Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

jvdg

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door jvdg »

Lapressa schreef: We moeten geloven. Jezus zegt regelmatig: uw geloof heeft u behouden en ik lees nergens: uw ellendekennis heeft u behouden....
Wéér die kreet: We móéten geloven......

En als Jezus oproept tot geloof ter behoudenis, denk jij dat je zonder ellendekennis (even ongedacht de diepte daarvan) enige reden hebt om te geloven in een Verlosser die je (dus) niet nodig hebt?

Dit klinkt als een one-liner, maar is volgens mij wel de kern.
Ik schrijf het nog maar een keer: Zonder ellende geen verlossing, en zonder verlossing geen dankbaarheid (zonder daar nu een rekensommetje van te maken).

Ik hou krampachtig vast aan die drieslag.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Lapressa schreef: We moeten geloven. Jezus zegt regelmatig: uw geloof heeft u behouden en ik lees nergens: uw ellendekennis heeft u behouden....

En als Jezus oproept tot geloof ter behoudenis, denk jij dat je zonder ellendekennis (even ongedacht de diepte daarvan) enige reden hebt om te geloven in een Verlosser die je (dus) niet nodig hebt?

Ik schrijf het nog maar een keer: Zonder ellende geen verlossing, en zonder verlossing geen dankbaarheid (zonder daar nu een rekensommetje van te maken).

Zonder de krachtdadige werking van het Woord en Gods Geest geen levendmaking, en dus geen geloof.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:

Dus we moeten niet geloven? 1 Johannes 3:23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.
Zelfs de ellendekennis die de Heilige Geest werkt is in de bijbel rondom dit gebod gesponnen: 8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:Maar beste Tib,
Het is voorwaardelijk. Wij zien van onszelf niet eens dat we ziek zijn! dus wanneer wij wachten totdat we ons ziek voelen
kan het hééél lang duren!
God roept ons nú
wanneer je het zo stelt als jou dan blijft het zo dat je wat wil meebrengen naar Christus. Je veracht daarmee het verlossingswerk.
God heeft niets meer van ons nodig, niets! Alles moet uit onze handen, ook onze ellendekennis en alleen Christus moet overblijven.
Ziende op Christus, gelovend dat Zijn dood mijn schuld heeft betaald, brengt ellendekennis met zich mee, maar dat is een gevolg van de wedergeboorte, geen voorwaarde om tot Hem te kunnen komen
Het geloof wordt in de diepte geboren. Waar aan onze zijde niets overblijft, daar openbaart God Zijn Zoon.
Hoe lang de weg is tot het zondaar-worden voor God, doet er niet toe. Maar dát we het worden, is essentieel.
Is ook Bijbels: bekennen van de ongerechtigheid, wederkeren met geween en smeking, dán zal God verlossen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Je moet weten dat je Hem nodig hebt. Wie gezond zijn hebben geen dokter nodig. En wie denken gezond te zijn denken ook geen dokter nodig te hebben. Iemand die weet dat hij Hem nodig heeft om hem te verlossen heeft dus ook ellendekennis. Alleen is ellendekennis niet zaligmakend. Het gaat niet om ellendekennis maar om geloof. Dat geloof niet zonder ellendekennis kan klopt, ik denk dat Lapressa dat ook niet zal ontkennen.

Misschien krijgen sommigen ook wel een beetje een allergische reactie bij het woord "ellendekennis" om hoe er mee wordt omgegaan in sommige kringen, het gaan in het zwart, langere periode van rouw voordat de verlossing mag doorbreken etc.... en heeft men die associatie bij het woord ellendekennis en gaat men er daarom een beetje tegenin?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef: Ooit (voor mijn forumtijd) is er eens een manifest opgesteld. Later een soort van eenheidsbeweging.
Beiden zijn nooit echt van de grond gekomen.
Wat wil je hiermee zeggen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:Dus we moeten niet geloven?
We moeten geloven......
Dat ben ik van harte met je eens.

Maar wij willen en kunnen niet geloven, en dat ben jij van harte met mij eens.

Praat dat eens aan elkaar?
Gian

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Kaw schreef:Dus we moeten niet geloven?
We moeten geloven......
Dat ben ik van harte met je eens.

Maar wij willen en kunnen niet geloven, en dat ben jij van harte met mij eens.

Praat dat eens aan elkaar?
Ik begrijp het niet helemaal.
Als kind van God wil je wel geloven. Alleen kom je erachter dat je je vertrouwen nog zo vaak op andere dingen stelt. Vooralsnog wil een kind van God alleen maar meer geloven lijkt mij.
Ik geloof, maar kom mij te hulp in de dingen waar mijn geloof nog maar zo klein is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ariene

Bericht door Ariene »

DL

2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

2-6. Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.

