Muziek voor als je in een dip zit?

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef: Ja, zo doen ze dat: dan zeggen ze dat je de taal niet verstaat, of ervan vervreemd bent. En dat is dan het einde van alle tegenspraak.
Tsja, wat zal ik dan verder nog zeggen? Het heeft geen enkel nut, want de reactie is toch steevast: "je hebt de zielsgestalte van David niet begrepen" enzovoort. Nou, gegroet dan maar :bobo
Ik ga me maar met ritmische psalmen bezig houden, dat is beter voor m'n bloeddruk :super
en met het spelen van de ritmische versie van de psalmen, volg je toch weer de voetsporen van de oudvaders die door veel gergemmers arg hoog wordt geacht ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik weet, mijn Verlosser leeft
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door -DIA- »

Voor de duidelijkheid: Ik ben niet tegen ritmisch.
Ik speel zelf orgel, en als het puur om de muziek gaat speel ik ook liever ritmisch... Dat nog even ter verduidelijking.

-DIA-
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Voor de duidelijkheid: Ik ben niet tegen ritmisch.
Ik speel zelf orgel, en als het puur om de muziek gaat speel ik ook liever ritmisch... Dat nog even ter verduidelijking.
ja, 't is goed hoor :garde
~~Soli Deo Gloria~~
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door wim »

- Ritmisch zingen = met de muziek bezig zijn (maar niets begrijpend van waar het écht om gaat)
- Isoritmisch zingen = met geestelijke zaken bezig zijn (de zielsgesteldheid van David verstaand)

Simpel toch?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Mister »

:oO
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re:

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: Kan gebeuren. :wink:

Maar het neemt niet weg dat je Klavarskribo moeilijk kunt aanduiden als iets dat "in opkomst" is. Het bestaat al sinds 1930 en was met name in tijd na de tweede wereldoorlog erg populair. Mensen kregen wat meer vrije tijd, konden zich een orgeltje permitteren en wilden op een makkelijke manier leren spelen. In sommige regio's (Zeeland bijvoorbeeld) waren weinig of geen bekwame docenten, dus was men aangewezen op zelfstudie. En voor dàt doel bleek Klavarskribo heel geschikt.

De docentenschaarste is voorbij: wie een instrument wil leren spelen, kan altijd wel een leraar (m/v) vinden in de buurt. Toch blijft Klavarskribo voor een tamelijk stabiele groep gebruikers het ideale muziekschrift. Of dat op termijn zo zal blijven, is moeilijk te zeggen. Nieuwe Klavarspelers zullen met name uit het circuit van zelfstudie moeten komen, want aan muziekscholen en conservatoria wordt het schrift niet onderwezen. Begrijpelijk, want theoretisch kom je er niet zo goed mee weg. Het is een grepenschrift, waarbij uit de notatie alleen blijkt welke toets je moet indrukken. Of dat nou een Gis is of een As, kun je uit het schrift niet direct aflezen, terwijl dat voor bijv. de harmonieleer toch wel heel belangrijk is.
Ik ken (heden ten dage, 21e eeuw) nog kerkorganisten die Klavar spelen... In de Oud Ger Gem 'Bevervoorde' in R. b.v. hebben ze een organist die ook de gemeentezang met Klavar begeleidt...

-DIA-
© -DIA- 18-05-2024: 32800
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Re:

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Kan gebeuren. :wink:

Maar het neemt niet weg dat je Klavarskribo moeilijk kunt aanduiden als iets dat "in opkomst" is. Het bestaat al sinds 1930 en was met name in tijd na de tweede wereldoorlog erg populair. Mensen kregen wat meer vrije tijd, konden zich een orgeltje permitteren en wilden op een makkelijke manier leren spelen. In sommige regio's (Zeeland bijvoorbeeld) waren weinig of geen bekwame docenten, dus was men aangewezen op zelfstudie. En voor dàt doel bleek Klavarskribo heel geschikt.

De docentenschaarste is voorbij: wie een instrument wil leren spelen, kan altijd wel een leraar (m/v) vinden in de buurt. Toch blijft Klavarskribo voor een tamelijk stabiele groep gebruikers het ideale muziekschrift. Of dat op termijn zo zal blijven, is moeilijk te zeggen. Nieuwe Klavarspelers zullen met name uit het circuit van zelfstudie moeten komen, want aan muziekscholen en conservatoria wordt het schrift niet onderwezen. Begrijpelijk, want theoretisch kom je er niet zo goed mee weg. Het is een grepenschrift, waarbij uit de notatie alleen blijkt welke toets je moet indrukken. Of dat nou een Gis is of een As, kun je uit het schrift niet direct aflezen, terwijl dat voor bijv. de harmonieleer toch wel heel belangrijk is.
Ik ken (heden ten dage, 21e eeuw) nog kerkorganisten die Klavar spelen... In de Oud Ger Gem 'Bevervoorde' in R. b.v. hebben ze een organist die ook de gemeentezang met Klavar begeleidt...

-DIA-
ook geen opleiding gehad :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door MarthaMartha »

wim schreef:- Ritmisch zingen = met de muziek bezig zijn (maar niets begrijpend van waar het écht om gaat)
- Isoritmisch zingen = met geestelijke zaken bezig zijn (de zielsgesteldheid van David verstaand)

Simpel toch?
:D duidelijk ja :hi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Re:

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:De docentenschaarste is voorbij: wie een instrument wil leren spelen, kan altijd wel een leraar (m/v) vinden in de buurt.
Dat is niet helemaal waar. Althans: een jaartje of twee geleden lukte het mij niet om voor ons zoontje een leraar te vinden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Re:

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Ik ken (heden ten dage, 21e eeuw) nog kerkorganisten die Klavar spelen... In de Oud Ger Gem 'Bevervoorde' in R. b.v. hebben ze een organist die ook de gemeentezang met Klavar begeleidt...

-DIA-
Nu, zo ken ik er heel wat. Onder andere zie ik er iedere dag een als ik in de spiegel kijk... (wel schrikken trouwens)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: En kom me niet aan met die verhalen van "over de tekst mediteren". Vorige week postte hier iemand de link naar een dienst waarin we ds Du Marchie Van Voorhuizen hoorden zingen (van http://www.dewoesteweg.nl/). Nou, in dát tempo kun je overal over mediteren, want je zingt zó langzaam dat je alleen nog maar klanken produceert en geen enkel grip meer hebt op het tekstverband. Terwijl je dus de langgerekte klanken van willekeurig welke psalm produceert, kun je ondertussen mediteren over de benzineprijs, de beurscrisis, het feit dat je vergeten bent collectebonnen te kopen, dat je nodig eens in de tuin aan de gang moet, of het feit dat de Dreft in de aanbieding is bij de Plusmarkt.
Wat je nu zegt is ook niet waar; natuurlijk hoeft het niet zo overdreven langzaam, maar zeg eens eerlijk: ben je ooit echt gesticht door een ritmische gemeentezang? Ik kan me dat gewoon niet voorstellen. De psalmen zijn vaak gebeden, en die zijn niet geschikt om zo af te raffelen...
Ik luister trouwens zondagmiddags naar de dienst in Sion, omdat wij op dat moment geen dienst hebben...

-DIA-
Haha :)

Sorry Dia, maar je bent wel erg kortzichtig. Probeer eens iets verder te kijken dan je eigen neus lang is. Misschien ga je dan ooit nog wel eens inzien dat je door ritmische zang prima gesticht kan worden.... Maar goed ook trouwens, hoe zou dat anders in de Bijbel gaan? Daar zongen ze echt niet op hele noten, David schreef zijn Psalmen ook niet op hele noten. Desondanks werden mensen er toch door gesticht. En ach, hoe moet dat met al die buitenlandse gelovigen in Indonesie, Afrika etc die nog dansend en zingend God loven maar de zegenrijke vreugde van de gemeentezang op hele noten nog niet hebben mogen smaken?

Hoezo je eigen cultuur zo verheelijking dat je hem zelfs maatgevend laat zijn bij de vraag of iets stichtend kan zijn of niet. Ongelofelijk. Laat God en de Bijbel eens spreken in plaats van je eigen door omgeving / cultuur gevormde gevoel.... Echt waar, dat is een hele verademing.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Re:

Bericht door helma »

Klavar spelen...
dan hoef je toch alleen het orgelboek maar op zijn kant te zetten??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Re:

Bericht door Johann Gottfried Walther »

helma schreef:
Klavar spelen...
dan hoef je toch alleen het orgelboek maar op zijn kant te zetten??
:mdr
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door albion »

Marnix schreef:
David schreef zijn Psalmen ook niet op hele noten. .
Ik ben sprakeloos :hi , hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden? :Oo
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie