Onze rechtvaardigmaking, levendmaking, het Evangelie, de wet

pietjebel

Re: De wet, het Evangelie, onze levendmaking, rechtvaardigmaking

Bericht door pietjebel »

refo schreef:Nee, dit betoog snapt werkelijk niemand. Maar dat komt niet door de bijbel. Die is helder genoeg. De Schrift benadrukt dat God de Éne is. Dat staat voorop. Door de verdediging van de Drieëenheid verliezen we dat al redenerend wel eens uit het oog. Je kunt wel uit bepaalde passages afleiden dat ook de Geest God is en ook het Woord God is. Dat blijft staan. Maar of dat dan noodzakelijk een Drieheid in de Eenheid moet vormen? Het redeneren drijft vaak verder van de Bijbel dan men denkt. In dit topic ook. Men meent allerlei termen als slakjes te zien waar veel zout op moet. De vraag: 'wat is een christen nodig te geloven' lijkt zo nauwelijk meer een relevante. Wat voel je bij 'levendmaking', 'rechtvaardigmaking' en meer van die termen. Dat lijkt anno 2008 meer relevant.
Hee refo, wat een geweldig verhelderende bijdrage! :super
Staan er in een ander topic trouwens niet nog wat vragen aan jou op een antwoord te wachten? Ik zie uit naar je verhelderende licht over die kwesties.
pietjebel

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Misschien kunnen de kanttekeningen in dit geval uitkomst bieden?
Of een verbeterde geluidsinstallatie?
memento

Bericht door memento »

De formulering van de Drie-eenheidsleer is ook niet letterlijk ontleend aan de Schrift, maar resultaat van denken over de schijnbare tegenstrijdigheid dat God Zich in de Schrift zowel als één openbaart, alsook als Vader, Zoon en Heilige Geest. Als we niet verder mogen gaan dan Schrift met Schrift vergelijken, valt de formulering buiten de grenzen. Dan komen we niet verder dan de conclusie dat God zowel één is als drie.
Ik acht het leerstuk der heilige Drie-eenheid van een andere orde. Het is één van de basis-waarheden van het christendom, van gelijke orde met het accepteren van de Schrift (en haar canon) als woord van God. We accepteren de Drie-eenheid op gezag van de oecumenische concilies, de algemene acceptatie van de kerk in haar volledige breedte, en het innerlijke getuigenis van de Geest in ons hart. Dat is wat heel anders dan wanneer een theoloog of (kleine) kerkelijke stroming iets roept (men beseffe dat de stroming waartoe wij behoren, de Nederlandse bevindelijke gereformeerden, slechts een minuscuul deel uitmaakt van de kerk van alle tijden en plaatsen).
pietjebel schreef:
Want daarmee wordt vaak vervallen in filosofische speculaties, en waarom zou de hoge wetenschap der theologie zich met zulke lage zaken onnodig inhouden.
Sorry, maar volgens mij is het zoeken naar antwoorden op vragen die worden opgeroepen door schijnbare tegenstrijdigheden in de Schrift geen lage zaak.
Met "lage zaken" bedoel ik "filosofie", niet het zoeken van antwoorden. Bij veel theologen (zowel met wetenschappelijke opleiding, als zonder) heerst de filosofie over de theologie. Terwijl m.i. theologie een veel hogere wetenschap is dan de filosofie, en veel verhevener bezig is wanneer zij op theologisch niveau, op het niveau van de Schrift, spreekt, dan wanneer zij op filosofisch niveau spreekt. Het christelijk geloof laat zich beter beleven dan verklaren.
Kortom, ik denk dat het antwoord van veel zulke vragen moet zijn: U stelt de verkeerde vragen, u moet deze dingen niet curieuselijk willen onderzoeken. De Bijbel is niet om uw nieuwsgierigheid te bevredigen, maar om er onder te buigen, en wanneer het u klem drijft door haar paradoxen, om het aan te grijpen en tot God te vluchten.
Jawel, maar dit is m.i. geen kwestie van of/of. Theologen van alle eeuwen hebben zowel eerbiedig gebogen voor de Schrift als diep nagedacht over de moeilijke vragen die ze tegenkwamen. Het moet echter beginnen met geloven en buigen voor de Schrift, ook al komen wij er helemaal niet uit.
Doordenken van de Schrift is prima, zolang elke theoloog zich maar steeds afvraagt tijdens en na de overdenking: Doet mijn theorie nog recht aan hetgeen de Schrift zegt, en de nadrukken die de Schrift legt. Want tenzij een doordenking in haar geheel valt af te leiden uit de Schrift, is zij niets meer dan een theorie, een model.

Een probleem wat ik met veel van zulke theorieën en modellen heb, is dat ze een beperking opleggen aan de openbaring van de Schrift, die de Schrift zelf niet oplegt. Een bekend probleem is het aanbod van genade. In de Schrift wordt iedereen opgeroepen tot het heil, en nergens in de Schrift wordt deze oproep beperkt door zaken als uitverkiezing, ellendekennis of wedergeboorte. Toch zijn er theologen die vanuit hun theologie wél die beperking aan al die aanbod-teksten opleggen.

Een ander punt is bijvoorbeeld de accommodatie-theorie (Calvijn e.a.), waarin geprobeerd wordt om het op menselijke wijze spreken over God (bv Gods rechterhand, Gods berouw, etc) te harmoniseren met het idee van God als sterk transcendent. De uitkomst van die theorie is dat Gods transcendentie centraal staat. Maar, zo vraag ik me af, doen we daarmee wel recht aan al die teksten die Gods immanentie centraal stellen. Als God Zichzelf wenst te openbaren in menselijke termen, wie zijn wij dan om die immanente termen transcendent uit te leggen, ja in onze theologie zelfs dat transcendente sterker te benadrukken dan het immanente? En zo zijn vele voorbeelden te noemen.

Kortom, mijn visie op theologie (zowel als theologie als wetenschap, als theologie in de praktijk) is dat het zich primair beperkt tot de Schrift. En dat alle doordenkingen van moeilijkheden niet in de eerste plaats gericht zijn op het vinden van een oplossing, maar in het vinden van een theologie die de manier van het spreken van de Schrift onderstreept. De punten die we benadrukken in ons theologisch spreken moeten niet de punten zijn die in onze theologie centraal staan, maar moeten de punten zijn die de Schrift sterk benadrukt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Calvijn heeft ook lange tijd de drie-eenheidsleer niet willen erkennen als zodanig. Of beter gezegd: de formuleringen van de vroegste belijdenissen. Wat niet direct uit de Schrift komt mag in de kerk geen gezag hebben. Hij vond dat bijv. de belijdenis van Athanasius beter als lied gezien kon worden dan als belijdenisformulier, omdat er al veel te veel in stond wat buiten de Bijbel omgaat. Hij benadrukte dat we in belijdenissen zeer zorgvuldig moeten zijn omdat elk enkel woord pretendeert waarheid te zijn en op gelijke voet met de Schrift te staan. Daarin vond hij dus bijv. Athanasius of Nicea al te ver gaan. Waarschijnlijk kwam deze houding op uit het net ontdekte 'Sola Scriptura' en daarmee een afwijzing van de kerkelijke traditie. Later is Calvijn wel volmondig de waarde gaan erkennen van deze begrippen voor de kerk. Maar het is inderdaad goed om te beseffen dat deze begrippen als zodanig niet voorkomen in de Bijbel.
Calvijn schreef:Je ziet dat er in deze woorden sprake is van een omhaal van woorden (battologia): “God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God”. Waartoe deze herhaling? Heeft het soms wat extra nadruk, of een grotere levendigheid? Je ziet dus dat het meer geschikt is als een lied om gezongen te worden dan als een belijdenisformulier, waarin het ongerijmd is als er één lettergreep te veel staat.
pietjebel

Bericht door pietjebel »

Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:Misschien kunnen de kanttekeningen in dit geval uitkomst bieden?
Of een verbeterde geluidsinstallatie?
:D
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Dordtse Leerregels schreef:3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en dadelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Ik heb de door Bert gegeven passages uit de Dordtse Leerregels nog een keer hier opgenomen en dan ook de passages die het verband aangeven tussen inwendige roeping, wedergeboorte, geloof en (Evangelische) bekering in artikel 3/4-12 in rood weergegeven.

Waaruit we zien kunnen dat de Dordtse Leerregels geen enkele tijdsruimte stelt tussen wedergeboorte en (dadelijk) geloof. Waaruit we ook zien kunnen dat een werk van overtuiging door de Wet volgens onze vaderen niet tússen levendmaking en geloof gesteld kan/mag worden, aangezien wedergeboorte en de eerste werking van het geloof altijd samengaan en geen ogenblik van elkaar kunnen worden gescheiden.
Jager

Bericht door Jager »

Even tussendoor op z'n Hendrikus...
pietjebel schreef:...forumlering...
:humhihi
refo

Bericht door refo »

Zonderling schreef:
Dordtse Leerregels schreef:3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en dadelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Ik heb de door Bert gegeven passages uit de Dordtse Leerregels nog een keer hier opgenomen en dan ook de passages die het verband aangeven tussen inwendige roeping, wedergeboorte, geloof en (Evangelische) bekering in artikel 3/4-12 in rood weergegeven.

Waaruit we zien kunnen dat de Dordtse Leerregels geen enkele tijdsruimte stelt tussen wedergeboorte en (dadelijk) geloof. Waaruit we ook zien kunnen dat een werk van overtuiging door de Wet volgens onze vaderen niet tússen levendmaking en geloof gesteld kan/mag worden, aangezien wedergeboorte en de eerste werking van het geloof altijd samengaan en geen ogenblik van elkaar kunnen worden gescheiden.
En vergeet het artikel niet wat erop volgt. Het is misschien wel waar, maar is vooral theologisch-technisch van aard. Die onderscheidingen zijn voor professoren wellicht van belang (Dordt was vooral een strijde tussen doctores), maar niet voor de gelovigen. Die stellen zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pietjebel

Bericht door pietjebel »

Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Geachte Zonderling, denk niet dat we het eens worden, en zie geen nut of stichting voor ons beiden om hierover verder door te gaan.
Bert,

Inderdaad lijkt het beter te stoppen, al vind ik de manier en het moment waarop je de discussie meende te moeten afbreken eerlijk gezegd niet elegant. Maar o.k., laten we het maar niet oprakelen.

Wel verbaas ik mij er nog over dat ons meningsverschil (grotendeels) ging over het tijdsverschil dat jij plaatste tussen wedergeboorte en geloof, terwijl je naderhand richting Chapman toestemt dat het alles tegelijk is. (Had dan dan eerder geschreven, denk ik dan!)

Want dit schreef je aan mij:
Bert Mulder schreef:Zo zie ik de ordo salutis:
Wedergeboorte, roeping (vallen in de tijd samen), geloof en bekering (engere zin), rechtvaardigmaking, heiligmaking, preservatie en volharding, verheerlijking.
Dus, geachte broeder Zonderling, zou ik het grootste aandeel van de zondekennis plaatsen tussen de wedergeboorte/roeping en geloof en bekering (in de engere zin).
Daarop antwoordde ik:
Zonderling schreef:Daarmee plaats je een tijdsruimte tussen wedergeboorte & roeping enerzijds en geloof, bekering (in engere zin) en rechtvaardigmaking anderzijds. Daarin kan ik niet meegaan.
Mijn grote bezwaar lag dus in de tijdsruimte die je stelde tussen wedergeboorte/levendmaking en geloof. Dit bezwaar heb je in al je postings aan mij niet weggenomen. Wanneer ik je op dit punt verkeerd begrepen zou hebben, had je mij toch gemakkelijk kunnen corrigeren, of niet?

Wat schetst dan mijn verbazing dat je eerst de discussie met mij afbreekt, maar vervolgens het wel eens bent met de woorden van Chapman die het volgende schrijft:
Chapman schreef:Juist. Een algemene overtuiging door de Geest Gods (der dienstbaarheid) onder de wet.

Levendmaking/Roeping, Geloof, Rechtvaardigmaking in één punt des tijds en een een dagelijkse bekering (heiligmaking) en ware zondekennis = een droefheid naar God die een onberouwlijke bekering tot zaligheid werkt.

Helemaal eens.
Bert Mulder schreef:Hallelujah!
Hem zij de eer!
Wanneer je inderdaad het met Chapman eens bent, valt ons meningsverschil weg. Het geeft namelijk weer wat ik zelf steeds geschreven heb. Alleen ten aanzien van het 'voorbereidend werk' blijft er dan wellicht nog enig verschil over, maar niet meer ten aanzien van het samengaan van wedergeboorte, geloof en rechtvaardigmaking, terwijl we daarvoor heel duidelijk verschil hadden. Ik heb hier geen verklaring voor en laat aan jou over of je deze wending in het betoog nog verklaart of het hierbij laat.

M.vr.gr.,
Zonderling
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:Geachte Zonderling, denk niet dat we het eens worden, en zie geen nut of stichting voor ons beiden om hierover verder door te gaan.
Bert,

Inderdaad lijkt het beter te stoppen, al vind ik de manier en het moment waarop je de discussie meende te moeten afbreken eerlijk gezegd niet elegant. Maar o.k., laten we het maar niet oprakelen.

Wel verbaas ik mij er nog over dat ons meningsverschil (grotendeels) ging over het tijdsverschil dat jij plaatste tussen wedergeboorte en geloof, terwijl je naderhand richting Chapman toestemt dat het alles tegelijk is. (Had dan dan eerder geschreven, denk ik dan!)

Want dit schreef je aan mij:
Bert Mulder schreef:Zo zie ik de ordo salutis:
Wedergeboorte, roeping (vallen in de tijd samen), geloof en bekering (engere zin), rechtvaardigmaking, heiligmaking, preservatie en volharding, verheerlijking.
Dus, geachte broeder Zonderling, zou ik het grootste aandeel van de zondekennis plaatsen tussen de wedergeboorte/roeping en geloof en bekering (in de engere zin).
Daarop antwoordde ik:
Zonderling schreef:Daarmee plaats je een tijdsruimte tussen wedergeboorte & roeping enerzijds en geloof, bekering (in engere zin) en rechtvaardigmaking anderzijds. Daarin kan ik niet meegaan.
Mijn grote bezwaar lag dus in de tijdsruimte die je stelde tussen wedergeboorte/levendmaking en geloof. Dit bezwaar heb je in al je postings aan mij niet weggenomen. Wanneer ik je op dit punt verkeerd begrepen zou hebben, had je mij toch gemakkelijk kunnen corrigeren, of niet?

Wat schetst dan mijn verbazing dat je eerst de discussie met mij afbreekt, maar vervolgens het wel eens bent met de woorden van Chapman die het volgende schrijft:
Chapman schreef:Juist. Een algemene overtuiging door de Geest Gods (der dienstbaarheid) onder de wet.

Levendmaking/Roeping, Geloof, Rechtvaardigmaking in één punt des tijds en een een dagelijkse bekering (heiligmaking) en ware zondekennis = een droefheid naar God die een onberouwlijke bekering tot zaligheid werkt.

Helemaal eens.
Bert Mulder schreef:Hallelujah!
Hem zij de eer!
Wanneer je inderdaad het met Chapman eens bent, valt ons meningsverschil weg. Het geeft namelijk weer wat ik zelf steeds geschreven heb. Alleen ten aanzien van het 'voorbereidend werk' blijft er dan wellicht nog enig verschil over, maar niet meer ten aanzien van het samengaan van wedergeboorte, geloof en rechtvaardigmaking, terwijl we daarvoor heel duidelijk verschil hadden. Ik heb hier geen verklaring voor en laat aan jou over of je deze wending in het betoog nog verklaart of het hierbij laat.

M.vr.gr.,
Zonderling
Beste Zonderling,

---knip--- Niet op de persoon spelen, aub; mvg Tiberius.
Ik hoop dat hij nog op je vraag tergkomt, waarom hij Chapman wel gelijk geeft, en jouw niet. Jullie hebben beiden hetzelfde geschreven t.a.v. de wedergeboorte = levendmakig = rechtvaardigmaking = heiligmaking.
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Beste Zonderling,

Op pagina 6 van dit topic had ik o.a. het onderstaande geschreven. Mijn vraag aan jouw is, Of jij dit ook zo mag zien door het geloof?

VDB-23 schreef:Het sterven aan de wet, gaat aan de wedergeboorte vooraf!
.............................................................................................,
Het Gode leven (in Christus) vangt pas aan - Gal. 2:19, wanneer wij door de dienst der wet aan de wet gestorven zijn, en waar Christus Zichzelf, als het einde der wet geopenbaard heeft als de Wet des Geestes des levens - Rom. 8:2, en ons vrijgemaakt heeft van de heerschappij en de macht der wet - Rom. 7:6, in de vergeving van al onze zonden, waardoor wij niet meer onder de wet, maar onder de genade staan in Christus! Dat getuigt de Apostel Paulus ook in Galaten 2:20: “Want ik ben met Christus gekruisigd, ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij.”

VDB
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Beste Bert,

De titel van topic is doordrenkt met de veronderstelde-wedergeboorte leer.

De Wet, het Evangelie, onze levendmaking, rechtvaardigmaking. Dit is niet waar?

Het is:

De Wet, het Evangelie, STERVEN, en LEVEN! Ik hoop dat je de titel nog wilt aanpassen, want het is in strijd tegen Gods dierbaar en onfeilbaar woord. Waar staat dat dan in Gods Woord? In Romeinen 7 staat geschreven: "Maar toen het gebod kwam, is de zonde wederlevend geworden (DE ZONDE! niet de ZONDAAR), doch ik ben GESTORVEN! - De Wet DOOD, en het Evangelie maakt levend! Pas het a.u.b. aan, want dit mag en kan niet!

H.gr.

VDB
Plaats reactie