Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Erasmiaan

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat ds. De Heer het even te druk heeft met zijn promotie tot dr.
Goed interview met hem, in de Terdege. Helder heeft hij enkele karikaturen weerlegd.
Alleen jammer dat ds. De Heer inmiddels al zover is dat hij openlijk de aanval kiest op bepaalde gemeenten en personen in zijn kerkverband en ze op een echte De Heer-manier wegzet.
Dat heb ik niet echt gelezen. Hij geeft alleen aan dat hij het niet eens met ds. Harinck als hij zegt dat de beleving van de verzegeling met de Heilige Geest in reformatorische kringen te vergelijken is met de doop door de Heilige Geest in pinksterkringen.
refo

Bericht door refo »

En komen daar nog argumenten bij?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:
jvdg schreef:
Luther schreef:Sorry Jan, volgens mij vat je niet echt wat ik bedoel.
Ik verzet me tegen algemene uitspraken over de GG, want dan zit je doorgaans fout. Ik bedoel daarmee: Dan sla je de plank zo goed als zeker mis, omdat er een behorlijke diversiteit is binnen de GG.
Dat ontken ik juist niet.
Integendeel, ik breek daar juist een lans voor, mits binnen de bandbreedte van de gereformeerde belijdenis.
Dat hoef ik, zeker bij jou, toch niet nader toe te lichten?
Maar dan snap ik je corrigerende opmerkingen niet, want hier ben ik het mee eens.
Als de bandbreedte overschreden wordt zal er toch correctie moeten volgen teneinde te voorkomen dat de éénheid van de gehele denominatie afbrokkelt.
Als extreem voorbeeld, stel dat er een gemeente atheïstische gedachten gaat volgen of de alverzoening in de prediking gaat voorstaan.
Maar lees nu eerst eens wat ik schreef en jouw reactie daarop. Volgens mij praten we langs elkaar heen.

Ik schreef:
Ook dat verschilt per kerkenraad, per gemeente en per predikant. Zodra je over de GG op detailniveau algemene uitspraken gaat doen, zit je zeker fout.

Jij schreef vervolgens:
Jammer dat je zegt: zit je zeker fout.
Ik proef daar een soort onafhankelijkheid in die de eenheid van de gemeenten niet ten goede komt.
Welk nut heeft zulk een houding?
Wij weten het beter, wij gaan ons eigen gang?

Het lijkt erop dat je het eigen standpunt, in extremo doorgetrokken, doet neigen naar scheuring of afscheiding.
Maar mss. ben ik veel te kort door de bocht met deze uitspraak.

Kinderkens, hebt elkander hartelijk lief!
Dan vervallen de in onze ogen verheven hoofdzaken tot bijzaken, welke de kerkelijke éénheid niet kunnen verbreken.

