huisman schreef:Hieronder de posting die ik gisteren over dit onderwerp geplaatst heb, doordat de discussie al vlug een andere kant op ging heb ik hier nog geen reactie op gezien. Toch zou ik dat graag willen omdat er wel meer N.T teksten zijn die wel zeer ver van de huidige tijdgeest af staan, wat doen wij met die teksten. Poetsen wij die een beetje weg of nemen wij die volop serieus. Gaarne een reactie van jullie op 1 Tim 2 :15
Bijbels gezien is heeft de vrouw een andere plaats dan de man ,deze tijd wil dat Bijbels onderscheid zoveel mogelijk ongedaan maken.Wij doen daar aan mee om bijna alles te verklaren als traditioneel (kostwinner, plaats van vrouw in haar gezin) en dat negatief te duiden. Als wij zo Bijbelgetrouw zijn hoe gaan wij dan om met b.v.1 Timotheüs 2:9-15
¶ Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
10 Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.
11 Een vrouw late zich leren in stilheid , in alle onderdanigheid.
12 Doch ik laat de vrouw niet toe , dat zij lere, noch over den man heerse , maar wil, dat zij in stilheid zij .
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof , en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
Dächsels Bijbelverkaring zegt o.a het volgende bij vers15
In het "kinderen baren" ligt de opvoeding van de kinderen ook begrepen. Niet te leren, maar moeder te zijn, dat is de eigenlijke bestemming van de vrouw. Op deze weg, waarop men door veel lijden en veel verootmoediging gaat, moet zij uit de zonde worden gered, waarin haar zwakkere natuur nog makkelijker dan de mannelijke raakt. Zo wordt de vloek, die God haar heeft opgelegd, tot een zegen.
Matthew Henry zegt o.a. hetvolgende bij vers 15
De Messias, die geboren is uit ene vrouw, om de slang den kop te verpletteren, Gen. 3:15, maakt dat het vonnis, waaronder zij ter wille van de zonde ligt, geen beletsel is voor haar aanneming door Christus, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking met matigheid.
Kijk deze Schriftgegevens zijn voor Femke Halsema een aanstoot en ergenis. Hoe zit dat bij ons? Het is Gods Woord maar zijn wij (mijzelf dus inbegrepen) door de tijdgeest te zeer bedorven om dit nog te kunnen verstaan.