Nu draaf je door. Je bent -inderdaad!- ineens wel erg off-topic.memento schreef:Waar buitenstaanders (maar ook genoeg GG-ers) soms moeite hebben, is als onderwerpen die niet voortkomen uit de Schrift (zoals allerlei bevindelijke gangen en standen), tot dogmatische onderwerpen gemaakt worden. Daar heeft het woord "systematiseren" zn negatieve klank aan overgehouden. Maar daar gaat het in deze topic niet over, dus laten we dat er niet bijhalen.
Bijbelstudie Duizendjarig rijk
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 06 apr 2010, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Natuurlijk. Dat is het woord 'vervanging' door 'vervulling' vervangen (Control-H, zoek en vervang). En uiteraard het voortdurend opletten dat beeld (verloop van de geschiedenis) en betekenis (persoonlijke toepassing van het heil) goed onderscheiden worden.Toeschouwer schreef:Daar heb je gelijk aan. De vervangingsleer is heel oud, als je dat leert kom je m.i. nooit tot een vorm van chiliasme. Maar als je de vervangingsleer afschaft, zoals in de GG, heeft dat verder geen consequenties?
De Schotse Puriteinen bijv. hebben dat al heel gedegen onderkend en zijn ons hierin tot voorbeeld.
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Ik geef alleen maar een mogelijke reden voor waarom jij "systematiseren" als negatief woord ervaart. Want dat je het negatief opvatte bleek uit je posting, en daarom reageerde ik erop.GJdeBruijn schreef:Nu draaf je door. Je bent ineens wel erg off-topic.memento schreef:Waar buitenstaanders (maar ook genoeg GG-ers) soms moeite hebben, is als onderwerpen die niet voortkomen uit de Schrift (zoals allerlei bevindelijke gangen en standen), tot dogmatische onderwerpen gemaakt worden. Daar heeft het woord "systematiseren" zn negatieve klank aan overgehouden. Maar daar gaat het in deze topic niet over, dus laten we dat er niet bijhalen.
Ook heb ik uitgelegd wat ik wél ermee bedoelt, namelijk in gewone neutrale betekenis. Want zó had ik het namelijk gebruikt.
Maar laten we hierover niet off-topic gaan. Wie dat wil, kan daarover een nieuw topic openen.
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Hier begint -inderdaad! - het offtopic-gebeuren wat je signaleert.GJdeBruijn schreef:Over het algemeen wordt binnen de GerGem ontkend dat er gesystematiseerd wordt. Dat is vooral een woord dat buitenstaanders in de mond nemen.memento schreef:Bij de Puriteinen kom je inderdaad ideeën tegen die die richting op gaan. Maar de verdere uitwerking ervan (het systematiseren) is toch redelijk nieuw.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Ik denk het wel.Toeschouwer schreef:Freek schrijft:
Nee, Toeschouwer, dit is eveneens geen correcte wijze avn discussiëren. Jij hebt al lang voor jezelf een bepaalde vorm van chiliastisme vastgesteld die 'bijt' met de achiliastische visie van veel reformatorische kerken (die naar jou mening per definitie vervangingsleer is.) Op zich prima hoor, maar daar valt nogal wat tegenin te brengen. In elk geval is het volstrekt legitiem dat een kerkverband als de Geref. Gem beweert geen vervangingstheologie meer te leren, maar niet automatisch daarmee ook chiliast wordt, of gaat denken over het verbond zoals jij denkt.
Daar heb je gelijk aan. De vervangingsleer is heel oud, als je dat leert kom je m.i. nooit tot een vorm van chiliasme. Maar als je de vervangingsleer afschaft, zoals in de GG, heeft dat verder geen consequenties?
Memento die ziet die bui al hangen, gezien zijn bijdrage. Niemand hoeft het mij eens te zijn, hoeft geeen chiliast te zijn, maar als je zegt dat God met Israël nog niet klaar is, Israël heeft nog wat te betekenen in het heilsplan van God.
Dan mag ik toch wel vragen om concreet te worden. Wat is voor jou dan de positie van Israël in dat plan van God en wat is de positie van de kerk in dat plan? Om het nog concreter te vragen. Heeft Israël een aparte positie naast de gemeente als het Lichaam van Christus?
Rom 11:25-36 is er duidelijk over.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Nu of in toekomende zin?Joannah schreef:Ik denk het wel.
Rom 11:25-36 is er duidelijk over.
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Wanneer de volheid der heidenen is ingegaan.GJdeBruijn schreef:Nu of in toekomende zin?Joannah schreef:Ik denk het wel.
Rom 11:25-36 is er duidelijk over.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
En wanneer is dat dan volgens jou? Is dat al een feit of is dat toekomst?Joannah schreef:Wanneer de volheid der heidenen is ingegaan.GJdeBruijn schreef:Nu of in toekomende zin?Joannah schreef:Ik denk het wel.
Rom 11:25-36 is er duidelijk over.
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
En alzo ZAL Israel ......(toekomstige tijd dus, niet zo moeilijk, toch)GJdeBruijn schreef:En wanneer is dat dan volgens jou? Is dat al een feit of is dat toekomst?Joannah schreef:Wanneer de volheid der heidenen is ingegaan.GJdeBruijn schreef:Nu of in toekomende zin?Joannah schreef:Ik denk het wel.
Rom 11:25-36 is er duidelijk over.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Nee niet zo moeilijk. Maar wel weer zo lastig dat er door de eeuwen heen voortdurend joden tot geloof kwamen. Dus in dat opzicht is die toekomstige tijd misschien al wel aangebroken.Joannah schreef:En alzo ZAL Israel ......(toekomstige tijd dus, niet zo moeilijk, toch)
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5169
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Laten we er vooral ook rekening mee houden,
dat er staat ALZO en niet ALS DAN, want dat laatste wordt er nogal eens van gemaakt.
Dat God Zijn Woord en belofte zal vervullen leid geen twijfel.
dat er staat ALZO en niet ALS DAN, want dat laatste wordt er nogal eens van gemaakt.
Dat God Zijn Woord en belofte zal vervullen leid geen twijfel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
De puriteinen en veel nadere reformatoren (bijv. á Brakel) interpreteren dat als een toekomstige nationale erkenning van de Messias. Overigens zonder te zeggen dat alle Israellieten hoofd voor hoofd zullen zalig worden. In die zin toont dit de continuïteit van het verbond, in uitwendige, zichtbare vorm (bediening) en in het wezen: De gemeente uit jood en griek. Nu vooral onder de griek (niet joden, de heidenen). Na deze volheid der heidenen vooral de jood (Israëlliet).freek schreef:Nee niet zo moeilijk. Maar wel weer zo lastig dat er door de eeuwen heen voortdurend joden tot geloof kwamen. Dus in dat opzicht is die toekomstige tijd misschien al wel aangebroken.Joannah schreef:En alzo ZAL Israel ......(toekomstige tijd dus, niet zo moeilijk, toch)
Je zou het dus zo kunnen zien dat de kandelaar wordt verschoven van buiten Israël naar Israël. Misschien is dat inderdaad wel gaande. De wereld seculariseert. Het christendom vervlakt steeds meer tot zelfs een soort innerlijk entertainment en individuele welzijnscultuur.
Er komen inmiddels joden tot bekering. Het zijn tekenen die we niet zomaar kunnen negeren.
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Och kom, zet het niet te zwaar aan. Als je visie op iets verandert, veranderen soms vanzelf dingen mee, en zo moeilijk is het niet om bepaalde dingen onder ogen te zien. Daar hoef je niet per se een kleine of grote theoloog voor te zijn.memento schreef:Ik vrees, dat de hernieuwde visie op Israël als uiterste consequentie heeft, dat het hele OT opnieuw gewaardeerd zal moeten worden. Dat gooit heel de dogmatiek overhoop, en ik vrees dat zelfs de grote theologen van dit moment daar niet alle consequenties van kunnen overzien, laat staan de wat minder grote theologen. Ik vrees dat het uiteindelijk zal leiden tot een nieuwe dogmatiek, die niet meer gereformeerd te noemen is.
Ik hoor het je zeggen.memento schreef:Vanuit wetenschappelijk oogpunt is het hernieuwen van inzichten op basis van de Schrift, zelfs al gooit dat je hele dogmatiek overhoop, natuurlijk aan te moedigen.

Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
'Zalig worden' is niet (altijd) hetzelfde als 'tot bekering komen'. Bijv. 'wie volhardt tot het einde, die zal zalig worden'. Dan gaat het over het uiteindelijke behoud van de mens. Ik denk dat het in de genoemde tekst ook gaat over het uiteindelijk zalig worden van Israël: aan het einde der tijden zal er ook een volheid uit de Joden zijn die zalig wordt.freek schreef:Nee niet zo moeilijk. Maar wel weer zo lastig dat er door de eeuwen heen voortdurend joden tot geloof kwamen. Dus in dat opzicht is die toekomstige tijd misschien al wel aangebroken.Joannah schreef:En alzo ZAL Israel ......(toekomstige tijd dus, niet zo moeilijk, toch)
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Dát er dingen veranderen, daar hoef je inderdaad geen groot theoloog voor te zijn om dat te zien. Maar álle consequenties overzien: ik vrees dat geen enkele theoloog dat op dit moment kan. Ik ik vrees dat de uiteindelijke consequenties zo groot zullen zijn, dat er geen sprake meer is van een gereformeerde dogmatiek.Afgewezen schreef:Och kom, zet het niet te zwaar aan. Als je visie op iets verandert, veranderen soms vanzelf dingen mee, en zo moeilijk is het niet om bepaalde dingen onder ogen te zien. Daar hoef je niet per se een kleine of grote theoloog voor te zijn.memento schreef:Ik vrees, dat de hernieuwde visie op Israël als uiterste consequentie heeft, dat het hele OT opnieuw gewaardeerd zal moeten worden. Dat gooit heel de dogmatiek overhoop, en ik vrees dat zelfs de grote theologen van dit moment daar niet alle consequenties van kunnen overzien, laat staan de wat minder grote theologen. Ik vrees dat het uiteindelijk zal leiden tot een nieuwe dogmatiek, die niet meer gereformeerd te noemen is.
Neemt niet weg dat het een goede wetenschappelijke exercitie is om over alternatieve dogmatische stelsels na te denken. Maar zomaar een grote dogmatische verandering doorvoeren, en zonder al te veel na te denken over de consequenties, het het kerkvolk voorhouden als "de waarheid" is m.i. onverstandig. De geschiedenis leert, dat de meeste theologische vernieuwde inzichten na enige overdenking toch niet zo Bijbels waren, ook al leken ze in het begin nog zo mooi. Theologische vernieuwende inzichten moeten m.i. eerst rijpen, overdacht worden, bediscussieerd worden onder theologen, en als ze dan Bijbels bevonden zijn (en genuanceerd zijn) kunnen ze naar het kerkvolk toe. Dat voorkomt dat het kerkvolk misleidt wordt, door wat theologen/dominees die denken het licht gezien te hebben. Wie Gods Woord serieus neemt, zal met niets naar het kerkvolk komen, dan hetgeen waarvan hij zeker weet dat het naar het Woord Gods is. (Dus geen theologische proefballonnetjes)