Mogen christenen varkensvlees eten?

mogen christenen varkensvlees eten?

ja, varkensvlees is nooit taboe geweest.
14
18%
nee, het is verboden ( lev 11)
9
12%
Ja want de spijswet is door de Heere Jezus vervuld.
45
58%
nooit over nagedacht.
8
10%
anders:
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 78

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
Simon schreef:
WimA schreef:
prakken schreef: Volgens mij gaat het er niet om wat u of ik rein of onrein vinden, maar wat God vind.
Als u zelf alles mag bepalen heeft u God blijkbaar niet nodig en hoeft u ook nergens van gered te worden.
idd. In Handelingen 11 staat, vanaf het 5e vers, het volgende:
Ik was in de stad Joppe, biddende; en zag in een vertrekking van zinnen een gezicht, namelijk een zeker vat, gelijk een groot linnen laken, nederdalende, bij de vier hoeken nedergelaten uit den hemel, en het kwam tot bij mij; 6 Op welk laken als ik de ogen hield, zo merkte ik, en zag de viervoetige dieren der aarde, en de wilde, en de kruipende dieren, en de vogelen des hemels.
7 En ik hoorde een stem, die tot mij zeide: Sta op, Petrus, slacht en eet. 8 Maar ik zeide: Geenszins, Heere, want nooit is iets, dat gemeen of onrein was, in mijn mond ingegaan. 9 Doch de stem antwoordde mij ten tweeden male uit den hemel: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken. 10 En dit geschiedde tot driemaal; en alles werd wederom opgetrokken in den hemel.


In deze geschiedenis staat toch duidelijk dat God de onreine dieren gereinigd heeft. Zullen wij het dan weer onrein achten?
Heb je wel eens gehoord dat dit visioen duidelijk moest maken dat Petrus (de apostel der besnijdenis!) aan tafel moest gaan met heidenen, wat ook gebeurde in het vervolg van dit hoofdstuk.
iets wat normaal beslist niet voorkwam?
Context.
Het een sluit het ander in.
Ik weet het niet, messiaanse joden eten nog steeds kosher.
(En besnijden hun zoontjes)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door refo »

Petrus heeft uiteindelijk toch niet gegeten.
De boodschap was in dit geval: inderdaad, Petrus, deze dieren zijn onrein, maar Ik beveel je nu te eten en door dat bevel is alles rein.
Het bewijst daarom niets in deze casus.

Dan zou ik liever de tekst nemen waar staat dat we alles uit de slagerij mogen eten.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Bert Mulder »

Simon schreef: Ik weet het niet, messiaanse joden eten nog steeds kosher.
(En besnijden hun zoontjes)
En waar baseren ze dat op? Trouwens, ik ken een messiaanse jood, die NIET kosher eet, en niet geloofd dat kinderen nog besneden moeten worden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

Genesis 1:28 En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.
Moeten we deze ook letterlijk nemen?
Wordt ons een vrijbrief gegeven om iedere vrouw die we tegenkomen die nog niet zwanger is zwanger te maken? Of moet de ze tekst in context gelezen worden en wat er echt mee bedoelt wordt?

Dit is hetzelfde als de tekst uit 1 Korintiërs 10:25 nemen en zeggen dat varken, paard, krab, garnaal etc nu gegeten mag worden. De context uit dit hoofdstuk gaat over vlees dat aan afgoden geofferd is.

-waarom is er nergens een melding van Jezus of Paulus dat zij bijv. varken gegeten hebben? Dit zou een mega event geweest zijn van bijbelse proporties
-hoe kan Jezus verwijzen naar de boeken van Mozes (matt 23:1) en dan toch varken goedkeuren?
-hoe kan het dat God iets verfoeilijk vindt (varken, krab, homosexuele relaties) en na de dood van Jezus niet meer?
-Is God veranderlijk?
-hoe kan Paulus iets anders preken dan de enige schriften die voor handen waren (het oude testament)?
-waarom ging Jezus niet tegen de geschriften in (OT) maar alleen tegen de Farizeers en SchriftGeleerden en hoe zij dit uitvoerden en eraan toevoegden?
-als alles rein verklaard is, bestaan er dan nog onreine dingen?

Als God iets expliciet aangeeft wat niet mag, of wat men juist wel moet doen, denkt u dan niet dat God het ook duidelijk aan zal geven als dit dient te veranderen?
De wet is goed en heilig (Rom 7:12) en het is de mens die niet goed genoeg is, daarom kwam Jezus.
Denkt u nu echt dat God dacht, hmmm ze kunnen de wet niet volbrengen, dan haal ik de spijswetten eraf en Mijn feesten ook, maar de moeilijkste geboden als 'niet liegen' en 'heb uw naaste lief ' laat ik staan.
Dus iets is te moeilijk voor ons mensen, dan halen we er een paar makkelijke dingen vanaf en laten de moeilijkste erin, dan redden we het wel.....RIGHT!

Romeinen 2:13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
word iemand dan verplicht om vrij te zijn van de wet en juist dat te doen wat in het OT verboden werd? Anders ben je alleen een aanhoorder van de vrijheid en niet iemand die deze vrijheid naleeft.

Galaten 3:13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.
Christus heeft ons dus niet vrijgekocht van de Wet, maar van de vloek die daarop zat.
Hierover kunt u lezen in Leviticus 26, u mag in Christus dus vers 14-40 aanhet kruis nagelen!!
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Simon »

prakken schreef:Genesis 1:28 En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.
Moeten we deze ook letterlijk nemen?
Wordt ons een vrijbrief gegeven om iedere vrouw die we tegenkomen die nog niet zwanger is zwanger te maken? Of moet de ze tekst in context gelezen worden en wat er echt mee bedoelt wordt?

Dit is hetzelfde als de tekst uit 1 Korintiërs 10:25 nemen en zeggen dat varken, paard, krab, garnaal etc nu gegeten mag worden. De context uit dit hoofdstuk gaat over vlees dat aan afgoden geofferd is.

-waarom is er nergens een melding van Jezus of Paulus dat zij bijv. varken gegeten hebben? Dit zou een mega event geweest zijn van bijbelse proporties
-hoe kan Jezus verwijzen naar de boeken van Mozes (matt 23:1) en dan toch varken goedkeuren?
-hoe kan het dat God iets verfoeilijk vindt (varken, krab, homosexuele relaties) en na de dood van Jezus niet meer?
-Is God veranderlijk?
-hoe kan Paulus iets anders preken dan de enige schriften die voor handen waren (het oude testament)?
-waarom ging Jezus niet tegen de geschriften in (OT) maar alleen tegen de Farizeers en SchriftGeleerden en hoe zij dit uitvoerden en eraan toevoegden?
-als alles rein verklaard is, bestaan er dan nog onreine dingen?

Als God iets expliciet aangeeft wat niet mag, of wat men juist wel moet doen, denkt u dan niet dat God het ook duidelijk aan zal geven als dit dient te veranderen?
De wet is goed en heilig (Rom 7:12) en het is de mens die niet goed genoeg is, daarom kwam Jezus.
Denkt u nu echt dat God dacht, hmmm ze kunnen de wet niet volbrengen, dan haal ik de spijswetten eraf en Mijn feesten ook, maar de moeilijkste geboden als 'niet liegen' en 'heb uw naaste lief ' laat ik staan.
''Niet wat de mond ingaat, maar wat eruitkomt, ontheiligd de mens''....toch?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

Simon schreef:
prakken schreef:Genesis 1:28 En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.
Moeten we deze ook letterlijk nemen?
Wordt ons een vrijbrief gegeven om iedere vrouw die we tegenkomen die nog niet zwanger is zwanger te maken? Of moet de ze tekst in context gelezen worden en wat er echt mee bedoelt wordt?

Dit is hetzelfde als de tekst uit 1 Korintiërs 10:25 nemen en zeggen dat varken, paard, krab, garnaal etc nu gegeten mag worden. De context uit dit hoofdstuk gaat over vlees dat aan afgoden geofferd is.

-waarom is er nergens een melding van Jezus of Paulus dat zij bijv. varken gegeten hebben? Dit zou een mega event geweest zijn van bijbelse proporties
-hoe kan Jezus verwijzen naar de boeken van Mozes (matt 23:1) en dan toch varken goedkeuren?
-hoe kan het dat God iets verfoeilijk vindt (varken, krab, homosexuele relaties) en na de dood van Jezus niet meer?
-Is God veranderlijk?
-hoe kan Paulus iets anders preken dan de enige schriften die voor handen waren (het oude testament)?
-waarom ging Jezus niet tegen de geschriften in (OT) maar alleen tegen de Farizeers en SchriftGeleerden en hoe zij dit uitvoerden en eraan toevoegden?
-als alles rein verklaard is, bestaan er dan nog onreine dingen?

Als God iets expliciet aangeeft wat niet mag, of wat men juist wel moet doen, denkt u dan niet dat God het ook duidelijk aan zal geven als dit dient te veranderen?
De wet is goed en heilig (Rom 7:12) en het is de mens die niet goed genoeg is, daarom kwam Jezus.
Denkt u nu echt dat God dacht, hmmm ze kunnen de wet niet volbrengen, dan haal ik de spijswetten eraf en Mijn feesten ook, maar de moeilijkste geboden als 'niet liegen' en 'heb uw naaste lief ' laat ik staan.
''Niet wat de mond ingaat, maar wat eruitkomt, ontheiligd de mens''....toch?
Hier geeft Jezus aan dat vieze handen het eten niet onrein maken, maar dat de woorden die wij spreken ons wel onrein kunnen maken.
Het gaat wederom niet over varken, paard, krab, garnaal, kameel etc, maar over rituele wassing van handen.

vers 2 ‘Waarom overtreden uw leerlingen de tradities van onze voorouders?
het ging dus over geboden van MENSEN (voorouders, tradities van mensen)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door eilander »

prakken schreef: -waarom is er nergens een melding van Jezus of Paulus dat zij bijv. varken gegeten hebben? Dit zou een mega event geweest zijn van bijbelse proporties
Ik heb ook niet op alle vragen antwoord, want ik vind het best moeilijk.
Wel een vraag: heeft de volgende geschiedenis alléén betekenis in de zin dat Petrus nu ook tot de heidenen mocht gaan, of heeft het ook iets te zeggen over wat we mogen eten?

Handelingen 10: 11 En hij zag den hemel geopend, en een zeker vat tot hem nederdalen, gelijk een groot linnen laken, aan de vier hoeken gebonden, en nedergelaten op de aarde;
12 In hetwelk waren al de viervoetige dieren der aarde, en de wilde, en de kruipende dieren, en de vogelen des hemels.
13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.
14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was.
15 En een stem geschiedde wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.
16 En dit geschiedde tot drie maal; en het vat werd wederom opgenomen in den hemel.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door WimA »

Prakken, Het is lastig om op al je vele vragen een gefundeerd bijbels antwoord te geven. Niet lastig in de zin dat de antwoorden er niet zouden zijn maar lastig in de zin dat het niet meevalt om een gedegen onderbouwd verhaal te typen daar het - gelet op de vragen die je stelt - zo'n 40 A4'tjes zouden worden. Mischien zijn er anderen die dat beknopter kunnen maar ik haak af.

Ik vroeg me alleen af, vindt jij dan ook dat de offerdienst eigenlijk gewoon had moeten doorgaan? Zou je die ook in ere willen herstellen?
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

eilander schreef:
prakken schreef: -waarom is er nergens een melding van Jezus of Paulus dat zij bijv. varken gegeten hebben? Dit zou een mega event geweest zijn van bijbelse proporties
Ik heb ook niet op alle vragen antwoord, want ik vind het best moeilijk.
Wel een vraag: heeft de volgende geschiedenis alléén betekenis in de zin dat Petrus nu ook tot de heidenen mocht gaan, of heeft het ook iets te zeggen over wat we mogen eten?

Handelingen 10: 11 En hij zag den hemel geopend, en een zeker vat tot hem nederdalen, gelijk een groot linnen laken, aan de vier hoeken gebonden, en nedergelaten op de aarde;
12 In hetwelk waren al de viervoetige dieren der aarde, en de wilde, en de kruipende dieren, en de vogelen des hemels.
13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.
14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was.
15 En een stem geschiedde wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.
16 En dit geschiedde tot drie maal; en het vat werd wederom opgenomen in den hemel.
mijn mening in deze:
Jezus gebruikte parabels om iets duidelijk te maken.
God is in het vlees naar aarde gekomen om tussen ons te wonen als Jezus
Ook God gebruikt dingen om iets duidelijk te maken.
Petrus had honger, dus God gebruikte dat als middels om iets duidelijk mee te maken.
Dat de vergelijking die God gebruikte om het mee duidelijk te maken ook direct betekent dat de vergelijking ook zo gebruikt mag worden denk ik niet.
God zal nooit iets gebruiken dat niet waar is!
Jezus gaf ook een paar parables, maar ik geloof niet dat Jezus letterlijk een wijnstronk is en wij takjes.
Wel bestaan takjes en een stronk en ook een boer die een wijngaard in eigendom heeft. (en dus is alles wat gebruikt wordt om iets mee duidelijk te maken bestaand en niets verzonnen)
God gaf hier aan dat niet-Joden NIET onrein zijn en nergens in de Torah (eerste vijf boeken) wordt dit wel geleerd.
Ook dit was een overlevering van voorvaderen (mensen) en niet van God.
Scheiding van reine en onreine dieren is echter WEL iets van God.
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

WimA schreef:Prakken, Het is lastig om op al je vele vragen een gefundeerd bijbels antwoord te geven. Niet lastig in de zin dat de antwoorden er niet zouden zijn maar lastig in de zin dat het niet meevalt om een gedegen onderbouwd verhaal te typen daar het - gelet op de vragen die je stelt - zo'n 40 A4'tjes zouden worden. Mischien zijn er anderen die dat beknopter kunnen maar ik haak af.

Ik vroeg me alleen af, vindt jij dan ook dat de offerdienst eigenlijk gewoon had moeten doorgaan? Zou je die ook in ere willen herstellen?
Ik ben het met u eens dat dit veel teveel zou zijn om even op een forum te bespreken.
Ook van mijn kant gezien om alle vragen van mensen die denken dat ze vrij van de wet zijn ook bijbels genomen te ontkrachten.
De levitische offerdienst is een schaduw van de werkelijkheid.
In het OT was er een hoge priester die Melchizedek heette en die samen met de de Levitische hoge priester dienst hadden.
De levitische offerdienst, indien aanwezig nu, zou alleen ter herinnering aan het werk van Christus dienen en geenszins een vervanging.
Hetzelfde geldt voor de Feestdagen van de HEER. 4 van de 7 zijn al vervuld door Christus, 3 dus nog niet.
En totdat ALLES vervuld zal zijn..... (matt 5:18)

Als er dan maar 1 vraag beantwoord kan worden door mensen hier.

Matt 23:3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet.

Dus geen antwoord over de hypocrite farizeeën, maar waar moeten wij naar luisteren en DOEN van onze enige authoriteit die Jezus heet in dit vers?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door eilander »

Sorry, WimA, ik zie nu dat je de vraag over Hand. 10 ook al had gesteld. Ik moet beter lezen....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door eilander »

prakken schreef:
WimA schreef:Prakken, Het is lastig om op al je vele vragen een gefundeerd bijbels antwoord te geven. Niet lastig in de zin dat de antwoorden er niet zouden zijn maar lastig in de zin dat het niet meevalt om een gedegen onderbouwd verhaal te typen daar het - gelet op de vragen die je stelt - zo'n 40 A4'tjes zouden worden. Mischien zijn er anderen die dat beknopter kunnen maar ik haak af.

Ik vroeg me alleen af, vindt jij dan ook dat de offerdienst eigenlijk gewoon had moeten doorgaan? Zou je die ook in ere willen herstellen?
Ik ben het met u eens dat dit veel teveel zou zijn om even op een forum te bespreken.
Ook van mijn kant gezien om alle vragen van mensen die denken dat ze vrij van de wet zijn ook bijbels genomen te ontkrachten.
De levitische offerdienst is een schaduw van de werkelijkheid.
In het OT was er een hoge priester die Melchizedek heette en die samen met de de Levitische hoge priester dienst hadden.
De levitische offerdienst, indien aanwezig nu, zou alleen ter herinnering aan het werk van Christus dienen en geenszins een vervanging.
Hetzelfde geldt voor de Feestdagen van de HEER. 4 van de 7 zijn al vervuld door Christus, 3 dus nog niet.
En totdat ALLES vervuld zal zijn..... (matt 5:18)

Als er dan maar 1 vraag beantwoord kan worden door mensen hier.

Matt 23:3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet.

Dus geen antwoord over de hypocrite farizeeën, maar waar moeten wij naar luisteren en DOEN van onze enige authoriteit die Jezus heet in dit vers?
De vraag van WimA is wel duidelijk, maar hij krijgt geen heel concreet antwoord. De vraag is nl.: als je zegt dat we alles moeten houden dat in de wet van Mozes is geschreven, dan moeten we ook de offerdiensten in ere herstellen. Ben je daar nu wel of niet voor?
Dat wordt mij uit je antwoord niet duidelijk.

Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.

Dat er toch een andere tijd is aangebroken na de dood van de Heere Jezus, is wel duidelijk. Dat blijkt onder andere uit het scheuren van het voorhangsel, uit de voorschriften van Handelingen 15 (daarin worden voorschriften voor de gelovigen uit de heidenen gegeven, dus niet voor de Joden), uit de diverse brieven van Paulus.

Uit de brieven van Paulus nog het volgende: hij maakt in 1 Korinthe verschil tussen hen die onder de wet zijn (Joden) en hen die zonder de wet zijn (heidenen). Daarbij zegt hij dat hij, om de heidenen te winnen, zelf ook deed alsof hij zonder de wet was. (1 Kor. 9:21).

Paulus bestrafte Petrus (Galaten 2) niet omdat hij niet naar de Joodse wijze leefde, maar omdat hij - toen er Joden bij kwamen - zich onttrok aan de heidenen. Wat is jouw mening hierover?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door dennis »

In het bekende boek "moderne wetenschap in de Bijbel" las ik dat in de tijd van het O.T. varkensvlees extreem slecht voor je was, vlg mij door bepaalde bacterien.
Persoonlijk geloof ik met de schrijver van het boek dat hier een reden ligt voor het volk om het niet te mogen eten.
Gods geboden hebben hun - en ons! - nut op het oog.

Inmiddels wordt het vlees (hoop ik) veel en veel beter bereid. Waarmee ik niet wil zeggen dat je jezelf niet serieus de vraag mag stellen of je het wel of niet moet eten. Persoonlijk doe ik dat wel, maar ik denk er wel meer over na de laatste tijd.
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

eilander schreef:
prakken schreef:
WimA schreef:Prakken, Het is lastig om op al je vele vragen een gefundeerd bijbels antwoord te geven. Niet lastig in de zin dat de antwoorden er niet zouden zijn maar lastig in de zin dat het niet meevalt om een gedegen onderbouwd verhaal te typen daar het - gelet op de vragen die je stelt - zo'n 40 A4'tjes zouden worden. Mischien zijn er anderen die dat beknopter kunnen maar ik haak af.

Ik vroeg me alleen af, vindt jij dan ook dat de offerdienst eigenlijk gewoon had moeten doorgaan? Zou je die ook in ere willen herstellen?
Ik ben het met u eens dat dit veel teveel zou zijn om even op een forum te bespreken.
Ook van mijn kant gezien om alle vragen van mensen die denken dat ze vrij van de wet zijn ook bijbels genomen te ontkrachten.
De levitische offerdienst is een schaduw van de werkelijkheid.
In het OT was er een hoge priester die Melchizedek heette en die samen met de de Levitische hoge priester dienst hadden.
De levitische offerdienst, indien aanwezig nu, zou alleen ter herinnering aan het werk van Christus dienen en geenszins een vervanging.
Hetzelfde geldt voor de Feestdagen van de HEER. 4 van de 7 zijn al vervuld door Christus, 3 dus nog niet.
En totdat ALLES vervuld zal zijn..... (matt 5:18)

Als er dan maar 1 vraag beantwoord kan worden door mensen hier.

Matt 23:3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet.

Dus geen antwoord over de hypocrite farizeeën, maar waar moeten wij naar luisteren en DOEN van onze enige authoriteit die Jezus heet in dit vers?
De vraag van WimA is wel duidelijk, maar hij krijgt geen heel concreet antwoord. De vraag is nl.: als je zegt dat we alles moeten houden dat in de wet van Mozes is geschreven, dan moeten we ook de offerdiensten in ere herstellen. Ben je daar nu wel of niet voor?
Dat wordt mij uit je antwoord niet duidelijk.

Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.

Dat er toch een andere tijd is aangebroken na de dood van de Heere Jezus, is wel duidelijk. Dat blijkt onder andere uit het scheuren van het voorhangsel, uit de voorschriften van Handelingen 15 (daarin worden voorschriften voor de gelovigen uit de heidenen gegeven, dus niet voor de Joden), uit de diverse brieven van Paulus.

Uit de brieven van Paulus nog het volgende: hij maakt in 1 Korinthe verschil tussen hen die onder de wet zijn (Joden) en hen die zonder de wet zijn (heidenen). Daarbij zegt hij dat hij, om de heidenen te winnen, zelf ook deed alsof hij zonder de wet was. (1 Kor. 9:21).

Paulus bestrafte Petrus (Galaten 2) niet omdat hij niet naar de Joodse wijze leefde, maar omdat hij - toen er Joden bij kwamen - zich onttrok aan de heidenen. Wat is jouw mening hierover?
1 Kor 3:16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont?
Mogen wij deze tempel dan opzettelijk ontheiligen en vervuilen?

De offers die gebracht werden door de Levieten hebben geen kracht meer, daar Christus ons offer is geworden voor eens en voor altijd en Hij leeft nu in ons, daarom dienen wij een heilige tempel te zijn.
De tempeldienst op aarde is er in wezen dus nog steeds, alleen nu in ons zelf.

Uw antwoord aangaande Mat 23:3 schrijft u
'Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.'

Op de stoel van Mozes werd Mozes voorgelezen (de eerste vijf boeken) en niets anders dan dat.
Jezus zegt dar wij hier naar moeten luisteren en dit ook moeten doen.
De farizeeën hadden honderden extra regels gemaakt waaraan iedereen zich moest houden en deze waren "hun werken' die de mensen zich niet moesten laten opleggen.
Leest u nou nog eens mat 23 door en vraagt u zich af of Jezus hier ingaat tegen de eerste vijf boeken of tegen de farizeeën en schriftgeleerden.
Haalt Jezus hier nu weg uit de torah of weg van de menselijke wetten?
Als Jezus hier niets van de torah afhaalt, dan mag u geen varkensvlees eten

nog heel even over Galaten 2:
12 Hij at altijd met de heidenen, maar toen er afgezanten van Jakobus kwamen, trok hij zich terug en at hij apart, uit angst voor de voorstanders van de besnijdenis.

Petrus liet zich hier weer meeslepen in het juk van de farizeeën en schriftgeleerden die nog steeds verkondigden dat een Jood niet met een niet-Jood aan tafel mag zitten.
De wet is niet altijd de torah(eerste vijf boeken) maar wordt ook vaak gebruikt voor de wet die de farizeeën en schriftgeleerden oplegden.
Het is dus aan u om na te gaan wanneer Mozes bedoeld wordt en wanneer er een andere wet bedoeld wordt.

nog even een tekst van Petrus over Paulus.
2 petrus 3
vers 15 ..zoals ook onze geliefde broeder Paulus naar de hem gegeven wijsheid u geschreven heeft, 16 evenals in alle brieven, wanneer hij over deze dingen spreekt. Daarin is een en ander moeilijk te verstaan, wat de onkundige en onstandvastige lieden tot hun eigen verderf verdraaien, evenals trouwens de overige schriften.
Laatst gewijzigd door prakken op 05 jun 2012, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

dennis schreef:In het bekende boek "moderne wetenschap in de Bijbel" las ik dat in de tijd van het O.T. varkensvlees extreem slecht voor je was, vlg mij door bepaalde bacterien.
Persoonlijk geloof ik met de schrijver van het boek dat hier een reden ligt voor het volk om het niet te mogen eten.
Gods geboden hebben hun - en ons! - nut op het oog.

Inmiddels wordt het vlees (hoop ik) veel en veel beter bereid. Waarmee ik niet wil zeggen dat je jezelf niet serieus de vraag mag stellen of je het wel of niet moet eten. Persoonlijk doe ik dat wel, maar ik denk er wel meer over na de laatste tijd.
en een garnaal en krab dan, leven die nu gezonder en bereiden we die nu beter dan toen?
Plaats reactie