Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007

refo

Bericht door refo »

refo schreef:
Klaas-Jan schreef:
Herman schreef:
jakobmarin schreef:Zitten wel gewoon de andere predikanten erbij? Dus die niet afgevaardigd zijn?
Zeker als er rapporten van deputaten besproken worden, dan zijn die gedeputeerden er ook gewoon allemaal bij, inzoverre niet verhinderd.
deputaten zijn volgens mij allemaal ambtsdrager...
Nee, hoor.

Ik stel nog twee deputaatschappen voor:

Deputaatschap taakverdeling predikanten
Ivm ziekte van ds Moerkerken.

deputaatschap voor de bouwvakkers
Studenten hebben er ook één.
Voor het geval het niet duidelijk is: ik ben absoluut serieus.

Predikanten hebben het veel te druk, ze maken zich druk en we maken ze druk.

Een deputaatschap dat studerenden volgt kan z'n nut hebben. Maar bouwvakkers hebben het vaak veel moeilijker op hun werk. De gevaren in de kantine zijn groter dan de (vermeende) gevaren op universiteiten en hogescholen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

refo schreef:
refo schreef:
Klaas-Jan schreef:
Herman schreef: Zeker als er rapporten van deputaten besproken worden, dan zijn die gedeputeerden er ook gewoon allemaal bij, inzoverre niet verhinderd.
deputaten zijn volgens mij allemaal ambtsdrager...
Nee, hoor.

Ik stel nog twee deputaatschappen voor:

Deputaatschap taakverdeling predikanten
Ivm ziekte van ds Moerkerken.

deputaatschap voor de bouwvakkers
Studenten hebben er ook één.
Voor het geval het niet duidelijk is: ik ben absoluut serieus.

Predikanten hebben het veel te druk, ze maken zich druk en we maken ze druk.

Een deputaatschap dat studerenden volgt kan z'n nut hebben. Maar bouwvakkers hebben het vaak veel moeilijker op hun werk. De gevaren in de kantine zijn groter dan de (vermeende) gevaren op universiteiten en hogescholen.
Jammer dat je ze weer met 2 deputaatschappen opscheept! Krijgen ze het nog drukker :mrgreen: Van de wal in de sloot?
memento

Bericht door memento »

Jammer dat je ze weer met 2 deputaatschappen opscheept! Krijgen ze het nog drukker Mr. Green Van de wal in de sloot?
Richten we gewoon een deputaatschap voor overbelaste predikanten op :)
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Jammer dat je ze weer met 2 deputaatschappen opscheept! Krijgen ze het nog drukker Mr. Green Van de wal in de sloot?
Richten we gewoon een deputaatschap voor overbelaste predikanten op :)
Overigens, zijn er ook "onderbelaste" predikanten?
caprice

Bericht door caprice »

Klaas-Jan schreef:De bidstond voor de Generale Synode vanavond...
...was goed bezocht. De kerk zat helemaal vol. De predikatie, die werd uitgesproken door ds. J.J. van Eckeveld, ging over Habakuk 3:2, en er werd ook stil gestaan bij het feit dat het honderd jaar geleden was dat de Gereformeerde Gemeenten tot stand kwamen.

Een bede om de instandhouding van Gods werk

1. Uitgesproken met een kinderlijke vreze voor het Woord Gods
(HEERE! als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd;)

2. Uitgesproken met diepe zorg om het werk Gods
(Uw werk, o HEERE! behoud dat in het leven in het midden der jaren, maak het bekend in het midden der jaren;)

3. Uitgesproken met een hartelijke beroep op de ontferming Gods
in den toorn gedenk des ontfermens.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Voor het geval het niet duidelijk is: ik ben absoluut serieus.
Dat maakt het des te erger. :D
refo schreef:Maar bouwvakkers hebben het vaak veel moeilijker op hun werk. De gevaren in de kantine zijn groter dan de (vermeende) gevaren op universiteiten en hogescholen.
Onzin, want daar gaat het niet over.
Bouwvakkers kunnen gewoon bij hun eigen kerkenraad terecht voor ondersteuning. Voor studerenden is dat vaak lastig omdat ze in twee gemeentes deelnemen.
Het mandaat van dat deputaatschap is om te zorgen dat studenten niet tussen wal en schip verdwijnen.
Bovendien hebben slechts weinig kerkenraadsleden de intellectuele vermogens om op hetzelfde niveau als studenten te communiceren.

Verder: ga jij maar eens proberen om een studiebijeenkomst voor bouwvakkers te beleggen. Dan kan de opkomst wel eens tegenvallen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Verder: ga jij maar eens proberen om een studiebijeenkomst voor bouwvakkers te beleggen. Dan kan de opkomst wel eens tegenvallen.
och, als je vertelt dat er een tap en een barbeque klaar staan, kon het ook nog wel eens meevallen :mrgreen:
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Ander schreef:Burgh Haamstede GG ook, Sint Philipsland GG ook, althans de laatste tot voor kort. Kan nu geen preken vinden, bij Haamstede wel.
De GG van Lelystad is ook te volgen via kerkomroep.
MariaW

Bericht door MariaW »

Weet iemand wanneer er nieuws over de GS naar buiten komt? Is dat elke dag of pas na afloop?
dré

Bericht door dré »

in het RD (na goedkeuring moderamen)
en over een tijd in Saambinder

Ds. Van Eckeveld voorzitter synode GG
UTRECHT - De generale synode van de Gereformeerde Gemeenten heeft woensdagmorgen ds. J. J. van Eckeveld gekozen tot preses. De synode vergadert woensdag en donderdag in Utrecht.

Ds. Van Eckeveld kreeg bij de eerste stemming 29 van de 40 stemmen. De predikant uit Zeist is daarmee voor de vierde achtereenvolgende keer gekozen tot preses (voorzitter). Ds. P. Mulder, predikant te Krimpen aan den IJssel, werd met 24 stemmen assessor (tweede voorzitter).

Tot scriba primus (eerste secretaris) koos de synode ds. W. Silfhout te Capelle aan den IJssel. Scriba secundus (tweede secretaris) werd ouderling J. T. van den Berg (Nunspeet). Ds. M. Golverdingen te Boskoop werd scriba tertius (derde secretaris).

Ouderling G. de Boef te Poederoijen en ouderling S. Boogaard te ’s-Gravenpolder werden gekozen tot respectievelijk quaestor primus en quaestor secundus (eerste en tweede penningmeester).

Namens de roepende kerk van ’s-Gravenpolder opende de consulent ds. C. J. Meeuse vanmorgen de synode. Hij mediteerde over 1 Petrus 5:5: „Zijt met de ootmoedigheid bekleed; want God wederstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade.”
dré
--------

Credo in unum Deo
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

ehm, wat moet ik me voorstellen bij een deputaatschap voorstellen? Een zoveelste commissie?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MariaW

Bericht door MariaW »

Kislev, ben je nog naar de GS geweest? En wat is er zoal besproken, of heb je daar zwijgplicht over?
Kislev

Bericht door Kislev »

MariaW schreef:Kislev, ben je nog naar de GS geweest? En wat is er zoal besproken, of heb je daar zwijgplicht over?
Nee, ik ben niet geweest hoewel het 'om de hoek' is. Van hoe laat tot hoe laat is het morgen?
refo

Bericht door refo »

JolandaOudshoorn schreef:ehm, wat moet ik me voorstellen bij een deputaatschap voorstellen? Een zoveelste commissie?
Dat zijn een soort ministeries. Met dit verschil dat er niet echt ministers zijn. Wel een bestuur met een voorzitter. Maar die voorzitter is gewoon ergens predikant en doet die functie erbij. En is dus niet zozeer bekend als 'voorzitter van'.

Een deputaatschap heeft dus een permanente missie, in tegenstelling tot een commissie. Die wordt opgeheven als haar taak is gedaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klaas-Jan schreef:
Marnix schreef:Vandaag in het ND:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=99586

Jammer..... ik hoop dat men toch niet de weg van de minste weerstand gaat volgen en iedere vernieuwing uit angst voor kritiek vanuit de behoudende flank maar tegenhoudt.
Het blijft natuurlijk wel heel moeilijk, we moeten dat niet onderschatten. Ik hoop ook dat er echt een inhoudelijke discussie komt. Maar er zijn, mijns inziens, genoeg argumenten om vast te houden aan de lijn van Comrie-Kersten en ik zou ook Moerkerken aan dat rijtje willen toevoegen. De uitkomst zal zeer waarschijnlijk ook zo zijn, gezien de samenstelling van de afgevaardigden. Of de predikanten Vreugdenhil, Harinck, van der Net, Kattenberg en Baan en, zoals in het artikel genoemd, Drs. I.A. Kole dan het veld moeten ruimen? Nee, dat zal men ook niet willen en dat is ook helemaal niet goed voor de kring der gemeenten. Dus zal de GS toch met een iets genuanceerder standpunt naar buiten komen, om ook hen te behouden en niet voor nog meer onrust te zorgen.
Om iemand van een niet nader te noemen ander forum te citeren:

Zoals verwacht heeft men een commissie ingesteld die zich hierove zal buigen en binnenkort met een voorstel komt. ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten