Losgeweekt van eigen gemeente

Jac

Re: Losgeweekt van eigen gemeente (uit: Curatorium GG - discuss

Bericht door Jac »

En hoe denk je dat de leden in de OGGinN en GGinN er tegen aankijken? Volgens mij wordt dit op hoog niveau uitgewerkt...
Als ik dit zo lees lost de GG dus op....
De insteek zal eerst zijn om met de ggin tot een vergelijk te gaan komen.
De procedure rond de afzetting van dr. Steenblok is al aan de orde geweest, dat is toch om vaart in de zaak te houden.
Natuurlijk alleen maar toe te juichen als bijeen komt wat bijeen hoort en als de manoeuvre naar rechts bedoelt is om de ggin er weer bij trekken.
Gaat nu echter ten koste van de linkerflank en de vraag is dan ook of deze beweging wat op gaat leveren in een samenwerkingsverband of uiteindelijk alleen maar leden gaat kosten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jac schreef:
En hoe denk je dat de leden in de OGGinN en GGinN er tegen aankijken? Volgens mij wordt dit op hoog niveau uitgewerkt...
Als ik dit zo lees lost de GG dus op....
De insteek zal eerst zijn om met de ggin tot een vergelijk te gaan komen.
De procedure rond de afzetting van dr. Steenblok is al aan de orde geweest, dat is toch om vaart in de zaak te houden.
Natuurlijk alleen maar toe te juichen als bijeen komt wat bijeen hoort en als de manoeuvre naar rechts bedoelt is om de ggin er weer bij trekken.
Gaat nu echter ten koste van de linkerflank en de vraag is dan ook of deze beweging wat op gaat leveren in een samenwerkingsverband of uiteindelijk alleen maar leden gaat kosten.
In de Wachter Sions is dit behoorlijk afgeroomd hoor!
Verwacht daar maar niet al teveel van.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Alles wat je zegt is óf cliché óf persoonlijke grief óf karikatuur óf nestbevuilen of nog een andere minder fraaie benaming.
Of dopers, dat hoor je ook wel eens.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Tiberius schreef:
refo schreef:Alles wat je zegt is óf cliché óf persoonlijke grief óf karikatuur óf nestbevuilen of nog een andere minder fraaie benaming.
Of dopers, dat hoor je ook wel eens.
Ook mij is de lastering van dopers ten deel gevallen. Wordt hier de visie Bunyan, Spurgeon en Philpot bedoeld?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jac schreef:Wat volgens mij ook een feit is, is dat met het afvinken van de kwestie van der Zwaag met "Afwachten of verwachten" door de generale synode de gg uiteindelijk toch een keus heeft gemaakt.
Door de inhoudelijke discussie niet te willen voeren en het te laten bij de recensie van ds. de Wit in de Saambinder maakt men mi een duidelijke keus.
Ik ben best wel teleurgesteld hierover in de gg en zie met lede ogen de poging tot opschuiven richting ogg en ggin.
Dit resulteert toch in een nog grotere uitstroom richting PKN/HHK.
Bij de Jeugdbond is dit besef terdege geland en werkt men met man en macht om dit tij te keren.
Ik zie het gevecht om de jeugd, want dat is de toekomstige kerk.
Apart dat je juist deze twee punten noemt, Jac. Want in beide gevallen sla je de plank helemaal mis.
Met Van der Zwaag is wel degelijk een inhoudelijke discussie geweest, meermalen zelfs: vanuit de classis Barneveld en vanuit de Particuliere Synode Oost. Als laatste is commissie geïnstalleerd die een rapport van het boek heeft gemaakt, dat aan de Generale Synode is gepresenteerd.
Echter, omdat het een tuchtzaak betreft, heeft het achter gesloten deuren plaatsgevonden en zijn de details niet gepubliceerd.

Wat de Jeugdbond betreft, neem ik aan dat je die van de GG bedoelt, de JBGG dus. Wie je het sprookje op de mouw gespeld heeft, dat de JBGG probeert het vermeende opschuiven te keren, weet ik niet. Maar ik kan je verzekeren, dat het niet waar is. Ook wordt daar het jou vermelde opschuiven niet gesignaleerd.
De Jeugdbond probeert juist alle vleugeltjes te dienen, niet alleen links of rechts.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
freek schreef:
rekcor schreef:
Maar de kerninhoud moet hetzelfde zijn: één Naam gegeven tot volkomen zaligheid.
Ik denk dat dat nu juist de reden is waarom veel jeugd afhaakt: iedere week hetzelfde verhaal dat je je moet bekeren, je het niet kunt, etc.

Helemaal waar natuurlijk, maar het raakt m.i. nauwelijks de dagelijkse leefwereld van jongeren. Die zitten met vragen als: ben ik wel cool, heb ik wel het nieuwste mobieltje, is ... verliefd op mij, etc.
Het is natuurlijk maar de vraag of dergelijke vragen relevant zijn in een gezonde preek...
je eerste regel klopt wel, denk ik.
Ik denk dat ze zeker relevant zijn...te maken in een preek. Even in 5 min (moet eigenlijk werken):

[*] ben ik wel cool: Waarom vraag je je dit af? Omdat je je zelfbeeld laat afhangen van wat anderen van je denken. Jezus Christus beleiden als Heer kan je hier vanaf helpen, want uiteindelijk gaat het erom of je Hem navolgt of niet (niet of je cool bent of niet).
[*] heb ik wel het nieuwste mobieltje: Waarom vind jij dit belangrijk? Kennelijk zijn aardse dingen belangrijk voor jou, maar aardse dingen hebben de neiging om tot stof weer te keren. Waarom je er dan zo druk om maken? En gemeente, zijn wij ook niet voortdurend bezig met onze aardse goederen?
[*] is...verliefd op mij: Een heel gezonde vraag op jouw leeftijd. Hoe ga je om met verliefdheid en seksualiteit? Ook daar heeft de bijbel iets over te zeggen, namelijk: zoek een partner die de Heere liefheeft, etc.

De bijbel is relevant voor alle onderdelen van het leven en de preken zouden dan ook over al die onderwerpen moeten gaan.
Zo zie je maar: de beste stuurlui staan aan wal.
Dan kan je nog beter iedere week dezelfde preek hebben, dan elke alinea hetzelfde!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jac schreef:Laat ik er nog aan toe voegen dat ik absoluut niet alles over 1 kam wil scheren in de gg en zeker niet wil gaan trappen.
Er zijn ook hele goede dingen, zoals de serie "heilsorde" van ds. Harinck bijvoorbeeld. (een mooi feit)
Helaas is Harinck alleen niet genoeg om het gemiddelde in evenwicht te houden.
De boot van de gg hangt nu duidelijk naar rechts en aangezien ik links zit en hoogtevrees heb overweeg ik om over te stappen op een andere boot.
Wat doe jij er zelf aan om de boot weer in evenwicht te brengen??
Soms vind ik het jammer dat mensen zo makkelijk een oordeel hebben over hun eigen kerk of gemeente. Wat draag je zelf bij aan de gemeente?? Heel vaak wordt het dan stil. Ik ken je verder niet en ik weet niet wat je allemaal doet voor je gemeente en de kerk. Maar wij als geheel, vormen de gemeente de ker. Dat zijn niet een handje vol mensen.
je kan op zoek gaan naar de perfecte gemeente, maar jezelf neem je altijd mee, zoals albion al zei. En in de GG zijn er meer fijne predikanten dan alleen ds Harinck. En in andere kerkgenootschappen zijn ook predikanten die je liever niet wil horen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Jac schreef:Laat ik er nog aan toe voegen dat ik absoluut niet alles over 1 kam wil scheren in de gg en zeker niet wil gaan trappen.
Er zijn ook hele goede dingen, zoals de serie "heilsorde" van ds. Harinck bijvoorbeeld. (een mooi feit)
De boot van de gg hangt nu duidelijk naar rechts en aangezien ik links zit en hoogtevrees heb overweeg ik om over te stappen op een andere boot.
Soms vind ik het jammer dat mensen zo makkelijk een oordeel hebben over hun eigen kerk of gemeente. Wat draag je zelf bij aan de gemeente?? Heel vaak wordt het dan stil. Ik ken je verder niet en ik weet niet wat je allemaal doet voor je gemeente en de kerk. Maar wij als geheel, vormen de gemeente de ker. Dat zijn niet een handje vol mensen.
je kan op zoek gaan naar de perfecte gemeente, maar jezelf neem je altijd mee, zoals albion al zei. En in de GG zijn er meer fijne predikanten dan alleen ds Harinck. En in andere kerkgenootschappen zijn ook predikanten die je liever niet wil horen.
Precies, Jolanda.
Bovendien denk ik niet, dat die andere boot op Jac zit te wachten. Want over enkele jaren zal ook die boot naar rechts gaan hangen (in Jacs optiek).
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Jac schreef:Wat volgens mij ook een feit is, is dat met het afvinken van de kwestie van der Zwaag met "Afwachten of verwachten" door de generale synode de gg uiteindelijk toch een keus heeft gemaakt.
Door de inhoudelijke discussie niet te willen voeren en het te laten bij de recensie van ds. de Wit in de Saambinder maakt men mi een duidelijke keus.
Ik ben best wel teleurgesteld hierover in de gg en zie met lede ogen de poging tot opschuiven richting ogg en ggin.
Dit resulteert toch in een nog grotere uitstroom richting PKN/HHK.
Bij de Jeugdbond is dit besef terdege geland en werkt men met man en macht om dit tij te keren.
Ik zie het gevecht om de jeugd, want dat is de toekomstige kerk.
Apart dat je juist deze twee punten noemt, Jac. Want in beide gevallen sla je de plank helemaal mis.
Met Van der Zwaag is wel degelijk een inhoudelijke discussie geweest, meermalen zelfs: vanuit de classis Barneveld en vanuit de Particuliere Synode Oost. Als laatste is commissie geïnstalleerd die een rapport van het boek heeft gemaakt, dat aan de Generale Synode is gepresenteerd.
Echter, omdat het een tuchtzaak betreft, heeft het achter gesloten deuren plaatsgevonden en zijn de details niet gepubliceerd.

Wat de Jeugdbond betreft, neem ik aan dat je die van de GG bedoelt, de JBGG dus. Wie je het sprookje op de mouw gespeld heeft, dat de JBGG probeert het vermeende opschuiven te keren, weet ik niet. Maar ik kan je verzekeren, dat het niet waar is. Ook wordt daar het jou vermelde opschuiven niet gesignaleerd.
De Jeugdbond probeert juist alle vleugeltjes te dienen, niet alleen links of rechts.
Natuurlijk is dat zo Tiberius, maar toch denk ik dat Jac hierin wel een punt heeft. De JBGG maakt weldegelijk een - positieve! - ontwikkeling door. Als je bijvoorbeeld het bijbelstudiemateriaal van de laatste jaren vergelijkt met dat van heel lang geleden, zie je echt een verschil. Niet dat het huidige materiaal 'lichter' is ofzo, maar wel veel meer 'to the point' en doorstekend naar waar het wérkelijk om draait. Het is mooi als rechts zich daar ook in herkent, maar deze ontwikkeling verheugt met name 'links' denk ik. (Wat gelijk al duidelijk maakt dat links en rechts-terminologie NIKS te maken heeft met oppervlakkig of minder oppervlakkig.)
Jac

Bericht door Jac »

Bovendien denk ik niet, dat die andere boot op Jac zit te wachten. Want over enkele jaren zal ook die boot naar rechts gaan hangen (in Jacs optiek).
Er wordt best veel op de boot gewerkt waar hij nu op zit.
Eigenlijk meer dan een normaal bemanningslid zeg maar. En er waren er meer die nog wel meer deden, die varen inmiddels al op de andere boot.

Maar goed, dit soort reacties en conclusies zijn denk ik wel tekenend genoeg.
Beetje raar fenomeen dat men de levensloop van mensen die serieus dingen doordenken al weet te voorspellen.
Ik zie dat niet onderbouwd met feiten en/of getallen, eerder het tegendeel.
Zie http://www.nd.nl/artikelen/2008/februar ... scheuring-
aritha

Bericht door aritha »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Precies, Jolanda.
Bij ons is iedereen welkom. Kom een keertje buurten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Dan kan je nog beter iedere week dezelfde preek hebben, dan elke alinea hetzelfde!
Het is riant argumenteren als jezelf hoegenaamd geen problemen ondervindt in je gemeente. :)
Wat je in deze topic ziet gebeuren is idd. wel tekenend: elkaar vliegen afvangen, sneren geven, 'vermaningen' uitdelen, etc. zonder tot een echt inhoudelijk gesprek te komen.
Ik las pas in een interview met Bolkestein een zinsnede van laatstgenoemde, waar ik het helemaal mee eens ben: "Als er geen debat meer is, treedt er verstarring op."
Dat is precies wat je in sommige kerkelijke sectoren ziet gebeuren.
refo

Bericht door refo »

"Wat doe je er zelf aan?"
De regeringsvorm is tamelijk totalitair. ( Ik bedoel natuurlijk aristocratisch vlgs ds De Gier) Daarom wordt het zo stil na die vraag. Wie eenmaal 'een vraag' heeft gesteld wordt categorisch gepasseerd.

Afgelopen maandag hebben 29 jonge mensen belijdenis gedaan. Iedereen opgetogen. En natuurlijk is dat fijn en goed. Het hadden er alleen 30 moeten zijn. Dat is zó dom van een kerkenraad. Kind en ouders blijven gefrustreerd achter (Wat willen ze nou?). En jongere kinderen denken: o kan dat ook?

En nee, 't was niet bij mij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

albion schreef: Als je altijd op je strepen staat dan heb je het moeiijk voor jezelf en is het ook moeilijk voor je omgeving. :)
Dat is waar. Maar volgens mij gaat het daar ook helemaal niet over.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Dan kan je nog beter iedere week dezelfde preek hebben, dan elke alinea hetzelfde!
Het is riant argumenteren als jezelf hoegenaamd geen problemen ondervindt in je gemeente. :)
Dan is nog maar één weg de juiste weg: het gebed!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie