Beste Bert,Bert Mulder schreef:In andere kerkverbanden dus niet?Met u kan ik praten. Zoals u in het geschreven stuk schrijft ben ik het helemaal met u eens.. Het separeren wordt gemist. Wat betekent volle avondmaal tafels...?
In de Ger.Gem. zijn ook zeker nog goede dominees zoals Mondria, Mouw, Spaans, Verhoef enz.
En wat is er verkeerd met volle avondmaal tafels? Is dat niet het gebod van Christus, de Koning van de Kerk zelf, opvolgen?
Is de prediking niet tot de 'geliefden in onze Heere Jezus Christus'? Dat dus in wezen een iegelijk lid, die belijdenis des GELOOFS heeft gedaan, hoort aan te gaan? Omdat hij anders ongehoorzaam aan Christus is?
Is het bij ons zo, als iemand zonder het weten van de kerkeraad zich af zou houden, hij dan juist een bezoekje van de kerkeraad kan verwachten. Wat zoal het probleem zijn zal....
Het probleem in Nederland is dan men eerst alles VERSTANDELIJK het waar zaligmakend geloof beleden moet hebben voor dat we kunnen :
Trouwen, stemrecht hebben in een vergadering, onze kinderen kunnen laten dopen, enz.
Ik vrees daarom ook veel dorre en dode takken aan de Wijnstok die zelf logischerwijs door het woord van de grote Meester vanzelf af moeten vallen. Er geldt altijd dit woord in Mattheus : "de geweldigers nemen de hemel met geweld in". M.a.w. : Anders niemand ! Werkelijk alleen de ware behoeftigen (Belijdenis doen zoals in de Romeinen met de mond en hart en zoals Esther dit deed naar Ahasveros : Kom ik om, dan kom ik om, telt alleen maar).
Wij komen NIET naar het Avondmaal om ons ZELF eer te geven, maar : TE TONEN DAT WIJ ZIJN ONDERDANEN VOOR EEUWIG WILLEN ZIJN MET ALLES IN ONS LICHAAM EN ZIEL IS :
PSALM 72 LAATSTE VERS BERIJMD (in het Nederlands).