Toen schreef ik:
Sorry Jan, volgens mij vat je niet echt wat ik bedoel.
Ik verzet me tegen algemene uitspraken over de GG, want dan zit je doorgaans fout. Ik bedoel daarmee: Dan sla je de plank zo goed als zeker mis, omdat er een behorlijke diversiteit is binnen de GG.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Hij geeft alleen aan dat hij het niet eens met ds. Harinck als hij zegt dat de beleving van de verzegeling met de Heilige Geest in reformatorische kringen te vergelijken is met de doop door de Heilige Geest in pinksterkringen.
Uiteraard is dat niet hetzelfde.
Ds. Harinck stelt alleen dat een bijzondere ervaring van de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie, waarna men pas durft te spreken dat de zonden vergeven zijn, niet in lijn met de Schrift is. Ds. Harinck wil daarmee uitwassen bestrijden en Bijbels corrigeren. Ik mag hopen dat ds. De Heer dat wel met hem eens is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Hij geeft alleen aan dat hij het niet eens met ds. Harinck als hij zegt dat de beleving van de verzegeling met de Heilige Geest in reformatorische kringen te vergelijken is met de doop door de Heilige Geest in pinksterkringen.
Ds. Harinck stelt alleen dat een bijzondere ervaring van de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie, waarna men pas durft te spreken dat de zonden vergeven zijn, niet in lijn met de Schrift is. Ds. Harinck wil daarmee uitwassen bestrijden en Bijbels corrigeren. Ik mag hopen dat ds. De Heer dat wel met hem eens is.
Het ging niet over de rechtvaardigmaking. En ik mag hopen dat ds. Harinck niet stelt dat de rechtvaardigmaking niet noodzakelijk is tot vergeving der zonden.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat ds. De Heer het even te druk heeft met zijn promotie tot dr.
Goed interview met hem, in de Terdege. Helder heeft hij enkele karikaturen weerlegd.
Alleen jammer dat ds. De Heer inmiddels al zover is dat hij openlijk de aanval kiest op bepaalde gemeenten en personen in zijn kerkverband en ze op een echte De Heer-manier wegzet.
Dat heb ik niet echt gelezen. Hij geeft alleen aan dat hij het niet eens met ds. Harinck als hij zegt dat de beleving van de verzegeling met de Heilige Geest in reformatorische kringen te vergelijken is met de doop door de Heilige Geest in pinksterkringen.
Daar staat Ds Harinck niet alleen in, er wordt meer gewaarschuwd tegen een beleving die meer normerend schijnt te zijn als het Woord van God. En dit vind je in evangelische kring maar ook in reformatorische kring. Dan zijn er soms idd parallellen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Daar staat Ds Harinck niet alleen in, er wordt meer gewaarschuwd tegen een beleving die meer normerend schijnt te zijn als het Woord van God. En dit vind je in evangelische kring maar ook in reformatorische kring. Dan zijn er soms idd parallellen.
Toevallig las ik gisteren in 'De dauw van Hermon', dat boek over de opwekkingen in de Schotse Hooglanden, door L.J. van Valen, een vierschaarervaring van het zuiverste water! Gedateerd 1581.
Het is dus echt niet iets van de gezelschapstheologie van de laatste honderd jaar of zo, het is gewoon zoals het toegaat als een zondaar gerechtvaardigd wordt. Dat was in de tijd van de reformatie kennelijk (logisch!) niet anders dan in onze tijd.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Daar staat Ds Harinck niet alleen in, er wordt meer gewaarschuwd tegen een beleving die meer normerend schijnt te zijn als het Woord van God. En dit vind je in evangelische kring maar ook in reformatorische kring. Dan zijn er soms idd parallellen.
Toevallig las ik gisteren in 'De dauw van Hermon', dat boek over de opwekkingen in de Schotse Hooglanden, door L.J. van Valen, een vierschaarervaring van het zuiverste water! Gedateerd 1581.
Het is dus echt niet iets van de gezelschapstheologie van de laatste honderd jaar of zo, het is gewoon zoals het toegaat als een zondaar gerechtvaardigd wordt. Dat was in de tijd van de reformatie kennelijk (logisch!) niet anders dan in onze tijd.
Waar staat die volgens jou zo noodzakelijk vierschaarbeleving in onze belijdenis ?
art 22 NGB belijdt dat het geloof in Christus rechtvaardigd en daar mag niets bij , daar spreekt onze NGB heel duidelijk over.
Van onze rechtvaardigmaking door het geloof in Jezus Christus
Wij geloven, dat, om ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt. Want het moet noodzakelijk volgen, óf dat niet al wat tot onze zaligheid van node is, in Jezus Christus zij; óf, zo het alles in Hem is, dat degene die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid heeft. Nu, dat men zeggen zou dat Christus niet genoegzaam is, maar dat er nog benevens Hem iets meer toe behoeft, ware een al te ongeschikte Godslastering; want daaruit zou volgen dat Christus maar een halve Zaligmaker ware. Daarom zeggen wij terecht met Paulus dat wij door het geloof alleen, of door het geloof zonder de werken gerechtvaardigd worden. Doch wij verstaan niet dat het, om eigenlijk te spreken, het geloof zelf is dat ons rechtvaardigt; want het is maar een instrument, waarmede wij Christus, onze rechtvaardigheid, omhelzen. Maar Jezus Christus, ons toerekenende al Zijn verdiensten en zoveel heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan, is onze rechtvaardigheid; en het geloof is een instrument dat ons met Hem in de gemeenschap van al Zijn goederen houdt; dewelke, de onze geworden zijnde, ons meer dan genoegzaam zijn tot onze vrijspreking van onze zonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik ga deze discussie hier niet aan. De NGB weerspreekt niet de vierschaarbeleving, juist niet, zou ik zeggen. Het is een beetje raar de vierschaarbeleving voor te stellen als iets naast Christus. Zo kun je gekste dingen gaan beweren.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 20 sep 2010, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
We moeten hier natuurlijk niet naar namen gaan kijken, maar of de uitspraken van de betreffende personen juist zijn. Het kan dus best zijn dat je het het meestal met Ds.Harinck eens was, maar dit keer bv. met Ds.de Heer. Alhoewel verschil van mening moeten we ook weer uit vergroten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Het ging niet over de rechtvaardigmaking. En ik mag hopen dat ds. Harinck niet stelt dat de rechtvaardigmaking niet noodzakelijk is tot vergeving der zonden.
Nee, dat stelt ds. Harinck niet, en schrijf ik ook niet. Ik zeg alleen dat ds. Harinck heeft willen corrigeren dat er naast of na de eerste geloofsdaad nog meer beleefd moet worden om te mogen zeggen dat je zonden vergeven zijn.
refo

Bericht door refo »

Het is te hopen dat Van Valen niet aan geschiedvervalsing doet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Ik ga deze discussie hier niet aan. De NGB weerspreekt niet de vierschaarbeleving, juist niet, zou ik zeggen. Het is een beetje raar de vierschaarbeleving voor te stellen als iets naast Christus. Zo kun je gekste dingen gaan beweren.
Als je de vierschaarbeleving uitlegt, zoals NGB art 22 erover spreekt, dan is het geheel bijbels. Maar als het iets "extra's" is naast Christus, dan is het uiteraard wel mis! En dat heeft ds. Harinck willen corrigeren. Ik hoop dat ds. De Heer dat ook met hem eens is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Ik ga deze discussie hier niet aan. De NGB weerspreekt niet de vierschaarbeleving, juist niet, zou ik zeggen. Het is een beetje raar de vierschaarbeleving voor te stellen als iets naast Christus. Zo kun je gekste dingen gaan beweren.
Als je de vierschaarbeleving uitlegt, zoals NGB art 22 erover spreekt, dan is het geheel bijbels. Maar als het iets "extra's" is naast Christus, dan is het uiteraard wel mis! En dat heeft ds. Harinck willen corrigeren. Ik hoop dat ds. De Heer dat ook met hem eens is.
Het ging over de verzegeling met de Geest.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Het ging over de verzegeling met de Geest.
Het is maar, wat men onder "de verzegeling met de Geest" verstaat...
Plaats reactie