Schoonheid

Marnix

Re: Schoonheid

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Marnix schreef:
Luther schreef:
Bureaucraat schreef:Wat is er dan op tegen om make-up te gebruiken, of het nu veel is of weinig?
Waarom zou je het wel doen? Niet tevreden met hoe je geschapen bent?
Natuurlijk wel... je doet het om er wat mooier uit te zien. Net als een horloge dragen, oorbellen, je scheren, je haar knippen een grote moedervlek op je neus laten weghalen. Heeft niets te maken met ontevreden zijn. Maar gewoon met er mooi uit willen zien... maar daarmee ben je nog niet ontevreden met hoe je geschapen bent.
Een horloge dragen om er mooier uit te zien? Ik draag zo'n ding, graag zo goedkoop mogelijk, om de tijd te kunnen aflezen.
Scheren en haren knippen: Sorry, maar volgens mij hoort dat gewoon onder het kopje lichaamsverzorging.
Nou ja, dan ben jij geen gemiddelde Nederlander denk ik. Wat op zich een compliment is... maar veel mensen dragen ook kleren waarvan ze vinden dat het ze mooi staat. Enzo... Daar zit vaak geen ontevredenheid in met wie ze zijn. Bij het gebruik van make-up ook niet. Ik ken genoeg mensen die heel tevreden zijn en toch wel een beetje make-up gebruiken. Lijkt me niets mis mee.

Dat is mijn grootste punt hier. Prima als mensen tevreden zijn en geen make-up gebruiken. Maar om vervolgens te stellen dat ieder die dat wel doet dus ontevreden is.... klopt niet. Er mooi bij willen lopen heeft heel vaak niets te maken met ontevredenheid. En zelfs al zijn mensen niet tevreden, wat dan nog? Als je onder de pukkels zit kan je wel zeggen: Ach, zo ben ik gemaakt en ik ben tevreden. Maar ook kans dat iemand dat niet is. Is dat zo erg? Dat heeft toch ook weer de maken met dat we niet volmaakt zijn hier als gevolg van de zonde? Misschien ben je helemaal niet bedoeld met een gezicht vol pukkels maar is dat een gevolg van de zondeval. Kortom, genoeg te discussieren nog :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
vlinder schreef:Ik heb een collega die altijd make-up droeg. Nu is ze daar mee gestopt, maar de eerste dagen was ze hier heel onzeker over. "Zie je mijn pukkels nu niet te veel?" "Vind je niet dat ik er bleek uit zie?" "Zie ik er niet heel anders uit?"
Toen dacht ik: Dit krijg je er nu van. Als je jong bent, besef je niet dat je je puurheid er achter verstopt. Als je het dan een keer niet op doet, voel je je heel onzeker. Wat is dan je ware ik? Met of zonder make-up?
Precies!
En dat moeten we kinderen al jong leren: Je bent goed genoeg zoals je bent.
God houdt van je zoals je bent... maar Hij houdt teveel van je om je zo te laten. :)

Dat Hij van je houdt zoals je bent wil overigens niet zeggen dat je dus niks aan je uiterlijk mag doen... wat buiten het kopje "lichaamsverzorging" valt :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:En in principe,

hoe is makeup anders dan mooie kleren en juwelen dragen?
Nou, ik ben zelf nogal een saaie in jullie ogen waarschijnlijk.
Ik heb helemaal niets met make-up, juwelen, mooie kleding, etc.

Gewoon netjes, sober, eerbaar, kaal, geen poespas, eenvoudig, zoals je bent. En alles daarboven: mwah.
Oh, het is dus iets persoonlijks :) Over juwelen en mooie kleding is genoeg in de Bijbel te vinden volgens mij. Het is inderdaad niet zo belangrijk... we moeten het ook niet te belangrijk maken.... wat je aan hebt, draagt, etc. Ik denk dat je dat heel goed beseft. Maar nogmaals, dan mag je, zolang het niet te veel waarde krijgt, nog wel mooi bijlopen, leuke kleren dragen, wat sieraden, make-up enz.
helma

Bericht door helma »

Luther schreef:
helma schreef:en bijvoorbeeld Ezechiël 16?
Zie mijn vorige post.

ik heb zelf niets met make-up of sieraden maar als ik zie hoveel zorg de Heere aan het verzorgen/versieren van Zijn bruid betoont bijvoorbeeld in dit hoofdstuk dan denk ik dat wij het niet hoeven te verbieden.

