GGiN terugkeer van buitenverband

Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Barmhartigheid »

Heus schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem? over dit onderwerp is al zo veel gediscuseerd. Hoe komt het toch dat de leer van de GGiN altijd zo onder vuur staat? Waar maakt iedereen zich zo druk over?

Het lijkt me het belangrijkste dat Christus gepredikt wordt als de enige weg tot zaligheid! En als dat de kern is van de prediking waarom wordt dan altijd maar weer gediscuseerd over zeer kleine verschillen die in de prediking in de bevindelijk gereformeerde kerken nauwelijks te horen is. Er wordt geoordeeld zonder dat we ooit een prediking van een kerkverband gehoord hebben. Ik dacht dat het onderwerp over de spijker ging die in het hout geslagen moest worden. En nu hebben we al weer negen pagina's over een verschil dat in de prediking dat vrijwel niet gehoord wordt! Laten we toch kijken wat ons bindt! We hebben elkaar zo hard nodig. Kijk eens over de kerkmuren heen, Ik geloof dat in alle kerkverbanden nog mensen bekeerd worden. Waarom zou de 1 dan beter zijn dan de ander? Laten we ons drukker maken over de secularisatie in ons land. Als we zien op de reactie die ds. Kempeneers kreeg op zijn stukje over het WK. En wij maar fitten op elkaar!!!

De discussie volg ik met belangstelling. Erg leerzaam!
Wat jij echter hier schrijf Heus, dat speelt tijdens lezen ook steeds door mijn hoofd.
Ik moet denken aan een citaat wat ik las in de terdege;

---
' Wat zie ik uit naar het moment dat ik van mezelf verlost ben, en Christus alles is in allen. Zondag was ik daar onder de preek zo vol van, dat ik ben geeindigd met Hallelujah'.
Straks is alle geharrewar voorbij. Daar mag je hier soms al wat van zien.
Daar mag je hier soms al wat van zien.

Pas hebbben we een begrafenis gehad van een ventje van drie jaar. Een Koningskind, daar was ik van overtuigd. Tijdens de nabegrafenis die ik mocht doen, heb ik daar volop van getuigd. (...)
Na afloop kwam een ouderling van de GG naar me toe. hij pakte m'n beide handen en zei: 'Wat is dat ventje gelukkig.'

Met z'n elven hebben we zitten napraten mensen uit allerlei kerken, van OGG tot PKN. We hebben het helemaal niet over kerken gehad. Er werd alleen maar gesproken over het werk van God, dat veel groter is dan wij kunnen bevatten. Ja, die ogenblikken zijn er gelukkig ook. Dan ervaar je al iets van hoe het eens zal zijn.'
(Tot zover citaat uit terdege)
---

Soms denk ik weleens dat alle geharrewar en discussies voortkomen omdat opdat moment de Geest echt niet in de raderen is. De mens is dan aan het werk en aan het woord.
Een voorbeeld:
Als de Heere je laat zien / weten dat je een verloren zondaar bent voor Hem en je aan Zijn voeten mag komen besef je op dat moment echt niet dat je voldoet aan de term 'een verloren zondaar te zijn voor God'. Alleen het wonder blijft dan over dat de Heere je dan niet weggevaagd heeft van voor Zijn Heilig aangezicht.
Als je het dan later terughoort in de prediking is het heel erg groot en zoet. Echter als je daarna jezelf weer terug hebt gekregen en je laat de oude mens spreken denk ik dat je (ikzelf incluis!) al snel meedoet met het zondige harrewarren.
Weg is dan de gemeenschap die er op aarde kan zijn tussen andere gelovigen. En voor je het weet is er een breuk.
Gelukkig dat er ondanks alle breuken heen toch ook nog eens een samenkomen mag zijn. En gelukkig ook zo nu en dan een herstel.
Nu is er een herstel bezig tussen de ggin en de ggin-bv. Een wonder!
Wat hoop ik inderdaad dat ook alle andere spijkers in kerkgeschiedenis weg zullen gaan.
Maar dit weet ik zeker,
Hierboven is geen enkele spijker meer, want dan zijn we verlost van ons ' eigen ik ' !
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Ander »

Luther schreef:want ik meen toch echt dat er dan tekort gedaan wordt aan de notie dat de Heere het oprecht meent, dat Hij wil dat allen die onder onder het Woord verkeren ook daadwerkelijk zalig worden.
Ik bedoelde hier de focus van de prediking. De prediking dient niet gericht te zijn op de uiteindelijke bestemming van het offer van Christus, maar op reikwijdte en de kracht ervan, namelijk genoegzaam tot het zaligen van vele werelden. Daarom hebben allen die onder het Woord verkeren recht van toegang tot Christus.
Jij maakt er een mooie constructie van maar dit zegt Brakel toch echt. En volgens mij is dat in strijd met je uitspraak hierboven. Dat het offer van Christus genoegzaam is voor het zaligen van vele werelden, dat zal niemand ontkennen.
Dewijl de ongelovigen een schrikkelijk oordeel te verwachten hebben, zoo wordt het hun voorzeker aangeboden, en voorzeker zij waren geroepen. Ziet dit:
2. Thess. 1:8. Met vlammend vuur wrake doende over degenen...die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
Joh. 15:22. Indien Ik niet gekomen ware, en tot hen gesproken had, zij hadden geene zonde; maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hunne zonde.
Indien allen, die onder de bediening des Evangelies zijn, niet geroepen waren, en Christus hun niet aangeboden werd, hoe kunnen ze dan daarom gestraft worden, en hoe kan dan hun verdoemenis zwaarder zijn? Maar dewijl zij om het Evangelie niet te gehoorzamen gestraft, en zwaarder dan anderen gestraft worden, zoo was het hun aangeboden. Hieruit rijst een andere vraag: Of God met het roepen van den zondaar tot Christus beoogt hunner aller zaligheid; of God met dat oogmerk allen, die onder de bediening zijn, roept, opdat zij de zaligheid zouden deelachtig worden? Ik antwoord: neen; want God kan van zijn oogmerk niet verstoken worden, zoodat ze allen moesten zalig worden, die geroepen worden. Om deze zaak wel te verstaan, moet men aanmerken, dat de roeping eerst en hoofdzakelijk geschiedt om de uitverkorenen te vergaderen. Ziet: Ef. 4:11 en 12.
(...)
Men moet onderscheid maken tusschen het einde van God, den Werker, en het einde van het werk, het Evangelie. De geheele natuur van het Evangelie is bekwaam om den mensch tot zaligheid te leiden, 't openbaart genoegzaam den weg tot de zaligheid, en het wekt genoegzaam op, om den mensch te bewegen tot het geloof. Zodat het bij het Evangelie niet toekomt, dat allen die het hooren niet zalig worden, maar 't is de schuld van den mensch zelf, omdat hij zich niet wil laten leeren en leiden; dat is het einde van het Evangelie. het einde dat God voorheeft met den niet-uitverkorenen het Evangelie te laten verkondigen, is om den mensch den weg tot de zaligheid voor te stellen en bekend te maken, om den mensch te bevelen dien weg in te slaan; om zijne goedheid te betoonen, met hem alle beweegredenen voor te stellen en met hem de zaligheid te beloven, indien hij zich bekeert en in Christus waarlijk gelooft, 't welk Hij ook doen zou, indien de mensch die voorwaarde vervulde, waartoe hij gehouden is, en 't welk de menschelijke natuur heilig in Adam geschapen, heeft kunnen doen; volbrengt hij die niet, dat is niet, omdat God hem verhindert, of krachten beneemt, maar omdat de mensch niet wil, zodat het zijne eigen schuld is; immers de goedheid Gods moest hem tot bekeering leiden. En om den mensch te overtuigen, èn van zijn boosheid, dat hij op zulke vriendelijke uitnodiging niet wil komen, èn van de rechtvaardigheid Gods om zulke verstooters van de aangebodene zaligheid te straffen, Joh. 15:20. Dit zijn de einden, de oogmerken Gods, met het laten verkondigen van het Evangelie aan de onbekeerlijken, maar God had daar niet mede voor, God beoogde daarmede niet hun zijnen Heiligen Geest te geven, en alzoo hen zalig te maken. Dit blijkt:
1. 't Zou strijden tegen de alwetendheid Gods; God kent degenen, die Zijne zijn; Hij weet dat de niet-uitverkorenen niet zalig worden, zoo kan Hij dan ook niet voorhebben en beoogen, hen zalig te maken. Een mensch weet, dat een doode niet zal opstaan, daarom kan hij met roepen niet beoogen hem levend te maken; zoo weet God dit ook van de onbekeerlijken en geestelijk dooden, en daarom kan Hij dat niet beoogen.
2. 't Is tegen de eeuwige verkiezing; God heeft eenige particulieren, met name, van eeuwigheid verkoren, en gesteld tot verkrijging van de eeuwige zaligheid. In tegensteling van de anderen, die Hij niet heeft uitverkoren, maar die Hij in hunnen zonden wil laten liggen, en om hunne zonden wil verdoemen; dewijl Hij besloten heeft, hen om hunne zonden rechtvaardiglijk te verdoemen, zoo kan God, met het Evangelie hun te laten verkondigen, niet voorhebben hen zalig te maken, maar wel de andere einden, boven voorgesteld.
3. God kan in zijne beooging niet bedrogen worden. Hij moet noodzakelijk verkrijgen wat hij beoogt, dewijl Hij alwetend, alleen wijs, almachtig is: Jes. 46:10, Jes. 14:27.
Indien God beoogde hen zalig te maken, zoo moesten ze ook zeker zalig worden; maar zij worden niet zalig, zoo beoogde God hunne zaligheid niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17610
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door huisman »

Het citeren van Brakel, Erskine's (doe ik zelf graag) Hegeman Harinck enz.. heeft weinig zin om iemand te overtuigen.
Men zet er moeiteloos weer ander citaat tegenover die de andere kant belicht.
Wij moeten gewoon nuchter zijn en de verschillen niet wegpoetsen Dr Steenblok dacht anders over het aanbod van genade dan Ds Kersten en nog weer anders dan Ds R Kok.
In de GGiN wordt Christus niet aangeboden aan alle hoorders zoals b.v. de Marrowmen het deden. Er zijn nog vele verschillen te benoemen maar waarom het gaat zijn die verschillen terecht kerkscheidend? Zijn al deze verschillende benaderingen Bijbels ? Want het blijft toch vreemd dat er zoveel kerken zijn met dezelfde gronslag (Schrift en belijdenis) en elkaar veroordelen tot op het bot.
Als wij nu eens beginnen om te respecteren dat een ieder de intentie heeft om recht te doen aan de Schrift. Dan zal dat ook moeten inhouden dat wij ons laten corrigeren door de Schrift. Het valt mij op dat zelfs met ons Schriftgebruik wij citeren wat ons goed uitkomt en de teksten die te ruim of te nauw zijn naar onze opvatting maar laten liggen.
Het belangrijkste is voordat wij gaan discussieren of wij zelf al de HEERE kennen want als dat gemist wordt hoe kun je dan Zijn eer op het oog hebben ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Ik heb al eerder in deze topic geschreven:
Zelfs al wordt er gunnend en betrokken gepreekt, dan nóg overheerst (in de GGiN) de gedachte dat het Evangelie aan de niet-uitverkorenen in feite uitsluitend wordt gepreekt om hun de onschuld te benemen. Dat stempelt de prediking en de sfeer in de GGiN en de manier waarop de mensen omgaan met de (hun) zaligheid.

Ik wil dit nog eens onderstrepen. Een verschil kan in woorden heel klein lijken, terwijl er toch veel meer blijkt te spelen dan het oppervlakkig gezien lijkt.
Hier sluit ik me bij aan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Barmhartigheid »

huisman schreef:Het citeren van Brakel, Erskine's (doe ik zelf graag) Hegeman Harinck enz.. heeft weinig zin om iemand te overtuigen.
Men zet er moeiteloos weer ander citaat tegenover die de andere kant belicht.
Wij moeten gewoon nuchter zijn en de verschillen niet wegpoetsen Dr Steenblok dacht anders over het aanbod van genade dan Ds Kersten en nog weer anders dan Ds R Kok.
In de GGiN wordt Christus niet aangeboden aan alle hoorders zoals b.v. de Marrowmen het deden. Er zijn nog vele verschillen te benoemen maar waarom het gaat zijn die verschillen terecht kerkscheidend? Zijn al deze verschillende benaderingen Bijbels ? Want het blijft toch vreemd dat er zoveel kerken zijn met dezelfde gronslag (Schrift en belijdenis) en elkaar veroordelen tot op het bot.
Als wij nu eens beginnen om te respecteren dat een ieder de intentie heeft om recht te doen aan de Schrift. Dan zal dat ook moeten inhouden dat wij ons laten corrigeren door de Schrift. Het valt mij op dat zelfs met ons Schriftgebruik wij citeren wat ons goed uitkomt en de teksten die te ruim of te nauw zijn naar onze opvatting maar laten liggen.
Het belangrijkste is voordat wij gaan discussieren of wij zelf al de HEERE kennen want als dat gemist wordt hoe kun je dan Zijn eer op het oog hebben ?
Inderdaad!
Daar gaat het om!!
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Luther »

@ Ander: Als Brakel het heeft over "beogen" en "doel" dan spreekt hij over de uiteindelijke bestemming van het heil en niet over de reikwijdte ervan.
De prediking mag niet voorsorteren op de bestemming van het heil, maar moet gericht zijn op de reikwijdte ervan.
Of (beter geformuleerd): In de prediking moet richting de onbekeerden de focus liggen op het recht van toegang tot Christus en niet op het mogelijk gevaar dat ze te snel grijpen naar het recht van bezit van Christus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Ander »

Luther schreef:@ Ander: Als Brakel het heeft over "beogen" en "doel" dan spreekt hij over de uiteindelijke bestemming van het heil en niet over de reikwijdte ervan.
De prediking mag niet voorsorteren op de bestemming van het heil, maar moet gericht zijn op de reikwijdte ervan.
Of (beter geformuleerd): In de prediking moet richting de onbekeerden de focus liggen op het recht van toegang tot Christus en niet op het mogelijk gevaar dat ze te snel grijpen naar het recht van bezit van Christus.
Jij hebt het over iets anders: Jij stelt dat God meent dat Hij wil dat iedereen die onder het Woord verkeert, zalig wordt. Dat het heil iedereen aangeboden wordt, onder bevel van bekering en geloof, dat zegt Brakel ook.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Afgewezen »

Citeren blijft een lastige bezigheid. Bovendien moet je ook niet willen dat iemand 100% 'jouw' mening ondersteunt. 't Kan ook niet eens. Mensen maken een ontwikkeling door, mensen zijn niet altijd consistent in hun gedachtegangen, ze twijfelen wel eens tussen bepaalde visies, etc.
Waar het om gaat is, of iemand een "zaaier is van vruchtbare ideeën" (naar J.H. Gunning JHzn). Zó moeten we de 'grote' schrijvers lezen en raadplegen. Niet om ze in een (lees: ons) stelsel te persen, maar om ervan te leren. En ook om erdoor gesticht te worden. Ik ben blij dat er zoveel overjarig koren is!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Luther schreef:@ Ander: Als Brakel het heeft over "beogen" en "doel" dan spreekt hij over de uiteindelijke bestemming van het heil en niet over de reikwijdte ervan.
De prediking mag niet voorsorteren op de bestemming van het heil, maar moet gericht zijn op de reikwijdte ervan.
Of (beter geformuleerd): In de prediking moet richting de onbekeerden de focus liggen op het recht van toegang tot Christus en niet op het mogelijk gevaar dat ze te snel grijpen naar het recht van bezit van Christus.
Jij hebt het over iets anders: Jij stelt dat God meent dat Hij wil dat iedereen die onder het Woord verkeert, zalig wordt. Dat het heil iedereen aangeboden wordt, onder bevel van bekering en geloof, dat zegt Brakel ook.
Er is een verschil tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil. Dat levert voor ons spanning op. Hier moeten we halt houden.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Citeren blijft een lastige bezigheid. Bovendien moet je ook niet willen dat iemand 100% 'jouw' mening ondersteunt. 't Kan ook niet eens. Mensen maken een ontwikkelin door, mensen zijn niet altijd consistent in hun gedachtegangen, ze twijfelen wel eens, etc.
Waar het om'gaat (ik heb deze gedachte van J.H. Gunning JHzn) of iemand een "zaaier is van vruchtbare ideeën". Zó moeten we de oude schrijvers lezen en raadplegen. Niet om ze in een (lees: ons) stelsel te persen, maar er om ervan te leren. En ook om erdoor gesticht te worden. Ik ben blijf dat er zoveel overjarig koren is!
Klopt hoor. Ik heb me echter laten verleiden om de stellingen van Luther te weerleggen. Dit is er een van. En om dan allemaal te gaan roepen dat citeren eigenlijk niet goed is, tja. Brakel zegt wat anders dan Luther. Gewoon, heel letterlijk, zonder te persen zelfs.

