Koude oorlog terug ?

Solipsis

Re: Koude oorlog terug ?

Bericht door Solipsis »

Willem schreef: Ik hoop dat je op je werk dit soort redeneringen niet hanteert en je collega's voor het werk laat opdraaien.
Nee, dat heeft te maken met hetgeen binnen mijn kunnen ligt. Op alle posten wordt bezuinigd, we laten de ouderen momenteel liever een week stinkend rondlopen en het onderwijs snakt naar adem, maar de jongens binnen de luchtmacht moeten wel een nieuw speeltje om handen hebben. Ik laat mijn collega's opdraaien voor nieuwe opdrachten, zolang ik zelf een flinke achterstand heb weg te werken en het daar druk mee heb.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Solipsis schreef:
Willem schreef: Ik hoop dat je op je werk dit soort redeneringen niet hanteert en je collega's voor het werk laat opdraaien.
Nee, dat heeft te maken met hetgeen binnen mijn kunnen ligt. Op alle posten wordt bezuinigd, we laten de ouderen momenteel liever een week stinkend rondlopen en het onderwijs snakt naar adem, maar de jongens binnen de luchtmacht moeten wel een nieuw speeltje om handen hebben.
Het is onterecht om dit tegenover elkaar te zetten. En dat weet jij ook wel. Bovendien komt er bij de zorg geld bij.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Solipsis schreef:
Nee, dat heeft te maken met hetgeen binnen mijn kunnen ligt. Op alle posten wordt bezuinigd, we laten de ouderen momenteel liever een week stinkend rondlopen en het onderwijs snakt naar adem, maar de jongens binnen de luchtmacht moeten wel een nieuw speeltje om handen hebben.
Het is onterecht om dit tegenover elkaar te zetten. En dat weet jij ook wel. Bovendien komt er bij de zorg geld bij.
Nou ja, ergens volg ik het wel. Het geld wat aan wapentuig etc. opgaat kunnen we niet meer gebruiken in de zorg en het onderwijs. Dat is een feit. Daarmee hoef je nog niet gelijk een waardeoordeel te vormen.
huisman

Bericht door huisman »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Solipsis schreef:
Nou ja, ergens volg ik het wel. Het geld wat aan wapentuig etc. opgaat kunnen we niet meer gebruiken in de zorg en het onderwijs. Dat is een feit. Daarmee hoef je nog niet gelijk een waardeoordeel te vormen.
Even een knuppel in het refohok gooien. Als in het onderwijs en de zorg er efficienter met het geld om wordt gegaan kan de luchtmacht wel 200JSF's kopen. Als je alleen al ziet hoeveel verspilling van geld er is op de grote ROC's dan zou ik dat eerst maar eens aanpakken.
En nog eens wapenplatformen zijn geen speeltjes,ga maar eens op bezoek bij de nabestaanden van de gesneuvelden van de Afghanistan missie. Als wij besluiten om mee te helpen de internationale rechtsorde te handhaven moeten wij onze miliairen de beste spullen geven.
Trouwens ons defensiebudget is vergeleken met andere Europese landen belachelijk laag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Solipsis

Bericht door Solipsis »

huisman schreef: Even een knuppel in het refohok gooien. Als in het onderwijs en de zorg er efficienter met het geld om wordt gegaan kan de luchtmacht wel 200JSF's kopen. Als je alleen al ziet hoeveel verspilling van geld er is op de grote ROC's dan zou ik dat eerst maar eens aanpakken.
Ja, en als we nu allemaal eens wat meer begaan zouden zijn met onze naaste is er helemaal geen defensie nodig.
En nog eens wapenplatformen zijn geen speeltjes,ga maar eens op bezoek bij de nabestaanden van de gesneuvelden van de Afghanistan missie. Als wij besluiten om mee te helpen de internationale rechtsorde te handhaven moeten wij onze miliairen de beste spullen geven.
De rechtsorde handhaven? Dat vind ik nogal een gedurfde uitspraak. De 'vredesmissies' laten zich niet bepaald van een moreel en ethisch niveau zien waar ik het waardeoordeel 'correct' op zou willen plakken, integendeel. Maar daar hoor je niemand over.
Trouwens ons defensiebudget is vergeleken met andere Europese landen belachelijk laag.
Dat valt wel mee.
huisman

Bericht door huisman »

