Bijbelkennis
RJ en Geledu hebben "gezamenlijk" het goede antwoord gegeven. Wat mij betreft vechten ze onderling maar uit wie de nieuwe opgave gaat plaatsen.
Overigens staat er in het Liedboek een prachtige "berijming" van deze teksten (gezang 23):
1
Het zal zijn in het laatste der tijden
dat de berg van de tempel verheerlijkt zal staan,
dat de wegen er heen zullen leiden
en de volken der aarde op weg zullen gaan
om de rechten des Heren te leren,
zich tot God en elkaar te bekeren.
2
Als Jeruzalems tinnen gaan blinken
en beschamen der bergen en heuvelen trots,
zal Sion uit blijde weerklinken
het bevrijdende woord van het koninkrijk Gods.
Tot bescherming van allen die leven
staat de wet van Gods heil er geschreven.
3
En een smidse van 't huis onzes Heren
maakt het zwaard tot een ploegschaar, de speer tot een zicht.
Niemand zal meer een wapen hanteren;
maar zij groeten elkaar in het heldere licht
van de waarheid die eindelijk zal dagen
over mensen van zijn welbehagen.
Overigens staat er in het Liedboek een prachtige "berijming" van deze teksten (gezang 23):
1
Het zal zijn in het laatste der tijden
dat de berg van de tempel verheerlijkt zal staan,
dat de wegen er heen zullen leiden
en de volken der aarde op weg zullen gaan
om de rechten des Heren te leren,
zich tot God en elkaar te bekeren.
2
Als Jeruzalems tinnen gaan blinken
en beschamen der bergen en heuvelen trots,
zal Sion uit blijde weerklinken
het bevrijdende woord van het koninkrijk Gods.
Tot bescherming van allen die leven
staat de wet van Gods heil er geschreven.
3
En een smidse van 't huis onzes Heren
maakt het zwaard tot een ploegschaar, de speer tot een zicht.
Niemand zal meer een wapen hanteren;
maar zij groeten elkaar in het heldere licht
van de waarheid die eindelijk zal dagen
over mensen van zijn welbehagen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
- Bert Mulder
- Contacteer:
welke Bijbel vertaling?rj schreef:De term "zielevriend", waar komt dit in de bijbel voor?
Geloof niet dat die term gebruikt wordt, maar bedoel je David en Jonathan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
En nu effe eerlijk, Gian, Haaf en Bert Mulder: hebben jullie een (elektronische) concordantie gebruikt voor je antwoord gaf? Of weten jullie van elk woord exact of het al dan niet in de Bijbel staat? :mrgreen:
RJ: bedoel je misschien Hooglied 5: "Zulk een is mijn Liefste; ja, zulk een is mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem!". Zelf hoor ik die uitroep nog wel eens verbevindelijkt aangehaald als "... zulk een is mijn Zielenvriend..."
RJ: bedoel je misschien Hooglied 5: "Zulk een is mijn Liefste; ja, zulk een is mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem!". Zelf hoor ik die uitroep nog wel eens verbevindelijkt aangehaald als "... zulk een is mijn Zielenvriend..."
Dit nog even naar boven gehaald omdat ik het niet helemaal snap. (Ik lees de Saambinder niet). Herodus doodde Johannes toch op aandringen van zijn vrouw Heriodas? Dan moeten de nrs 2) en 3) toch dezelfde Herodes zijn?Tiberius schreef:Goed zo. Zowel de antwoorden als de verwijzing.helma schreef:nou vooruit,Tiberius schreef:Een inkoppertje voor trouwe Saambinder lezertjes (de anderen moeten even goed tellen):
Hoeveel verschillende Herodessen komen er in de Bijbel voor?
(Geef ook even een korte omschrijving bij elk).
dan nog maar een keer een antwoord
Herodus de Grote
Herodus Philippus
Herodes Antipas
Herodes AgrippaI
Herodes Agrippa II
voor verdere bijzonderheden verwijs ik u naar de Saambinder van 7 december![]()
Even ter toelichting:
1) Herodus de Grote was de kindermoordenaar (Mattheus 2).
2) Herodus Philippus was de man van Herodias (Lukas 3 : 19), niet te verwarren met Philippus, de viervorst, waarvan in Lukas 3:1 wordt gesproken.
3) Herodus Antipas was degene die Johannes de Doper doodde en ook later betrokken was bij de dood van Jezus.
4) Herodus Agrippa I was de moordenaar van Jacobus, die later door de wormen werd gegeten (Handelingen 12).
5) Herdus Agrippa II was de man voor wie Paulus moest verschijnen; die door Flavius Josephus verdacht wordt van een incestueuze relatie met zijn zuster Bernice, Handelingen 25 en 26.
Helma's beurt voor 2 vragen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Herodus doodde Johannes, op aandringen van zijn vrouw Heriodias, omdat zij Johannes haatte, omdat zij voor de 2e keer getrouwd was, en Johannes haar daarover aansprak.David J schreef:Dit nog even naar boven gehaald omdat ik het niet helemaal snap. (Ik lees de Saambinder niet). Herodus doodde Johannes toch op aandringen van zijn vrouw Heriodas? Dan moeten de nrs 2) en 3) toch dezelfde Herodes zijn?Tiberius schreef:Goed zo. Zowel de antwoorden als de verwijzing. :wink:helma schreef:nou vooruit,Tiberius schreef:Een inkoppertje voor trouwe Saambinder lezertjes (de anderen moeten even goed tellen):
Herodus de Grote
Herodus Philippus
Herodes Antipas
Herodes AgrippaI
Herodes Agrippa II
voor verdere bijzonderheden verwijs ik u naar de Saambinder van 7 december
Even ter toelichting:
2) Herodus Philippus was de man van Herodias (Lukas 3 : 19), niet te verwarren met Philippus, de viervorst, waarvan in Lukas 3:1 wordt gesproken.
3) Herodus Antipas was degene die Johannes de Doper doodde en ook later betrokken was bij de dood van Jezus.
4) Herodus Agrippa I was de moordenaar van Jacobus, die later door de wormen werd gegeten (Handelingen 12).
5) Herdus Agrippa II was de man voor wie Paulus moest verschijnen; die door Flavius Josephus verdacht wordt van een incestueuze relatie met zijn zuster Bernice, Handelingen 25 en 26.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik wist dat David's ziel verknocht was aan Jonathan. Verder leek me dat geen woord te zijn in de SV taal. Daarvandaan vroeg ik welke Bijbel vertaling.David J schreef:En nu effe eerlijk, Gian, Haaf en Bert Mulder: hebben jullie een (elektronische) concordantie gebruikt voor je antwoord gaf? Of weten jullie van elk woord exact of het al dan niet in de Bijbel staat? :mrgreen:
Voor zover ik weet komt het woord zielevriend niet in de Bijbel voor. Vandaar maar even een zoekfunctie gebruikt. t bleek er idd niet in te staan.David J schreef:En nu effe eerlijk, Gian, Haaf en Bert Mulder: hebben jullie een (elektronische) concordantie gebruikt voor je antwoord gaf? Of weten jullie van elk woord exact of het al dan niet in de Bijbel staat? :mrgreen:
De tekst heb ik zonder zoekfunctie oid opgezocht..
Ik denk, dat Bert deze vraag al naar tevredenheid beantwoord heeft. Maar nog even ter toelichting.David J schreef:Dit nog even naar boven gehaald omdat ik het niet helemaal snap. (Ik lees de Saambinder niet). Herodus doodde Johannes toch op aandringen van zijn vrouw Heriodas? Dan moeten de nrs 2) en 3) toch dezelfde Herodes zijn?Tiberius schreef:Goed zo. Zowel de antwoorden als de verwijzing.helma schreef:nou vooruit,Tiberius schreef:Een inkoppertje voor trouwe Saambinder lezertjes (de anderen moeten even goed tellen):
Herodus de Grote
Herodus Philippus
Herodes Antipas
Herodes AgrippaI
Herodes Agrippa II
voor verdere bijzonderheden verwijs ik u naar de Saambinder van 7 december![]()
Even ter toelichting:
Herodes (bijgenaamd Antipas, nr 3 in mijn rijtje) was de man die Johannes de Doper eerst in de gevangenis wierp en daarna (op verzoek van Herodias' dochtertje) doodde (Lukas 9 : 9). Deze man was ook betrokken bij de dood van Jezus (Lukas 23 : 8 ).
Deze Herodes Antipas had een broer Filippus, die in Lukas 3 : 1 de viervorst over Iturea en over het land Trachonitis genoemd wordt.
Ook had Herodes Antipas een broer Herodes-Filippus. Deze man wordt in Gods Woord ook Filippus genoemd, maar moet onderscheiden worden van de in vers 1 genoemde viervorst. Met deze Herodes Filippus is Herodias getrouwd, maar zij leefde samen met Herodes Antipas.
(Met hartelijke dank aan ds. Moerkerken, die dit heel helder uiteengezet heeft in een interessante artikelen serie in de Saambinder. Naast het vele goede in de Saambinder zijn dergelijke artikelen een extra stimulans om dit blad te lezen).