eilander schreef:prakken schreef:WimA schreef:Prakken, Het is lastig om op al je vele vragen een gefundeerd bijbels antwoord te geven. Niet lastig in de zin dat de antwoorden er niet zouden zijn maar lastig in de zin dat het niet meevalt om een gedegen onderbouwd verhaal te typen daar het - gelet op de vragen die je stelt - zo'n 40 A4'tjes zouden worden. Mischien zijn er anderen die dat beknopter kunnen maar ik haak af.
Ik vroeg me alleen af, vindt jij dan ook dat de offerdienst eigenlijk gewoon had moeten doorgaan? Zou je die ook in ere willen herstellen?
Ik ben het met u eens dat dit veel teveel zou zijn om even op een forum te bespreken.
Ook van mijn kant gezien om alle vragen van mensen die denken dat ze vrij van de wet zijn ook bijbels genomen te ontkrachten.
De levitische offerdienst is een schaduw van de werkelijkheid.
In het OT was er een hoge priester die Melchizedek heette en die samen met de de Levitische hoge priester dienst hadden.
De levitische offerdienst, indien aanwezig nu, zou alleen ter herinnering aan het werk van Christus dienen en geenszins een vervanging.
Hetzelfde geldt voor de Feestdagen van de HEER. 4 van de 7 zijn al vervuld door Christus, 3 dus nog niet.
En totdat ALLES vervuld zal zijn..... (matt 5:18)
Als er dan maar 1 vraag beantwoord kan worden door mensen hier.
Matt 23:3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet.
Dus geen antwoord over de hypocrite farizeeën, maar waar moeten wij naar luisteren en DOEN van onze enige authoriteit die Jezus heet in dit vers?
De vraag van WimA is wel duidelijk, maar hij krijgt geen heel concreet antwoord. De vraag is nl.: als je zegt dat we alles moeten houden dat in de wet van Mozes is geschreven, dan moeten we ook de offerdiensten in ere herstellen. Ben je daar nu wel of niet voor?
Dat wordt mij uit je antwoord niet duidelijk.
Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.
Dat er toch een andere tijd is aangebroken na de dood van de Heere Jezus, is wel duidelijk. Dat blijkt onder andere uit het scheuren van het voorhangsel, uit de voorschriften van Handelingen 15 (daarin worden voorschriften voor de gelovigen uit de heidenen gegeven, dus niet voor de Joden), uit de diverse brieven van Paulus.
Uit de brieven van Paulus nog het volgende: hij maakt in 1 Korinthe verschil tussen hen die onder de wet zijn (Joden) en hen die zonder de wet zijn (heidenen). Daarbij zegt hij dat hij, om de heidenen te winnen, zelf ook deed alsof hij zonder de wet was. (1 Kor. 9:21).
Paulus bestrafte Petrus (Galaten 2) niet omdat hij niet naar de Joodse wijze leefde, maar omdat hij - toen er Joden bij kwamen - zich onttrok aan de heidenen. Wat is jouw mening hierover?
1 Kor 3:16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont?
Mogen wij deze tempel dan opzettelijk ontheiligen en vervuilen?
De offers die gebracht werden door de Levieten hebben geen kracht meer, daar Christus ons offer is geworden voor eens en voor altijd en Hij leeft nu in ons, daarom dienen wij een heilige tempel te zijn.
De tempeldienst op aarde is er in wezen dus nog steeds, alleen nu in ons zelf.
Uw antwoord aangaande Mat 23:3 schrijft u
'Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.'
Op de stoel van Mozes werd Mozes voorgelezen (de eerste vijf boeken) en niets anders dan dat.
Jezus zegt dar wij hier naar moeten luisteren en dit ook moeten doen.
De farizeeën hadden honderden extra regels gemaakt waaraan iedereen zich moest houden en deze waren "hun werken' die de mensen zich niet moesten laten opleggen.
Leest u nou nog eens mat 23 door en vraagt u zich af of Jezus hier ingaat tegen de eerste vijf boeken of tegen de farizeeën en schriftgeleerden.
Haalt Jezus hier nu weg uit de torah of weg van de menselijke wetten?
Als Jezus hier niets van de torah afhaalt, dan mag u geen varkensvlees eten
nog heel even over Galaten 2:
12 Hij at altijd met de heidenen, maar toen er afgezanten van Jakobus kwamen, trok hij zich terug en at hij apart, uit angst voor de voorstanders van de besnijdenis.
Petrus liet zich hier weer meeslepen in het juk van de farizeeën en schriftgeleerden die nog steeds verkondigden dat een Jood niet met een niet-Jood aan tafel mag zitten.
De wet is niet altijd de torah(eerste vijf boeken) maar wordt ook vaak gebruikt voor de wet die de farizeeën en schriftgeleerden oplegden.
Het is dus aan u om na te gaan wanneer Mozes bedoeld wordt en wanneer er een andere wet bedoeld wordt.
nog even een tekst van Petrus over Paulus.
2 petrus 3
vers 15 ..zoals ook onze geliefde broeder Paulus naar de hem gegeven wijsheid u geschreven heeft, 16 evenals in alle brieven, wanneer hij over deze dingen spreekt. Daarin is
een en ander moeilijk te verstaan, wat de
onkundige en onstandvastige lieden tot hun eigen verderf verdraaien, evenals trouwens de overige schriften.