Enne, ik ben wat gesticht door Brakel. Wees niet bang.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Luther schreef:@ Ander: Als Brakel het heeft over "beogen" en "doel" dan spreekt hij over de uiteindelijke bestemming van het heil en niet over de reikwijdte ervan.
De prediking mag niet voorsorteren op de bestemming van het heil, maar moet gericht zijn op de reikwijdte ervan.
Of (beter geformuleerd): In de prediking moet richting de onbekeerden de focus liggen op het recht van toegang tot Christus en niet op het mogelijk gevaar dat ze te snel grijpen naar het recht van bezit van Christus.
Jij hebt het over iets anders: Jij stelt dat God meent dat Hij wil dat iedereen die onder het Woord verkeert, zalig wordt. Dat het heil iedereen aangeboden wordt, onder bevel van bekering en geloof, dat zegt Brakel ook.
Er is een verschil tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil. Dat levert voor ons spanning op. Hier moeten we halt houden.
jaja. Luther zegt dit over de GGiN:
want ik meen toch echt dat er dan tekort gedaan wordt aan de notie dat de Heere het oprecht meent, dat Hij wil dat allen die onder onder het Woord verkeren ook daadwerkelijk zalig worden.
en dat weerleg ik.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Luther schreef:@ Ander: Als Brakel het heeft over "beogen" en "doel" dan spreekt hij over de uiteindelijke bestemming van het heil en niet over de reikwijdte ervan.
De prediking mag niet voorsorteren op de bestemming van het heil, maar moet gericht zijn op de reikwijdte ervan.
Of (beter geformuleerd): In de prediking moet richting de onbekeerden de focus liggen op het recht van toegang tot Christus en niet op het mogelijk gevaar dat ze te snel grijpen naar het recht van bezit van Christus.
Jij hebt het over iets anders: Jij stelt dat God meent dat Hij wil dat iedereen die onder het Woord verkeert, zalig wordt. Dat het heil iedereen aangeboden wordt, onder bevel van bekering en geloof, dat zegt Brakel ook.
Er is een verschil tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil. Dat levert voor ons spanning op. Hier moeten we halt houden.
jaja. Luther zegt dit over de GGiN:
want ik meen toch echt dat er dan tekort gedaan wordt aan de notie dat de Heere het oprecht meent, dat Hij wil dat allen die onder onder het Woord verkeren ook daadwerkelijk zalig worden.
en dat weerleg ik.
Kijk nog even naar de opmerking van Afgewezen over Gods geopenbaarde en verborgen wil. Naar Zijn geopenbaarde wil, wil Hij dat allen die onder het Woord komen, zalig worden. (Denk aan Joh. 3: 16 bijvoorbeeld; of: Welke wil, dat alle mensen zalig worden...)

Als dat niet zo zou zijn, zou God niet waarachtig zijn in Zijn welmenende roeping.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Kijk nog even naar de opmerking van Afgewezen over Gods geopenbaarde en verborgen wil. Naar Zijn geopenbaarde wil, wil Hij dat allen die onder het Woord komen, zalig worden. (Denk aan Joh. 3: 16 bijvoorbeeld; of: Welke wil, dat alle mensen zalig worden...)

Als dat niet zo zou zijn, zou God niet waarachtig zijn in Zijn welmenende roeping.
http://www.desiringgod.org/ResourceLibr ... ls_in_God/
John Piper schreef:My aim here is to show from Scripture that the simultaneous existence of God's will for "all persons to be saved" (1 Tim. 2:4) and his will to elect unconditionally those who will actually be saved is not a sign of divine schizophrenia or exegetical confusion. A corresponding aim is to show that unconditional election therefore does not contradict biblical expressions of God's compassion for all people, and does not nullify sincere offers of salvation to everyone who is lost among all the peoples of the world.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Ander »

Gods geopenbaarde wil is toch ook dat hij Jakob heeft liefgehad en Ezau gehaat.
Ik kan geen Engels lezen maar dat stukje dat Jongere post zal wel gaan tussen enerzijds de tekst dat God wil dat al(le)(rlei)mensen zalig worden en wat ik hierboven heb gezet.

Maar Luther, Brakel is toch duidelijk. Heeft hij dan geen gelijk?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Gods geopenbaarde wil is toch ook dat hij Jakob heeft liefgehad en Ezau gehaat.
Klopt. Maar dat betekent niet dat Ezau 'kansloos' was. Ook hij was besneden, ook hij werd opgevoed in de vreze des Heeren. En als hij zijn jongere broer als zijn meerdere had willen erkennen, zou ook hij zalig geworden zijn!
Gesloten