Wereldgelijkvormigheid
Feitelijk is er gewoonweg geen enkel steekhoudend argument om een muziekstijl af te keuren naar bijbelse maatstaven.
Alle subjectieve meningen en gevoelens over welke muziekstijl dan ook moet je zelf als grens stellen. Bij de een zal de grens ergens anders liggen dan bij de ander. Dat dienen we te respecteren van elkaar. Het laatste wat we moeten doen is elkaar regels opleggen, want dan is het eind zoek. Zie de diverse muziekdiscussie's die de revu al paseerde.
De tekst (en misschien de artiest) is doorslaggevend, en ook het enigste waar je inhoudelijk over kan discuseren.
Alle subjectieve meningen en gevoelens over welke muziekstijl dan ook moet je zelf als grens stellen. Bij de een zal de grens ergens anders liggen dan bij de ander. Dat dienen we te respecteren van elkaar. Het laatste wat we moeten doen is elkaar regels opleggen, want dan is het eind zoek. Zie de diverse muziekdiscussie's die de revu al paseerde.
De tekst (en misschien de artiest) is doorslaggevend, en ook het enigste waar je inhoudelijk over kan discuseren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Bert Mulder
- Contacteer:
maakt wel uit hoe je het gebruikt. Want we zijn in de wereld, maar niet van de wereld.
Anders loop je ook in de problemen met computers, autos, wasmachines, stereo equipment, traktors, fabrieken, enz. enz.
Dan wordt je aan de Amish gelijk, die ook weer niet consequent zijn, want ze mogen wel in een taxi rijden, bijvoorbeeld. Stroom is ook wel ok, zolang het maar uit een batterij komt, niet van het lichtnet.
De Amish proberen door hun werken (en dat houdt ook in hun wereldschuw) zalig te worden.
Anders loop je ook in de problemen met computers, autos, wasmachines, stereo equipment, traktors, fabrieken, enz. enz.
Dan wordt je aan de Amish gelijk, die ook weer niet consequent zijn, want ze mogen wel in een taxi rijden, bijvoorbeeld. Stroom is ook wel ok, zolang het maar uit een batterij komt, niet van het lichtnet.
De Amish proberen door hun werken (en dat houdt ook in hun wereldschuw) zalig te worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
We hebben in feite niets met Amish van doen, dat is hún wereld en verantwoordelijkheid!Bert Mulder schreef:maakt wel uit hoe je het gebruikt. Want we zijn in de wereld, maar niet van de wereld.
Even het rijtje langslopen: 1/ Computers: prima dingen voorzover ze voor het werk gebruikt moeten worden. 2/ Auto's: hoe wil je je ánders verplaatsen o.a naar je werk en de kerk (als je een flink eind van de kerk/werk woont?) 3/. Wasmachines: mooie dingen, zeer nuttig en niet meer misbaar, als je tenminste niet terug wilt naar tobbe en wasbod alsmede de bleekvelden. 4/ Radio/cd spelers: er zijn mensen die kunnen leven in complete stilte én er van genieten.......maar voor geestelijke muziek of klassieke muziek heb je die twee wel nodig. 5/ Tractors/Fabrieken: hoe wil je de velden en gewassen nog kunnen bewerken in deze tijd van uitgestrekte landerijen? Hoe wil jij nog je voedsel, kleding, auto, stoelen etc etc etc kunnen gebruiken/kopen? Juist doordat zij in fabrieken gemaakt worden!
Maar internet heb je in je persoonlijke dagelse leventje niet noodzakelijkerwijze nodig. Je bankzaken kun je evenzeer per giro/bankoverschrijving doen, evenzo kun je je geld gaan opnemen bij de bank zélf én levert weer arbeidsplaatsen op bij de kantoren en ook weer uitbreiding van het aantal kantoren, je berichten kun je ook per post verzenden, daar heb je niet per sé een PC voor nodig, en zo kan ik nog even doorgaan.
Voor je privéleventje heb je niet noodzakelijkerwijze een internetverbinding nódig, tja, dat het mákkelijk is is weer van een geheel ándere orde. Het zit dan al wel aan wereldgelijkvormigheid vast, want je wilt net als iedereen een internet hebben, ook al heb je hem niet strikt noodzakelijkerwijs nodig om je leven op het spoor te houden.
Forummen is hartstikke leeuk, maar is het ook noodzakelijk? Nee toch.....
Dus al met al zou je kúnnen stellen dat internet een VORM van wereldgelijkvormigheid is.
- Bert Mulder
- Contacteer:
en die zelfde stellingen kunnen, en worden (of werden) gemaakt over:Petrus schreef:We hebben in feite niets met Amish van doen, dat is hún wereld en verantwoordelijkheid!Bert Mulder schreef:maakt wel uit hoe je het gebruikt. Want we zijn in de wereld, maar niet van de wereld.
Even het rijtje langslopen: 1/ Computers: prima dingen voorzover ze voor het werk gebruikt moeten worden. 2/ Auto's: hoe wil je je ánders verplaatsen o.a naar je werk en de kerk (als je een flink eind van de kerk/werk woont?) 3/. Wasmachines: mooie dingen, zeer nuttig en niet meer misbaar, als je tenminste niet terug wilt naar tobbe en wasbod alsmede de bleekvelden. 4/ Radio/cd spelers: er zijn mensen die kunnen leven in complete stilte én er van genieten.......maar voor geestelijke muziek of klassieke muziek heb je die twee wel nodig. 5/ Tractors/Fabrieken: hoe wil je de velden en gewassen nog kunnen bewerken in deze tijd van uitgestrekte landerijen? Hoe wil jij nog je voedsel, kleding, auto, stoelen etc etc etc kunnen gebruiken/kopen? Juist doordat zij in fabrieken gemaakt worden!
Maar internet heb je in je persoonlijke dagelse leventje niet noodzakelijkerwijze nodig. Je bankzaken kun je evenzeer per giro/bankoverschrijving doen, evenzo kun je je geld gaan opnemen bij de bank zélf én levert weer arbeidsplaatsen op bij de kantoren en ook weer uitbreiding van het aantal kantoren, je berichten kun je ook per post verzenden, daar heb je niet per sé een PC voor nodig, en zo kan ik nog even doorgaan.
Voor je privéleventje heb je niet noodzakelijkerwijze een internetverbinding nódig, tja, dat het mákkelijk is is weer van een geheel ándere orde. Het zit dan al wel aan wereldgelijkvormigheid vast, want je wilt net als iedereen een internet hebben, ook al heb je hem niet strikt noodzakelijkerwijs nodig om je leven op het spoor te houden.
Forummen is hartstikke leeuk, maar is het ook noodzakelijk? Nee toch.....
Dus al met al zou je kúnnen stellen dat internet een VORM van wereldgelijkvormigheid is.
Tv - je haalt de wereld in huis (is heel veel voor te zeggen)
Radio - zelfde als TV, in mindere mate
Auto - je kunt lopen, met de fiets, met het paard, met de trein
Computer - je haalt mensen het brood uit de mond
Stereo - zelfde als radio, in mindere mate
Telefoon - je hebt geen rust meer, kunt beter in persoon gaan praten
Mobiele telefoon - nog meer dan telefoon
Fiets - je kunt toch lopen, paard, enz.
Traktor - je kunt paarden gebruiken
En je noemt maar op. Allemaal modernigheden die je niet nodig hebt
Maar kwaad zit niet in dingen. Het kwaad zit, van nature, in ons hart, en hoe we die dingen gebruiken. Op zich zelf zijn al die dingen in de lijst hier boven goede gaven van God. Maar voor het grootste gedeelte worden de meesten er van voor veel kwaad gebruikt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Maar voor het grootste gedeelte worden de meesten er van voor veel kwaad gebruikt.
==
Hiermee wordt recht gepraat wat in wezen nét zo krom is als al het andere wat onder wereldgelijkvormigheid gerekend wordt...............
Ik maak me er nét zo hard schuldig aan als elk ander die internet gebruikt (mede) voor privédoeleinden.
Wil je écht God dienen op de wijze die in de 10 geboden staan, dus dat geldt dús in hoge mate voor het onderwerp van deze topic, dan zou "de refo" in een reservaat moeten gaan leven, strikt volgens Gods Woord in ál zijn facetten.
Maar willen we dat ten diepste wel?? Nee dus, we zijn nét zo wereldgelijkvormig als de hele kluit, alleen gooien we er een dotje christelijke saus overheen door niet op niet verantwoorde sites te komen of door een strikt gefilterd internet te gebruiken (want daarmee geef je aan dat je jezelf niet écht vertrouwd), en we komen niet op al dan niet culturele festivals etc.
Maar ondertussen................kriebelt er iets onderhuids
==
Hiermee wordt recht gepraat wat in wezen nét zo krom is als al het andere wat onder wereldgelijkvormigheid gerekend wordt...............
Ik maak me er nét zo hard schuldig aan als elk ander die internet gebruikt (mede) voor privédoeleinden.
Wil je écht God dienen op de wijze die in de 10 geboden staan, dus dat geldt dús in hoge mate voor het onderwerp van deze topic, dan zou "de refo" in een reservaat moeten gaan leven, strikt volgens Gods Woord in ál zijn facetten.
Maar willen we dat ten diepste wel?? Nee dus, we zijn nét zo wereldgelijkvormig als de hele kluit, alleen gooien we er een dotje christelijke saus overheen door niet op niet verantwoorde sites te komen of door een strikt gefilterd internet te gebruiken (want daarmee geef je aan dat je jezelf niet écht vertrouwd), en we komen niet op al dan niet culturele festivals etc.
Maar ondertussen................kriebelt er iets onderhuids
- Bert Mulder
- Contacteer:
1. Ik zit niet goed te praten wat zonde isPetrus schreef:Maar voor het grootste gedeelte worden de meesten er van voor veel kwaad gebruikt.
2. Christus heeft ons vrij gemaakt om hem te dienen. En Christus wil dat we in de wereld leven. Niet in een reservaat. Niet in een klooster. Alleen, gebruikt niet uw vrijheid voor het vlees.
3. Nu zitten we allemaal, als Christenen, met de oude mens te vechten. En daarom ook zegt Paulus ook in Efeze 6 dat we ons moeten harnassen. Hoe doen we dat? Met het Woord en het gebed. Dat doen we niet door in een reservaat te kruipen. Ook niet door gefilterd internet te gebruiken (hoewel daar ook veel voor te zeggen is). En wij mogen nooit op onzelf betrouwen, maar alleen op Christus en Zijn verzoening voor onze zonden.
Maar dit kan de wereld, die kunnen al dengenen die niet in Christus zijn, niet begrijpen. Want dit wordt Geestelijk verstaan. En we hebben allen noch maar een heel klein begin van die nieuwe gehoorzaamheid. Zelfs onze beste werken zijn besmet met de zonde.
Onderbouw:
Rom 7:
Ef. 6:18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij,50) maar het goede te doen,51) dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Joh. 17:10 Voorts, mijn broeders, wordt krachtig17) in den Heere, en in de sterkte Zijner macht.
11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige18) omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen19) vlees en bloed,20) maar tegen de overheden,21) tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis22) dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden23) in de lucht.24)
13 Daarom neemt aan de gehele25) wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag,26) en alles verricht hebbende,27) staande blijven.
14 Staat dan,28) uw lenden omgord hebbende29) met de waarheid,30) en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;31)
15 En de voeten geschoeid32) hebbende met bereidheid33) van het Evangelie des vredes;34)
16 Bovenal aangenomen hebbende het schild35) des geloofs, met hetwelk gij al de vurige36) pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.37)
17 En neemt den helm der zaligheid,38) en het zwaard des Geestes,39) hetwelk is Gods Woord.
18 Met alle bidding40) en smeking, biddende te allen tijd in den Geest,41) en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;42)
Rom 12:1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen,1) verheerlijk Uw Zoon,2) opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.3)
2 Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees,4) opdat al wat Gij Hem gegeven hebt,5) Hij hun het eeuwige leven geve.
3 En dit is het eeuwige leven,6) dat zij U kennen, den enigen7) waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.8)
4 Ik heb U verheerlijkt op9) de aarde; Ik heb voleindigd10) het werk, dat11) Gij Mij gegeven hebt12) om te doen;
5 En nu verheerlijk Mij,13) Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld14) was.
6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld15) gegeven hebt.16) Zij waren Uw, en Gij17) hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.
7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.18)
8 Want de woorden, die19) Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en20) zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan21) ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.22)
9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar23) voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.24)
10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen25) verheerlijkt.26)
11 En Ik ben niet meer27) in de wereld, maar deze zijn in de wereld,28) en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze29) in Uw Naam,30) die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn,31) gelijk als Wij.
12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze32) in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon33) der verderfenis, opdat de Schrift34) vervuld worde.
13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld,35) opdat zij Mijn blijdschap36) vervuld mogen hebben in zichzelven.37)
14 Ik heb hun Uw woord gegeven;38) en de wereld heeft ze gehaat, omdat39) zij van de wereld niet40) zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.41)
15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar42) dat Gij hen bewaart van den boze.43)
16 Zij zijn niet van de wereld,44) gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.45)
17 Heilig ze in46) Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.47)
18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.48)
1 Cor 7:1 Ik bid u dan, broeders,1) door de ontfermingen Gods,2) dat gij uw lichamen3) stelt4) tot een levende,5) heilige6) en Gode welbehagelijke offerande,7) welke is uw redelijke godsdienst.8)
2 En wordt dezer wereld9) niet gelijkvormig;10) maar wordt veranderd door de vernieuwing11) uws gemoeds,12) opdat gij moogt beproeven,13) welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.14)
3 Want door de genade,15) die mij gegeven is, zeg ik een16) iegelijk,17) die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn;18) maar dat hij wijs zij tot19) matigheid,20) gelijk als God21) een iegelijk22) de mate des geloofs23) gedeeld heeft.24)
Jac 4:31 En die deze wereld gebruiken, als niet misbruikende; want de gedaante dezer60) wereld gaat voorbij.
1 Joh 2:1 Van waar komen krijgen en vechterijen1) onder u? Komen zij niet hiervan, namelijk uit uw wellusten,2) die in uw leden3) strijd voeren?4)
2 Gij begeert,5) en hebt niet; gij6) benijdt en7) ijvert naar dingen,8) en kunt ze niet verkrijgen;9) gij vecht en voert krijg,10) doch gij hebt niet,11) omdat gij niet bidt.12)
3 Gij bidt, en gij13) ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt,14) opdat gij het15) in uw wellusten doorbrengen zoudt.
4 Overspelers16) en overspeleressen, weet gij niet,17) dat de vriendschap der wereld18) een vijandschap Gods is?19) Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
5 Of meent gij,20) dat de Schrift21) tevergeefs zegt:22) De Geest,23) Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?24)
6 Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt de Schrift: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
7 Zo onderwerpt u dan25) Gode; wederstaat den duivel, en26) hij zal van u vlieden.27)
8 Naakt tot God,28) en Hij zal tot u naken. Reinigt29) de handen, gij zondaars,30) en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!31)
15 Hebt de wereld niet lief,48) noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders49) is niet in hem.50)
16 Want al wat in de wereld51) is, namelijk de begeerlijkheid des vleses,52) en de begeerlijkheid der ogen,53) en de grootsheid des levens,54) is niet uit den Vader,55) maar is uit de wereld.56)
17 En de wereld gaat voorbij,57) en haar begeerlijkheid;58) maar die den wil van God59) doet, blijft in der eeuwigheid.60)
1. Ik zit niet goed te praten wat zonde is
===
Feitelijk wél, omdat je net zo hard als de wereld met internet voor privédoeleinden gebruikt.....
En wat te zeggen van diegenen die in de tijd van hun werkgever nog zitten te forummen?? Die "stelen" dus de tijd van hun baas om privé te forummen (als voorbeeld.....) of ándere privézaken te regelen via internet.
En je had het in je eerste antwoord over fabrieken o.a..........maar......fabrieken moeten vaak ook in het weekende doordraaien, dus wil je zéker zijn dat je dingen koopt die niet op zondag gemaakt zijn, dan moeten er dus refo-fabrieken komen in allerlei slag en mate, of het nu auto's betreft of kleding of je gasfornuis of kachel of wát dan ook.
Dus hoe je het ook draait of keert, je neemt (deels) gewoon deel aan en in de wereld, of je het nu leuk vindt of niet. En het ontkennen dat je tegen je principes handelt is hypocriet.
En het is mijn inziens een zwaktebod door met bijbelteksten te gaan smijten (zoals vaker gebeurd hier), want je verbloemt in feite dat je moet erkennen dat je nét zo in de wereld staat als de hele kluit, alleen in mindere mate.
===
Feitelijk wél, omdat je net zo hard als de wereld met internet voor privédoeleinden gebruikt.....
En wat te zeggen van diegenen die in de tijd van hun werkgever nog zitten te forummen?? Die "stelen" dus de tijd van hun baas om privé te forummen (als voorbeeld.....) of ándere privézaken te regelen via internet.
En je had het in je eerste antwoord over fabrieken o.a..........maar......fabrieken moeten vaak ook in het weekende doordraaien, dus wil je zéker zijn dat je dingen koopt die niet op zondag gemaakt zijn, dan moeten er dus refo-fabrieken komen in allerlei slag en mate, of het nu auto's betreft of kleding of je gasfornuis of kachel of wát dan ook.
Dus hoe je het ook draait of keert, je neemt (deels) gewoon deel aan en in de wereld, of je het nu leuk vindt of niet. En het ontkennen dat je tegen je principes handelt is hypocriet.
En het is mijn inziens een zwaktebod door met bijbelteksten te gaan smijten (zoals vaker gebeurd hier), want je verbloemt in feite dat je moet erkennen dat je nét zo in de wereld staat als de hele kluit, alleen in mindere mate.
Ik zei: Ik kijk naar wat ik mooi vind, wat ik mooi vind toets ik aan de Bijbel en wat de toets doorstaat luister ik. Dat is dus mijn grens, de Bijbel. De jouwe ook en toch verschillen we over bepaalde muziek, of je er naar kan luisteren of niet. Prima, laten we dat maar zo houden. Hoe ik het toets? Ik bestudeer de teksten en kijk of dat kan, of het niet tegen de Bijbel ingaat. Ik kijk ook naar bands, hoe ze zich opstellen en wat ze communiceren... of dat niet Godslasterend is. Het enige waar we in verschillen is dat jij de algehele brede popcultuur niet vind kunnen... ik ben het daar niet mee eens, de popcultuur is heel divers en sommige dingen kunnen wel en andere dingen niet. Ik bekijk het per band. Dat is dus het verschil. Gevolg: Als er een band is die niet verkeerd is zeg je: Ja maar het valt wel in de popcultuur en die heeft een foute sfeer. Ik herken dat niet van de popcultuur in het algemeen maar alleen van sommige muziek.Klavier schreef:Mooi = Geen argument voor mij. Telt gewoon niet.
De Bijbel: Dat zeg ik ook. Ik vraag je nogmaals: Waarop baseer je de grens dan? Je zegt enkel dat je de Bijbel gebruikt om te toetsen maar niet 'hoe'.
Bij christelijke muziek? Bij wat tot eer van God is. Of house dat bijvoorbeeld kan zijn? Ik weet het niet, ik kan me niet voorstellen dat iemand dat tot eer van God maakt... Maar dat zegt nog niet zoveel. Als iemand dmv housemuziek het evangelie aan jongeren brengt waar ze allicht op andere manieren niet te bereiken zijn zou ik zeggen: Ik ben het niet eens met hoe het gebeurt, maar ik ben blij DAT het gebeurt. En laat God dan maar oordelen.Je zegt 'vaak niet goed of fout'. Ik Lees echter in jouw verdere woorden 'nooit goed of fout.
Waar, waar, waar leg jij de grens en waarom?
En dacht jij nou echt dat de harp, fluit, citer, tamboerijnen, luit, cimbalen, bazuinen en trommels waarvoor de psalmen geschreven waren, en door het volk Israel gebruikt werden om God te eren, alleen in Israel gebruikt werden om God te loven en geen deel uitmaakten van de toenmalige populaire muziekcultuur? Dan is dat net zo goed gelijkvormig als een christelijke band die met drumstel, gitaar en keyboard muziek maken tot eer van God. Zing dan ook psalm 150 niet als je consequent bent... het valt me telkens weer op hoe slectief mensen bepaalde dingen toepassen.Geledu schreef:Als we het dan hebben over wereldse muziek heb ik in andere topics al verwoord dat ik daar niet in mee kan.
Sterker nog, ik vind het God onterend als er dan ook nog eens een wereldse muziekstijl gepakt wordt om overgoten te worden met een beetje religie.
Het afgezondert zijn van de wereld ligt in al deze zaken verklaard, kun je het letterlijk bijbels gronden ?
Nee, het woordje popmuziek komt niet in de bijbel voor.
Wat wel in heel de Schrift naar voren komt is het feit dat Gods volk anders behoorde te leven dan de heidenvolkeren om hen heen.
Het niet vermengen het "gij geheel anders"
Popmuziek is niet een anti-christelijke muziekcultuur. Er is namelijk muziek in alle richtingen, van zwaar anti-christelijk tot zwaar pro-christelijk. Ik kijk naar bands en of die het een zijn of het ander, of ergens er tussenin zonder Godonterend te zijn. Oveigens ben ik het ook niet met je eens dat je helemaal niets mag overnemen van een niet-christelijke cultuur... want in hoeverre wordt je door onze hedendaagse cultuur beinvloed... en is die niet net zo goed onchristelijk?Ben ik met je eens. Een cultuur die anti-christelijk is mag in mijn ogen geen inspriratiebron voor Christenen zijn als het gaat om cultuuruitingen. Muziek en kunst uit typische subculturen die bewezen anti-christelijk zijn wijs ik daarom af.
Jij kiest voor een ander standpunt.
Black Sabbath heeft niets te maken met de progrock en metal die ik luister en daar geen inspiratiebron voor. Het verschilt er net zoveel van als opera van klassiek verschiltOok niet als je weet dat metal symbool staat voor een denkwijze die tegen Gods Woord ingaat? Lees dit dan eens.
Wil je je daar mee associeren?

Klopt en dat vind ik ook niet erg... alleen het probleem is: Bij het voorbeeld van het offervlees zal de een allicht ook van de ander gedacht hebben dat hij dwaalde. Toch zegt Paulus: Je hoeft elkaar dan niet terecht te wijzen als je merkt dat die ander oprecht gelooft en toch dingen doet die jou in gewetensnood zouden brengen. Ik snap het gevaar, namelijk dat dat een argument kan zijn om elkaar maar helemaal niet te vermanen en dat is natuurlijk weer niet de bedoeling.Neemt niet weg dat als ik meen dat een broeder dwaalt, ik hem probeer te overtuigen daarvan.
Zoals je merkt ga ik de discussie dan ook niet uit de wegWat ook niet de bedoeling is. Zo kun je nooit een discussie aangaan. Als je dan toch een diskussie aangaat, moet je ook kunnen pareren.

Je overdrijft wat met groot deel en klein deel. Er zijn een heleboel bands die gewon zingen over het leven, de liefde en weet ik veel wat allemaal, zonder daarbij anti-christelijk te zijn. Hooguit seculier maar ja, seculiere muziek heb je ook genoeg in de klassieke richting bijvoorbeeld. En bij poezie, literatuur... dan is het ook geen probleem volgens mij... of lees je ook geen dichtbundels of literatuur / andere boeken van niet-christelijke schrijvers. Toch durf ik de stelling aan dat er in de literatuur minstens zoveel anti-christelijk gedachtengoed is als in de popmuziek.De oorsprong leert waarom de vorm is, zoals ze is.
De vorm is een IDENTIFICATIE van een gedachtengoed.
Tot vandaag de dag is de popmuziek vooral de uitlaatklep van anti-christelijke gedachten. Dat een klein deel dat niet is neemt niet weg dat de hele popcultuur een sfeer vertegenwoordigt die niet Christelijk is, en zelfs haaks op de Bijbel staat. Dat is mijn bezwaar.
