Jaarboekje en cijfers GG

jvdg

Bericht door jvdg »

Om toch nog maar ff off-topic te blijven:

M'n vader wilde in de vakanties 's avonds (40 jaar geleden) nog weleens naar een filmpje kijken.
Louter uit verveling, maar toch...

Aan het eind van zo'n film zei hij: Het was een prachtige film, de spanning werd opgevoerd, de kijker leefde mee, daar kwam de plot, en........daar was het eind. Wat bleef daarvan over: helemaal niks.
Hij voelde zich dan heel schuldig omdat hij uren had besteed aan niks!
Hij voelde dan de armoede die de wereld biedt.....
Kon op dat vorige moment geen weerstand bieden, maar hij bleef uiteindelijk met een "kater" over.......

Dat is toch ons aller ervaring uiteindelijk?
Mariavt

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef:Om toch nog maar ff off-topic te blijven:

M'n vader wilde in de vakanties 's avonds (40 jaar geleden) nog weleens naar een filmpje kijken.

Aan het eind van zo'n film zei hij: Het was een prachtige film, de spanning werd opgevoerd, de kijker leefde mee, daar kwam de plot, en........daar was het eind. Wat bleef daarvan over: helemaal niks.
Kon op dat vorige moment geen weerstand bieden, maar hij bleef uiteindelijk met een "kater" over.......

Ja, die gevoelens herken ik maar al te goed.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Kislev

Bericht door Kislev »

Herkeenbaar. En bovendien is het onderwerp van de film vaak de zonde: overspel, moord etc.
jvdg

Bericht door jvdg »

Kislev schreef:Herkeenbaar. En bovendien is het onderwerp van de film vaak de zonde: overspel, moord etc.
Precies, en als we eerlijk voor onszelf zijn, zijn juist dat de onderwerpen waar we ons het meest expliciet aan "bezondigen".
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Adrianus schreef:
Marnix schreef:En dat dienen kan best samengaan met het hebben van een TV.
Nee, dat kan niet Marnix. Maar voor iemand zoals jij die er zelfs geen probleem mee heeft om op zondag naar het WK te kijken zijn alle ware dingen die door (o.a.) geledu (in o.a. dit topic) zijn gezegd, volkomen zinloos. Ik zie dat persoonlijk als paarlen voor de zwijnen. Dat bedoel ik niet hard, maar de kilheid waarmee je vanuit een volstrekt niet-reformatorisch referentiekader over een posting als die van geledu heenwalst vind ik echt stuitend.
Adrianus, je hebt een goed geheugen zeg. Het WK ligt al weer een jaar achter ons, maar dit kijkgedrag heeft blijkbaar indruk gemaakt.

Ik zou het op prijs stellen als je je oekazes richting Marnix een keer stop zou willen zetten. Ze beginnen nogal te vervelen. We weten allemaal precies hoe Marnix denkt (misschien dat het daar steeds mis met je gaat: mensen kunnen zelf denken). Sommigen van ons staan dicht bij hem, velen van ons zien vaak zaken anders. Maar we zijn allemaal prima zelf in staat om deze afweging te maken. Te meer omdat Marnix ook altijd keurig argumenteert.

Jouw dubieuze pogingen tot karaktermoord (hij heeft nu weer een 'volstrekt niet-reformatorisch referentiekader" en gedraagt zich kil) zijn naar mijn mening volstrekt overbodig (los van het feit dat ik ze onfatsoenlijk vind en dat ze nogal obsessief overkomen).

De ironie is dat door dit soort reacties er een enorme afstand gecreeerd wordt, waar de verschillen minimaal zijn. Volgens mij is het enige punt waar Marnix zich tegen verzet is het verbieden van handelingen of zaken die niet op zichzelf zondig zijn. Dat dit in het geval van tv inderdaad problematisch is (het bevordert hypocrisie, het verbod is ingehaald door de tijd (tv op internet), moet je bibiiotheken dan ook verbieden vanwege de vele pulp?, verantwoord tv-gedrag is ook mogelijk) voelt vrijwel iedereen mee.

Waarom probeer je niet constructief mee te denken over de vraag hoe de gereformeerde gezindte om moet gaan met moderne media? Heel misschien kun je dan ook nog wat leren van Marnix, of wie dan ook.
wim

Bericht door wim »

jvdg schreef: Dat is toch ons aller ervaring uiteindelijk?
Ook na het lezen van een romannetje kan je zo'n gevoel overhouden. Veel dingen zijn eigenlijk niet zinnig, maar slechts verstrooiend. Zonde van je tijd eigenlijk. Voor mij een reden om geen TV te nemen. Maar je kunt dit ook gaan overdrijven. Dan mag je alleen maar dingen doen die absoluut nuttig zijn. En ik geloof zelf niet dat je dat lang volhoudt. Een mens heeft ontspanning nodig. En dat kan het best met verstrooiende activiteiten.
Kislev

Bericht door Kislev »

Volgens Calvijn mag je ook genieten van het leven (jaja). Hij haalt ergens het voorbeeld aan van de vraag of je wel van wijn mag genieten. Calvijn geeft dan aan dat als dat niet zou mogen je een steeds simpelere drank moet nemen en je uiteindelijk bij water uit zou komen.

Maar in wezen is er denk ik ook geen verschil tussen een nutteloos TV programma en een nietszeggend romannetje.
Laatst gewijzigd door Kislev op 05 jun 2007, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:Om toch nog maar ff off-topic te blijven:

Ehm, probeer je nou dat gevoel ook aan anderen aan te praten? ;) Ik ken dat gevoel maar vind dat je ook dat in de hand heb. Kijk, dat gevoel krijg ik als ik naar onzinnige films ga kijken of urenlang naar sport, terwijl ik betere dingen te doen heb. Dan voel ik me na afloop ook schuldig ja, hoewel dat ook zou hebben gegolden als ik wat anders ontspannends was gaan doen, puur omdat andere dingen moesten gebeuren.. Maar dat ligt ook wel aan wat je kijkt. Er zijn op televisie een hoop leerzame dingen te zien, er zijn ook niet alleen maar simpele films, puur voor vermaak, maar er zijn ook genoeg leerzame films. Ik voel me na het kijken van zo'n film nooit schuldig, ook neit van het kijken naar wat ontspannender zaken etc. Maar goed, ik kijk ook niet heel veel televisie dus het is niet zo dat ik talloze uren kostbare tijd zit te verdoen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:.....Ik ken dat gevoel maar vind dat je ook dat in de hand heb. Kijk, dat gevoel krijg ik als ik naar onzinnige films ga kijken of urenlang naar sport, terwijl ik betere dingen te doen heb. Dan voel ik me na afloop ook schuldig ja.......
Je hebt me overtuigd! Ik zal geen TV nemen. Als zelfs Marnix niet de baas is over de knop dan ben ik het helemaal niet.
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:Tja, wat Huntington zegt over weinig genieten, ik ben het daar totaal niet mee eens. We mogen als christenen juist genieten... en we mogen niet van de wereld zijn, maar wel in de wereld. Je mag jezelf best op de hoogte houden van nieuws en actualiteiten, je mag genieten van de natuur, van sport, lekker eten etcetera. Want God is het die dat geeft. Wie het verhaal van Job kent weet ook dat Job dat deed en dat God hem ook zegende daarin.

Als iemand verantwoordelijk met de tv kan omgaan en daar van kan genieten en leren op een verantwoordelijke manier, en God daarvoor kan danken, dan is dat prima. Dan hoeft hij niet met zijn vingers in de oren en bijna gesloten oren op de bank te zitten... of door de wereld te rennen. Gezien de discussies hier weten overigens genoeg mensen van allerlei zaken die ik noem een hoop af, het enige verschil is dat ze via andere media hun informatie vergaren. Kortom, het ligt puur aan het niet geaccepteerd zijn van het medium televisie. Zoals de radio dat vroeger niet was, en die is tegenwoordig helemaal geaccepteerd. De wegverbreding van vroeger... Net als allerlei andere zaken, waar onze voorouders zich net zo druk om maakten en wat allemaal toch over is gewaaid.

En een belangrijk ding is vergeten. De smalle weg loop je niet door wel of geen tv te hebben, door wel of niet te fietsen op zondag, door wel of niet gefilterd internet te hebben en wel of niet af en toe in een cafe te zitten. De smalle weg kan je alleen lopen als je hem aan de hand van Jezus Christus loopt en Hem volgt, en in alles wat je doet, ook bij het bepalen of je wel of geen tv neemt, (beiden zijn mogelijk) en wat je wel en niet kijkt.

Goed, dan nog 1 bijbeltekst, ter overdenking.

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.
17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.
18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels.
19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien.
20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft?
21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ –
22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan.
23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging

Vooral vers 19,20 en 21 vind ik erg aansprekend. En een hart onder de riem voor het meisje in kwestie. Ze hoeft zich die voorschriften en principes niet bindend op te laten leggen. En wat de kerkenraad hier doet is toch wel heel wat anders dan adviseren.
Marnix,

