn om een hoed af te doen als dat het voor mij is om een hoed op te doen.
Daarnaast vind ik een mooie hoed prachtig. Het staat ' echt af'.
Ik denk dat ik er zelf geen moeite mee zal hebben, ik heb 2 jaar géén hoed gedragen en dat vond ik heel fijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie