Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Toeschouwer

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:Alexander CD en Afgewezen,

Goed als jullie vinden dat ik beschuldigingen tegen de kerk uit. Welke kerk? Ik kan met mijn standpunt tot geen andere conclusie komen dan dat de kerken op dit punt zeer verdeeld zijn, zelfs binnen een kerk.

Ik kom tot een vraag: Is naar jullie mening er een nog taak voor Israel, natie en volk, in het heilsplan van God? Of heeft Israel afgedaan en is er uitsluitend een taak voor de Kerk?
Toeschouwer, wat mij altijd stoort, is dit:
Je komt altijd met luid tromgeroffel je standpunt vertellen, waarbij de hele rimram erbij gehaald wordt: Augustinus, Calvijn, en weet ik veel wat meer, en waarbij je met veel grote woorden aangeeft wat er allemaal niet deugt aan de vervangingstheologie.
Dan komt er een weerwoord uit de hoek van de vervangingstheologie, waaruit blijkt dat er op zijn minst een weerwoord mogelijk is. Meestal stopt het dan na een of twee reacties... En ja hoor, na enige tijd keer je terug met hetzelfde triomfantelijke tromgeroffel, alsof er nooit een gesprek tussen jou en andersdenkenden heeft plaatsgehad.
Ik voel weinig voor het opnieuw opvoeren van een dergelijke vertoning.
Dus ik zou zeggen: trommel lustig voort, misschien dat je er op deze of gene nog indruk mee maakt.
Prima Afgewezen,

Lekker stukje demagogie. Ik had alleen een simpele vraag en dat is ook niet goed.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Dan komt er een weerwoord uit de hoek van de vervangingstheologie, waaruit blijkt dat er op zijn minst een weerwoord mogelijk is. Meestal stopt het dan na een of twee reacties... En ja hoor, na enige tijd keer je terug met hetzelfde triomfantelijke tromgeroffel, alsof er nooit een gesprek tussen jou en andersdenkenden heeft plaatsgehad.
Toeschouwer, het is precies zo als Afgewezen schrijft, je gaat nergens serieus op in, oude grammofoonplaat wordt al krakend weer opgezet en hetzelfde liedje speelt weer af.
Toon eens aan vanuit de bijbel, zonder je eigen uitleg, dat er voor Israël een taak weggelegd is, in plaats van aan ons die vraag te stellen, om daarnaar heel hard te roepen dat we het fout hebben.
Ga die uitdaging eens aan en vergeet niet dat het nieuwe testament na het oude komt!!
Of laat eens zien dat je vanuit de bijbel aan kunt toenen waar ik ongelijk heb, terwijl je diezelfde LP een keer in de kast laat.
Toeschouwer

Het is eigenlijk heel simpel: denk je zoals ds. de Jong of zoals ds. Poot, een paar pagina's terug staan de verslagen van zowel het ND als RD.

Vervolgens wil ik verklaren dat ik zeer grote achting heb voor de kerkvaders en voor de mannen van de reformatie, zij hebben in zeer moeilijke omstandigheden hun gezegend werk gedaan. Behalve hun leer over de eschatologie deel ik hun mening niet en dat heb ik geprobeerd aan te tonen. Maar jullie reageren dan zo geprikkeld dat vind ik buiten alle proportie.

Dat Israel wel het uitverkoren volk was is duidelijk te lezen in Deut. 7:6-9 "Want gij zijt Hem een heilig volk de Heere uw God u heeft de Heere verkozen, dat gij Hem tot een volk des eigendoms zou zijn uit alle volken die op de aardbodem zijn.
De Heere heeft geen lust gehad tot u gehad noch u verkoren om uw talrijkheid boven alle andere volken, maar omdat de Heere ulieden liefhad, opdat Hij hield de eed die Hij uw vaderen gezworen had, (..) Gij dan zult weten, dat de Heere uw God die God is, die getrouwe God, welke het verbond en de weldadig houdt degenen die liefhebben en Zijn geboden houden tot in duizend geslachten.
Als Paulus in Rom. 9 over het volk Israel, "zijn volk, zijn broederen" handelt dan zegt hij in vers 4, "welke Israelieten zijn (niet waren) is de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de dienst Gods en de beloften". en vers 5: "welker zijn zijn de vaderen en uit welk Christus is zoveel het vlees aangaat, welke is God te prijzen boven alles te prijzen in der eeuwigheid Amen".
Rom. 11 toch zeer duidelijk "En alzo zal geheel Israel zalig worden: gelijk geschreven is; de Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jacob en dit is hun verbond met Mij als ik hun zonden zal wegnemen.

Paulus past dus niet de belofen uit het O.T. toe op het zgn. "geestelijk Israel" zoals jullie doen.
In Ez. 37:22 staat "En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land op de bergen van Israel (..) en zij zullen niet meer twee volken zijn noch voortaan niet meer in twee koninkrijken verdeeld zijn".
Dit is tot heden niet vervuld, dus dit staat het volk Israel naar Gods eigen woord nog te wachten. Geen zinnig mens kan dit toch toepasen op dat "nieuwe Israel" de kerk van het nieuwe testament, dat is toch exegetisch gegoochel.
Ook de discipelen waren op grond van de profetieen overtuigd van het nationaal en geestelijk herstel van Israel. Dat bewijst hun vraag aan Christus in Hand. 1:6: "Heere zult Gij in deze tijd aan Israel het koninkrijk wederoprichten?"

Is dit voldoende? Zeg het maar. Ik vind het gereformeerde schiftkritiek om overal waar Israel staat de kerk in te lezen of het zgn. geestelijk Israel.
Alexander CD

Dat Israel wel het uitverkoren volk was is duidelijk te lezen in Deut. 7:6-9 "Want gij zijt Hem een heilig volk de Heere uw God u heeft de Heere verkozen, dat gij Hem tot een volk des eigendoms zou zijn uit alle volken die op de aardbodem zijn
Wat jij aanhaalt wordt door de Apostel Petrus in één gelijk naar de gemeente vertaald, het Israël wordt door de apostel vergeestelijkt, dat doet de bijbel zelf. In één lijn wordt het doorgetrokken eerst Israël nog de uitbreiding naar alle volken, de kerk, dat is ons verschil, jullie erkennen niet dat de bijbel het zelf doet, het is niet onze uitleg maar van God.
Ik reageer vanavond wel op de rest moet snel weer aan t werk.
9. Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
10. Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.
Alexander CD

Allereerst, zoals u nu schrijft Toeschouwer, kan ik er wat mee, bedankt.
Op vele plaatsen wordt één lijn getrokken vanuit het oude testament naar het nieuwe van Israël naar de kerk zoals,

En gij zult Mij een priesterlijk koninkrijk, en een heilig volk zijn Ex 19:6

9. Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk,
een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
10. Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd
waart, maar nu ontfermd zijt geworden.(1 petrus 2)

Het is niet toevallig dat deze teksten in de bijbel staan, God stelt oudtestamentisch Israël gelijk aan de nieuwtestamentische Kerk, niet ik maar God die spreekt door de apostel Petrus, en er zijn veel meer van die teksten!
Als Paulus in Rom. 9 over het volk Israel, "zijn volk, zijn broederen" handelt dan zegt
hij in vers 4, "welke Israelieten zijn (niet waren) is de aanneming tot kinderen en de
heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de dienst Gods en de beloften". en vers
5: "welker zijn zijn de vaderen en uit welk Christus is zoveel het vlees aangaat, welke
is God te prijzen boven alles te prijzen in der eeuwigheid Amen".
Dan hoeft Paulus toch geen grote droefheid te hebben en zelf wel van Christus verbannen te willen zijn, dat is dan toch niet nodig?
Het komt toch allemaal goed alle Joden worden toch behouden, niet vanuit Paulus gezichtsveld.

7. Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
8. Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.

Niet de natuurlijke kinderen behoren tot het volk zegt Paulus hier maar de kinderen der belofte,
Zoals jij het voorstelt is het inlezen van beloften alleen voor het Joodse volk maar dat zegt Rom. 9 niet, niet de natuurlijke kinderen, maar die kinderen die God doet wedergeboren worden.
De Enige die daar over beslist is niet het geboren worden in het natuurlijke Joodse volk maar de Ontfermende God, en daar stopt alle tegen spraak. Paulus gaat verder niet alleen Joden heeft God daarvoor geroepen maar ook Heidenen.
Bij Romeinen 11 vs 26 haal je aan, gelijk geschreven staat de verlosser zal uit Sion komen en de ongerechtigheden van Jacob afwenden, dat gaat niet meer gebeuren dit is in Christus vervuld 2000 jaar geleden!
En er staat niet “dan”maar “alzo”zal gans Israël zalig worden. ( op deze manier)
Op wat voor manier? En net daarvoor legt Paulus uit, dat de heidenen ingeplant worden in Israël, de edele olijfboom, het Israël Gods, Gods genadeverbond met de mensheid.
Ook komt daar nog de verborgenheid naar voren die altijd de onzichtbare kerk van Jezus Christus voorstelt en niet zomaar een andere verborgenheid.

Dan kunnen we nog eens beginnen over teksten als”dat niemand meer vrucht van u ete in der eeuwigheid, en de vijgenboom verdorde, let wel het was niet de tijd voor de vruchten, opmerkelijk he!
De vijgenboom was is een type van nationaal Israël.

En het volk Israël wordt voorgesteld als de onrechtvaardige pachters, toen de tijd der vruchten naderde, werden de profeten en die tot hen gezonden waren mishandeld zonder dat God iets van de vrucht zag, daarna zond Hij zijn Zoon en dan komt het woord”het koninkrijk zal van u genomen worden en aan anderen gegeven die wel daarvan de vrucht opbrengen. En het niet dat het later nog eens weer terug gegeven wordt aan de Joden.

De Steen die door de tempelbouwers
veracht’lijk was een plaats ontzegd
werd toe verbazing de Toeschouwers :nonnon
van God ten hoofd des hoeks gelegd!

In Ez. 37:22 staat "En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land op de bergen van Israel (..) en zij zullen niet meer twee volken zijn noch voortaan niet meer in twee koninkrijken verdeeld zijn".
Dit is tot heden niet vervuld, dus dit staat het volk Israel naar Gods eigen woord nog te wachten. Geen zinnig mens kan dit toch toepasen op dat "nieuwe Israel" de kerk van het nieuwe testament, dat is toch exegetisch gegoochel.
Ho, Ho, Ho, de Here Jezus vertaald dit anders in Joh.10, nog andere schapen heb Ik die niet van deze stal zijn ( de stal Israël)en ik zal ze maken tot één Herder en één kudde
Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.
dit is de belofte een ieder die tot Christus komt en door Zijn werk het koninkrijk binnengaat die zal weide vinden, niet het natuurlijke maar het geestelijk.
Toeschouwer

Alexander CD schreef:Allereerst, zoals u nu schrijft Toeschouwer, kan ik er wat mee, bedankt.
Op vele plaatsen wordt één lijn getrokken vanuit het oude testament naar het nieuwe van Israël naar de kerk zoals,

En gij zult Mij een priesterlijk koninkrijk, en een heilig volk zijn Ex 19:6

9. Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk,
een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
10. Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd
waart, maar nu ontfermd zijt geworden.(1 petrus 2)

Het is niet toevallig dat deze teksten in de bijbel staan, God stelt oudtestamentisch Israël gelijk aan de nieuwtestamentische Kerk, niet ik maar God die spreekt door de apostel Petrus, en er zijn veel meer van die teksten!
Aan wie schreef Petrus deze brief? Dat kunnen we lezen in de eerste verzen. Petrus schrijft deze brief niet aan de eerste plaats aan ons, de kerk, maar aan de vreemdelingen die verstrooid waren in Pontus, Azië enz. Alleen Paulus ging tot de heidenen, de andere Apostelen waren gestuurd tot de verloren schapen van het huis van Israël.
Het is zo helder als glas, maar omdat jij niet gelooft dat God geheel Israël zal maken, neem je aan dat ook Petrus zijn brieven richt aan de kerk. Petrus schreef deze brief aan Joodse mensen, misschien vergriekst, maar niet aan heidenen. Deze mensen waren ook op het Pinksterfeest (Hand. 2).
Jij kunt niet anders denken, overal waar Israël staat vul jij kerk in en wat ook schrijf het helpt niet. Voor jou is Israël afgedaan het was een wegwerpverpakking.
In de vrijzinnigheid veroordelen we (en terecht) als zij zeggen het staat er wel, maar je moet het geestelijk lezen. In de profetie redeneren jullie gelijk de vrijzinnigen, er staat wel Israël, maar je moet daar kerk lezen. Dat vind ik Gereformeerde vrijzinnigheid.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Toeschouwer schreef:Aan wie schreef Petrus deze brief? Dat kunnen we lezen in de eerste verzen. Petrus schrijft deze brief niet aan de eerste plaats aan ons, de kerk, maar aan de vreemdelingen die verstrooid waren in Pontus, Azië enz. Alleen Paulus ging tot de heidenen, de andere Apostelen waren gestuurd tot de verloren schapen van het huis van Israël.
Het is zo helder als glas, maar omdat jij niet gelooft dat God geheel Israël zal maken, neem je aan dat ook Petrus zijn brieven richt aan de kerk. Petrus schreef deze brief aan Joodse mensen, misschien vergriekst, maar niet aan heidenen. Deze mensen waren ook op het Pinksterfeest (Hand. 2).
Jij kunt niet anders denken, overal waar Israël staat vul jij kerk in en wat ook schrijf het helpt niet. Voor jou is Israël afgedaan het was een wegwerpverpakking.
In de vrijzinnigheid veroordelen we (en terecht) als zij zeggen het staat er wel, maar je moet het geestelijk lezen. In de profetie redeneren jullie gelijk de vrijzinnigen, er staat wel Israël, maar je moet daar kerk lezen. Dat vind ik Gereformeerde vrijzinnigheid.
Misschien een schrale troost, maar de kanttekenaren bij de statenvertaling waren niet zo "vrijzinnig":
de vreemdelingen,
Grieks van de verstrooiing Sommigen verstaan hier door degenen die, omdat zij het geloof in Christus beleden, uit het Joodse land door de ongelovige Joden verdreven waren, gelijk Hand. 8:4, en Hand. 11:19 vermelden. Doch het schijnt niet, dat deze verdreven Christenen in zo korten tijd naar landen zo ver van Juda gelegen vertrokken zijn, maar dat die veeleer in de rondom Judea gelegen landen gebleven zijn. Daarom is het gevoelen dergenen gelofelijker, die hierdoor verstaan de Joden, die in die landen van Azië lang tevoren verstrooid geweest waren, door de wegvoering der Assyriërs en door de vervolging onder Antiochius tevoren geschied, gelijk het Griekse woord parepidemois medebrengt; die wel vreemdelingen waren, maar onder dezelfde volken woonden, gelijk ook het Griekse woord diaspora; dat is, verstrooiing, zo gebruikt wordt Joh. 7:35, waaruit ook velen op den Pinksterdag te Jeruzalem gekomen zijnde, door de prediking van Petrus en andere apostelen bekeerd zijn, Hand. 2:10; die daarna te huis zijn gekeerd en het geloof hebben verbreid, hoewel niet zonder grote zwarigheid van de andere hardnekkige Joden; en dit gevoelen wordt ook bevestigd met den titel, dien Jakobus in zijn zendbrief deze Joden geeft, als hij hun noemt de verstrooiden uit de twaalf stammen, aan welke hij zijn zendbrief schrijft. Zie Jak. 1:1. Tot hun versterking heeft dan Petrus, gelijk ook Jakobus, zijn zendbrief geschreven.
Waarvan acte.
Wat betreft de boodschap maakt het niet zoveel uit wat het adres is, aangezien Petrus hier aan christenen schrijft (1 Petr. 4:16).
Christenen, wat zijn dat eigenlijk? Zijn dat joden, zijn dat heidenen of zijn dat mensen die tot het volk van God en Zijn Christus horen? Het laatste toch? Wat dat betreft geef ik Alexander CD weer gelijk. Want het evangelie dat Paulus bracht is geen ander evangelie dan dat van Petrus. Daarom de aanbeveling van Paulus door Petrus in 2 Petrus 3:15:
2 Petr 3:15 En acht de lankmoedigheid onzes Heeren voor zaligheid; gelijkerwijs ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, ulieden geschreven heeft;
16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende;

Beide apostelen schreven dus brieven aan dezelfde mensen. Ze hebben ook dezelfde medewerker gehad: Silvanus oftewel Silas (zie 1 Petr. 5:12, 2 Kor. 1:19, 1 Thess. 1:1 en Hand. 15). En last but not least: ze werkten onder dezelfde mensen: zowel joden als heidenen.
Alexander CD

Toeschouwer, de bijbel spreekt hier tot de heidenen daarom heb ik die 2e tekst erachter laten staan, kijk eens.

. Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk,
waart, maar nu ontfermd zijt geworden
.(1 petrus 2)

Dat heeft niks met vrijzinningheid te maken, maar met de verandering van Testament of verbond, een beter verbond omdat er kracht aan verleent is, Christus heeft ons verlost uit de macht van hem die sterker was dan wij.

De bijbel vertelt het ons zo en daarin volgen wij de schrift, dat is geen schriftkritiek!
Ik geloof zeker dat gans Israël zalig zal worden, maar niet dat Ezua in de hemel komt omdat hij een natuurlijk kind van Abraham is.
Israël is voor mij, de Machtige Israëls, Jezus Christus en wij zijn levende stenen in Zijn tempel of we nu Jood, Fries of Belg zijn maakt allemaal niet uit, Want er is geen onderscheid, allen hebben gezondigd en derven de Heerlijkheid Gods en allen worden omniet gerechtvaardigd.

Mijn conclusie is zoals het volk Israël in het oudetestament werd aangesproken zo wordt de kerk in het nieuwe testament aangesproken, het is één volk, dat Christus toebehoort.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:Toeschouwer, de bijbel spreekt hier tot de heidenen daarom heb ik die 2e tekst erachter laten staan, kijk eens.

. Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk,
10. Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.(1 petrus 2)
Vs. 10 laat zien dat het geen brief aan uitsluitend christenen uit de Joden kan zijn. Overigens moet je ook de uitdrukking 'de twaalf stammen in de verstrooiing' niet betrekken op uitsluitend Joden, maar op het gehele NT Godsvolk. (Ik heb daar al eens over gepost.)
Alexander CD schreef:Israël is voor mij, de Machtige Israëls, Jezus Christus en wij zijn levende stenen in Zijn tempel of we nu Jood, Fries of Belg zijn maakt allemaal niet uit, Want er is geen onderscheid, allen hebben gezondigd en derven de Heerlijkheid Gods en allen worden omniet gerechtvaardigd.

Mijn conclusie is zoals het volk Israël in het oudetestament werd aangesproken zo wordt de kerk in het nieuwe testament aangesproken, het is één volk, dat Christus toebehoort.
Met die kanttekening, dat het Evangelie wel éérst was voor de Jood, en ook voor de Griek. Ook Paulus leert ons dat God Zijn oude volk niet verstoten heeft (Rom. 9-11). Alleen, dit volk zal niet anders zalig worden dan de gelovigen uit de heidenen.
Over de exegese van "alzo zal geheel Israël zalig worden" kun je van mening verschillen. Eén ding is zeker: geen Israëliet wordt zalig buiten Christus en er is geen 'apart' heil voor de Joden (het is één olijfboom).
mayflower

Bericht door mayflower »

Als men engels kan lezen, zie de volgende website:

Against Dispensationalism
http://www.againstdispensationalism.com/
Alexander CD

Mayflower, dat is het een lege leer!
True Christians are thus faced with a choice. The decision is whether to submit to the compelling witness of Scripture or continue believing in a doctrinal system void of Biblical basis simply because that system is what one has always been taught. I urge my dispensational brothers and sisters to consider this choice prayerfully, and to eagerly embrace the Word of truth.”
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

mayflower schreef:Als men engels kan lezen, zie de volgende website:

Against Dispensationalism
http://www.againstdispensationalism.com/
Die 95 stellingen zijn zeker de moeite waard.
Daar komt trouwens nog een antwoord op van de kant van aanhangers van de bedelingenleer, dus gaat het debat nog even verder.
mayflower

Bericht door mayflower »

Bij de volgende link staan ook verschillende artikelen tegen het Dispensationalism:
http://www.monergism.com/directory/link ... tionalism/

Land of Israel (ook wel interessant!!):
http://www.monergism.com/directory/link ... of-Israel/

Rapture (opname):
http://www.monergism.com/directory/link ... m/Rapture/
Alexander CD

Mayflower,

In het engels is er heel veel te lezen over eschatalogie, Monergism daar staat heel veel op, ook Graceonlinelibary.
Daar is nog verzet tegen het Dispensationalisme, vooral in de VS, ik was er vorige week nog, en als je naar de radio in de auto luistert dan hoor je heel veel premill.
Er zijn veel ex-dispensationalisten die er nu fel tegen strijden, bv Ken Matto van scionofzion.com
Door de bijbel weer te laten spreken en van de eigenmachtige uitleggingen af te stappen, van ik denk dit en jij denkt dat, kun je de bijbelse leer weer ontdekken. En dan kom je weer tot een heel historische leer die we al kenden uit de vroege reformatie.
Dan blijkt de eindtijd geen schokkende verschrikkelijke gebeurtenissen te zijn, maar het evangelie!!!
mayflower

Bericht door mayflower »

Alexander CD schreef:Mayflower,

In het engels is er heel veel te lezen over eschatalogie, Monergism daar staat heel veel op, ook Graceonlinelibary.
Daar is nog verzet tegen het Dispensationalisme, vooral in de VS, ik was er vorige week nog, en als je naar de radio in de auto luistert dan hoor je heel veel premill.
Er zijn veel ex-dispensationalisten die er nu fel tegen strijden, bv Ken Matto van scionofzion.com
Door de bijbel weer te laten spreken en van de eigenmachtige uitleggingen af te stappen, van ik denk dit en jij denkt dat, kun je de bijbelse leer weer ontdekken. En dan kom je weer tot een heel historische leer die we al kenden uit de vroege reformatie.
Dan blijkt de eindtijd geen schokkende verschrikkelijke gebeurtenissen te zijn, maar het evangelie!!!
Beste Alexander CD,

Heb je wel eens gehoord of de boeken gelezen van : Philip Mauro, hij was ook een ex-dispensationalist, die een amillenniumist werd.

Boeken:
THINGS WHICH SOON MUST COME TO PASS (A Commentary on the Book of Revelation)
THE HOPE OF ISRAEL
SEVENTY WEEKS AND THE GREAT TRIBULATION
GOSPEL OF THE KINGDOM
Plaats reactie