Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

memento

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door memento »

caprice schreef:
Orchidee schreef:Ben toch blij, dat mijn dochters, met schaatsen en sport, een broek dragen!
Dat is netter dan een rokje...
Dat probleem zit hem in dat 'rokje'. Ze zijn tegenwoordig veel te kort. Als ik de oude foto's van vroeger zie, zie ik ze schaatsen met veel langere. Dat is netter dan een korte. Als ik af en toe een glimp opvang van die modekrantjes zie ik dat vrouwen tegenwoordig bijna verplicht worden om er als een hoer bij te lopen (daarbij bedenkende dat het dragen van een lange broek door vrouwen in Afrika in verband gebracht wordt met hoeren).
Caprice, als ik de foto's kijk uit de tijd van mn moeder, dan waren de rokken (ook bij refo's) heel wat korter dan nu.

En wat betreft je opmerking over Afrika: Er zijn ook landen waarin het dragen van een broek voor de man in verband wordt gebracht met homo-zijn...
Josephus

Bericht door Josephus »

caprice schreef:Als ik af en toe een glimp opvang van die modekrantjes zie ik dat vrouwen tegenwoordig bijna verplicht worden om er als een hoer bij te lopen (daarbij bedenkende dat het dragen van een lange broek door vrouwen in Afrika in verband gebracht wordt met hoeren).
Bedenk er dan ook even bij dat in China juist het dragen van een rok door een vrouw wordt geassocieerd met prostitutie. Geeft maar weer aan hoe relatief dit soort bijzaken zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Joannah

Bericht door Joannah »

Josephus schreef:
caprice schreef:Als ik af en toe een glimp opvang van die modekrantjes zie ik dat vrouwen tegenwoordig bijna verplicht worden om er als een hoer bij te lopen (daarbij bedenkende dat het dragen van een lange broek door vrouwen in Afrika in verband gebracht wordt met hoeren).
Bedenk er dan ook even bij dat in China juist het dragen van een rok door een vrouw wordt geassocieerd met prostitutie. Geeft maar weer aan hoe relatief dit soort bijzaken zijn.
Inderdaad. allemaal cultureel geinspireerd.Ben trouwens in heel wat afrikaanse landen geweest en heb genoeg dames in broeken gezien. Erg benieuwd waar broeken dragen ivm prostitutie wordt gebracht.
Malawi misschien?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
albion

Bericht door albion »

Josephus schreef:
Omdat China dat zo vind is dat ook zo??????? Ze liepen daar allemaal in hetzelfde pak (MAO).
Over het algemeen is China ook geen christelijke natie. Wij (in Nederland - degene die tegen lange broek zijn) staan echt niet alleen die in Europa tegen een lange broek zijn. Er zijn meer landen waar christenen niet in een lange broek rondlopen.

En ja, ik zou het toch, denk ik, vreemd vinden als ik de vrouw van zeg maar ds. Van der Meer of de vrouw van ds. Krijgsman in een lange broek zag rondhuppelen.

Om alleen maar jurkjes aan te doen bij babies en kleine kinderen als het meisjes zijn en pakjes als het jongetjes zijn dat vind ik zelf niet nodig. (sommigen zullen een baby/meisje echt geen pakje aandoen)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Democritus

Bericht door Democritus »

caprice schreef:
Orchidee schreef:Ben toch blij, dat mijn dochters, met schaatsen en sport, een broek dragen!
Dat is netter dan een rokje...
Dat probleem zit hem in dat 'rokje'. Ze zijn tegenwoordig veel te kort. Als ik de oude foto's van vroeger zie, zie ik ze schaatsen met veel langere. Dat is netter dan een korte. Als ik af en toe een glimp opvang van die modekrantjes zie ik dat vrouwen tegenwoordig bijna verplicht worden om er als een hoer bij te lopen (daarbij bedenkende dat het dragen van een lange broek door vrouwen in Afrika in verband gebracht wordt met hoeren).
@Caprice
Wil je hiermee suggereren dat een vrouw die een broek draagt gelijk te stellen is aan een dame van lichte zeden?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
memento

Bericht door memento »

albion schreef:Om alleen maar jurkjes aan te doen bij babies en kleine kinderen als het meisjes zijn en pakjes als het jongetjes zijn dat vind ik zelf niet nodig. (sommigen zullen een baby/meisje echt geen pakje aandoen)
Precies. Gewoon nuchterheid betrachten, en niet te krampachtig doen. Dan hoeft een traditie helemaal geen problemen op te leveren.
Josephus