Solipsis schreef:Ja, en als we nu allemaal eens wat meer begaan zouden zijn met onze naaste is er helemaal geen defensie nodig.
Dit is na de zondeval helaas niet meer het geval, zou jij zo'n niet al te zinnige opmerking ook geplaatst hebben in 1914, 1933, 1939 enz.
De rechtsorde handhaven? Dat vind ik nogal een gedurfde uitspraak. De 'vredesmissies' laten zich niet bepaald van een moreel en ethisch niveau zien waar ik het waardeoordeel 'correct' op zou willen plakken, integendeel. Maar daar hoor je niemand over.
Geweld is ook niet ethisch, vind jij Hiroshima en Nagasaki ethisch verantwoord, de bommentapijten op Nazi- Duistland ?
Toch zijn er zaken in deze van God afgevallen wereld die moeten en daar hoort helaas geweld ook bij.

Ons defensiebudget is onverantwoord laag voor de politieke ambitie van ons land. (Dat valt dus niet mee)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Solipsis schreef:Ja, en als we nu allemaal eens wat meer begaan zouden zijn met onze naaste is er helemaal geen defensie nodig.
Dit is na de zondeval helaas niet meer het geval, zou jij zo'n niet al te zinnige opmerking ook geplaatst hebben in 1914, 1933, 1939 enz.
Geweld is ook niet ethisch, vind jij Hiroshima en Nagasaki ethisch verantwoord, de bommentapijten op Nazi- Duistland ?
Toch zijn er zaken in deze van God afgevallen wereld die moeten en daar hoort helaas geweld ook bij.

Ons defensiebudget is onverantwoord laag voor de politieke ambitie van ons land. (Dat valt dus niet mee)
Leg mij eens even uit waarom wij voor politieke ambities dan JSF's nodig hebben? Het verband ontgaat me.
huisman

Bericht door huisman »

Mister schreef:
huisman schreef:

Leg mij eens even uit waarom wij voor politieke ambities dan JSF's nodig hebben? Het verband ontgaat me.
De ambitie om mee te doen op het wereldtoneel is een politieke beslissing daar hebben militairen geen of weinig invloed op.
Nu wel begrijpelijk?
Solipsis

Bericht door Solipsis »

huisman schreef: Dit is na de zondeval helaas niet meer het geval, zou jij zo'n niet al te zinnige opmerking ook geplaatst hebben in 1914, 1933, 1939 enz.
Het is net zo’n onzinnige opmerking als de opmerking over geldverspilling.
Daar zou ik het mee eens zijn als je het om zelfverdediging gaat. Maar ik hoop niet dat dat ook je legitimatie is voor het geweld in Irak en Afghanistan.
Solipsis

Bericht door Solipsis »

huisman schreef:De ambitie om mee te doen op het wereldtoneel is een politieke beslissing daar hebben militairen geen of weinig invloed op.
Nu wel begrijpelijk?
Net zo politiek als de beslissing om daar niet op de manier zoals jij voorstelt mee te doen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tegen pacifisten is niet te praten :bobo.

Toch een poging: Solipsis, als met de JSF meer burgerlevens gespaard kunnen worden dan met de Saab, omdat het toestel beter technologie etc heeft om precisiebombardementen uit te voeren, moet dat volgens jou geen rol spelen?
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Erasmiaan schreef:Tegen pacifisten is niet te praten :bobo.
Leuk geprobeerd, maar verdiep je anders eens in de absurde wijze waarop men momenteel die 'vredesmissies' uitvoert en het gehele drama daar om heen. Dat heeft niets meer met de rechtsorde handhaven te maken, maar is daar juist een keiharde ondermijning van.
Toch een poging: Solipsis, als met de JSF meer burgerlevens gespaard kunnen worden dan met de Saab, omdat het toestel beter technologie etc heeft om precisiebombardementen uit te voeren, moet dat volgens jou geen rol spelen?
Als ik uitga van die vraagstelling is het antwoord natuurlijk ‘ja’. Het ligt echter veel gecompliceerder dan dat. Voorbereiding van een bombardement speelt een rol, al dan niet informeren van burgers, de richtlijnen van de ISAF, et cetera.

