Refo te positief over samenleving”
Re: Refo te positief over samenleving”
Van Lodenstein bestaat vanaf 1974
Die bestaat echt nog geen 40 jaar hoor Gijs, en reformatorische scholen, bestaan maximaal tussen de 50 en 60 jaar.Gijs83 schreef:Voortgezet onderwijs nog niet zolang maar basisonderwijs al wel dacht ik. Ik weet dat het Lodenstein al meer dan 40 jaar bestaat. Wellicht dat daar ook al mensen van Hendrikus' leeftijd op gezeten hebben...Orchidee schreef: Maar geen reformatorische scholen, en al helemaal geen 90 jaar
Ik heb zelf ook nog op een PCBS gezeten, want toen was hier wel een reformatorische lagere school, maar nog geen kleuterschool.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
In 77 had ik Danielkamp-Reunie in de Lodenstein. We sliepen in kloostercellen en voetbalden in de kapel.Orchidee schreef:Die bestaat echt nog geen 40 jaar hoor Gijs, en reformatorische scholen, bestaan maximaal tussen de 50 en 60 jaar.Gijs83 schreef:Voortgezet onderwijs nog niet zolang maar basisonderwijs al wel dacht ik. Ik weet dat het Lodenstein al meer dan 40 jaar bestaat. Wellicht dat daar ook al mensen van Hendrikus' leeftijd op gezeten hebben...Orchidee schreef: Maar geen reformatorische scholen, en al helemaal geen 90 jaar
Ik heb zelf ook nog op een PCBS gezeten, want toen was hier wel een reformatorische lagere school, maar nog geen kleuterschool.
Volgens mij bestond de school toen nog maar net.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Een van de oudste refo-VO-scholen bestaat nu pas 40 jaar zag ik: www.guido40jaar.nlrefo schreef:In 77 had ik Danielkamp-Reunie in de Lodenstein. We sliepen in kloostercellen en voetbalden in de kapel.Orchidee schreef:Die bestaat echt nog geen 40 jaar hoor Gijs, en reformatorische scholen, bestaan maximaal tussen de 50 en 60 jaar.Gijs83 schreef:Voortgezet onderwijs nog niet zolang maar basisonderwijs al wel dacht ik. Ik weet dat het Lodenstein al meer dan 40 jaar bestaat. Wellicht dat daar ook al mensen van Hendrikus' leeftijd op gezeten hebben...Orchidee schreef: Maar geen reformatorische scholen, en al helemaal geen 90 jaar
Volgens mij bestond de school toen nog maar net.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gijs83 schreef:Voortgezet onderwijs nog niet zolang maar basisonderwijs al wel dacht ik. Ik weet dat het Lodenstein al meer dan 40 jaar bestaat. Wellicht dat daar ook al mensen van Hendrikus' leeftijd op gezeten hebben...Orchidee schreef: Maar geen reformatorische scholen, en al helemaal geen 90 jaar
Gijs, rekenen: hoe lang bestaat de Lodo? 90 jaar?helma schreef:Van Lodenstein bestaat vanaf 1974
~~Soli Deo Gloria~~
Flauw hoor. Kun je niet een ander vliegen af gaan vangen?Hendrikus schreef:Gijs83 schreef:Voortgezet onderwijs nog niet zolang maar basisonderwijs al wel dacht ik. Ik weet dat het Lodenstein al meer dan 40 jaar bestaat. Wellicht dat daar ook al mensen van Hendrikus' leeftijd op gezeten hebben...Orchidee schreef: Maar geen reformatorische scholen, en al helemaal geen 90 jaarGijs, rekenen: hoe lang bestaat de Lodo? 90 jaar?helma schreef:Van Lodenstein bestaat vanaf 1974
Overigens heeft ds. Kersten de aanzet gegeven tot veel reformatorische basisscholen. Hij heeft dacht ik ook de VGS opgericht. Ik meen dat de reformatorische school in Yerseke wel al het door Gijs beweerde aantal jaren bestaat.