Wat onderscheidt ons van de wereld (en ik) die overal, schijnbaar, ongeremd van geniet.
Wat heb jij voor Hem over in het licht van de eeuwigheid, en wat Hij voor goddelozen heeft verworven? (Begrijp me goed: géén verdienste onzerzijds)
Ik wil Hem volgen en doen wat Hij van me vraagt. Hij vraagt me niet om die liefde kenbaar te maken door het opofferen van alle dingen in het leven waar ik van kan leren en genieten. Hij vraagt wel van me om verantwoord met die zaken om te gaan, ook het sporten, in een cafe zitten, en tv kijken met Hem te doen, Hij vraagt me immers om mijn hele leven met Hem te leven. Ik wil alleen maar genieten van dingen, als ik dat samen met Hem kan doen. Dat probeer ik, en op basis daarvan neem ik hier ook standpunten in. En als dat kan, hoeft geen mens, ook niet de kerkleiding, me daarover te oordelen of dat te veroordelen.
Als ons wordt verkondigd en aangemoedigd om onder Hem te strijden, Die de Banier draagt, en waarbij (gelukkig) wordt gesteld Mijn Kracht wordt in zwakheid volbracht, hoe vul je dat in in de dagelijkse praktijk?
Zie bovenstaande post. Achter Hem aangaan, Hem volgen in alles... en je omgeving dienen. En alles wat je doet samen met Hem doen.
Hebben wij echt strijd in deze wereld die op alles afkomt wat ons vertrouwd lijkt en waar we ons best in thuis voelen?
Is daar strijd? Ootmoed? Schuld? Tekortkoming?
Ja. Die strijd is er zeker. Er is ook schuld, tekortkoming. Maar de smalle weg is vaak niet de makkelijkste weg. Niet van de wereld... maar wel in de wereld. Niet daar maar ver uit vandaan blijven, de grote boze wereld mijden. Want wat kan je dan nog betekenen in die wereld? We moeten juist in de wereld staan en daar het licht zijn, tussen die mensen, maar dan wel geheel anders. Dat geldt voor alles wat we doen, en daarin onderscheiden we ons.

[quote[Wat versta jij onder het kruisdragen achter Hem?

Toch niet getuigen in/binnen ons vertrouwde wereldje waar men ons begrijpt?

Nee, juist daar "waar de troon des satans is".

Kortweg, daar waar het mes op de keel staat.

Blijmoedigheid daar waar men ons begrijpt, is anders dan strijdbaar zijn in een onGoddelijke omgeving.[/quote]

Juist. Zo is Christus ook, zo was Hij hier op aarde... en dat wil ik ook steeds meer worden, zoals Hij.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:.....Ik ken dat gevoel maar vind dat je ook dat in de hand heb. Kijk, dat gevoel krijg ik als ik naar onzinnige films ga kijken of urenlang naar sport, terwijl ik betere dingen te doen heb. Dan voel ik me na afloop ook schuldig ja.......
Je hebt me overtuigd! Ik zal geen TV nemen. Als zelfs Marnix niet de baas is over de knop dan ben ik het helemaal niet.
Nou, dit ken ik meer van een jaar of 10 geleden, ik heb wel geleerd dat ding uit te zetten als ik betere dingen te doen heb. Zoals je ook kon lezen in mijn post (he, waarom lees je dat nou weer niet en pik je bovenstaande er wel uit, zegt dat niet iets over hoe je mijn posts leest?) kijk ik niet veel televisie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator waarschuwing

Beste Marnix,

Ik roep je op om te stoppen met het propageren van een niet-reformatorische levenshouding en -wandel, inzake TV-bezit en café-bezoek.
Realiseer je, dat je hier te gast bent op een reformatorisch forum.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
refo

Bericht door refo »

Geachte moderator. Er wordt hier niets gepropageerd.
Dit is een discussie.

Of zit er iemand op de achtergrond te dreigen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Moderator waarschuwing

Beste Marnix,

Ik roep je op om te stoppen met het propageren van een niet-reformatorische levenshouding en -wandel, inzake TV-bezit en café-bezoek.
Realiseer je, dat je hier te gast bent op een reformatorisch forum.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Ik propagandeer niets. Ik antwoord slechts op de vragen die JvdG stelt over mijn leven, mijn levenshouding en levenswandel, hoe ik mijn christen zijn met tv kijken combineer, kortom hoe ik mijn leven als christen invul.

Overigens leek het me in dit topic al wel duidelijk geworden dat je niet zomaar kan stellen dat bijvoorbeeld tv-bezit onreformatorisch is. Er zijn best een hoop reformatorische mensen in de in de forumregels genoemde kerkverbanden die een tv hebben, en bij velen van hen is dat ook bekend en wordt dat toegestaan. Ook in de reformatorische kerken speelt deze discussie en is er niet 1 reformatorisch standpunt en 1 onreformatorische.

Tiberius, ik hoop dat er de ruimte is om deze discussie te voeren. Ik ben volgens mij respectvol naar hen die geen tv hebben, ik kan daar absoluut respect voor opbrengen. Maar als er wordt gevraagd waarom ik dat anders doe, zou ik daar wel graag antwoord op willen geven.
Unionist

Bericht door Unionist »

http://www.refdag.nl/artikel/1304564/Ho ... euken.html

Echt heel vrolijk word ik niet van wat ik lees over dit boekje.
Plaats reactie