Pagina 10 van 12

Geplaatst: 02 mar 2007, 13:20
door Marnix
Afgewezen schreef:
helma schreef:Pas was ik op een begrafenis
die dominee sprak de kleinkinderen aan dat ze maar veel moesten vragen of de Heere ze een nieuw hartje wilde geven
Je oma had ook zo graag een nieuw hart willen hebben.....zei hij toen
Dat vond ik vreselijk
Alsof er mensen zijn die dus gewillig zijn, maar ja, God wil blijkbaar niet.

Terwijl Hij wenend voor Jerzualem stond en het uitriep: Hoe menigmaal heb Ik u bijeen willen vergaderen......maar gij hebt niet gewild
De vraag is: wát hebben die mensen niet gewild? Ze wilden niet tot Christus komen!
(Overigens vind ik die opmerking over die oma inderdaad redelijk stuitend. Ik geloof, als die oma daar inderdaad echt naar uitgezien heeft, God haar daarin niet teleurgesteld heeft.)
Je kent de situatie niet. Er zijn ook genoeg verhalen van mensen die wel willen... maar denken dat het niet voor hen is weggelegd, want ze hebben geleerd dat er bijzodnere dingen moeten plaatsvinden. Mensen die zich niet bekeerd durven noemen... omdat hen wordt verteld dat ze dat niet zijn.

Geplaatst: 02 mar 2007, 13:49
door JolandaOudshoorn
Marnix schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:Pas was ik op een begrafenis
die dominee sprak de kleinkinderen aan dat ze maar veel moesten vragen of de Heere ze een nieuw hartje wilde geven
Je oma had ook zo graag een nieuw hart willen hebben.....zei hij toen
Dat vond ik vreselijk
Alsof er mensen zijn die dus gewillig zijn, maar ja, God wil blijkbaar niet.

Terwijl Hij wenend voor Jerzualem stond en het uitriep: Hoe menigmaal heb Ik u bijeen willen vergaderen......maar gij hebt niet gewild
De vraag is: wát hebben die mensen niet gewild? Ze wilden niet tot Christus komen!
(Overigens vind ik die opmerking over die oma inderdaad redelijk stuitend. Ik geloof, als die oma daar inderdaad echt naar uitgezien heeft, God haar daarin niet teleurgesteld heeft.)
Je kent de situatie niet. Er zijn ook genoeg verhalen van mensen die wel willen... maar denken dat het niet voor hen is weggelegd, want ze hebben geleerd dat er bijzodnere dingen moeten plaatsvinden. Mensen die zich niet bekeerd durven noemen... omdat hen wordt verteld dat ze dat niet zijn.
Juist ja, ze durven zichzelf niet bekeerd te NOEMEN, maar zouden juist zij niet de genade van God hebben ontvangen? Ik geloof niet dat God zo wreed is dat Hij wel een begeren werkt en dan toch de genade niet schenkt!
Als we werkelijk onbekeerd zijn is het onze schuld en alleen onze schuld!!

Geplaatst: 02 mar 2007, 13:58
door Klavier
JolandaOudshoorn schreef:Als we werkelijk onbekeerd zijn is het onze schuld en alleen onze schuld!!
JA! De Heere liegt niet. Wie niet gelooft, maakt Hem tot een leugenaar. Wie zich niet bekeerd, weet van geen verkeerde weg die moet verlaten worden.
De Heere nodigt welmenend. En durven zeggen wel bekeerd te willen worden maar niet te geloven? Onmogelijk!

Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.
Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.


Wie echt wil, heeft echt dorst!
De Heere liegt niet, en Hij is volmaakt rechtvaardig:
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.


En let eens op het verband dat er ligt met de prediking:
En Die (de Heilige Geest) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.


Geloof en wil horen bij elkaar. De onwil is het die doet ongelovig zijn. De verkondiging van Gods Woord heeft de kracht die wil te verbreken, te verbrijzelen. In die Weg maakt de Heilige Geest de zondaar gewillig!

Geplaatst: 02 mar 2007, 14:05
door Marnix
Hm... maar Jezus zegt tegen de Farizeeen: 13 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe

Geplaatst: 02 mar 2007, 14:11
door Klavier
Marnix schreef:Hm... maar Jezus zegt tegen de Farizeeen: 13 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe
Ja, omdat ze geloof te min vonden. Bekering onnodig. Eigen werken en eigengerechtigheid was voldoende.
Gods Woord wijst juist op geloof en bekering. Als klemmende oproep ten leven.

Geplaatst: 02 mar 2007, 14:16
door Bert Mulder
Klavier schreef:
Marnix schreef:Hm... maar Jezus zegt tegen de Farizeeen: 13 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe
Ja, omdat ze geloof te min vonden. Bekering onnodig. Eigen werken en eigengerechtigheid was voldoende.
Gods Woord wijst juist op geloof en bekering. Als klemmende oproep ten leven.
Ook is met dat niet individuele farizeers bedoeld, maar als een organisme. Zodat niet uitgesloten was dat farizeers ook zalig kunnen worden. Zie hier bijvoorbeeld Nicodemus, en ook natuurlijk de grote aprostel Paulus.

Geplaatst: 02 mar 2007, 14:20
door refo
Volgens mij bedoelt Marnix dat de Farizeën in staat waren mensen buiten te houden.

Geplaatst: 02 mar 2007, 14:20
door Klavier
Bert Mulder schreef:
Klavier schreef:
Marnix schreef:Hm... maar Jezus zegt tegen de Farizeeen: 13 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe
Ja, omdat ze geloof te min vonden. Bekering onnodig. Eigen werken en eigengerechtigheid was voldoende.
Gods Woord wijst juist op geloof en bekering. Als klemmende oproep ten leven.
Ook is met dat niet individuele farizeers bedoeld, maar als een organisme. Zodat niet uitgesloten was dat farizeers ook zalig kunnen worden. Zie hier bijvoorbeeld Nicodemus, en ook natuurlijk de grote aprostel Paulus.
Dat lijkt me vanzelfsprekend. De Farizeeën werden veroordeeld om hun leer en volharden in het ongeloof in de waarheid.
Natuurlijk kunnen ook farizeeën zaligworden als ze hun eigengerechtigheid loslaten en geloven dat Jezus is de Christus en alles van Hem verwachten in plaats van eigen werken.
Als dat niet zo zou zijn, zou er niemand zalig worden. Van nature zijn we allemaal Farizeeën die met eigen werken en eigengerechtigheid wel zalig willen worden. Alle mensen worden als Farizeeër, als Arminiaan geboren, om het maar eens concreet te maken.

Geplaatst: 02 mar 2007, 14:21
door Klavier
refo schreef:Volgens mij bedoelt Marnix dat de Farizeën in staat waren mensen buiten te houden.
Door hun valse leer. Niet om wie ze waren. Of ook wel, ze geloofden zelf ook in hun eigen leer en waren daarmee toonbeelden van ongeloof.

Geplaatst: 02 mar 2007, 14:31
door Marnix
Klavier schreef:
refo schreef:Volgens mij bedoelt Marnix dat de Farizeën in staat waren mensen buiten te houden.
Door hun valse leer. Niet om wie ze waren. Of ook wel, ze geloofden zelf ook in hun eigen leer en waren daarmee toonbeelden van ongeloof.
Nee uiteraard niet. Maar dat komt denk ik nog steeds voor.

Geplaatst: 02 mar 2007, 14:35
door Klavier
Marnix schreef:
Klavier schreef:
refo schreef:Volgens mij bedoelt Marnix dat de Farizeën in staat waren mensen buiten te houden.
Door hun valse leer. Niet om wie ze waren. Of ook wel, ze geloofden zelf ook in hun eigen leer en waren daarmee toonbeelden van ongeloof.
Nee uiteraard niet. Maar dat komt denk ik nog steeds voor.
Ja, de arminianen die de vrije wil aanwenden om zelf het geloof en de bekering te kiezen en zo de eigen gerechtigheid en de werken onder een rechtzinnig jasje verpakken.
Of de neonomianen die de mensen onder een wettisch juk willen brengen.

Of bedoel jij wat anders?

Geplaatst: 02 mar 2007, 15:27
door Marnix
Klavier schreef:
Marnix schreef:
Klavier schreef:
refo schreef:Volgens mij bedoelt Marnix dat de Farizeën in staat waren mensen buiten te houden.
Door hun valse leer. Niet om wie ze waren. Of ook wel, ze geloofden zelf ook in hun eigen leer en waren daarmee toonbeelden van ongeloof.
Nee uiteraard niet. Maar dat komt denk ik nog steeds voor.
Ja, de arminianen die de vrije wil aanwenden om zelf het geloof en de bekering te kiezen en zo de eigen gerechtigheid en de werken onder een rechtzinnig jasje verpakken.
Of de neonomianen die de mensen onder een wettisch juk willen brengen.

Of bedoel jij wat anders?
Ze komen in vele kringen voor. Misschien wel in alle. Ik doel niet op een specifieke groep zoals de PKN ofzo... of de GerGem.

Geplaatst: 02 mar 2007, 15:51
door Afgewezen
Klavier schreef:
Afgewezen schreef:Ja. Ik denk dat veel mensen graag bekeerd willen zijn. "De ziel des luiaards is begerig, maar er is niets."
Welke verklaarder zet deze tekst in deze context?
Geen dingen uit haar verband rukken, jongedame!
Kijk eens naar de andere spreuken in datzelfde hoofdstuk, bijvoorbeeld:
" De uitgestelde hoop krenkt het hart; maar de begeerte, die komt, is een boom des levens."
Je post daarna, maakt het weer goed :wink:
Beste Klavier, de leeftijd waarop ik 'jongedame' genoemd kon worden, heb ik inmiddels wel achter mij (nog afgezien van het denigrerende karakter van dit woord).
Verder heb ik geen 'verklaarder' nodig om een toepassing van een bijbeltekst te kunnen maken. Overigens meen ik - uit mijn geheugen - dat deze tekst in de Christenreis in een dergelijke context een keer gebruikt wordt.
Het vervolg van de tekst luidt overigens: "maar de ziel der vlijtigen zal vet gemaakt worden."

Geplaatst: 02 mar 2007, 15:55
door Klavier
Afgewezen schreef:Verder heb ik geen 'verklaarder' nodig om een toepassing van een bijbeltekst te kunnen maken.
Wat dan wel?
. Overigens meen ik(1) - uit mijn geheugen - dat deze tekst in de Christenreis in een dergelijke context een keer gebruikt wordt.
Het vervolg van de tekst(2) luidt overigens: "maar de ziel der vlijtigen zal vet gemaakt worden."
1. Die tik voel ik. Terrecht.
Als je een gedeelte van een tekst aanhaalt, en de helft weglaat, ruk je het wel degelijk uit zijn verband. En je vergeet voor het gemak te controleren of Bunyan het over hetzelfde heeft als waar het in het topic over gaat. Mij overtuig je hier nog niet mee.
Kun je Bunyan hier citeren?

PS: 'jongedame' was als compliment bedoelt. De zon schijnt zo lekker in Gouda dat ik dacht, laat ik voor de verandering eens aardig zijn :wink:

Geplaatst: 02 mar 2007, 16:02
door Afgewezen
Klavier schreef:Nu even inhoudelijk
Afgewezen schreef:Verder heb ik geen 'verklaarder' nodig om een toepassing van een bijbeltekst te kunnen maken.
Wat dan wel?
. Overigens meen ik(1) - uit mijn geheugen - dat deze tekst in de Christenreis in een dergelijke context een keer gebruikt wordt.
Het vervolg van de tekst(2) luidt overigens: "maar de ziel der vlijtigen zal vet gemaakt worden."
1. Die tik voel ik. Terrecht.
Als je een gedeelte van een tekst aanhaalt, en de helft weglaat, ruk je het wel degelijk uit zijn verband. En je vergeet voor het gemak te controleren of Bunyan het over hetzelfde heeft als waar het in het topic over gaat. Mij overtuig je hier nog niet mee.
Kun je Bunyan hier citeren?
Klavier, vind je het goed dat ik dit vraag- en antwoordspel niet voortzet? Ik heb namelijk de indruk dat dit inhoudelijk niets toevoegt aan deze discussie.