Het hebben over het besparen van burgerlevens raakt kant noch wal trouwens, zolang diezelfde soldaten daar dagelijks burgers verkrachten en martelen.
huisman

Bericht door huisman »

Solipsis schreef:
Erasmiaan schreef:Tegen pacifisten is niet te praten :bobo.
Leuk geprobeerd, maar verdiep je anders eens in de absurde wijze waarop men momenteel die 'vredesmissies' uitvoert en het gehele drama daar om heen. Dat heeft niets meer met de rechtsorde handhaven te maken, maar is daar juist een keiharde ondermijning van.
Als ik uitga van die vraagstelling is het antwoord natuurlijk ‘ja’. Het ligt echter veel gecompliceerder dan dat. Voorbereiding van een bombardement speelt een rol, al dan niet informeren van burgers, de richtlijnen van de ISAF, et cetera.

Het hebben over het besparen van burgerlevens raakt kant noch wal trouwens, zolang diezelfde soldaten daar dagelijks burgers verkrachten en martelen.
Dit neem je hopelijk terug, welke Nederlandse soldaten worden hiervan beschuldigd.....dit is pure laster voor al die jongens en meisjes die dagelijks hun leven wagen om de Afghanen een menswaardig leven te geven.
Ik mag van de mods niet op de persoon spelen maar ik hoop wel dat de mods dan zelf ingrijpen.
Solipsis

Bericht door Solipsis »

huisman schreef:Dit neem je hopelijk terug, welke Nederlandse soldaten worden hiervan beschuldigd.....dit is pure laster voor al die jongens en meisjes die dagelijks hun leven wagen om de Afghanen een menswaardig leven te geven.
Ik mag van de mods niet op de persoon spelen maar ik hoop wel dat de mods dan zelf ingrijpen.
Nee, eén woord lijkt me afdoende: Wikileaks. In de gelekte documenten wordt dit uitvoerig besproken.
huisman

Bericht door huisman »

Solipsis schreef:
huisman schreef:Dit neem je hopelijk terug, welke Nederlandse soldaten worden hiervan beschuldigd.....dit is pure laster voor al die jongens en meisjes die dagelijks hun leven wagen om de Afghanen een menswaardig leven te geven.
Nee, eén woord lijkt me afdoende: Wikileaks. In de gelekte documenten wordt dit uitvoerig besproken.
Over nederlandse soldaten ? Je moet je schamen en van hoor en wederhoor heb je nog nooit gehoord ben ik bang.
Ik ben uitgesproken met iemand die leugen op leugen stapeld. In en in triest.
Hier de namen van collega"s van mij die in Afghanistan gestorven zijn.
26 juli 2006: Overste Jan van Twist (47 jaar, Hoofd Sectie Operationeel Recht bij de Stafgroep Juridische Zaken van de Luchtmacht). Sergeant Bart van Boxtel (29 jaar, commandant van het Force Protection Team van het Contingentscommando in Kabul. Samen met andere passagiers en bemanningsleden omgekomen bij een helikoptercrash in de provincie Paktika.

• 31 augustus 2006: de F-16 van kapitein-vlieger Michael Donkervoort stort van grote hoogte neer, terwijl hij onderweg is van Kabul Airfield om luchtsteun te verlenen aan Britse troepen in de provincie Helmand. Om onbekende redenen werkt de schietstoel niet en de jachtvlieger komt om het leven.

• 11 oktober 2006: een sergeant pleegt met zijn dienstwapen zelfmoord op Kamp Holland in Tarin Kowt.

• 6 april 2007: Sergeant der eerste klasse Robert Donkers komt om het leven bij een ongeluk met een Patria-pantserwagen. De Patria kantelde als gevolg van een wegverzakking en het slachtoffer kwam bekneld te zitten.

• 20 april 2007: de 21-jarige korporaal Cor Strik van de Tijgercompagnie van de Luchtmobiele Brigade komt om het leven tijdens een patrouille bij de stad Sangin in de provincie Helmand tijdens de ISAF-operatie 'Achilles'. De korporaal stapte op een explosief en was op slag dood. Hij is de eerste gevechtsdode tijdens de Nederlandse inzet in Afghanistan. Bij de berging van zijn stoffelijk overschot komt een Amerikaanse sergeant met Nederlandse familiewortels, Alex van Aalten, ook om het leven.

• 15 juni 2007: de 20-jarige soldaat eerste klas Timo Smeehuijzen komt om het leven bij een zelfmoordaanslag met een autobom midden in Tarin Kowt. Vijf Afghaanse kinderen en een aantal volwassenen verliezen ook het leven.

• 18 juni 2007: de 44-jarige sergeant-majoor Jos Leunissen om het leven gekomen bij gevechten rondom Chora. Drie van zijn collega's van het 13e Infanteriebataljon van 11 Luchtmobiele Brigade raakten gewond. Er zou zich een ongeluk bij het afschieten van een mortiergranaat hebben voorgedaan.

• 12 juli 2007: Eerste luitenant Tom Krist (24) overlijdt in het Centraal Militair Hospitaal in Utrecht. Hij raakte dinsdag 10 juli zwaargewond tijdens een zelfmoordaanslag in de Afghaanse plaats Deh Rawod.

• 26 augustus 2007: Sergeant Martijn Rosier (30) komt om als hij op een bermbom stapt. Een 23-jarige korporaal die bij hem was raakte gewond. De militairen horen bij een genie-compagnie die 12 kilometer ten noorden van Deh Rawood op zoek was naar explosieven.

• 20 september 2007: Soldaat eerste klasse Tim Hoogland (20) komt om bij een langdurig vuurgevecht op 5 kilometer ten noorden van de Nederlandse basis bij Deh Rawod. Hij is de eerste Nederlandse militair die tijdens de missie in Uruzgan wordt doodgeschoten. Tim Hoogland maakte deel uit van de Bravo Compagnie van het 13e Infanteriebataljon Luchtmobile Brigade uit Assen.

• 3 november 2007: Korporaal Ronald Groen (21) sneuvelt bij de operatie Spin Gahr. Hij zat in een pantserwagen die bij de patrouillepost Poentjak op een bermbom reed. Groen hoorde bij de 43e gemechaniseerde brigade, gelegerd op de Johannes Post Kazerne te Havelte.

• 12 januari 2008: Soldaat Wesley Schol (20) en korporaal Aldert Poortema (22) worden gedood door eigen vuur. Tijdens een vuurgevecht was het donker en slecht weer, waardoor de militairen niet doorhadden dat ze op elkaar schoten. Ze zaten bij het 44ste pantserinfanterie-bataljon in Havelte.

• 18 april 2008: Soldaat Mark Schouwink (22) en eerste luitenant Dennis van Uhm (23) sneuvelen in de buurt van Kamp Holland in Uruzgan. Uhm is de zoon van generaal Peter van Uhm, die een dag eeder Dick Berlijn is opgevolgd als Commandant van de Nederlandse Strijdkrachten. De militairen kwamen om toen ze met hun wagen op een bermbom reden.

• 7 september 2008: De 21-jarige soldaat eerste klasse Jos ten Brinke komt om het leven in een pantservoertuig, dat op 19 kilometer van Kamp Holland door een bermbom wordt getroffen. Vijf andere militairen raken gewond.

• 19 december 2008: De 24-jarige sergeant Mark Weijdt komt om tijdens een vuurgevecht. Vermoedelijk stapte hij op een bermbom.

• 6 april 2009: Bij een beschieting van Kamp Holland sneuvelt soldaat der eerste klasse Azdin Chadli uit Uden. Hij was 20 jaar en nog maar een week verbonden aan een gevechtseenheid in Afghanistan. Het is de eerste keer dat bij een beschieting op Kamp Holland militairen zijn getroffen. Er vallen vijf gewonden.

• 6 september 2009: Bij een vuurgevecht in Uruzgan wordt de Nederlandse korporaal Kevin van de Rijdt gedood. De 26-jarige militair van het Korps Commandotroepen maakte deel uit van de speciale eenheid Task Force 55.

• 7 september 2009: Bij een aanslag met een geïmproviseerd explosief (IED) in de Afghaanse provincie Uruzgan komt de 44-jarige sergeant-majoor Mark Leijsen om het leven. Bij de explosie raakten ook drie Nederlandse militairen en een Afghaanse tolk gewond.

• 17 april 2010: twee mariniers sneuvelen wanneer hun Viking-pantservoertuig ten noorden van Tarin Kowt op een bermbom rijdt. De slachtoffers zijn de 29-jarige korporaal Jeroen Houweling en de 23-jarige marinier der eerste klasse Marc Harders.

• 22 mei 2010: korporaal der eerste klasse Luc Janzen (25) komt om bij de explosie van een bermbom in het district Deh Rawod. Bij deze ontploffing komen ook een Franse kapitein van een OMLT-team en een Afghaanse tolk om het leven. Vier militairen raken gewond, waarvan twee zwaar.
Plaats reactie