Refo te positief over samenleving”

helma

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door helma »

Van Lodenstein bestaat vanaf 1974
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Orchidee schreef: Maar geen reformatorische scholen, en al helemaal geen 90 jaar ;)
Voortgezet onderwijs nog niet zolang maar basisonderwijs al wel dacht ik. Ik weet dat het Lodenstein al meer dan 40 jaar bestaat. Wellicht dat daar ook al mensen van Hendrikus' leeftijd op gezeten hebben...
Die bestaat echt nog geen 40 jaar hoor Gijs, en reformatorische scholen, bestaan maximaal tussen de 50 en 60 jaar.
Ik heb zelf ook nog op een PCBS gezeten, want toen was hier wel een reformatorische lagere school, maar nog geen kleuterschool.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Orchidee schreef: Maar geen reformatorische scholen, en al helemaal geen 90 jaar ;)
Voortgezet onderwijs nog niet zolang maar basisonderwijs al wel dacht ik. Ik weet dat het Lodenstein al meer dan 40 jaar bestaat. Wellicht dat daar ook al mensen van Hendrikus' leeftijd op gezeten hebben...
Die bestaat echt nog geen 40 jaar hoor Gijs, en reformatorische scholen, bestaan maximaal tussen de 50 en 60 jaar.
Ik heb zelf ook nog op een PCBS gezeten, want toen was hier wel een reformatorische lagere school, maar nog geen kleuterschool.
In 77 had ik Danielkamp-Reunie in de Lodenstein. We sliepen in kloostercellen en voetbalden in de kapel.
Volgens mij bestond de school toen nog maar net.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:
Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
In 77 had ik Danielkamp-Reunie in de Lodenstein. We sliepen in kloostercellen en voetbalden in de kapel.
Volgens mij bestond de school toen nog maar net.
Een van de oudste refo-VO-scholen bestaat nu pas 40 jaar zag ik: www.guido40jaar.nl
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
helma schreef:Van Lodenstein bestaat vanaf 1974
Gijs, rekenen: hoe lang bestaat de Lodo? 90 jaar?
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
helma schreef:Van Lodenstein bestaat vanaf 1974
Gijs, rekenen: hoe lang bestaat de Lodo? 90 jaar?
Flauw hoor. Kun je niet een ander vliegen af gaan vangen?

Overigens heeft ds. Kersten de aanzet gegeven tot veel reformatorische basisscholen. Hij heeft dacht ik ook de VGS opgericht. Ik meen dat de reformatorische school in Yerseke wel al het door Gijs beweerde aantal jaren bestaat.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

De nog bestaande reformatorische VO school met de oudste papieren staat in Krabbendijke. In het begin van de 2e WO heeft P. Kuijt daar een (in eerste instantie ongesubsidieerde) MULO en enkele jaren later (1944) een Kweekschool opgericht. Kweekschool De Driestar is in 1954 verhuisd naar Gouda; de MULO (later MAVO) maakt sinds de jaren 1980 als 'vestiging Krabbendijke' deel uit van het zeeuwsbrede Calvijn College. Oorspronkelijk waren het 'Gereformeerde Gemeente scholen'; de bestuurlijke basis van de Kweekschool werd (ook of met name i.v.m. het verkrijgen van subsidie) verbreed bij het vertrek naar Gouda.
Het schijnt dat er in Lisse zelfs nog wat eerder een (gereformeerde Gemeente) MULO was, maar deze bestaat als zodanig niet meer.
refo

Bericht door refo »

Belangrijk voor het reformatorisch onderwijs is geweest het advies van de Onderwijsraad in 1979, gegeven op verzoek van de staatssecretaris K. de Jong Ozn, waarin de raad het reformatorisch onderwijs als een afzonderlijke denominatie erkende.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

In Gouda schijnt de Graaf Jan van Nassauschool al 77 jaar te bestaan.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Het interview met Ds.Visscher gelezen te hebben, denk ik. We moeten in het RD, De Saambinder, Gezinsgids of Terdege of een ander blaadje eens iemand laten schrijven die midden in de staat woont, tussen bv. moslims en mensen die helemaal nergens aan doen. Beetje scherp mag hij dan wel schrijven van mij! Gewoon om de gewone mensen te laten zien hoe het er nu voor stad en wat er komen gaat...
refo

Bericht door refo »

Gijs83 schreef:Het interview met Ds.Visscher gelezen te hebben, denk ik. We moeten in het RD, De Saambinder, Gezinsgids of Terdege of een ander blaadje eens iemand laten schrijven die midden in de staat woont, tussen bv. moslims en mensen die helemaal nergens aan doen. Beetje scherp mag hij dan wel schrijven van mij! Gewoon om de gewone mensen te laten zien hoe het er nu voor stad en wat er komen gaat...
Ik woon mijn hele leven al tussen moslims en mensen die helemaal nergens aan doen.
Wat moet ik dan schrijven volgens jou?
Ander

Bericht door Ander »

Ander schreef:Prima artikel, maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk:
Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Ds. Visscher brengt een nuance aan:
http://www.refdag.nl/nieuws/opgemerkt_1_498355
Josephus

Bericht door Josephus »

Ander schreef:
Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Ik zie daar geen nuance in. Ds. Visscher richt zich tot degenen die hem ervan betichten dat hij de genoemde woorden in het geheel afwijst. Zoals Visscher (terecht) zegt: het feit dat je sommige woorden in een bepaalde setting wil vermijden, wil nog niet zeggen dat je tegen die woorden bent. Blijkbaar denken (?) sommigen dat wel.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Josephus schreef:
Ander schreef:
Ik zie daar geen nuance in. Ds. Visscher richt zich tot degenen die hem ervan betichten dat hij de genoemde woorden in het geheel afwijst. Zoals Visscher (terecht) zegt: het feit dat je sommige woorden in een bepaalde setting wil vermijden, wil nog niet zeggen dat je tegen die woorden bent. Blijkbaar denken (?) sommigen dat wel.
Dus niet klakkeloos gebruiken, maar uitleggen wat je bedoelt.
Ander

Bericht door Ander »

Mister schreef:Dus niet klakkeloos gebruiken, maar uitleggen wat je bedoelt.
Precies, en dat is wat anders dan vermijden.
Plaats reactie