Re: lezen wat de bijbel zegt.
Geplaatst: 20 jul 2010, 19:33
Wat denk je zelf?Joannah schreef:Maar iets onbijbels heb je niet kunnen vinden?Afgewezen schreef:Komt me bekend voor...
Wat denk je zelf?Joannah schreef:Maar iets onbijbels heb je niet kunnen vinden?Afgewezen schreef:Komt me bekend voor...
Toch heb ik in de korte tijd dat ik actief ben op dit forum een kleine verschuiving bespeurd bij Afgewezen t.o.v. haar kijk op Israël (Of zit ik er naast ....? )Afgewezen schreef:Beste criticus, ik ben geen AlexanderCD en ik ben het ook niet inwisselbaar met hem.criticus schreef:Ik vraag mij af of Afgewezen soms twee nicnamen heeft, Alexander CD kruipt hier tenminste restloos in zijn huid.![]()
Verder vind ik dat je voor een nieuwkomer (althans, als je dat echt bent, je stijl komt me bekend voor...) nogal hard van stapel loopt. Je toonzetting was in elk geval van dien aard, dat ik weinig lust voelde om met je in gesprek te gaan.
Toeschouwer weet heel goed waar ik sta, wij hebben wat dat betreft al een 'verleden' op dit forum. Ik vraag me af of ik er goed aan doe om de oude Israëldiscussie weer op te rakelen.
Mocht je dat echt willen en dan op een ietwat andere wijze, dan hoor ik dat wel.
Ik kon niets vinden, maar mijn kennis is beslist minder dan de jouwe.Afgewezen schreef:Wat denk je zelf?Joannah schreef:Maar iets onbijbels heb je niet kunnen vinden?Afgewezen schreef:Komt me bekend voor...
Ik schuif wel eens wat heen en weer. Hoe ouder ik word (ik ben nog niet zo erg oud, maar toch), hoe minder 'theologieën' ik erop na houd. De Bijbel biedt ons naar mijn mening geen uitgewerkte theologieën. Wanneer je er een denkt te hebben, blijf je toch altijd weer met losse eindjes in je handen staan, omdat je nooit alles kloppend krijgt.huisman schreef:Toch heb ik in de korte tijd dat ik actief ben op dit forum een kleine verschuiving bespeurd bij Afgewezen t.o.v. haar kijk op Israël (Of zit ik er naast ....? )
Afgewezen schreef:Ik schuif wel eens wat heen en weer. Hoe ouder ik word (ik ben nog niet zo erg oud, maar toch), hoe minder 'theologieën' ik erop na houd. De Bijbel biedt ons naar mijn mening geen uitgewerkte theologieën. Wanneer je er een denkt te hebben, blijf je toch altijd weer met losse eindjes in je handen staan, omdat je nooit alles kloppend krijgt.huisman schreef:Toch heb ik in de korte tijd dat ik actief ben op dit forum een kleine verschuiving bespeurd bij Afgewezen t.o.v. haar kijk op Israël (Of zit ik er naast ....? )
Dit geldt ook voor elke Israël-, vervangings- of vervullingstheologie. Een sluitend systeem biedt de Bijbel ons niet. Zo is mijn bezwaar tegen AlexanderCD dat hij zozeer focust op het geestelijke Israël, dat hij het bestaan én de voorrechten van het vleselijk Israël lijkt te vergeten. Maar mijn bezwaar tegen opvattingen als van Toeschouwer c.s. is weer, dat ik hier de geestelijke dimensie van de beloften aan het vleselijke Israël mis. Enz. enz.
Die verandering heb ik ook gemerkt, ach we veranderen allemaal wel eens.Afgewezen schreef:Ik schuif wel eens wat heen en weer. Hoe ouder ik word (ik ben nog niet zo erg oud, maar toch), hoe minder 'theologieën' ik erop na houd. De Bijbel biedt ons naar mijn mening geen uitgewerkte theologieën. Wanneer je er een denkt te hebben, blijf je toch altijd weer met losse eindjes in je handen staan, omdat je nooit alles kloppend krijgt.huisman schreef:Toch heb ik in de korte tijd dat ik actief ben op dit forum een kleine verschuiving bespeurd bij Afgewezen t.o.v. haar kijk op Israël (Of zit ik er naast ....? )
Dit geldt ook voor elke Israël-, vervangings- of vervullingstheologie. Een sluitend systeem biedt de Bijbel ons niet. Zo is mijn bezwaar tegen AlexanderCD dat hij zozeer focust op het geestelijke Israël, dat hij het bestaan én de voorrechten van het vleselijk Israël lijkt te vergeten. Maar mijn bezwaar tegen opvattingen als van Toeschouwer c.s. is weer, dat ik hier de geestelijke dimensie van de beloften aan het vleselijke Israël mis. Enz. enz.
Eén ding is zeker ,door de laatste zin zul jij nooit luisteren naar wat andere mensen te zeggen hebben, Ter info de sacramenten waar jij zo badinerend over doet zijn door de Heere Jezus zelf ingesteld. Hopelijk ga jij die verborgenheid waarover Paulus spreekt in Romeinen 11 nog eens verstaan.Alexander CD schreef:Die verandering heb ik ook gemerkt, ach we veranderen allemaal wel eens.Afgewezen schreef:Ik schuif wel eens wat heen en weer. Hoe ouder ik word (ik ben nog niet zo erg oud, maar toch), hoe minder 'theologieën' ik erop na houd. De Bijbel biedt ons naar mijn mening geen uitgewerkte theologieën. Wanneer je er een denkt te hebben, blijf je toch altijd weer met losse eindjes in je handen staan, omdat je nooit alles kloppend krijgt.huisman schreef:Toch heb ik in de korte tijd dat ik actief ben op dit forum een kleine verschuiving bespeurd bij Afgewezen t.o.v. haar kijk op Israël (Of zit ik er naast ....? )
Dit geldt ook voor elke Israël-, vervangings- of vervullingstheologie. Een sluitend systeem biedt de Bijbel ons niet. Zo is mijn bezwaar tegen AlexanderCD dat hij zozeer focust op het geestelijke Israël, dat hij het bestaan én de voorrechten van het vleselijk Israël lijkt te vergeten. Maar mijn bezwaar tegen opvattingen als van Toeschouwer c.s. is weer, dat ik hier de geestelijke dimensie van de beloften aan het vleselijke Israël mis. Enz. enz.
Ik heb ook een tijd gehad dat ik tegen het chiliasme aanzat, maar ik heb het er nooit echt kunnen vinden.
De druk wordt ook steeds groter om mee te gaan in de nationale Israel trend.
Hoe ouder ik word hoe meer ik mij alleen op de bijbel richt, tekst met tekst vergelijken, en hoe meer ik dat doe, hoe meer ik ontdekt heb,dat het geloof maar één naam heeft, Jezus Christus.
Wat is het herstel van Israel, vergeving van zonden.
mal 4 vs 5-6
Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des Heeren komen zal.
En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaderen; opdat Ik niet kome, en de aarde met den ban sla.
Wat is dat het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen...... dat is herstel, dat is het werk van Christus.
De bijbel zegt duidelijk dat Elia gekomen is in de persoon van Johannes de doper.
Christus werk is het nieuwe verbond, waarom zeggen sommigen dan dat het nieuwe verbond nog met komen, dat Elia nog met komen, dat de vervallen hut van David nog moet opgericht, dat op Davids troon nog Iemand moet komen zitten, terwijl DE DAVIDS Zoon gezegd heeft Mij is gegeven alle macht in Hemel en op aarde.
Het is boerenbedrog.
Zie toe dat niemand u misleidde!
De sacramenten doop en avondmaal zijn voor velen "hoogten" geworden zo ook de sabbat, maar ook zonder waterdoop en ook zonder ooit avondmaal gevierd te hebben kan iemand zalig worden, waarom zoveel gewicht eraan geven, dat kan alleen omdat het "hoogten" zijn geworden.
Wat we nodig hebben is het Woord en door Woord en Geest bekering van ons verdorven leven, of we nu Jood zijn of Griek.
De bijbel spreekt niet over een terugkeer van de Joden naar Palestina in de NTtijd al deze terugkeer profetieën zijn vanuit de babylonische ballingschap.
Hoe ouder ik word hoe meer ik ontdek hoe waar het is "wie een oor heeft die hore" de rest zal het nooit horen.
Waarom vindt jij dat dat niet voor alle getallen geldt?Luther schreef: Nee, het is geen desinteresse, het is een weerzin tegen allerlei speculaties. Natuurlijk hebben bepaalde getallen in de Bijbel een bijzondere betekenis. Dat geldt niet voor alle getallen
Of een getal bijzondere betekenis heeft, hangt mede af van de context. In de context van een historische geschiedenis zullen getallen meestal geen bijzondere betekenis hebben. In de context van poëzie of apocalyptiek (Daniël, Openbaring) zullen getallen veelal wél een symbolische betekenis hebben.learsi schreef:Waarom vindt jij dat dat niet voor alle getallen geldt?Luther schreef: Nee, het is geen desinteresse, het is een weerzin tegen allerlei speculaties. Natuurlijk hebben bepaalde getallen in de Bijbel een bijzondere betekenis. Dat geldt niet voor alle getallen
Hoi memento, hoe benader jij dan die geschiedenis van het dochtertje van Jairus en van de bloedvloeiende vrouw in verband met het tweemaal noemen van een periode van 12 jaar? Wil dat in jou ogen iets zeggen of niet?memento schreef:Of een getal bijzondere betekenis heeft, hangt mede af van de context. In de context van een historische geschiedenis zullen getallen meestal geen bijzondere betekenis hebben. In de context van poëzie of apocalyptiek (Daniël, Openbaring) zullen getallen veelal wél een symbolische betekenis hebben.learsi schreef:Waarom vindt jij dat dat niet voor alle getallen geldt?Luther schreef: Nee, het is geen desinteresse, het is een weerzin tegen allerlei speculaties. Natuurlijk hebben bepaalde getallen in de Bijbel een bijzondere betekenis. Dat geldt niet voor alle getallen
Dat een getal 2 keer voorkomt kan een signaal zijn dat er wat met het getal aan de hand is. Dat zou verder onderzocht moeten worden. Maar dan wel met de beperking, dat de uitleg van het getal onderstreept wat de Evangelist met het vertellen van die 2 verhalen wil duidelijk maken.learsi schreef:Hoi memento, hoe benader jij dan die geschiedenis van het dochtertje van Jairus en van de bloedvloeiende vrouw in verband met het tweemaal noemen van een periode van 12 jaar? Wil dat in jou ogen iets zeggen of niet?memento schreef:Of een getal bijzondere betekenis heeft, hangt mede af van de context. In de context van een historische geschiedenis zullen getallen meestal geen bijzondere betekenis hebben. In de context van poëzie of apocalyptiek (Daniël, Openbaring) zullen getallen veelal wél een symbolische betekenis hebben.learsi schreef:Waarom vindt jij dat dat niet voor alle getallen geldt?Luther schreef: Nee, het is geen desinteresse, het is een weerzin tegen allerlei speculaties. Natuurlijk hebben bepaalde getallen in de Bijbel een bijzondere betekenis. Dat geldt niet voor alle getallen
Inderdaad. De meeste getallen staan in Gods Woord als feiten. Het merendeel der Schrift is geschiedschrijving, en in geschiedschrijving hebben getallen niet een bijzondere betekenis, anders dan dat het een feitelijke omschrijving geeft.Verder heb je het over ¨bijzondere¨ betekenis.........
Zeg je daarmee dat een in het Woord genoemd getal uberhaupt geen betekenis heeft of hoeft te hebben ?
Als het getal genomen wordt zoals de s(S)chrijver het bedoeld heeft, dan zullen getal en dat wat de evangelist over wil brengen elkaar wederzijds ondersteunen. Ik denk dat je dat bedoelt? Dat ben ik dan van harte met je eens.memento schreef: Dat een getal 2 keer voorkomt kan een signaal zijn dat er wat met het getal aan de hand is. Dat zou verder onderzocht moeten worden. Maar dan wel met de beperking, dat de uitleg van het getal onderstreept wat de Evangelist met het vertellen van die 2 verhalen wil duidelijk maken.
Ik ben inderdaad voorzichtig, omdat je geen dingen in de tekst moet willen vinden, die er niet zijn. Sommige mensen zijn zo gefascineerd door getallen, dat ze overal wel wat vinden.learsi schreef:Als het getal genomen wordt zoals de s(S)chrijver het bedoeld heeft, dan zullen getal en dat wat de evangelist over wil brengen elkaar wederzijds ondersteunen. Ik denk dat je dat bedoelt? Dat ben ik dan van harte met je eens.memento schreef: Dat een getal 2 keer voorkomt kan een signaal zijn dat er wat met het getal aan de hand is. Dat zou verder onderzocht moeten worden. Maar dan wel met de beperking, dat de uitleg van het getal onderstreept wat de Evangelist met het vertellen van die 2 verhalen wil duidelijk maken.
Verder formuleer je het erg voorzichtig...........¨het kan een signaal zijn¨.......
Wanneer is het in jou ogen wel een signaal en wanneer niet?
Persoonlijk denk ik niet dat de Heere ook maar iets overbodigs in Zijn Woord aan ons geeft. Ik kan het dan ook niet eens zijn met wat je zegt. Waarom zeg je zoiets wel over een getal, maar niet over een geschiedenis? Als getal en geschiedenis op elkaar betrokken kunnen zijn(ook al zien we dat nu of in eerste instantie niet) en elkaar wederzijds kunnen versterken(in hun juiste uitleg) dan zullen we dat moeten onderzoeken. Zoals jij het formuleert en eigenlijk zegt dat sommmige getallen zonder een betekenis genoemd worden, concludeer ik daaruit dat jij er persoonlijk onderzoek naar gedaan hebt dat bepaalde getallen geen bedoeling hebben? Of maak je meer een onderscheid in hoe vaak een getal voorkomt in het Woord en houdt je je dan niet meer bezig met de andere getallen die veel minder genoemd worden? Je bent een heel belezen type, dat merk je aan alles,toch ben ik benieuwd of je persoonlijk wel eens nadenkt over de in het Woord genoemde getallen?memento schreef:Inderdaad. De meeste getallen staan in Gods Woord als feiten. Het merendeel der Schrift is geschiedschrijving, en in geschiedschrijving hebben getallen niet een bijzondere betekenis, anders dan dat het een feitelijke omschrijving geeft.Verder heb je het over ¨bijzondere¨ betekenis.........
Zeg je daarmee dat een in het Woord genoemd getal uberhaupt geen betekenis heeft of hoeft te hebben ?