Als het alleen maar de oorsprong zou zijn, had je gelijk. Maar het is meer.
En hoe consequent ben je zelf dan? Hoe consequent zijn sommige bijbelschrijvers dan als ze het met jou eens zouden zijn? Zoals je vast wel weet is Jubal, de zoon van de goddeloze Lamech die God gewoon openlijk bespotte en zich zo heidens gedroeg als het maar kon, de vader geworden van allen die de fluiten en de lieren bespelen. Zelfs het orgel stamt weer van de fluiten af. Maar deze instrumenten worden gewoon genoemd in Psalm 150, ondanks de dubieuze afkomst... daarmee werd blijkbaar het gebruiken van die instrumenten tot Gods eer nog niet verboden.Omdat wij dan een voertuig van de wereld gebruiken om heilige woorden te vervoeren. Een voertuig dat ontworpen en toegepast is en wordt voor zaken die niet stroken met Gods Woord.
Het feit dat misschien wel 10% van de popmuziek dat niet is, is voor mij geen ligitimatie om de 90% te negeren.
De stijl is een kenmerkend gegeven van een gedachtengoed.
Dat kenmerkende kun je voor jezelf gebruiken, maar daarmee kun je die stijl niet 'kuisen'. Zolang de popcultuur in de huidige vorm blijft bestaan acht ik dat uitgesloten.
Als er een eeuw lang geen popmuziek is, dan zou na een eeuw de identificerende rol van de muziekstijl weg kunnen zijn. Dan zou het anders liggen. Maar dat ligt het nu bepaald niet.
Ach als het een beetje beschaafde house is..... met goede teksten. En er komen wat christelijke jongeren van de muziek genieten, even dansen.... dan heb ik daar geen moeite mee. Beter dan dat ze het in wereldse houseparty's zoeken, met pillen en al. Een voorbeeld daarvan is vandaag in Algemeen gepost.Jawel, zo kun je alles goedpraten.
Nog even en we krijgen Christelijke houseparties.
Marnix, WAAR ligt de GRENS?
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 nov 2006, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zag gister een toepasselijke spreuk in een kledingzaak in Rotterdam: "Clothing says something about yourself, what do you want them to say?".
"Kleren zeggen iets over je, wat wil je ze laten zeggen?"
En dat is een uitspraak die ik tegenkom in een volledig a-kerkelijke zaak. Ook daar wordt erkend dat 'gewaad' iets is waardoor mensen zich in een een hokje (willen) laten plaatsen.
En dat is een uitspraak die ik tegenkom in een volledig a-kerkelijke zaak. Ook daar wordt erkend dat 'gewaad' iets is waardoor mensen zich in een een hokje (willen) laten plaatsen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Je kunt ook zeggen dat zo'n uitspraak typisch voor de wereld is. Zo'n nadruk op uiterlijk en image. En het is gewoon reclame om kleding belangrijker te vinden dan het is. Uitspraken over wat je wel en niet mag vindt ik altijd zo cultureel bepaald. Wat zegt de bijbel? Niet erg veel geloof ik. Zo belangrijk is het dus.
olfie schreef:Zag gister een toepasselijke spreuk in een kledingzaak in Rotterdam: "Clothing says something about yourself, what do you want them to say?".
@Marnix: Instrumenten als zodanig heb ik nergens ter diskussie gesteld en zal ik ook niet doen. Dus op dat punt wat mij betreft geen verschil in denken.
Mijn punt is de identificatierol van de muziekstijl en muziekcultuur.
Ik wijs de Popcultuur volledig af. Vanwege de oorsprong en het vasthouden van het gedachtengoed dat anti-christelijk is.
Dat de muziekstijl opzichzelf genomen niet verkeerd hoeft te zijn is een een waarheid die echter in de praktijk niet bestaat los van het gedachtengoed dat deze muziekstijl als kenmerk draagt.
Het gaat mij om de vorm van de wereld. Niet de vorm an-sich.
Als je de representatieve functie van de muziek niet erkent, dan snap ik je. Nu echter steeds minder.
@Rector: Alleen het opzwepende van house is verwerpelijk zeg je.
Maar dat is een subjectief gegeven. Nergens verbiedt de Bijbel opzwepende muziek.
David huppelde voor de Ark. Die muziek daarbij zou wel eens heel opzwepend geweest kunnen zijn.
Daarmee zou ik de conclusie kunnen trekken dat jouw visie geen enkele grens in acht neemt voor wat betreft stijl.
Mijn punt is de identificatierol van de muziekstijl en muziekcultuur.
Ik wijs de Popcultuur volledig af. Vanwege de oorsprong en het vasthouden van het gedachtengoed dat anti-christelijk is.
Dat de muziekstijl opzichzelf genomen niet verkeerd hoeft te zijn is een een waarheid die echter in de praktijk niet bestaat los van het gedachtengoed dat deze muziekstijl als kenmerk draagt.
Het gaat mij om de vorm van de wereld. Niet de vorm an-sich.
Als je de representatieve functie van de muziek niet erkent, dan snap ik je. Nu echter steeds minder.
@Rector: Alleen het opzwepende van house is verwerpelijk zeg je.
Maar dat is een subjectief gegeven. Nergens verbiedt de Bijbel opzwepende muziek.
David huppelde voor de Ark. Die muziek daarbij zou wel eens heel opzwepend geweest kunnen zijn.
Daarmee zou ik de conclusie kunnen trekken dat jouw visie geen enkele grens in acht neemt voor wat betreft stijl.
Haha of ze willen dat mensen doen geloven... goed voor de omzet heolfie schreef:Zag gister een toepasselijke spreuk in een kledingzaak in Rotterdam: "Clothing says something about yourself, what do you want them to say?".

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat bepaalde muziek mensen in trance kan brengen. Als dat gebeurt is het verwerpelijk. Maar van alcohol kun je ook in een soort 'trance' raken. Kwaad gebruik sluit het goede niet uit.klavier schreef:@Rector: Alleen het opzwepende van house is verwerpelijk zeg je.
Maar waarom kan iets neutraals wat op een kwade manier gebruikt wordt, niet op een goede manieer gebruikt worden door christenen? Als de hele schepping toch van God is (Psalm 50)?klavier schreef:Dat de muziekstijl opzichzelf genomen niet verkeerd hoeft te zijn is een een waarheid die echter in de praktijk niet bestaat los van het gedachtengoed dat deze muziekstijl als kenmerk draagt.
Kortom: reageer nu eens inhoudelijk op
rekcor schreef:dat jij dan eerst moet aannemelijk maken dat een bepaalde 'stijl' (wat dat ook moge zijn) voorgoed bedorven is als degene die hem verzonnen heeft niet christelijk was.
Ben ik met je eens. Dat maakt een 'iets' verwerpelijk omdat het een schadelijk effect heeft. Maar niet vanwege het 'iets' maar vanwege het effect. Oftewel, als iemand niet dat effect ervaart bij house zou house dus verantwoord kunnen zijn als dit de enige maatstaf is?rekcor schreef:Ik zeg dat bepaalde muziek mensen in trance kan brengen. Als dat gebeurt is het verwerpelijk. Maar van alcohol kun je ook in een soort 'trance' raken. Kwaad gebruik sluit het goede niet uit.
In ontken dus dat popmuziek netraal is. Zou het neutraal zijn, dan was ik het met je eens.rekcor schreef: Maar waarom kan iets neutraals wat op een kwade manier gebruikt wordt, niet op een goede manieer gebruikt worden door christenen? Als de hele schepping toch van God is (Psalm 50)?
Zolang popmuziek de vlag is waaronder een anti-christelijke popcultuur zijn gedachtengoed tot uiting brengt, acht ik het hanteren van deze vlag een associeren met een cultuur waar ik ver van wens te blijven.rekcor schreef:dat jij dan eerst moet aannemelijk maken dat een bepaalde 'stijl' (wat dat ook moge zijn) voorgoed bedorven is als degene die hem verzonnen heeft niet christelijk was.