Bekering en Avondmaal

freek

Re: Bekering en Avondmaal

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
Grace schreef:Dat boekje laat mij een andere 'weg der bekering' zien dan dat jij voorstaat.
Dat bevreemdt mij.
Jouw aanbeveling verbaast mij ook nogal. Zeker gelet op jouw visie op 'het nieuwe geloven'.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wanneer ik dit allemaal lees onstaat er bij mij een vraag die een ieder die dit wil mag beantwoorden.
Hoe krijgt een gelovige verzekering van zijn/haar aandeel in Christus?
Ben benieuwd hoe dit door de posters wordt bezien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gian

Bericht door Gian »

De verzekering ligt in het Woord. Het Woord van de belofte, het Woord van de Belover.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Gian schreef:De verzekering ligt in het Woord. Het Woord van de belofte, het Woord van de Belover.
Hoe krijgt de gelovige verzekering?
Marnix

Bericht door Marnix »

Door het geloof, dat wordt gewerkt door de Geest, die werkt door het Evangelie en het versterkt door de sacramenten.

Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten b.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:Door het geloof, dat wordt gewerkt door de Geest, die werkt door het Evangelie en het versterkt door de sacramenten.

Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten b.
En als nu maar eens weer het alleenrecht van Woord en Sacrament (wat in feite zichtbaar Woord is) werd hersteld, dan waren we een stuk verder. Door de Geest ook buitenSchriftuurlijke krachten toe te dichten komen mensen in het twijfelmoeras. Want zo Hij al zo werkt, is dat blijkbaar heel mondjesmaat (uurtjes van korte duurtjes) en misschien slechts om de meest notoire ongelovigen een zetje in de goede richting: het Woord te geven.
De cultivering van die ervaringen (bevinding) leidt tot grote chaos in de kerk.

Zelfs ware gelovigen verstaan elkaar zo niet meer. Omdat niet de vastheid van de Schrift, maar de veelvormigheid van bevindingen centraal staat. Als daarnaast dan nog de onSchriftuurlijke ervaringen hun werk doen is de verwarring compleet. Het is niet voor niets dat Calvijn niets moest hebben van bijzondere en buitengewone ervaringen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt, dat zie je aan alle kanten onstaan, de hang naar bevinding, aan de ene kant waar er meer nodig is dan Woord en Sacrament om te geloven (das te eenvoudig) en aan de andere kant waar de Geest niet door Woord en Sacrament schijnt te werken maar naast Woord en Sacrament ook nog op allerlei andere manieren tot uiting moet komen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco

Bericht door Marco »

Ik denk dat het fout gaat als bevinding wordt opgevoerd als voorwaarde tot bekering, in plaats van als onderdeel van de bekering. En als rechtvaardigmaking en heiliging worden gescheiden (in plaats van onderscheiden, want dat kan weer wel).
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies, de formule:

Geloof + Bevinding = Waar geloof

Het is:

Waar geloof = Bevinding

En het gaat vaak mis als er allerlei dingen bevonden moeten worden die daar helemaal niet bijhoren... en mensen zeggen: Ik geloof, de bevinding van dit en dat ontbreekt dus is het geen waar geloof.
helma

Bericht door helma »

Ds De Butter zei onlangs: je vindt het zoals het in de Schrift staat. Dat is bevinding
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:Ds De Butter zei onlangs: je vindt het zoals het in de Schrift staat. Dat is bevinding
:super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef: En als nu maar eens weer het alleenrecht van Woord en Sacrament (wat in feite zichtbaar Woord is) werd hersteld, dan waren we een stuk verder. Door de Geest ook buitenSchriftuurlijke krachten toe te dichten komen mensen in het twijfelmoeras. Want zo Hij al zo werkt, is dat blijkbaar heel mondjesmaat (uurtjes van korte duurtjes) en misschien slechts om de meest notoire ongelovigen een zetje in de goede richting: het Woord te geven.
De cultivering van die ervaringen (bevinding) leidt tot grote chaos in de kerk.

Zelfs ware gelovigen verstaan elkaar zo niet meer. Omdat niet de vastheid van de Schrift, maar de veelvormigheid van bevindingen centraal staat. Als daarnaast dan nog de onSchriftuurlijke ervaringen hun werk doen is de verwarring compleet. Het is niet voor niets dat Calvijn niets moest hebben van bijzondere en buitengewone ervaringen.
Misschien moet je je eens oriënteren op de vraag hoe de geestelijke beleving samenhangt met de openbaring van het Evangelie door het Woord. Het is Woord én Geest. Het toeschrijven van buitenschriftuurlijke krachten (wat versta je daar nu exact onder?) aan de Heilige Geest lijkt me het zoeken naar een oplossing van een probleem dat verkeerd wordt voorgesteld.
pierre27

Bericht door pierre27 »

helma schreef:Ds De Butter zei onlangs: je vindt het zoals het in de Schrift staat. Dat is bevinding

Welke functie heeft de Geest dan?
refo

Bericht door refo »

pierre27 schreef:

Die is als de wind: je merkt het wel, maar waar het vandaan komt weet je niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pierre27

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
pierre27 schreef:

Die is als de wind: je merkt het wel, maar waar het vandaan komt weet je niet.
Ok, en dat is dan de bevinding?
Plaats reactie