Maar de vraag is hóe doe je het en waarom doe je het.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:
Luther schreef:
Zie mijn vorige post.

ik heb zelf niets met make-up of sieraden maar als ik zie hoveel zorg de Heere aan het verzorgen/versieren van Zijn bruid betoont bijvoorbeeld in dit hoofdstuk dan denk ik dat wij het niet hoeven te verbieden.

Dat ben ik wel met je eens.

Ik vraag me wel af of wat je schrijft "maar als ik zie hoveel zorg de Heere aan het verzorgen/versieren van Zijn bruid betoont" of je dat zomaar op onze kleding, sieraden en make-up mag betrekken. Dit heeft veel meer een geestelijke strekkig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
helma schreef:
Luther schreef:
Zie mijn vorige post.

Dat ben ik wel met je eens.

Ik vraag me wel af of wat je schrijft "maar als ik zie hoveel zorg de Heere aan het verzorgen/versieren van Zijn bruid betoont" of je dat zomaar op onze kleding, sieraden en make-up mag betrekken. Dit heeft veel meer een geestelijke strekkig.
Ik denk dat je het als gelijkenis moet zien. Zoals (dagelijksvoorbeeld) zo doet (de geestelijke strekking) In dat licht is het dus Bijbels om je (als vrouw) te versieren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Elke vergelijking met make-up vind ik erg triviaal.
Ik niet. Tijd en wijze zijn uiteraard verschillend, maar het principe is m.i. gelijk.

Ik zal wat specifieke teksten noemen:
Hooglied 1,3a: Uw oliën zijn goed tot reuk,
Hooglied 1,12: Terwijl de Koning aan Zijn ronde tafel is, geeft mijn nardus zijn reuk.
Hooglied 3,6: Wie is zij, die daar opkomt uit de woestijn, als rookpilaren, berookt met mirre en wierook, en met allerlei poeder des kruideniers?
Psalm 45,9.10: Al Uw klederen zijn mirre, en aloë, en kassie; uit de elpenbenen paleizen, van waar zij U verblijden. Dochters van koningen zijn onder Uw kostelijke staatdochteren; de Koningin staat aan Uw rechterhand, in het fijnste goud van Ofir.
Exechiel 16,9 Daarna wies Ik u met water, en Ik spoelde uw bloed van u af, en zalfde u met olie.

Nu weet ik wel, dat dat allemaal geestelijk overgezet kan worden, maar het zijn wel beelden, kennelijk uit het dagelijkse leven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Elke vergelijking met make-up vind ik erg triviaal.
Ik niet. Tijd en wijze zijn uiteraard verschillend, maar het principe is m.i. gelijk.

Ik zal wat specifieke teksten noemen:
Hooglied 1,3a: Uw oliën zijn goed tot reuk,
Hooglied 1,12: Terwijl de Koning aan Zijn ronde tafel is, geeft mijn nardus zijn reuk.
Hooglied 3,6: Wie is zij, die daar opkomt uit de woestijn, als rookpilaren, berookt met mirre en wierook, en met allerlei poeder des kruideniers?
Psalm 45,9.10: Al Uw klederen zijn mirre, en aloë, en kassie; uit de elpenbenen paleizen, van waar zij U verblijden. Dochters van koningen zijn onder Uw kostelijke staatdochteren; de Koningin staat aan Uw rechterhand, in het fijnste goud van Ofir.
Exechiel 16,9 Daarna wies Ik u met water, en Ik spoelde uw bloed van u af, en zalfde u met olie.

