Pagina 10 van 14

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 17:49
door Jongere
Het gaat hier ook helemaal niet om de gemeenten. Het gaat Gijs erom dat 'het niet goed kan zijn als je iedereen als bekeerd ziet'. In die zin verweer freek naar de brieven van Paulus, waarin ook iedereen zo werd aangesproken. Er kan dus wèl sprake zijn van 'echtheid' waarin iedereen als kind van God wordt aangesproken, in de wij- en ons-vorm. Dat het in onze (ik spreek oa voor Gijs) gemeenten momenteel anders is dan in de eerste christengemeenten lijkt me duidelijk. Het gaat nu om de vraag hoe dat is op die bewuste bijbelkringen.

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 17:58
door Ariene
Gijs schreef:Hij zei dat prediking waar er vanuit word gegaan dat iedereen bekeerd te maken heeft met de 3-verbondenleer.
Hier werd o.a. ook op gereageerd.
Dit vind ik een te bestrijden stelling.

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:18
door Gian
Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:35
door Lapressa
Moeten mensen dan eerst bekeerd zijn voor ze zich bij een gemeente mogen aansluiten?

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:46
door JolandaOudshoorn
Lapressa schreef:Moeten mensen dan eerst bekeerd zijn voor ze zich bij een gemeente mogen aansluiten?
Waarvoor dient anders de belijdenis des geloofs die mensen moeten doen voordat ze lid worden??

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:46
door albion
Gian schreef:
Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
In de Strict Baptist praten ze over chapels, maar de Church zijn de mensen die gedoopt zijn en aan het Heilig Avondmaal deelnemen.

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:48
door albion
JolandaOudshoorn schreef:
Lapressa schreef:Moeten mensen dan eerst bekeerd zijn voor ze zich bij een gemeente mogen aansluiten?
Waarvoor dient anders de belijdenis des geloofs die mensen moeten doen voordat ze lid worden??
wat bedoel je met deze opmerking, Jolanda? (is mij niet echt duidelijk)

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:48
door freek
albion schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
In de Strict Baptist praten ze over chapels, maar de Church zijn de mensen die gedoopt zijn en aan het Heilig Avondmaal deelnemen.
En de kinderen? Die zitten ergens tussen chapel en church?

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:52
door albion
freek schreef:
albion schreef:
Gian schreef:
Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
In de Strict Baptist praten ze over chapels, maar de Church zijn de mensen die gedoopt zijn en aan het Heilig Avondmaal deelnemen.
En de kinderen? Die zitten ergens tussen chapel en church?
Goeie. Heb ik zelf nog niet aangedacht, dus heb ik ook niet aan hen gevraagd. Maar ik geloof niet dat er al jonge kinderen deelnemen. Er zijn wel jonge mensen die gedoopt zijn en daarom ook tot de Church behoren.

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:54
door memento
@Albion: Je hebt idd gelijk. Daarom dopen de strict baptists ook niet. Omdat de doop bij hen alleen voor gelovigen is. Ja, de "gospel standard" baptisten (die je waarschijnlijk bedoelt) ontkennen ook het aanbod van genade, ja ze zeggen zelfs keihard dat Gods woord niets te zeggen heeft voor mensen die nog niet aan hun zonden ontdekt zijn.

Gelukkig dopen wij wél kinderen, en geloven wij wél dat Gods woord iedereen in de kerk oproept tot geloof en bekering, en welmenend uitnodigd om tot Hem te komen en van Hem de zaligheid en de vergeving vd zonden te ontvangen.

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:58
door Lapressa
JolandaOudshoorn schreef:
Lapressa schreef:Moeten mensen dan eerst bekeerd zijn voor ze zich bij een gemeente mogen aansluiten?
Waarvoor dient anders de belijdenis des geloofs die mensen moeten doen voordat ze lid worden??
Is de kerk niet de plek waar mensen onderwezen worden en opgeroepen worden tot bekering?

Bij Jezus kwamen mensen die vergeving nodig hadden en niet die vergeving hadden ontvangen. Die mensen gingen juist anderen weer over Jezus vertellen en ze bij Hem brengen. Ik denk dat we de kerk ook zo moeten zien. Daar ontmoeten bekeerden en onbekeerden en kunnen zij tot elkaars hulp wezen en ook nog tot Jezus brengen ook al niet letterlijk bij een persoon. Dit door samen en voor elkaar te bidden bijvoorbeeld, gesprekken met elkaar aangaan en onderzoeken wat God van een ieder vraagt.
Gemeente lijkt mij tot opbouw (bekering) en ondersteuning ( heiligmaking) van het geloof

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 20:28
door Afgewezen
Gian schreef:
Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
... maar zit er wel. En gelukkig maar, want zo komen zijn of haar kinderen ook weer onder het Evangelie.

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 21:47
door Gijs83
Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:De 'hervormde kringen' haalde ik er zelf bij van wat ik in de kringen gehoord heb of hoor.
Kom jij in die kringen dan?
Soms tijdens een zangavond of misschien een doopdienst.

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 26 sep 2008, 23:49
door Gian
Afgewezen schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
... maar zit er wel. En gelukkig maar, want zo komen zijn of haar kinderen ook weer onder het Evangelie.
Uiteraard heb ik het even niet over kinderen. Maar om de Gemeente zo zuiver mogelijk te houden geloof ik dat de tucht toegepast moet worden op jonge mensen die zich niet bekeren. Bovendien, wat wil een onbekeerde in de Gemeente?
De Gemeente heeft als taak om een lichtend licht te zijn, en een zoutend zout. Het evangelisatiewerk moet niet in de Gemeente plaatsvinden, maar op straat of op speciale evangelisatiebijeenkomsten.

Re: Bijbelkringen

Geplaatst: 27 sep 2008, 00:11
door Hendrikus
Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:De 'hervormde kringen' haalde ik er zelf bij van wat ik in de kringen gehoord heb of hoor.
Kom jij in die kringen dan?
Soms tijdens een zangavond of misschien een doopdienst.
Tijdens zangavonden wordt niet gepreekt, en je dominee waarschuwt je genoeg voor "misschientjes". Dus: kom met feiten, of laat het rusten. Aan vaag geleuter hebben we niks.