Re: Studentenvereniging
Geplaatst: 28 mar 2008, 11:31
Goed stuk trouwens, van Eckhardt en Schipaanboord.
Ratzinger spreekt er in zijn boek toch duidelijk anders over. Die lijkt me ook vrij representatief.freek schreef:Is dat zo? Ik meen te herinneren dat Simonis ook dergelijke uitspraken deed. En die lijkt me iig representatief voor de R-K kerk.Jongere schreef:Hm.. dit is wel weer een heel andere discussie. Maar Bodar is (zeker in zijn uitspraken) niet representatief voor de R-K kerk. En op het moment dat iemand beweert dat je in zekere zin buiten Christus om zalig kunt worden, valt dat niet buiten de kaders van het christendom?Josephus schreef:Ik was ook behoorlijk verbaasd toen ik deze uitspraak las. De denkfout dat het rooms-katholicisme niet bij het christendom hoort, wordt alleen wel vaker gemaakt. Als een predikant dat doet, vind ik het wel tragischer. Die zou beter moeten weten. En daar hoef je helemaal geen geschriften van rooms-katholieke priesters voor gelezen te hebben. Overigens wel opvallend dat ds. Van Eckeveld niet meteen door iemand gecorrigeerd is, tenminste dat blijkt niet uit de verslaglegging.
Tja, we weten het allemaal zo goed.Jongere schreef:Hm.. dit is wel weer een heel andere discussie. Maar Bodar is (zeker in zijn uitspraken) niet representatief voor de R-K kerk. En op het moment dat iemand beweert dat je in zekere zin buiten Christus om zalig kunt worden, valt dat niet buiten de kaders van het christendom?Josephus schreef:Ik was ook behoorlijk verbaasd toen ik deze uitspraak las. De denkfout dat het rooms-katholicisme niet bij het christendom hoort, wordt alleen wel vaker gemaakt. Als een predikant dat doet, vind ik het wel tragischer. Die zou beter moeten weten. En daar hoef je helemaal geen geschriften van rooms-katholieke priesters voor gelezen te hebben. Overigens wel opvallend dat ds. Van Eckeveld niet meteen door iemand gecorrigeerd is, tenminste dat blijkt niet uit de verslaglegging.
Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, vanwaar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid. Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham en Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen”.
Wij hebben ons praatje erover al gauw klaar: dat gaat natuurlijk over ware gelovigen volgens onze definitie: ellende-verlossing-dankbaarheid enzo. De mensen die Christus niet kennen hebben gewoon bijbelse pech.En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
Dat laatste is op zich waar. Het zou inderdaad kunnen dat ds. Van Eckeveld zich alleen richtte op Antoine Bodar en niet op de RK. Maar dan nog, met een enkele dubieuze opmerking valt diens hele lezing toch niet meteen 'buiten de kaders van het christendom'? Hoe dan ook, uit het verslag is in ieder geval niet duidelijk geworden of ds. Van E. zich richt op Bodar, alleen een bepaalde opmerking van hem, of op de gehele RK.Jongere schreef:Hoe dan ook - als het gaat over zijn uitspraken tijdens de WiCo ben ik van mening dat hij zich wel degelijk buiten de kaders van het christendom plaatst. Dat zegt nog niet direct iets over de RK.
Hoe kom je daar nou bij?refo schreef:Niemand is op de synode geweest.
Precies. Reden te meer om Bodar met GG jongeren om te laten gaan. Wie weet, wordt hij er mee besmet.Erasmiaan schreef:Nee, maar waar je mee omgaat wordt je mee besmet.Tiberius schreef:Om nog even op de uitspraken van de synode terug te komen: zelf denk ik er toch iets anders over.
Want ik schat "onze" studenten niet als zodanige watjes in, dat ze zich door de eerste, de beste andersdenkende laten omturnen. Laat ze maar kennis maken met roomsen, moslims, atheisten, extreem-rechtsen, etc.
Als ze direct omvallen, is er toch iets fundamenteels mis met onze geloofsopvoeding.
En zelfs jongere is er niet lang geweest.refo schreef:Behalve jongere is niemand op de wico geweest.
Behalve jongere zijn er nog wel andere mensen op de wico geweest. Anders zou 't er ook wel erg stil zijn geweest, toch?refo schreef:We reageren dus op een door ons gelezen reactie van iemand die zelf weer een reactie geeft op iets wat hij gelezen heeft.
Je hebt gelijk, refo: je moet de Bijbel lezen als een verzameling losse teksten, waarbij de ene tekst niets verklaart van of zegt over de andere tekst. En denk vooral zo ruim mogelijk over het geloof, want anders ben je bekrompen!refo schreef:Tja, we weten het allemaal zo goed.
Deze twee teksten zouden ons klein moeten houden:Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, vanwaar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid. Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham en Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen”.Wij hebben ons praatje erover al gauw klaar: dat gaat natuurlijk over ware gelovigen volgens onze definitie: ellende-verlossing-dankbaarheid enzo. De mensen die Christus niet kennen hebben gewoon bijbelse pech.En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
Maar het gaat hier over gelovigen volgen Jezus' definitie. Met alle bevinding die we menen te hebben erbuiten en met een beker koud water uitdelen erbinnen.
In die zin zijn de Bodars wel te volgen. Daarom: sluit iedereen maar in en wees wantrouwig over jezelf. Die houding wordt gemist in de ger gezindte. 'Des Heeren tempel is deze'. Dat zeggen we natuurlijk niet, maar we rekenen er wel op.
Sorry hoor refo, maar er is gewoon een grens. En die wordt gewoon overschreden als er wordt afgedaan aan de notie dat Jezus Christus de Deur, de Weg, de Waarheid en het Leven is - waarbuiten niemand tot de Vader kan komen. Buiten Wie al onze gerechtigheden een wegwerpelijk kleed zijn, maar Wie God zonde gemaakt heeft voor ons. Dat heeft in die zin niet eens zo veel te maken met "ellende-verlossing-dankbaarheid enzo".refo schreef:Tja, we weten het allemaal zo goed.Jongere schreef:Hm.. dit is wel weer een heel andere discussie. Maar Bodar is (zeker in zijn uitspraken) niet representatief voor de R-K kerk. En op het moment dat iemand beweert dat je in zekere zin buiten Christus om zalig kunt worden, valt dat niet buiten de kaders van het christendom?
Deze twee teksten zouden ons klein moeten houden:Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, vanwaar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid. Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham en Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen”.Wij hebben ons praatje erover al gauw klaar: dat gaat natuurlijk over ware gelovigen volgens onze definitie: ellende-verlossing-dankbaarheid enzo. De mensen die Christus niet kennen hebben gewoon bijbelse pech.En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
Maar het gaat hier over gelovigen volgen Jezus' definitie. Met alle bevinding die we menen te hebben erbuiten en met een beker koud water uitdelen erbinnen.
In die zin zijn de Bodars wel te volgen. Daarom: sluit iedereen maar in en wees wantrouwig over jezelf. Die houding wordt gemist in de ger gezindte. 'Des Heeren tempel is deze'. Dat zeggen we natuurlijk niet, maar we rekenen er wel op.
Met je eerste alinea ben ik het eens.Marco schreef:Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.
Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Dat is het hele probleem met de ger gezindte. We zijn uitgeworsteld. Alles staat op papier.Marco schreef:Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.
Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Beste refo,refo schreef:Dat is het hele probleem met de ger gezindte. We zijn uitgeworsteld. Alles staat op papier.Marco schreef:Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.
Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Alles wat er over theologie valt te weten weten we. En wij het beste.
Nu gaan we discussieren over waarover we gaan discussieren.