2-7. Maar zovelen als waarachtiglijk geloven, en door den dood van Christus van de zonden en het verderf verlost en behouden worden, die genieten deze weldaad alleen uit Gods genade, hun van eeuwigheid in Christus gegeven, welke genade Hij niemand schuldig is.

Tijdens de prekenserie over de DL gaf onze ds heel duidelijk aan dat wij voor onze bekering eigenlijk niet ons nek moesten breken op de uitverkiezing. Wanneer wij nog onbekeerd rondlopen moeten we vooral 2-5 en 2-6 op ons in laten werken.

Als Gods genade in ons werkt komen we vanzelf bij 7 uit.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ariene

Bericht door Ariene »

jvdg schreef:

Klopt, maar waar ik voor probeerde te waarschuwen is dat ellende géén voorwaarde is!
Je kan niet zeggen, ik kan niet tot Jezus komen want ik voel mijn ellende niet.
Zolang Jezus zich niet toont in Zijn kracht en majesteit kan je deze ook niet zien. maar Hij
wil Zijn Woord gebruiken om daar onze ogen voor te openen.

maar velen lopen klem op de ellende kennis en dat doet mij verdriet.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
gewoonjacolien

Bericht door gewoonjacolien »

Laat ik vooropstellen dat ik geen nieuwe topic heb geopend en ook de titel niet heb bedacht. Dat is het werk van Tiberius.
Verder is het héél moeilijk om concreet te maken wat er nu precies mis is in de GG, globaal gezien. Een paar zaken dan:
1. het totaal ontbreken van een vermogen tot zelfreflectie (wij doen het goed, wat zeuren ze nu);
2. oppervlakkigheid (voorspelbare Schriftuitleg, zonder écht uit te diepen wat er nu staat);
3. de bevinding staat vaak meer in het middelpunt dan de Schrift (bijna een cliché, maar helaas erg waar);
4. de bevinding díe gepromoot wordt, is vaak nog halfslachtig ook (wat moet ik met een uitdrukking als "iets smaken van Zijn vergevende liefde"?);
5. de heilsgeschiedenis, de komst van Christus, het doel van Zijn komst, wordt min of meer als bekend verondersteld en speelt nauwelijks een rol meer in de preken;
6. als er over Christus gesproken wordt, is dat altijd met betrekking tot mensen die geschikt zijn gemaakt voor Hem, Hij wordt nooit aan de gehele gemeente gepredikt.
Nou, dit was het wel even.
Ik laat me graag aanvullen of corrigeren.
Mijn mening, als jullie het niet vervelend vinden, aangezien ik in de GG opgevoed ben en ik wel weet wat er gaande is in de GG. Er word heus in andere kerken ook eerlijk gepreekt, maar ik heb de eerlijke prediking lief en ik weet dat in de GG niemand voor de gek word gehouden dus daarom wil ik er niet meer weg. Ik weet dat er veel negativiteit is, maar voor wie gaan we nou, toch niet voor de gezelligheid, hoewel ik mezelf wel vaak alleen voel daar, maar dat zij zo. Het is toch belangrijk dat er in de preek altijd twee wegen gepreekt worden of niet dan?

Het totaal ontbreken van een vermogen tot zelfreflectie (wij doen het goed, wat zeuren ze nu); Helaas waar, maar overal waar mensen zijn worden fouten gemaakt, waar je ook komt en je mag ook niet generaliseren want er zijn evengoed ook mensen die wel een vermogen hebben tot zelfreflectie.

oppervlakkigheid (voorspelbare Schriftuitleg, zonder écht uit te diepen wat er nu staat);
Hiermee ben ik het niet echt eens, als ik zelf onder de preek zit in de GG dan ontbreekt er niets aan de preek, kijk de ene dominee is de andere niet, maar over het algemeen ontbreekt er weinig en dieper kan niet. En wanneer je die diepte er niet in hoort dan moet er gevraagd worden of we het mogen leren kennen welk een diepte en rijkdom er in de schrift/ in de preek zich bevind.

de bevinding staat vaak meer in het middelpunt dan de Schrift (bijna een cliché, maar helaas erg waar); De bevinding word evenveel gepredikt als de Schrift. Er is bevindelijke uitleg over de Schrift, dus dit staat dan in evenwicht (dat is mijn mening, zoals ik het ervaar) En hoe een bemoediging kun je uit een bevindelijke preek hebben. Ik luister niet graag naaar meer Schrift dan bevindelijke prediking ,maar dat is misschien persoonlijk.

De bevinding díe gepromoot wordt, is vaak nog halfslachtig ook (wat moet ik met een uitdrukking als "iets smaken van Zijn vergevende liefde"?); Halfslachtig, waarom dan? Ik wilde dat ik er iets van smaken kon, jij/jullie niet? Dus wat moet je dan met die uitdrukking? Tsja..

De heilsgeschiedenis, de komst van Christus, het doel van Zijn komst, wordt min of meer als bekend verondersteld en speelt nauwelijks een rol meer in de preken; Christus blinkt in iedere preek door, anders word er niet recht gepredikt. Iedere dominee die ik nog gehoord heb, heeft verwezen naar Christus, maar je moet het wel willen horen. Niet meer op het negatieve als zonden enzo gaan letten. Wat ik overigens ook eerst deed. Ik dacht, hebben ze dat nu nog nooit eerder gepreekt of heb ik niet goed geluisterd. Nou ik heb gewoon niet goed geluisterd want al heel wat jaren hoor ik de preek in de GG en er word niet één preek gehouden of ze hebben het over Christus onze verlosser. Ze preken twee wegen en dat een mens verlost kán worden mag niet ontbreken in een preek en dat doen ze ook niet hoor dus het is niet zo dat er gedacht word dat de komst en het doel van Christus wel bekend is en ze het wel achterwege laten. Ik hoor in iedere preek over Christus.

Als er over Christus gesproken wordt, is dat altijd met betrekking tot mensen die geschikt zijn gemaakt voor Hem, Hij wordt nooit aan de gehele gemeente gepredikt.Gelukkig niet. Ik ga liever verloren dat ik weet dat ik verloren ga dan dat ik bedrogen word in de prediking.
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
gewoonjacolien

Afgewezen schreef:Ik denk dat veel van de problemen in kerken (niet alleen de GG) te maken hebben met 'echtheid'. Hoe authentiek, hoe echt is een predikant, zijn kerkenraadsleden, maar ook gemeenteleden.
In een kerkgenootschap als de GG is alles dichtgetimmerd: zó lezen we de Bijbel, zó wordt een mens bekeerd, dit doen we en dat laten we na. Er is geen plaats meer voor iets nieuws, iets verrassends. Je mág niet eens 'echt' zijn, want dan val je al snel buiten de vertrouwde kaders en word je met argusogen bekeken.
Er wordt gestreefd naar eenvormigheid in alles, leer, leven, Schriftuitleg.
Natuurlijk kan niet iedereen op hetzelfde niveau preken. Alhoewel, als ik kijk naar het niveau van de huidige predikantenpopulatie in de GG, dan moet het niveau volgens mij wel omhoog kunnen.
Er zijn overigens predikanten die wel serieus werk maken van de exegese (ds. Moerkerken, ds. Van Dieren) maar veel predikanten komen niet erg ver. En waarom dan van al die middelmatige preekjes ook nog eens boeken moeten verschijnen, is mij al helemaal een raadsel.
Niet op neerkijken, je zou blij moeten zijn dat ze er nog zijn. Ben jij zoveel beter, of weet jij het wel beter? Is het niet een belangrijker of ze wat van een ander leven kennen? Dat ze uit liefde die ze kregen van de Heere de gemeente proberen te onderwijzen met alles wat in hun vermogen is? Als we onszelf kennen weten we dat we niet beter zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gewoonjacolien schreef:Het totaal ontbreken van een vermogen tot zelfreflectie (wij doen het goed, wat zeuren ze nu); Helaas waar, maar overal waar mensen zijn worden fouten gemaakt, waar je ook komt en je mag ook niet generaliseren want er zijn evengoed ook mensen die wel een vermogen hebben tot zelfreflectie.
Het gaat mij met name om hen die de GG 'vertegenwoordigen'. Daar vind je dat vermogen helaas weinig, ook niet het vermogen om eerlijk met 'tegenstanders' het gesprek aan te gaan.
oppervlakkigheid (voorspelbare Schriftuitleg, zonder écht uit te diepen wat er nu staat);
Hiermee ben ik het niet echt eens, als ik zelf onder de preek zit in de GG dan ontbreekt er niets aan de preek, kijk de ene dominee is de andere niet, maar over het algemeen ontbreekt er weinig en dieper kan niet. En wanneer je die diepte er niet in hoort dan moet er gevraagd worden of we het mogen leren kennen welk een diepte en rijkdom er in de schrift/ in de preek zich bevind.
Ik heb een paar concrete voorbeelden genoemd. Bekijk die nog eens, zou ik zeggen.
de bevinding staat vaak meer in het middelpunt dan de Schrift (bijna een cliché, maar helaas erg waar); De bevinding word evenveel gepredikt als de Schrift. Er is bevindelijke uitleg over de Schrift, dus dit staat dan in evenwicht (dat is mijn mening, zoals ik het ervaar) En hoe een bemoediging kun je uit een bevindelijke preek hebben. Ik luister niet graag naaar meer Schrift dan bevindelijke prediking ,maar dat is misschien persoonlijk.
Bevindelijk preken is wat anders dan bevinding preken. Het is goed wanneer er in de prediking gesproken wordt vanuit de bevinding, als gemerkt wordt dat de prediker het heil zelf heeft doorleefd.
Dat is iets anders dan wanneer elk Bijbelgedeelte wordt gezien als een voorbeeld van hoe Gods kinderen het meemaken, of wanneer keurig op een rijtje af wordt opgenoemd hoe het gaat.
De bevinding díe gepromoot wordt, is vaak nog halfslachtig ook (wat moet ik met een uitdrukking als "iets smaken van Zijn vergevende liefde"?); Halfslachtig, waarom dan? Ik wilde dat ik er iets van smaken kon, jij/jullie niet? Dus wat moet je dan met die uitdrukking? Tsja..
Het is versluierend taalgebruik. Je zonden zijn vergeven of ze zijn niet vergeven.
De heilsgeschiedenis, de komst van Christus, het doel van Zijn komst, wordt min of meer als bekend verondersteld en speelt nauwelijks een rol meer in de preken; Christus blinkt in iedere preek door, anders word er niet recht gepredikt. Iedere dominee die ik nog gehoord heb, heeft verwezen naar Christus, maar je moet het wel willen horen. Niet meer op het negatieve als zonden enzo gaan letten. Wat ik overigens ook eerst deed. Ik dacht, hebben ze dat nu nog nooit eerder gepreekt of heb ik niet goed geluisterd. Nou ik heb gewoon niet goed geluisterd want al heel wat jaren hoor ik de preek in de GG en er word niet één preek gehouden of ze hebben het over Christus onze verlosser. Ze preken twee wegen en dat een mens verlost kán worden mag niet ontbreken in een preek en dat doen ze ook niet hoor dus het is niet zo dat er gedacht word dat de komst en het doel van Christus wel bekend is en ze het wel achterwege laten. Ik hoor in iedere preek over Christus.
Christus preken is iets anders dan Christus' Naam noemen in de prediking. Natuurlijk zal er geen GG-predikant zijn die dat niet doet.
De uitdrukking "Christus onze Verlosser", ben ik trouwens nog niet veel tegengekomen...
Als er over Christus gesproken wordt, is dat altijd met betrekking tot mensen die geschikt zijn gemaakt voor Hem, Hij wordt nooit aan de gehele gemeente gepredikt.Gelukkig niet. Ik ga liever verloren dat ik weet dat ik verloren ga dan dat ik bedrogen word in de prediking.
Maar dáár heb ik het toch niet over? Als Christus aan de gehele gemeente wordt gepredikt, zou dit dus inhouden dat de gemeente bedrogen wordt? Dat is wel heel apart.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gewoonjacolien schreef:Niet op neerkijken, je zou blij moeten zijn dat ze er nog zijn. Ben jij zoveel beter, of weet jij het wel beter? Is het niet een belangrijker of ze wat van een ander leven kennen? Dat ze uit liefde die ze kregen van de Heere de gemeente proberen te onderwijzen met alles wat in hun vermogen is? Als we onszelf kennen weten we dat we niet beter zijn.
Ik denk dat het beter kan dan het in veel preekjes gebeurt.
gewoonjacolien

Toch denk ik dat het goed kan zijn om kritiek 'en plein public' te bespreken. Dit om een bewustwordingsproces op gang te brengen.
Bepaalde dingen moet in de geesten van de mensen terechtkomen, zodat ze anders gaan denken.
En Arjan Baan heeft een punt: blijven niet hele stukken in de brieven van Paulus ongelezen in onze kring? Wat zeg ik: hele stukken van de Bijbel blijven liggen!
Alles draait er in de preken om hoe een onbekeerde tot God geleid wordt (en werd dat nu nog maar altijd goed gepreekt...), maar dát is niet de enige, zelfs niet de eerste taak van een predikant. Ook niet trouwens om het steeds over de heiligmaking te hebben.
Het Woord moet bediend worden, in al zijn rijkdom, en we moeten niet steeds blijven steken bij het 'begínsel der leer'. Dat is echter wel wat steeds gebeurt. En een magere prediking kweekt magere christenen (als het nog christenen zijn).
Ligt de schuld dan bij de dominees zoals je schreef: En een magere prediking kweekt magere christenen (als het nog christenen zijn).

Ligt de schuld niet bij ons allemaal? Niemand uitgesloten? We wilden zelf niets meer van God weten, misschien ten diepste, heel diep van binnnen in ons hart nog niet al zitten we zo braaf hier op het forum te typen. (en dan moet ik ook naar mezelf wijzen, helaas)
Plaats reactie