Bericht door Josephus »

albion schreef:
Josephus schreef:
Omdat China dat zo vind is dat ook zo??????? Ze liepen daar allemaal in hetzelfde pak (MAO).
Over het algemeen is China ook geen christelijke natie. Wij (in Nederland - degene die tegen lange broek zijn) staan echt niet alleen die in Europa tegen een lange broek zijn. Er zijn meer landen waar christenen niet in een lange broek rondlopen.
Ik doelde ook op Chinese christenen. En het zou wel eens zo kunnen zijn dat China op dit moment een christelijker natie is dan Nederland, als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat meningen over dit soort bijzaken vaak cultureel bepaald zijn. Natuurlijk is een Chinese mening in dezen niet het eind van alle tegenspraak, maar dat geldt net zo goed voor een Afrikaanse of een Nederlandse mening. Laat elkaar daarin gewoon vrij.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Lassie

Bericht door Lassie »

Hmm in Spanje is dat toch weer het omgekeerde. Als je daar vanaf je 12e in een rok loopt (als vrouw zijnde) dan wordt je gezien als hoer.
jan33willem

Bericht door jan33willem »

albion schreef:Omdat China dat zo vind is dat ook zo??????? Ze liepen daar allemaal in hetzelfde pak (MAO).
Nou, noem die landen maar eens op, Albion. Wij van reformatorische snit in Nederland staan behoorlijk alleen in onze focus op uiterlijkheden (of wat preciezer: in het voorschrijven van wat vrouwen moeten doen & laten).
Orchidee

Bericht door Orchidee »

---knip--- Niet op de persoon, aub; mvg. Tib
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Lassie schreef:
Hmm in Spanje is dat toch weer het omgekeerde. Als je daar vanaf je 12e in een rok loopt (als vrouw zijnde) dan wordt je gezien als hoer.
hmmm. geloof ik niet. Zowel de koningin als de prinsessen lopen vaker in een rok dan in een broek (als zij officiele verplichtingen hebben).
albion

Bericht door albion »

jan33willem schreef:
albion schreef:Omdat China dat zo vind is dat ook zo??????? Ze liepen daar allemaal in hetzelfde pak (MAO).
Nou, noem die landen maar eens op, Albion. Wij van reformatorische snit in Nederland staan behoorlijk alleen in onze focus op uiterlijkheden (of wat preciezer: in het voorschrijven van wat vrouwen moeten doen & laten).

Bij de Strict Baptist in Engeland. Bij de presbyterians in Schotland. Ik hoorde zelfs dat een schoondochter niet welkom was in een lange broek in Polen of Roemenië, dat waren ze daar niet gewend.

Bovendien lees ik net dat de Koran het ook verbied:

Het dragen van broeken door vrouwen

Geschreven door Shaych ‘Abdoel-‘Aziez bin Baaz

Vraag:

“Wat is jullie mening over het dragen van de broek door de vrouw, dit is immers een wijdverspreid iets?”

Antwoord:

“Wij adviseren dat de broek niet gedragen wordt door de vrouw. Dit behoort immers tot de kleding van de ongelovigen. Men dient dat dus te vermijden. En zij dient de kleding te dragen van de meisjes van haar soort (moslims), de meisjes van haar land (moslimlanden), en daar niet vanaf te wijken. Zij dient zich in te spannen in het dragen van bedekkende en bescheiden kleding die verder niet strak zit. De kleding dient ook niet dun en doorzichtig te zijn, en het mag de vormen van het lichaam niet weergeven. De kleding dient ook geen imitatie te zijn van de ongelovigen, of de mannen. En zij dient ook geen opvallende kleding te dragen.”
Arabische bron: Fataawah wa Maqqalaat Deel 9

Bij de Joden (Antwerpen)

Religieuze joden (orthodoxe en chassidim) volgen religieuze kledingvoorschriften. Zo
moeten joodse mannen steeds een keppeltje op het hoofd dragen tijdens het eten,
drinken en bidden (uit eerbied voor God en scheiding tussen het hemelse en het
aardse). Veel mannen lopen voortdurend met het keppeltje rond: uit gemak en omdat
het een teken is geworden voor de vrome jood. Vrouwen moeten na het huwelijk hun
hoofd bedekken met een hoed, sjaal, muts of pruik. Het haar wordt immers aanzien
als intiem aan het lichaam, en mag niet blootgesteld worden aan het ‘wilde oog’. Ze
mogen geen mannenkledij dragen (broek, short of bermuda) en moeten een rok of
jurk dragen. Ze zijn verplicht de ellebogen en knieën te bedekken, en mogen geen
decolletés dragen.

Ik heb even geen tijd (moet weer lesgeven) maar ik zal nog wel verder googlen. Het is echt niet
alleen in Nederland dat lange broeken verboden zijn.

Zelfs in Parijs is het eigenlijk verboden:

Gij zult geen broek dragen
Geplaatst op: 7 maart 2010 door Yunomi

Wist je dat je als vrouw in Parijs eigenlijk geen broek mag dragen?

Als vrouw een broek dragen in Parijs is bij wet verboden! Dat ontdekte de Franse professor Recht Evelyne Pisier toen ze onderzoek deed naar vrouwenrechten in Frankrijk.

Versoepeld
De wet die vrouwen in Parijs verbiedt broeken te dragen, dateert van 1800 en werd, zo blijkt, nooit ingetrokken, al heeft men het een paar keer geprobeerd.De wet is wel een paar keer versoepeld - vrouwen mogen een broek dragen om paard te rijden of te fietsen - maar is dus nog steeds van kracht.In 1969 vroeg het stadsbestuur aan de politiecommissaris om de regel te schrappen; die vond dat niet nodig want "regels mogen toch niet afhangen van de mode van de dag?" De laatste poging, die dateert uit 2003, draaide ook op niets uit. Zodat je dus, als je in Parijs als vrouw rondwandelt met een broek aan, eigenlijk in overtreding bent.

Ik zou zeggen ga eens googlen dan ben je verbaasd van wat je leest waar het allemaal verboden is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
helma

Bericht door helma »

jan33willem schreef:

Ik las het van de week ook nog op de HeartCrysite :
Zac Poonen schreef:De bedekking van het hoofd van de vrouw (onderwezen in 1 Cor. 11: 1-16) is bedoeld om te symboleren:
(a) dat de heerlijkheid van de man in de gemeente bedekt wordt (v7).
(b) dat ook de heerlijkheid van de vrouw in de gemeente bedekt wordt (v15), want haar lange haar is haar een eer. (Vrouwen zijn zich daarvan bewust, en daarom bedekken velen hun hoofd slechts gedeeltelijk!)
(c) dat ze onderworpen is aan het gezag van de man ( v.10), of dat nu haar echtgenoot, vader of een ouderling is.
Volgens vers 16 moet iedere gemeente die een gemeente van God wil zijn vrouwen verplichten het hoofd te bedekken.
Met haar kleding is een vrouw ook een geloofwaardig en trouw getuige van Christus. De Heilige Geest verbiedt ten strengste drie dingen, en die gelden voor alle christelijke vrouwen: buitensporige kapsels, dure kleding en sieraden ( 2 Tim. 2:9 en Petr. 3:3). Iedere godvrezende zuster die voor Gods Woord beeft, zal de minste van deze drie geboden nauwgezet gehoorzamen (Matt. 5:19). Vrouwen moeten ook bescheiden zijn in hun kleding, zodat ze zich daarmee onderscheiden (1 Tim 2:9). Kleding is bedoeld om het lichaam van de vrouw te bedekken, niet om het te laten zien. Geen enkele godvrezende zuster zal de laatste, wereldse vrouwenmode dragen. Men herkent navolgers van Jezabel aan naveltruitjes en heuprokken, decolletés, lippenstift en nagellak ( 2 Kon. 9:30); zo niet de volgelingen van Christus. (Sla Jes. 3: 16-24 er eens goed op na om te zien hoe God de kledingmode en opsmuk van de wereldse dochters van Sion afkeurt).
Omdat satan er is ook nog eens op uit is de door God bedoelde verschillen tussen man en vrouw weg te nemen, is het niet verwonderlijk dat hij vrouwen van de 21e eeuw zover heeft gekregen net zulke korte kapsels als mannen te dragen, en ook mannenkleding aan te trekken (waarvan God zei dat het Hem een gruwel is (Deut. 22:5). Dominante vrouwen en vrouwelijke predikanten bepalen voor een deel de tendens dat christelijke vrouwen steeds verder van God en Zijn Woord afdwalen.
Te midden van dit alles heeft God vrouwen nodig die blijven leven binnen de grenzen die Hij in Zijn Woord aangeeft, en die de ware eer en heerlijkheid van het vrouw-zijn in hun levenswandel naar buiten toe uitstralen. Besluit van ganser harte dat u in deze laatste dagen een vrouw naar Gods hart zult zijn, te midden van een boos en overspelig geslacht en een christendom dat overal water bij de wijn doet.
Als dit uw ernstige verlangen is, zal God u daarin genadig willen zijn.
Josephus

Bericht door Josephus »

Ik ken Zac Poonen niet, maar vind de verklaring van Jaap Fijnvandraat bijbelser en overtuigender:

http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1257
Geborenomvrijtezijn

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Als we het hoofdstuk over het dragen van een bedeeking op hoofd goed lezen dan staat daar dat een vrouw het hoofd bedekt moet hebben wanneer zij tot God spreekt of over God spreekt.

Dus dan zou elke vrouw als ze voor gaat in gebed aan tafel een hoofdbedekking moeten dragen wanneer zij 's avonds voor het slapen gaat bid moet ze het hoofd bedekt hebben.
Als de dames op de cat. of vrouwen vereniging samen komen en over God spreken moeten ze het hoofd bedekt hebben.

Wie van de dames kan naar eer en geweten zeggen dat ze dit doen.

Of zou met het bedekte hoofd het haar bedoelt worden omdat in Paulus zijn tijd de hoeren kaal geschoren waren....

Lieve broeders en zusters laten we handelen zoals Paulus herhaaldelijk schreef...Laten we ons niet weer een juk opleggen.
Plaats reactie