De nog bestaande reformatorische VO school met de oudste papieren staat in Krabbendijke. In het begin van de 2e WO heeft P. Kuijt daar een (in eerste instantie ongesubsidieerde) MULO en enkele jaren later (1944) een Kweekschool opgericht. Kweekschool De Driestar is in 1954 verhuisd naar Gouda; de MULO (later MAVO) maakt sinds de jaren 1980 als 'vestiging Krabbendijke' deel uit van het zeeuwsbrede Calvijn College. Oorspronkelijk waren het 'Gereformeerde Gemeente scholen'; de bestuurlijke basis van de Kweekschool werd (ook of met name i.v.m. het verkrijgen van subsidie) verbreed bij het vertrek naar Gouda.
Het schijnt dat er in Lisse zelfs nog wat eerder een (gereformeerde Gemeente) MULO was, maar deze bestaat als zodanig niet meer.
Het schijnt dat er in Lisse zelfs nog wat eerder een (gereformeerde Gemeente) MULO was, maar deze bestaat als zodanig niet meer.
Belangrijk voor het reformatorisch onderwijs is geweest het advies van de Onderwijsraad in 1979, gegeven op verzoek van de staatssecretaris K. de Jong Ozn, waarin de raad het reformatorisch onderwijs als een afzonderlijke denominatie erkende.
--------------
In Gouda schijnt de Graaf Jan van Nassauschool al 77 jaar te bestaan.
Het interview met Ds.Visscher gelezen te hebben, denk ik. We moeten in het RD, De Saambinder, Gezinsgids of Terdege of een ander blaadje eens iemand laten schrijven die midden in de staat woont, tussen bv. moslims en mensen die helemaal nergens aan doen. Beetje scherp mag hij dan wel schrijven van mij! Gewoon om de gewone mensen te laten zien hoe het er nu voor stad en wat er komen gaat...
Ik woon mijn hele leven al tussen moslims en mensen die helemaal nergens aan doen.Gijs83 schreef:Het interview met Ds.Visscher gelezen te hebben, denk ik. We moeten in het RD, De Saambinder, Gezinsgids of Terdege of een ander blaadje eens iemand laten schrijven die midden in de staat woont, tussen bv. moslims en mensen die helemaal nergens aan doen. Beetje scherp mag hij dan wel schrijven van mij! Gewoon om de gewone mensen te laten zien hoe het er nu voor stad en wat er komen gaat...
Wat moet ik dan schrijven volgens jou?
Ds. Visscher brengt een nuance aan:Ander schreef:Prima artikel, maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk:Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
http://www.refdag.nl/nieuws/opgemerkt_1_498355
Ik zie daar geen nuance in. Ds. Visscher richt zich tot degenen die hem ervan betichten dat hij de genoemde woorden in het geheel afwijst. Zoals Visscher (terecht) zegt: het feit dat je sommige woorden in een bepaalde setting wil vermijden, wil nog niet zeggen dat je tegen die woorden bent. Blijkbaar denken (?) sommigen dat wel.Ander schreef:Ds. Visscher brengt een nuance aan:Ander schreef:Prima artikel, maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk:Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Dus niet klakkeloos gebruiken, maar uitleggen wat je bedoelt.Josephus schreef:Ik zie daar geen nuance in. Ds. Visscher richt zich tot degenen die hem ervan betichten dat hij de genoemde woorden in het geheel afwijst. Zoals Visscher (terecht) zegt: het feit dat je sommige woorden in een bepaalde setting wil vermijden, wil nog niet zeggen dat je tegen die woorden bent. Blijkbaar denken (?) sommigen dat wel.Ander schreef:Ds. Visscher brengt een nuance aan:Ander schreef:Prima artikel, maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk:Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Precies, en dat is wat anders dan vermijden.Mister schreef:Dus niet klakkeloos gebruiken, maar uitleggen wat je bedoelt.