Nu weet ik wel, dat dat allemaal geestelijk overgezet kan worden, maar het zijn wel beelden, kennelijk uit het dagelijkse leven.
Nou, dan vlieg ik hier kennelijk rechts uit de boot ;). Het zal wel allemaal gevoel zijn, maar het voelt allemaal erg triviaal. Maar dat ligt aan mij waarschijnlijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marnix

Bericht door Marnix »

Kan... :) Ik kende deze teksten overigens niet en ben ondanks dat ook nooit tegenstander van make-up geweest.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik wil die genoemde teksten ook niet gebruiken om make-up-gebruik goed te keuren, zeker niet overdreven gebruik.
Ik vroeg me alleen af, hoe mensen die mordicus tegen alle gebruik van make-up, etc zijn, tegenover deze teksten staan.

Voor mezelf kan ik met het beste vinden in de posting van Helma:
Helma schreef:ik heb zelf niets met make-up of sieraden maar als ik zie hoveel zorg de Heere aan het verzorgen/versieren van Zijn bruid betoont bijvoorbeeld in dit hoofdstuk dan denk ik dat wij het niet hoeven te verbieden.

Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ook :)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Ik wil die genoemde teksten ook niet gebruiken om make-up-gebruik goed te keuren, zeker niet overdreven gebruik.
Ik vroeg me alleen af, hoe mensen die mordicus tegen alle gebruik van make-up, etc zijn, tegenover deze teksten staan.

Helma schreef:ik heb zelf niets met make-up of sieraden maar als ik zie hoveel zorg de Heere aan het verzorgen/versieren van Zijn bruid betoont bijvoorbeeld in dit hoofdstuk dan denk ik dat wij het niet hoeven te verbieden.

Ach, ik maak er ook geen punt van. Ik kan me ook wel in deze posting vinden. Maar tegelijkertijd ben ik blij dat mijn vrouw geen make-up gebruikt, geen nagellak, geen oorbellen heeft, etc. :) Om de eenvoudige redenen dat ze dan een 'vreemde' voor me zou worden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Zit dat echt in zulke dingen? Mijn vriendin gebruikt wel af en toe make-up... draagt ook oorbellen, ringen etc. Maar ik denk dan niet: Dat is mijn vriendin niet... of "dat is minder mijn vriendin". Ze wordt er geen vreemde door, ze is dan gewoon dezelfde Joanne als dat ze zonder make-up is. Dus dit verbaast me nogal.
helma

Bericht door helma »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik wil die genoemde teksten ook niet gebruiken om make-up-gebruik goed te keuren, zeker niet overdreven gebruik.

Ach, ik maak er ook geen punt van. Ik kan me ook wel in deze posting vinden. Maar tegelijkertijd ben ik blij dat mijn vrouw geen make-up gebruikt, geen nagellak, geen oorbellen heeft, etc. :) Om de eenvoudige redenen dat ze dan een 'vreemde' voor me zou worden.
zij heeft het ook niet nodig natuurlijk! :super
refo

Bericht door refo »

TEHERAN (ANP) - Vrouwen mogen op de Iraanse televisie geen make-up meer dragen. Dat is de inhoud van een richtlijn van de baas van de Iraanse publieke omroep, Ezatollah Zarghami, volgens meldingen woensdag van het hervormingsgezinde dagblad Etemad.

Zarghami, een voormalig lid van het elitekorps Revolutionaire Garde, heeft zijn visie op het medialandschap in een toespraak tot tv-bonzen en programmamakers uiteengezet. Make-up is onislamitisch, maar westerse filmmuziek niet.

Zarghami vroeg zijn gehoor tijdens programma's minder luidruchtige muziek te laten horen. ,,Neem een voorbeeld aan westerse actiefilms, die hebben vaak buitengewoon mooie, kalme muziek. We moeten hun niet in alles gaan nadoen, maar de verfijning van onze muziek moet op de agenda komen'', beklemtoonde de omroepbaas.

Vrouwen op de Iraanse televisie tonen hun haar nooit maar gebruiken wel steeds vaker en meer make-up. Zarghami zette niet uiteen waar hij het make-upverbod op baseert. In de islamitische wereld, van Noord-Afrika tot Oost-Azië, zijn cosmetica al sinds mensenheugenis in gebruik.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie